Wykład IV Tryby szczególne w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia dr Katarzyna Łucarz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Dozór elektroniczny Wykład. Wprowadzenie dozoru do polskiego systemu prawnego Dozór elektroniczny został wprowadzony do polskiego systemu prawnego na.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Ćwiczenia VIII dr Katarzyna Łucarz. Kary za przestępstwa skarbowe Kodeks karny skarbowy w art. 22 § 1 wymienia następujące kary za przestępstwa skarbowe:
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
POSTĘPOWANIE PRZYSPIESZONE. POSTĘPOWANIE PRZYSPIESZONE – UWAGI OGÓLNE Zważywszy na to, że w postępowaniu przyspieszonym stosuje się przepisy o postępowaniu.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Olsztyn, 8 września 2016 r. MAŁY RUCH GRANICZNY. 2 OKRES OSOBY KRAJOWE RAZEM KRAJOWE OSOBY ZAGRANICZNE RAZEM ZAGRANICZNE ŁĄCZNIE KRAJOWE I ZAGRANICZNE.
Pojęcie kary Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy.
Sześciolatek idzie do szkoły
Postępowanie odwoławcze
II. STADIA POSTĘPOWANIA KARNEGO ZASADY POSTĘPOWANIA KARNEGO
Wykład II Przesłanki procesowe dr Katarzyna Łucarz
Opracowała Dominika Dyrka
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Konflikt interesów.
Prawne formy orzekania
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Zmiany w Umowie i Projekcie
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia
Zaskarżenie orzeczeń sądowych
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Postępowanie mandatowe
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Nadzwyczajne środki zaskarżenia – pojęcie środki zaskarżenia, które przysługują od orzeczeń prawomocnych i służą ich wzruszeniu.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Nowe podejście do zamówień publicznych
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Wykład IV Tryby szczególne w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia dr Katarzyna Łucarz

Rodzaje trybów szczególnych w KPSW postępowanie przyspieszone przed sądem, postępowanie nakazowe, 3) postępowanie mandatowe.

Postępowanie przyspieszone Postępowanie przyspieszone jest szczególnym trybem postępowania przed sądem, który cechuje dążenie do znacznego przyspieszenia postępowania i wykonania wydanych w nim rozstrzygnięć (vide klauzula natychmiastowej wykonalności wyroków).

Przesłanki pozytywne szczególne postępowania przyspieszonego – podmiotowe Ten tryb może być zawsze zastosowany wobec: 1) osób niemających stałego miejsca zamieszkania lub miejsca stałego pobytu, ponieważ zachodzi uzasadniona obawa, że rozpoznanie sprawy w postępowaniu zwyczajnym będzie niemożliwe lub znacznie utrudnione (art. 90 § 1 KPW), 2) osób przebywających czasowo na terenie RP, jeżeli zachodzi uzasadniona okolicznościami obawa, że nie stawią się na wezwanie opuszczając terytorium RP, co uniemożliwi rozpoznanie sprawy o zarzucone wykroczenie w trybie zwyczajnym, np. w stosunku do cudzoziemców (art. 90 § 2 KPW).

W obu wypadkach sprawca musi być ujęty na gorącym uczynku popełnienia wykroczenia lub bezpośrednio po jego popełnieniu oraz niezwłocznie doprowadzony do sądu. W razie schwytania sprawcy na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem Policja lub inny organ, któremu szczególne ustawy powierzają zadania w zakresie ochrony porządku lub bezpieczeństwa publicznego, może go zatrzymać i doprowadzić do sądu. Od przymusowego doprowadzenia sprawcy do sądu organy te mogą odstąpić jeżeli zostanie zapewnione uczestniczenie przez sprawcę we wszystkich czynnościach sądowych, w których ma on prawo uczestniczyć, w szczególności możliwość złożenia przez niego wyjaśnień, przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających przeprowadzenie tych czynności na odległość z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku. Organy te mogą ponadto odstąpić od zatrzymania i przymusowego doprowadzenia sprawcy do sądu, zobowiązując go do stawienia się w sądzie w wyznaczonym czasie i miejscu ze skutkami wezwania, o których mowa w art. 71 § 4 KPW (rozprawę przeprowadza się zaocznie). Wydanego wówczas pod nieobecność obwinionego wyroku nie uważa się za zaoczny. W tym ostatnim wypadku Policja i Straż Graniczna mogą też zatrzymać sprawcy paszport lub inny dokument uprawniający do przekroczenia granicy, który wraz z wnioskiem o ukaranie przekazują sądowi. Zwrotu dokumentu dokonuje sąd, nie później niż przy wydaniu orzeczenia albo z chwilą zmiany trybu postępowania

