Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego Ośrodek Szkolno – Wychowawczy dla Dzieci Głuchych im św. Filipa Smaldone w Olecku
Nie wiedza, ale język jest kluczem do świata. Pomimo trudności jakie napotyka dziecko głuche należy zachęcać je do porozumiewania się w różnych życiowych sytuacjach i przezwyciężania lęku przed mówieniem i nawiązywaniem kontaktu z osobami słyszącymi.
Czytanie to podstawowy środek komunikacji międzyludzkiej. Jest ono warunkiem prawidłowego rozwoju intelektualnego dziecka, to znaczy warunkiem rozwoju jego myślenia.
wykształcić umiejętność korzystania z encyklopedii, słowników. Należy zachęcać dziecko do samodzielnego odkrywania znaczeń: wykształcić umiejętność korzystania z encyklopedii, słowników.
Żeby dziecko z wadą słuchu rozumiało i stosowało różne pojęcia związane z życiem codziennym i nauką, potrzebuje dużej ilości ćwiczeń i powtórzeń.
Czytanie jest bardzo ważnym elementem ułatwiającym dziecku: zdobywanie nowych wyobrażeń, tworzenie uogólnień, dokonywanie pewnych abstrakcji, utrwalanie pojęć przy pomocy słowa podanego jako odbicie rzeczywistości.
Czytanie książek rozwija, poszerza zasób słownictwa, przyczynia się do tego, że dziecko zna, używa więcej słów, łatwiej rozumie bardziej skomplikowane słowa, sformułowania.
Książka rozwija wyobraźnię, pobudza kreatywność
Im więcej dziecko czyta, tym więcej wie. Z książek dowiaduje się wielu cennych informacji, które zapamiętane mogą być bardzo użyteczne w jego życiu codziennym.
Poprzez historie opisane w książkach ma okazję zetknąć się z problemami życia codziennego. Przedstawione losy i troski książkowych bohaterów pozwalają przyjrzeć się wielu życiowym sprawom, z którymi do tej pory nie miało okazji się spotkać.
Czytanie to świetna forma relaksu, spędzania wolnego czasu.
Pamiętaj ! Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie. Dziecko nie odczuje jej braku , jeśli w ogóle nie będzie się z nią stykać.
Dziecko musi widzieć rodziców czytających. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko czytało, musimy poświęcić mu więcej czasu i codziennie opowiadać mu baśnie, czytać bajki, opowiadania, wiersze.
Oglądanie telewizji a czytanie – wpływ na zmysł patrzenia Podczas oglądania telewizji dziecko stosuje technikę „krótkich spojrzeń”, tzn. nieuporządkowany sposób patrzenia i zdobywania informacji Podczas czytania dziecko prowadzi oczy wzdłuż zapisanych linii w sposób uporządkowany spokojny
Oglądanie telewizji a czytanie - wpływ na strukturę mózgu
Przemawia do ciała, a nie do umysłu Oglądanie telewizji Rozwija prawą półkulę mózgu, która odpowiada za działania wzrokowo-ruchowe; Usypia lewą półkulę; Przemawia do ciała, a nie do umysłu
Czytanie książek Rozwija lewą półkulę mózgu dominującą w dziedzinie języka i mowy.
Dziękuję za uwagę.