Adaptacja dziecka 3- letniego w przedszkolu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DOROSŁY W EDUKACJI DZIECKA
Advertisements

PRZEDSZKOLE NR 2 im. SZEWCZYKA DRATEWKI W CHODZIEŻY
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Dojrzałość szkolna dziecka
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
U fryzjera.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Z przedszkola do szkoły z uśmiechem
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
Mój sześciolatek idzie do szkoły
Barbara Jaśkiewicz 14 czerwiec 2012
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Moje dziecko idzie do przedszkola
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Samodzielność dziecka
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
START W SZKOŁĘ.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Pierwsze dni w Przedszkolu nr 417…
U fryzjera.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Prezentację Budżetu Jak przeżyć Prezentację Budżetu (Garść rad dla uczestników)
Adaptacja dziecka w przedszkolu
Adaptacja dziecka w przedszkolu – wykład dla rodziców dzieci, które rozpoczną uczęszczanie do Przedszkola Miejskiego w Chocianowie Barbara Jaśkiewicz.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
STRES POD KONTROLĄ ?!.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
PRZEDSZKOLE NR 2 im. SZEWCZYKA DRATEWKI W CHODZIEŻY.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Adaptacja dziecka w przedszkolu
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Mamo, Tato idę do przedszkola
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Szkoła bez przemocy.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
PRAWA dziecka.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
MISJA PRZEDSZKOLA: ► Realizujemy program adaptacyjny pt „ Mamo, Tato, chcę iść do przedszkola” dla nowych wychowanków, wprowadzając Rodziców i.
ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
 Przedszkole funkcjonuje w dwóch budynkach.  Jest czynne od godziny 6.20 do godziny  Do 8 oddziałów będzie uczęszczało 195 dzieci w wieku.
Promowanie zdrowego stylu życia
Współpraca z Dziennym Domem Pomocy „Caritas” „Młodzi duchem, młodzi wiekiem, każdy ważnym jest człowiekiem”. Przedszkole Miejskie nr 10 „Kolorowy Świat”
Przedszkole nr 57 „Mały Książę”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Punkt 6 SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) LUB UPOWAŻNIONĄ PRZEZ.
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
Zapis prezentacji:

Adaptacja dziecka 3- letniego w przedszkolu Ewa Gulbińska

Definicja przejścia i procesu adaptacji Sytuację, w której człowiek dokonuje przejścia z sytuacji znanej do nieznanej- nazywamy sytuacją przejściową, a mechanizm, który warunkuje to przejście jest związany z procesem adaptacji. Proces adaptacji definiujemy jako dynamiczny proces zmian zachodzących zarówno w zachowaniu, emocjach osoby, jak i jej środowisku. Adaptacja jest mechanizmem, z którego korzystamy przez całe życie. Proces ten dotyczy najczęściej dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną- głównie trzyletnich, ale może dotyczyć również dzieci starszych.

Adaptacja do przedszkola Przyjście do przedszkola to przełom w życiu dziecka i oznacza konieczność przystosowania się do zmian w wielu aspektach. Są to: przezwyciężenie naturalnego stresu adaptacyjnego, pierwsze dłuższe rozstanie z rodzicami i domem, pokonanie niepewności przed nieznanym poznanie nowego miejsca i jego zwyczajów, podporządkowanie się regułom obowiązującym w przedszkolu, konieczność radzenia sobie w nowych warunkach, poznanie nowych, dorosłych osób, które będą się nim opiekować, przebywanie w dużej grupie rówieśników, podjęcie i sprostanie nowym zadaniom edukacyjnym.

Proces adaptacji (przystosowania) dziecka do nowego środowiska dotyczy całego organizmu i przebiega głównie w trzech sferach. Za całość procesów tam zachodzących odpowiedzialny jest ośrodkowy układ nerwowy, który u trzylatka jest słaby i delikatny, co powoduje, że nie radzi on sobie z odbieraniem różnorodnych bodźców. Proces adaptacji Dojrzałość fizjologiczno-biologiczna Dojrzałość poznawcza Dojrzałość emocjonalno-społeczna

Jak pomóc dziecku w pierwszych, trudnych dniach pobytu w przedszkolu Jak pomóc dziecku w pierwszych, trudnych dniach pobytu w przedszkolu? (rady dla rodziców) Spróbujmy przekonać dziecko, że przedszkole to fajne miejsce. Odbierajmy dziecko z przedszkola nieco wcześniej np. zaraz po ostatnim posiłku (bardzo stresująca jest dla dziecka sytuacja , gdy większość dzieci już poszła do domu).

Jak przygotować dziecko do przedszkola? (rady dla rodziców) Nie wzbudzajmy w dziecku żadnej niepewności z powodu pójścia do przedszkola, ponieważ to wywołuje u dziecka stres! Porozmawiajmy ze znajomym dzieckiem , które lubi chodzić do przedszkola w obecności naszej pociechy. Zaprośmy je do wspólnej zabawy. Czytajmy dziecku opowiadania, w których bohaterowie chodzą do przedszkola. Oglądnijmy wspólnie z naszym dzieckiem w telewizji ciekawy i wesoły program o przedszkolu . Dodajmy pozytywny komentarz. Zapoznajmy dziecko z przedszkolem, pokażmy mu ogród, salę zabaw, poznajmy je z przyszłą wychowawczynią. Przedstawmy przedszkole jako miejsce pełne zalet: nowi koledzy i koleżanki, nowe zabawki, wspólne zabawy, itd.