Przesłanki pozytywne szczególne postępowania przyspieszonego - przedmiotowe Ze względu na przesłanki przedmiotowe ten tryb stosuje się wobec: sprawców wykroczeń popełnionych w związku z imprezą masową, określoną w przepisach o bezpieczeństwie imprez masowych (art. 90 § 3 KPW): przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu określonych w art. 50, 51 i 52 a KW, przeciwko mieniu i urządzeniom użytku publicznego, określonych w art. 124 i 143 KW, sprawców wszystkich wykroczeń, gdy ustawa tak stanowi (art. 91 § 4 KPW).

Przesłanka szczególna negatywna trybu przyspieszonego Przesłanką szczególną negatywną trybu przyspieszonego jest okoliczność, że osoba podlega orzeczeniu sądów wojskowych (art. 90 § 5 KPW).

Odrębne regulacje dotyczące postępowania przyspieszonego 1) wniosek o ukaranie może zawierać ograniczone wymogi formalne, a także być złożony ustnie do protokołu, 2) sąd bez zbędnej zwłoki przystępuje do rozpoznania sprawy, zaznaczając w protokole, że prowadzi ją w trybie przyspieszonym oraz odnotowując godzinę doprowadzenia obwinionego, 3) sąd zobowiązuje obwinionego do pozostania do dyspozycji sądu do zakończenia rozprawy pod rygorem wydania orzeczenia pod jego nieobecność; tak wydanego wyroku nie uważa się za zaoczny, 4) w razie przerwania rozprawy na okres dłuższy niż 3 dni sprawę rozpoznaje się w postępowaniu zwyczajnym,

Odrębne regulacje dotyczące postępowania przyspieszonego cd. 5) w razie wydania wyroku pod nieobecność obwinionego w wypadkach, o których mowa w pkt 3 albo w art. 91 § 3 KPW, uzasadnienie wyroku sporządza się tylko na wniosek strony ustnie do protokołu rozprawy bezpośrednio po ogłoszeniu wyroku, 6) termin do wniesienia środka odwoławczego wynosi 3 dni od daty ogłoszenia rozstrzygnięcia, gdy uzasadnienie sporządza się z urzędu, a w pozostałych przypadkach - 3 dni od daty doręczenia wyroku z uzasadnieniem, sąd odwoławczy rozpoznaje sprawę najpóźniej w ciągu miesiąca od daty jej wpływu do tego sądu i sporządza uzasadnienie w terminie 3 dni od daty ogłoszenia wyroku (art. 92 § 1 i 2 KPW).

Postępowanie nakazowe Postępowanie nakazowe cechuje dążność do odformalizowania i przyspieszenia postępowania w sprawach niespornych. Stąd też sąd orzeka na posiedzeniu bez udziału stron, a postępowania dowodowego nie prowadzi się. Sąd uznaje za ujawnione dowody dołączone do wniosku o ukaranie (art. 93 § 1 i § 2 KPW).

Przesłanki szczególne pozytywne postępowania nakazowego: brak wątpliwości co do okoliczności czynu i winy obwinionego, która powinna wynikać z materiału dowodowego dołączonego do wniosku o ukaranie (art. 93 § 2 KPW), przekonanie sądu, że wystarczające jest wymierzenie nagany, grzywny albo kary ograniczenia wolności bądź środka karnego (art. 93 § 3 KPW).

Przesłanki szczególne negatywne trybu nakazowego: obwinionemu przysługuje obrona obligatoryjna określona w art. 21 § 1 KPW, tzn. gdy jest on głuchy, niemy, niewidomy lub zachodzi wątpliwość co do jego poczytalności (art. 93 § 4 KPW ), z materiału dołączonego do wniosku o ukaranie wynika, że obwiniony kwestionuje popełnienie wykroczenia.

