SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE GIMNAZJUM PUBLICZNE IM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE GIMNAZJUM PUBLICZNE IM. JANA PAWŁA II W MICHORZEWIE
KONCEPCJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: * dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, * podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia.
SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ TWORZĄ * uczniowie, * nauczyciele, * pracownicy niepedagogiczni, * rodzice
STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Szkoła Promująca Zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej skuteczności i długofalowości działań.
STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE 3. Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników i dąży do zwiększenia jej skuteczności. 4. Tworzy klimat społeczny sprzyjający: - zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, - osiąganiu przez wszystkich sukcesów i wspierający ich poczucie własnej wartości, - uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.
STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE 5. Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE 1. PRZYGOTOWANIE - inicjacja pomysłu, - propagowanie idei, - pozyskiwanie uczestników, - powołanie szkolnego koordynatora i zespołu ds. promocji zdrowia 2. DIAGNOZA STANU WYJŚCIOWEGO - ankiety - lista problemów 3. BUDOWANIE PLANU DZIAŁAŃ I EWALUACJA - wybór problemów, - określenie przyczyny - ustalenie celów - zbudowanie planu - działania dla osiągnięcia celów 5. EWALUACJA WYNIKÓW DZIAŁAŃ - ewaluacja końcowa – sprawdzenie, czy osiągnięto cel! (kryterium sukcesu) 4. DZIAŁANIA - realizacja planu, - monitorowanie działań(ewaluacja procesu)
ANALIZA ANKIET EWALUACYJNYCH
„BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE”
1. W jakim stopniu czujesz się w szkole bezpiecznie?
2. Z jakimi zagrożeniami spotykasz się w szkole?
3. Jakie niewłaściwe zachowania dostrzegasz wśród uczniów w naszej szkole?
4. Które z wymienionych zagrożeń wymagają natychmiastowej interwencji?
5. Czy masz swobodny dostęp do narkotyków, alkoholu, papierosów?
6. Kogo Twoim zdaniem zaangażować do działań profilaktycznych?
7. Jakie działania profilaktyczne są najskuteczniejsze?
8. W jaki sposób można wspomóc szkołę w działaniach profilaktycznych?
60% uczniów wskazało odpowiedź, że zawsze czuje się bezpiecznie w naszej szkole (było 56,5%), a 35% często czuje się bezpiecznie (tyle samo, co dwa lata temu). 47% uczniów twierdzi, że spotyka się w szkole z agresją słowną i fizyczną, co plasuje się na podobnym poziomie, jak dwa lata temu. Aż 74% respondentów wskazało, że dostrzega wiele nieprawidłowych zachowań wśród rówieśników (był 78,5%). Zdaniem uczniów natychmiastowej interwencji profilaktycznej wymaga problem z agresją ( 68%), później palenie papierosów i picie alkoholu ( odpowiednio 51%, 40%). 86% ankietowanych podkreśliło, że nie mają swobodnego dostępu do narkotyków, alkoholu i papierosów (było 74%). Znacznie wzrosło zaufanie do pedagoga szkolnego, ponieważ aż 53% uważa, że należy głownie zaangażować go do działań profilaktycznych (było 38%). W drugiej kolejności rodziców (35%) i nauczycieli (30%). 32% uważa, że najskuteczniejszymi działaniami profilaktycznymi są prelekcje specjalistów, dalej projekcje filmów (28%) i organizowanie imprez sportowych (26%) oraz zajęcia z pedagogiem szkolnym (26%). 61% ankietowanych zaoferowało swoje zaangażowanie w pomoc w działaniach profilaktycznych.
ANALIZA ANKIET DIAGNOZUJĄCYCH PROBLEMY PRIORYTETOWE WYMAGAJĄCE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
ANKIETA DLA NAUCZYCIELI I POZOSTAŁYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
1. Czy uważasz, że alkohol stanowi ważny problem wśród młodzieży naszej szkoły?
2. Czy w ciągu ostatnich miesięcy byłeś/ byłaś świadkiem picia alkoholu przez nieletnich w naszej szkole lub w jej okolicy?
3. Czy w Twojej okolicy osoby nieletnie mają łatwy dostęp do alkoholu?
4. Czy na lekcjach wychowawczych lub przedmiotowych poruszasz problem alkoholu wśród nieletnich?
Jeśli tak, to jak często w ciągu roku?