Jak przygotować dziecko do przedszkola? (rady dla rodziców) Opowiedzmy o tym jak było wspaniale, kiedy my chodziliśmy do przedszkola (nawet jeśli mija się to trochę z prawdą). Poinformujmy dziecko, dlaczego powinno chodzić do przedszkola (np. mama pójdzie do pracy, tata chodzi do pracy, a ono będzie też miało swoją pracę czyli przedszkole). Spróbujmy nawiązać kontakt z rodzicami innego dziecka z tej samej grupy, aby Wasze dzieci poznały się lepiej w czasie wakacji. Na pewno pomoże to dzieciom w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu. Kupujmy razem z dzieckiem rzeczy potrzebne do przedszkola takie jak: worek, kapcie, koszulka Koniecznie uczestniczmy w spotkaniach integracyjnych w przedszkolu, będzie to świetna okazja do wspólnej zabawy. Przygotowujmy dziecko stopniowo, ale nie w ostatniej chwili. Musi ono mieć czas na oswojenie się z myślą, że pójdzie do przedszkola.

Zadania dla rodziców na wakacje Jeżeli dziecko nie miało do tej pory kontaktu z rówieśnikami, trzeba to koniecznie nadrobić! Ustalmy w domu stały rytm dnia. Nie kładźmy dziecka późno spać, najlepiej po dobranocce. Wprowadźmy do jadłospisu domowego urozmaicone potrawy (jeśli w domu dziecko czegoś nie je to w przedszkolu też nie będzie tego jadło). Skończmy z rozdrabnianiem pokarmów. Nauczmy dziecko samodzielnie jeść, bo inaczej w przedszkolu będzie do nakarmienia 25 dzieci.

Zadania dla rodziców na wakacje Pozwólmy dziecku chodzić i biegać. Nie nośmy już „naszego maleństwa” na rękach. Ćwiczmy z dzieckiem samoobsługę. Nauczmy dziecko samodzielnie korzystać z toalety. Zrezygnujmy już z nocnika. Odzwyczajmy je od pampersów. Zacznijmy od zaraz, ale nie mówmy dzieciom, że to z powodu pójścia do przedszkola!

Czego rodzice nie powinni robić? Straszyć dziecka przedszkolem! Okazywać zdenerwowanie lub żal z powodu pójścia dziecka do przedszkola. Reagować zirytowaniem na płacz i snutek dziecka rano po obudzeniu lub przed wejściem do sali. Budzić dziecko na tak zwaną ostatnią chwilę. Odprowadzać dziecko do przedszkola w pośpiechu, ponieważ powoduje to niewłaściwe emocje. Przeciągać pożegnania w szatni, ale też bez zbędnego pośpiechu. Mówić nieprawdy, np. odbierzemy ciebie przed leżakowaniem. Ulegać we wszystkim dziecku i pozwalać decydować o wielu sprawach.

Czego rodzice nie powinni robić? Wnosić dziecka na rękach lecz wprowadzać za rękę. Zabierać dziecko do domu jeżeli płacze- za drugim razem będzie jeszcze trudniej. Zaglądać do sali po pożegnaniu, aby sprawdzić czy dziecko się bawi. Pozostawać z dzieckiem w sali na dłużej, gdyż innym dzieciom będzie przykro. One też tęsknią za rodzicami. Wymuszać na dziecku, aby zaraz po przyjściu do domu opowiadało jak było w przedszkolu. Rozmawiać przy dziecku o jego adaptacji do warunków przedszkolnych, jeżeli nie może ono się do nich przystosować. Obiecywać : „Jak pójdziesz do przedszkola to dostaniesz prezent.”

Co rodzice powinni? Budzić dziecko rano z uśmiechem, niezależnie od naszego złego humoru. Być spokojni, konsekwentni i zdecydowani (nasz niepokój może udzielić się dziecku). Pomóc dziecku rozebrać się w szatni i przypilnować żeby weszło do sali. Pożegnać się z dzieckiem w szatni, szybko, bez smutnych min, bez łez i współczucia. Pokonywać jeśli to możliwe drogę do przedszkola z dzieckiem, które chętnie chodzi do przedszkola. Dać dziecku do kieszonki z nasze zdjęcie lub ukochaną maskotkę, która pomoże przetrwać rozłąkę z rodzicami. Ustalić, które z rodziców odprowadza dziecko do przedszkola – jeśli mniej płacze przy Tacie - niech robi to Tata.

Co rodzice powinni? Chwalić dziecko za jego dzielność i umiejętność radzenie sobie w każdej sytuacji. Powiedzieć dziecku kto przyjdzie po nie i koniecznie przyjść punktualnie. Wręczyć dziecku mały prezent z okazji pójścia do przedszkola. Przekonać siebie samych, że przedszkole to dobre miejsce dla ich dziecka. Przekazać ważne informacje na temat dziecka- co lubi, czego nie lubi, czy ma alergię, jakie są jego przyzwyczajenia, itp.

Dziękuję za uwagę i powodzenia!