Wyrok nakazowy Wyrok nakazowy, będąc wyrokiem skazującym: - musi zawierać określone elementy, tj. oznaczenie sądu oraz sędziego, który go wydał, oznaczenie obwinionego, określenie przypisanego mu czynu i jego kwalifikacji prawnej, rozstrzygnięcie co do kary i środków karnych oraz inne rozstrzygnięcia (np. o kosztach sądowych, dowodach rzeczowych), - można nim orzec wszystkie kary i środki karne poza karą aresztu (art. 93 § 1 i 3 KPW), nie podlega uzasadnieniu z urzędu, choć nie ma formalnych przeszkód, aby sędzia go uzasadnił, podlega doręczeniu stronom wraz z pouczeniem o prawie, terminie i sposobie wniesienia sprzeciwu oraz skutkach jego niewniesienia (art. 505 KPK w zw. z art. 94 § 1 KPW). Jeżeli sprzeciwu nie wniesiono w terminie wyrok nakazowy staje się prawomocny i podlega wykonaniu (art. 94 § 3 KPW).

Sprzeciw – środek zaskarżenia od wyroku nakazowego termin do jego wniesienia wynosi 7 dni od doręczenia wyroku nakazowego i jest terminem zawitym, sprzeciw może być cofnięty do czasu rozpoczęcia przewodu sądowego na pierwszej rozprawie głównej, wniesienie przez osobę uprawnioną powoduje utratę mocy obowiązującej przez wyrok i rozpoznanie sprawy na zasadach ogólnych, tj. w trybie zwyczajnym. sąd rozpoznający sprawę po wniesieniu sprzeciwu nie jest związany treścią wyroku nakazowego, który utracił moc (art. 506 § 5 i § 6 KPK w zw. z art. 94 § 1 KPW); nie obowiązuje tu zakaz reformationis in peius, gdyż sprzeciw nie jest środkiem odwoławczym, a środkiem zaskarżenia, wniesienie sprzeciwu po terminie lub przez osobę nieuprawnioną skutkuje odmową jego przyjęcia przez prezesa sądu. Na zarządzenie prezesa przysługuje zażalenie (art. 506 § 1 i § 2 KPK w zw. z art. 94 § 1 KPW i art. 94 § 2 KPW).

Postępowanie mandatowe Postępowanie mandatowe jest najbardziej uproszczonym trybem postępowania w sprawach o wykroczenia. Pozwala na załatwienie sprawy niejako „od ręki” w przypadku drobnych naruszeń prawa. Dominującą rolę odgrywają tu przede wszystkim zasady szybkości i ekonomii procesowej, a także jego prewencyjno – wychowawcza funkcja. W tym trybie natomiast nie są realizowane zasady skargowości, kontradyktoryjności i rozdziału funkcji procesowych , całe bowiem postępowanie oparte jest na zasadzie inkwizycyjności. Ma jednocześnie charakter zastępczy wobec postępowań o wykroczenia prowadzonych przed sądem oraz warunkowy, gdyż sprawca jest uprawniony do odmowy przyjęcia mandatu.

Przesłanki pozytywne szczególne postępowania mandatowego: 1) brak wątpliwości co do faktu wykroczenia i osoby sprawcy, które mogą wynikać: - ze schwytania sprawcy na gorącym uczynku lub bezpośrednio po popełnieniu wykroczenia - z naocznego lub za pomocą urządzenia pomiarowo- kontrolnego lub rejestrującego stwierdzenia popełnienia wykroczenia przez funkcjonariusza stosującego omawiany tryb, gdy nie ma wątpliwości co do osoby sprawcy (art. 97 § 1 KPW)

Przesłankami szczególne ujemne postępowania mandatowego: wynikający z przepisów prawa materialnego obowiązek albo celowość (w razie ustawowej fakultatywności) orzeczenia wobec sprawcy środka karnego, sytuacja określona w art. 10 k.w., gdy czyn będący wykroczeniem wyczerpuje zarazem znamiona przestępstwa, a jeżeli czyn wyczerpuje znamiona wykroczeń określonych w dwóch lub więcej przepisach ustawy (art. 9 § 1 k.w.), nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego jest możliwe jedynie, gdy w zakresie wszystkich naruszonych przepisów postępowanie mandatowe jest dopuszczalne (art. 96 § 2 KPW), przekroczenie określonych w ustawie terminów.

