Fobia szkolna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Absencja uczniowska w szkole –
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Jak motywować dziecko do nauki?
Wagarowanie młodzieży
„Bezpieczna Szkoła- Bezpieczny Uczeń”
Napięcie emocjonalne i stres
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Działać z pasją różnorodne formy oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwojowi ucznia. Grażyna Bednarska SP 23 Gdynia Nauczyciel Roku.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Motywowanie do nauki – rola rodzica
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Fobia szkolna

Co to jest fobia szkolna? Fobia szkolna jest silną, trudną do opanowania reakcją lękową, dla której trudno znaleźć racjonalne wytłumaczenie. Jest subiektywnym zjawiskiem – dla każdego dziecka zagrożenie może przybierać inną postać: na przykład nielubianego nauczyciela, konfliktowego kolegi czy całej grupy rówieśników Wynikiem fobii jest stan ciągłego zagrożenia i niepewności u dziecka, które w obawie przed eskalacją swoich lęków, odmawia uczęszczania do szkoły.

Objawy fobii szkolnej Zalicza się do nich dolegliwości somatyczne i wegetatywne, do których należą między innymi: ból brzucha nudności biegunka zawroty głowy moczenie nocne drżenie kończyn Jeśli dziecko przekona rodziców do pozostania w domu, objawy te najczęściej ustępują. Natomiast jeśli pójdzie do szkoły dolegliwości mogą się nasilić. Dwa typy fobii szkolnej: postać ostra – jest wynikiem silnego przeżycia o traumatycznym charakterze postać przewlekła – rozwija się stopniowo, jej źródłem są najczęściej nieprawidłowe sytuacje w domu rodzinnym, np. nadopiekuńczość rodziców, neurotyczna osobowość matki lub ojca

Przyczyny fobii szkolnej Tkwiące w środowisku rodzinnym Nadopiekuńczość – taka postawa jest skutkiem poczucia winy u rodziców w stosunku do dziecka. Najczęściej dotyczy matek, które, dla uzasadnienia przed sobą złości i niechęci wobec dziecka, zaczynają w sposób kompensacyjny chronić je przed potencjalnymi zagrożeniami. Obawa przed niebezpieczeństwem jest zazwyczaj nieuzasadniona, ale wywołuje w dziecku poczucie strachu i czyhających na każdym kroku pułapek. W ten sposób dziecko przestaje ufać osobom w swoim otoczeniu, ma negatywny obraz obcych ludzi, a także siebie. Czuje się słaby, bezradny wobec codziennych wyzwań. Postawa nadmiernych wymagań – przejawia się w nieadekwatnych oczekiwaniach rodziców wobec dziecka. Dziecko wciąż słyszy, że zrobiło cos nie tak, nie osiągnęło takich wyników jakie powinno. To doprowadza do frustracji, zaniżonej samooceny dziecka, które boi się, że jeśli nie spełni wymagań, to rodzice przestaną je kochać.

Przyczyny fobii szkolnej Tkwiące w środowisku szkolnym - Niewłaściwe postępowanie nauczyciela Nauczyciel nie wspiera ucznia, gani go, upokarza na forum klasy. Prowadzi to do utraty zaufania ucznia w stosunku do nauczyciela, ale i całej szkoły. Dziecko boi się i nie ma poczucia bezpieczeństwa przebywając w szkole. Innym przykładem wywołującym fobię u dziecka jest postawa nauczyciela, która preferuje, darzy sympatią cześć uczniów, jednocześnie lekceważąc pozostałych. Nauczyciel w ten sposób często wyładowuje prywatne bądź zawodowe frustracje, nie zdając sobie sprawy, że krzywdzi ucznia. Obie strony źle się czują w szkole, nauczyciel traci autorytet wśród uczniów, a oni oparcie w pedagogu.

Przyczyny fobii szkolnej Predyspozycje psychofizyczne - Wśród części dzieci do fobii szkolnej mogą prowadzić indywidualne predyspozycje, np. związane z zaburzeniami rozwojowymi, nadaktywnością psychoruchową, zaburzeniami uwagi, wadą narządów zmysłów, dysleksją rozwojową, jąkaniem, zaburzeniami emocjonalnymi. W takim wypadku ważna jest szybka interwencja i skontaktowanie się ze specjalistą w celu zatrzymania choroby i niedopuszczenie do jej rozwoju.

Jak pomóc dziecku doświadczającemu fobii szkolnej Pomoc uczniowi – odbudowanie właściwej samooceny ucznia, dodanie wiary we własne możliwości. W jaki sposób: nauczyciel powinien przeprowadzać lekcje wychowawcze integrujące uczniów, poświęcając im czas na rozmowę, również indywidualną. Bardzo pomocne w zwalczaniu lęków związanych ze szkołą, są wycieczki klasowe, wyjazdy, podczas których nauczyciel spędza z uczniami więcej czasu, może ich lepiej poznać, a tym samym szybciej zauważyć problem i zareagować. Pomoc psychologiczna – dotyczy zarówno dziecka, rodziców jak i nauczyciela nieradzącego sobie z wychowawstwem. Nauczyciel podczas konsultacji ze specjalistą może poznać sposoby relaksacji, dowiedzieć się o błędach jakie popełnia w stosunku do uczniów i wdrożyć właściwe podejście pedagogiczne. Rodzice zaś w czasie indywidualnych spotkań z pedagogiem szkolnym czy psychologiem otrzymują wiedzę na temat ich roli w kształtowaniu osobowości lekowej dziecka. Razem z nauczycielami mogą brać też udział w zajęciach warsztatowych rozwijających umiejętności wychowawcze i radzenia sobie z problemami.

Zachowania nauczyciela wobec dziecka doświadczającego fobii szkolnej Dawanie poczucia oparcia i bezpieczeństwa Akceptacja lęków ucznia i jego odmiennej osobowości Stwarzanie możliwości do stawiania pytań przez dziecko, rozmowa z uczniem na każdy temat Unikanie zachowań autorytarnych, blokujących dziecko Pomaganie w rozwijaniu zainteresowań dziecka Chwalenie za osiągnięte sukcesy, dopingowanie do dalszych starań

Bibliografia Urszula Oszwa, Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców, Kraków 2007. Liliana Żołyniak – Maińska, Jakie są postaci fobii szkolnej. Ich przyczyny i możliwości leczenia.