Nowe prawo energetyczne Rynek Bilansujący Implementacja dyrektywy 2005/89/WE Ministerstwo Gospodarki Jerzy Maślanka, Departament Energetyki Seminarium- Warszawa, 31 maja 2007r.
Rynek Bilansujący - Podstawy prawne Dyrektywy 2003/54/WE, 2005/89/WE, rozporządzenie nr 1228 –cele, ramy polityki, zasady, kryteria wyboru środków i warunki Polityka energetyczna Polski do 2025 r., Program dla elektroenergetyki – cele, kierunki, założenia, środki, przedsięwzięcia. Ustawa – Prawo energetyczne – definicje, zasady, podział zadań, delegacje. Rozporządzenie „systemowe” z 4.05.07 – warunki techniczne, sposób, zakres, procedury. Instrukcje Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowych i Dystrybucyjnych - warunki korzystania z systemu i prowadzenia ruchu. Umowy dwustronne, wielostronne – zobowiązania i warunki współpracy. Ministerstwo Gospodarki
Rynek Bilansujący – Postulowane zmiany Wprowadzić: rynek zdolności wytwórczych rynek dnia bieżącego opłaty węzłowe usprawnienie mechanizmu bilansowania odpowiedzialność użytkowników systemu za bezpieczeństwo dostaw prawa operatora systemu przesyłowego zwiększenie uprawnień Prezesa URE zobowiązania przestrzegania IRiES Ministerstwo Gospodarki
Rynek Bilansujący – Postulowane zmiany cd. Wprowadzić: sprzedawcę awaryjnego metody bodźcowe ex-ante regulacji taryf uwolnienie obrotu standardy ewidencji kosztów usługi systemowe regulowane usługi systemowe poddane konkurencji Ministerstwo Gospodarki
Rynek Bilansujący – Postulowane zmiany cd. Warunki dobrego wprowadzenia zmian prawa: określenie polityki i zasad funkcjonowania rynku szczegółowe i jasne zdefiniowanie zmian zasad określenie warunków wprowadzenia zmian zasad ocena skutków regulacji zaakceptowanie założeń zmian zasad z uwagi na skutki polityczne właściwe sformułowanie przepisów ustawowych i wykonawczych wydanie szczegółowych wytycznych Ministerstwo Gospodarki
Rynek Bilansujący – Ocena postulowanych zmian cd. Większość z nich wymaga analiz i opracowania szczegółowego dla spełnienia ww. warunków dobrej legislacji. Wśród ekspertów występują istotne różnice co do celowości i sposobu wprowadzenia tych zmian. Brak jest uzasadnienia dla podejmowania ryzyka ich wprowadzania bez pełnej analizy. Niezbędne są dalsze prace w grupach ekspertów dla przygotowania kompletnych i szczegółowych rozwiązań postulowanych zmian spełniających ww. warunki. Ministerstwo Gospodarki
Rynek Bilansujący – Propozycje zmiany ustawy PE. W oparciu o dotychczasowe oceny proponuje się wprowadzenie: obowiązków dla wytwórców i użytkowników systemu w zakresie bezpieczeństwa dostaw zadania sprzedawcy awaryjnego dla sprzedawcy z urzędu możliwości korekty planów dostaw co najmniej na 2 godziny przed okresem dostawy możliwości zgłaszania w planach dostaw i rozliczania niezbilansowania grupy użytkowników systemu np. o łącznej mocy 50 MW Ministerstwo Gospodarki
Rynek Bilansujący – Propozycje zmiany ustawy PE cd. Wprowadzenie: uzgadniania przez OS IRiES z użytkownikami, rozstrzygania rozbieżności przez Prezesa URE i zatwierdzanie całej IRiES wyznaczania jednego OSP w kraju możliwości zawierania umowy przez spółki dystrybucyjne na usługi operatorskie z OSD możliwości wydania zakazu wykonywania działalności sieciowych lub cofnięcia koncesji za brak wyznaczenia operatora lub brak niezależności odpowiedzialności za skutki realizacji lub braku realizacji dyspozycji wydawanych przez OSP i OSD Ministerstwo Gospodarki
Rynek Bilansujący – Propozycje zmiany ustawy PE cd. Wprowadzenie dla OSP zadań określenia w IRiESP i zapewnienia realizacji: minimalnego zakresu wymagań, zasad i obowiązków w zakresie bezpieczeństwa operacyjnego sieci, przewidywalnych warunków, w których jest zachowana nieprzerwana praca sieci, utrzymywania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego sieci, Wprowadzenie dla OSP i OSD zadań określenia w IRiES celów i zapewnienia realizacji: standardów jakościowych obsługi odbiorców w zakresie częstości występowania i czasu trwania przerw w dostawach energii elektrycznej, standardów jakościowych energii elektrycznej, odpowiedniego poziomu rezerw mocy wytwórczych z wykorzystaniem mechanizmów rynkowych i na nie-dyskryminujących zasadach (art. 5 ust. 1 dyr. dopuszcza gwarancje i porozumienia umowne, opcje mocowe, zobowiązania mocowe, opłaty za moc) publikowania informacji o podjętych środkach służących utrzymaniu równowagi pomiędzy dostawami i zapotrzebowaniem energii elektrycznej Ministerstwo Gospodarki
Rynek Bilansujący – Propozycje zmiany ustawy PE cd. Wprowadzenie: prawa dla OSP do zawieszania funkcjonowania centralnego mechanizmu bilansowania handlowego i innych mechanizmów konkurencji, obowiązku opracowanie przez wytwórców i dostawców procedur postępowania na wypadek zakłóceń w dostawach, możliwości wprowadzenia planów ograniczeń przez OSP przed wydaniem rozporządzenia RM, możliwości weryfikacji przez OSP minimalnych ilości energii ujętych w planach ograniczeń, do polityki energetycznej określenia niezbędnego rozwoju źródeł i sieci, rozszerzenia zakresu nadzoru nad bezpieczeństwem dostaw o informacje o ograniczeniach dostaw, przepisach wspierających inwestycje, zdolnościach systemu, zamierzeniach inwestycyjnych, rozszerzenia zakresu nadzoru nad konkurencją który obejmie przedsięwzięcia zapewniające konkurencję oraz praktyki ograniczające konkurencję, okresowych raportów oceniających podejmowanie inwestycji i wykonywania działalności w zakresie wytwarzania i przesyłania, Obowiązków wytwórców sporządzania planów rozwoju. Ministerstwo Gospodarki
Ministerstwo Gospodarki DZIEKUJĘ ZA UWAGĘ Ministerstwo Gospodarki