Szkoła Promująca Zdrowie W Szkole Podstawowej nr 10 im Henryka Sienkiewicza w Lublinie Szkoła Promująca Zdrowie
To już rok naszej pracy
Należy przypomnieć - Proces tworzenia szkoły promującej zdrowie: przebiega różnie w różnych środowiskach odpowiednio do diagnozy potrzeb i zasobów; realizowany jest zgodnie z zasadą małych kroków; wprowadza wiele zmian w myśleniu i działaniu społeczności szkolnej, która sama identyfikuje swoje problemy, uświadamia sobie potrzebę ich rozwiązania i podejmuje działania w tym kierunku, sprawdzając ich skuteczność.
Zdefiniowanie na podstawie przeprowadzonej diagnozy (ankiety) problemów: Hałas w czasie przerw. Niska kultura i nieodpowiednie zachowanie wśród niektórych uczniów w stosunku do pań sprzątaczek. Niska świadomość zdrowotna wśród uczniów.
Wyznaczony problem priorytetowy i uzasadnienie jego wyboru: Niska świadomość zdrowotna wśród uczniów.
Uzasadnienie: Z dokonanej diagnozy wśród uczniów wynika, że ponad 50% badanych ma bardzo niską świadomość zdrowotną. Edukacja zdrowotna jest bardzo ważna dla prawidłowego rozwoju młodego człowieka. Uczniowie, obok rodziców, uznają szkołę za jedno z głównych źródeł wiedzy o zdrowiu. Należy kłaść nacisk, aby wszelka wiedza o zdrowiu przekazywana w środowisku szkolnym była rzetelna, obszerna i podawana w sposób łatwy do zrozumienia i przyswojenia przez młodych ludzi.
Ustalone przyczyny istnienia problemu priorytetowego: Małe zainteresowanie uczniów zdrowym stylem życia. Niska świadomość uczniów dotycząca znaczenia zdrowego stylu życia dla człowieka. Preferowanie biernych form wypoczynku ( gry komputerowe, portale społecznościowe) oraz jedzenia typu Fast- food. Brak odpowiednich wzorców w domu rodzinnym ucznia. Brak rozumienia przez rodziców dużej wagi rozwoju fizycznego i częste zwalnianie dzieci z zajęć wychowania fizycznego.
Określenie rozwiązania dla usunięcia przyczyny istnienia problemu priorytetowego: zwiększenie atrakcyjności zajęć o zdrowym stylu życia przez: Przeprowadzanie rozmów z uczniami dotyczących ich pomysłów na zwiększenie atrakcyjności tych zajęć; Organizacja spotkań prozdrowotnych z osobami z zewnątrz szkoły, w celu zainteresowania uczniów tematem; Wprowadzenie ciekawych form prowadzenia zajęć o zdrowym stylu życia; Organizacja konkursu prozdrowotnego dla uczniów; Doskonalenie nauczycieli- szkolenia m.in. z pierwszej pomocy.
zwiększenie aktywności fizycznej uczniów przez: Duża różnorodność zajęć sportowych- pozalekcyjnych
Udział w zawodach sportowych
Organizacja szkoleń dla dzieci i dorosłych, imprez sportowych mających na celu poprawienie stanu wiedzy o zdrowiu sprawności fizycznej Dzień sportu organizowany przez klasę 5 „b” 2016 maj Dzień sportu z okazji Dnia Dziecka
Uczestnictwo i sportowa rywalizacja działalność w systemie zawodów i imprez sportowych w ramach klas profilowanych współpraca z UMCS. ( Prowadzenie klas profilowanych z piłki ręcznej, piłki koszykowej)
Popularyzacja zasad aktywnego wypoczynku – promocja zdrowia Prowadzenie zajęć i rozgrywek sportowych połączonych z programem przeciwko uzależnieniom , pogadankami o tematyce prozdrowotnej i profilaktycznej.
Aktywny udział w rozgrywkach sportowych prowadzonych przez Związki sportowe.
Nagrodzenie najlepszych i najaktywniejszych uczestników zajęć nagrodami w postaci odzieży i pamiątek sportowych.
Organizacja czasu wolnego, młodych ludzi poprzez różnego typu wyjazdy.
Cel: Zwiększenie świadomości zdrowotnej u 20-30% uczniów.
Dzięki akcji - gazetka szkolna … Większa świadomość – wśród uczniów którzy pomagali przy realizacji gazetki.
Meditest Dnia 17 listopada 2016 r nasza Szkoła brała udział w Ogólnopolskim konkursie wiedzy na temat zdrowia i jego ochrony
Edukacja Zdrowotna na lekcjach WF Na lekcjach WF- u realizowaliśmy raz w miesiącu lekcje z Edukacji Zdrowotnej .
Dziękuję za uwagę