Organy uprawnione do prowadzenia postępowania mandatowego Policja za każde wykroczenie (art. 95 §1 KPW), inspektor pracy w sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika określonym w kodeksie pracy, w sprawach o wykroczenia określonych w art. 119-123 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a także w sprawach o inne wykroczenia związane z wykonywaniem pracy zarobkowej, jeżeli ustawa tak stanowi (art. 95 § 3 KPW), Żandarmeria Wojskowa w sprawach osób podlegających orzecznictwu sądów wojskowych (art. 85 § 2 KPW),

Organy uprawnione do prowadzenia postępowania mandatowego na podstawie ustaw szczególnych strażnicy Państwowej Straży Rybackiej – ustawa o rybactwie śródlądowym z dnia 18 kwietnia 1985 r. (t. jedn. Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750 ze zm.) strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej – ustawa - Prawo Łowieckie z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 372 ze zm.) strażnicy Parków Narodowych – ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 października 1991 r. ( t. jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1097 ze zm.) strażnicy leśni - ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r. (t. jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 ze zm.) funkcjonariusze Straży Gminnych ustawa Straże gminne z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. Nr 123, poz. 779 ze zm.) funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei – ustawa o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r. (t. jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.).

Organy uprawnione do prowadzenia postępowania mandatowego na podstawie rozporządzeń wykonawczych Prezesa Rady Ministrów, wydanych w trybie art. 95§5 k.p.s.w. : Inspekcji Handlowej - rozp. z dnia 4 sierpnia 2003 r. (Dz.U. Nr 63, poz. 587) Inspekcji Transportu Drogowego - rozp. z dnia 21 marca 2003 r. (Dz.U. Nr 59, poz. 522) Państwowej Inspekcji Sanitarnej - rozp. z dnia 17 października 2002 r. (Dz.U.Nr 174, póz. 1426 z 2002 r.) Inspekcji Ochrony Środowiska - rozp. z dnia 13 września 2002 r. (Dz.U. Nr 151, poz. 1253) Głównemu Inspektoratowi Kolejnictwa – rozp. z dnia 16 października 2002 r. (Dz. U. Nr 174, poz. 1422) organom nadzoru budowlanego – rozp. z dnia 16 października 2002 r. ( Dz. U. Nr 174, poz. 1423)

Organy uprawnione do prowadzenia postępowania mandatowego na podstawie rozporządzeń wykonawczych Prezesa Rady Ministrów, wydanych w trybie art. 95§ 5 KPW cd. inspekcji sanitarnej MSW – rozp. z dnia 17 października 2002 r. (Dz.U. Nr 174, poz. 1425) inspekcji technicznej w urzędach górniczych – rozp. z dnia 15 października 2002 r. (Dz.U. Nr 174, poz. 1421) Straży Granicznej – rozp. z dnia 17 października 2002 r. (Dz.U. Nr 174, poz. 1427 ze zm.) Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Jakości Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa – rozp. z dnia 28 listopada 2002 r. (Dz.U. Nr 203, poz. 1712) Głównemu Urzędowi Miar – rozp. z dnia 18 marca 2003 r. (Dz.U. Nr 59, poz. 521).

Wysokość grzywny w postępowaniu mandatowym - do 500 zł za każde wykroczenie, gdy nie zastrzeżono odmiennie, do 1000 zł w razie zbiegu przepisów ustawy (art. 9 § 1 k.w.), jeżeli wszystkie przepisy przewidują taki właśnie tryb procedowania, do 2000 zł w sprawach: a) w których oskarżycielem publicznym jest właściwy organ Państwowej Inspekcji Pracy, b) naruszeń przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego wymienionych w załączniku Nr 1 i 2 do ustawy z dn. 6.09.2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.), w których oskarżycielem publicznym jest właściwy organ Inspekcji Transportu Drogowego lub Policji, c) o czyny określone w art. 54-56 i art. 57 a ustawy z dn. 20.03.2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. nr 62, poz. 504 ze zm.), d) o czyny określone w art. 93 pkt 12 ustawy z dn. 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.) - do 5000 zł w razie tzw. wykroczeniowej recydywy pracowniczej.

Warunki i termin postępowania mandatowego schwytanie sprawcy wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio po popełnieniu wykroczenia (nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 14 dni od daty ujawnienia czynu), stwierdzenie popełnienia wykroczenia naocznie pod nieobecność sprawcy, a nie zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy (nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 90 dni od ujawnienia czynu), stwierdzenie popełnienia wykroczenia za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego lub urządzenia rejestrującego, a sprawca nie został schwytany na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem i nie zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy czynu (nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 180 dni od daty ujawnienia czynu)

Rodzaje mandatów karnych Przepisy k.p.s.w. przewidują trzy rodzaje mandatów: gotówkowy, kredytowany, zaoczny.

Mandat gotówkowy Mandatem gotówkowym może być nałożona grzywna jedynie wobec osoby czasowo przebywającej na terytorium Rzeczypospolitej lub niemającej stałego miejsca zamieszkania albo pobytu. Jest on wydawany ukaranemu po uiszczeniu grzywny bezpośrednio funkcjonariuszowi, który ją nałożył. Mandat ten uprawomocnia się z chwilą uiszczenia grzywny (art. 98 § 1 pkt 1 i § 2 KPW).