5. Jakie instytucje lub osoby, Twoim zdaniem, powinny wspierać szkołę w realizacji programu profilaktyki? Wypisz je:
6. Które sposoby/metody, Twoim zdaniem, są najskuteczniejsze w przeciwdziałaniu piciu alkoholu wśród młodzieży? Wymień je:
7. Jakie, według Ciebie, zagadnienia powinny być ujęte w nowym programie profilaktyki? Wypisz je: FAS – Alkoholowy Zespół Płodowy Konsekwencje dla rodziny alkoholików na podstawie filmów fabularnych Fonoholizm Uzależnienie od gier komputerowych Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu Dopalacze Hałas Skutki picia alkoholu dla organizmu i rodziny Agresja w szkole Akceptacja i tolerancja drogą do wzajemnego szacunku Używki Przedstawienia profilaktyczne o tematyce antyalkoholowej – uczniowie – aktorami Siła nałogu- szkodliwy wpływ na zdrowie Współuzależnienie wszystkich bliskich osób pijących i nadużywających Plakaty Spotkania Propagowanie zdrowego stylu życia Przyczyny picia wśród nieletnich Etapy picia Skutki uzależnień dla chorego i jego rodziny.
ANKIETA DLA RODZICÓW
1. Czy Państwa dziecko chętnie rozmawia z Panią/Panem o swoich problemach?
2. Czy Pan/Pani wie, jak Państwa dziecko spędza czas wolny?
3. Czy Pan/Pani zna większość koleżanek i kolegów swoich dzieci?
4. Czy zdarzyło się, że Państwa dziecko było pod wpływem alkoholu?
5. Czy Pan/Pani zaobserwował/ła w najbliższym otoczeniu osoby nieletnie pod wpływem alkoholu?
6. Czy Państwa zdaniem, w Waszej okolicy łatwy jest dostęp osób niepełnoletnich do alkoholu?
7. Czy zdarzyło się, aby Państwa dziecko wyrażało pozytywną opinię o piciu alkoholu, paleniu papierosów, zażywaniu narkotyków?
8. Czy w Pana/Pani obecności częstowano nieletnich piwem lub innym alkoholem?
9. Czy Państwa dziecko stać na zakup alkoholu, papierosów, narkotyków?
10. Czy w najbliższym otoczeniu dziecka (sąsiedzi, rodzina) są osoby nadużywające lub uzależnione od alkoholu?
11. Jakiej pomocy oczekują Państwo ze strony szkoły i nauczycieli 11. Jakiej pomocy oczekują Państwo ze strony szkoły i nauczycieli? (można wybrać kilka) a) organizowanie dla dzieci i rodziców spotkań z pedagogiem, psychologiem, lekarzem b) organizowanie pogadanek na wywiadówkach, podczas spotkań rodziców z dyrektorem c) organizowanie dla dzieci czasu wolnego - kółka zainteresowań, wycieczki, zawody sportowe, festyny d) nie oczekuję pomocy e) inne: . ...................................
12. Jeśli mają Państwo dodatkowe uwagi i spostrzeżenia, można je tutaj zapisać. - BRAK WPISÓW
ANKIETA DLA MŁODZIEŻY
2. Czy zdarzyło Ci się pić któryś z następujących napojów alkoholowych 2. Czy zdarzyło Ci się pić któryś z następujących napojów alkoholowych ? Jeżeli tak , to napisz ile miałeś(aś) lat , gdy spróbowałeś (aś) po raz pierwszy . (Podkreśl właściwą odpowiedź i podaj wiek)
3. Dlaczego sięgnąłeś pierwszy raz po alkohol?
4. Jaki alkohol czasem pijesz i jak często?
5. W jakich sytuacjach najczęściej sięgasz po alkohol?
6. Czy alkohol jest łatwo dostępny dla osoby niepełnoletniej ?
7. W jaki sposób niepełnoletni zdobywają alkohol?
8. Czy wiesz, jakie są negatywne konsekwencje picia alkoholu?
9. Czy odmówisz, jeśli ktoś będzie Cię częstował alkoholem?
10. Czy zareagujesz, jeśli w Twojej obecności będzie spożywała alkohol kobieta/ dziewczyna w ciąży?
11. Czy zareagujesz, jeśli w Twojej obecności osoba pod wpływem alkoholu będzie próbowała kierować samochodem ?
12. Czy pozwoliłbyś swojemu dziecku do 18 roku życia pić alkohol?
13. Co planujesz w dorosłym życiu?
Z ankiet wynika, że uczniowie sięgają po alkohol w wyniku presji emocjonalnej grupy: żeby zaimponować, spróbować ( i pochwalić się), bo taka jest moda. Najczęściej sięgają po alkohol, kiedy są w grupie; na imprezach rówieśniczych, na wakacjach.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