Mandat kredytowany Mandatem kredytowanym może być nałożona grzywna jedynie wobec osoby, co do której nie nakłada się grzywny w drodze mandatu gotówkowego, albo mającej miejsce stałego zamieszkania lub pobytu na terytorium innego niż RP państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Zostaje on wydany ukaranemu za potwierdzeniem odbioru. Powinien on zawierać pouczenie o obowiązku uiszczenia grzywny w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu oraz o skutkach jej nieuiszczenia w tym terminie. Prawomocność tego mandatu następuje z chwilą pokwitowania odbioru przez ukaranego (art. 98 § 3 KPW).

Mandat zaoczny Mandat zaoczny może być wydany w razie stwierdzenia wykroczenia, kiedy jego sprawcy nie zastano na miejscu popełnienia tego ostatniego, gdy nie zachodzi wątpliwość co do osoby tego sprawcy. Powinien on zawierać wskazanie, gdzie w terminie 7 dni od daty jego wystawienia ukarany może uiścić grzywnę, oraz informację o skutkach jej nieuiszczenia w tym terminie. Prawomocność takiego mandatu następuje z chwilą uiszczenia grzywny we wskazanym miejscu i czasie (art. 98 § 4 i 5 KPW).

Odmowa przyjęcia mandatu lub uiszczenia grzywny i ich skutki utrata mocy prawnej i wystąpienie do sądu z wnioskiem o ukaranie przez organ, którego funkcjonariusz nałożył grzywnę, rozpoznanie sprawy o wykroczenie na zasadach ogólnych, brak związania sądu wysokością grzywny określonej w mandacie karnym oraz oceną funkcjonariusza co do tego, czy zarzucany czyn został popełniony i wypełnia znamiona wykroczenia, brak związania sądu granicami grzywny przewidzianej dla postępowania mandatowego.

Postępowanie w przypadku nieuzasadnionego nałożenia mandatu Przyjęcie mandatu (jego uiszczenie) stanowi prawomocne rozstrzygnięcie, co stwarza zakaz powtórnego rozpoznania sprawy w zwyczajnym trybie. Nie może być ono wzruszone w drodze środków zaskarżenia, a jedynie uchylone i to niezwłocznie. Dzieje się to w sytuacji, gdy: grzywnę nałożono za czyn zabroniony niebędący wykroczeniem, grzywnę nałożono na osobę, która popełniła czyn zabroniony przed ukończeniem 17 lat, ustawa stanowi, że sprawca nie popełnia wykroczenia z przyczyn, o których mowa w art. 15–17 Kodeksu wykroczeń, grzywnę nałożono wbrew zakazom określonym w art. 96 § 2 KPW, grzywnę nałożono w wysokości wyższej niż wynika to z art. 96 § 1– 1b KPW, z tym że w takim wypadku jedynie w części przekraczającej jej dopuszczalną wysokość.

Prawomocny mandat karny podlega uchyleniu w każdym czasie na jeżeli: 1) Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub z ustawą przepis prawnego, na podstawie którego została nałożona grzywna tym mandatem; 2) potrzeba taka wynika z rozstrzygnięcia organu międzynarodowego działającego na mocy umowy międzynarodowej ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską.

Uchylenia dokonuje sąd, na którego obszarze działania grzywna została nałożona, na wniosek ukaranego, jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego złożony w terminie 7 dni od uprawomocnienia się mandatu albo też na wniosek organu, którego funkcjonariusz nałożył grzywnę wreszcie z urzędu. W przedmiocie uchylenia mandatu karnego sąd orzeka na posiedzeniu. Mają prawo w nim uczestniczyć ukarany, organ, który lub którego funkcjonariusz nałożył grzywnę w drodze mandatu albo przedstawiciel tego organu oraz ujawniony pokrzywdzony. Przed wydaniem postanowienia sąd może zarządzić stosowne czynności w celu sprawdzenia podstaw do uchylenia mandatu karnego W wypadku jego uchylenia nakazuje się podmiotowi, na rachunek którego pobrano grzywnę, zwrot uiszczonej grzywny. Nadzór nad postępowaniem mandatowym sprawuje minister właściwy do spraw wewnętrznych, a w sprawach pracowniczych – Główny Inspektor Pracy.