TEMAT 23 Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stop piratom drogowym ! Kierowco przejrzyj na oczy !
Advertisements

System Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym – projekt, realizacja i skuteczność w odniesieniu do dostępnych rozwiązań w zakresie pomiaru prędkości.
INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Krzyżówka Pracuje w pogotowiu ratunkowym Lekarz „od zębów”
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Informacja o stanie bezpieczeństwa na obszarze kolejowym za 12 miesięcy 2015r. Warszawa, luty 2016r.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Badanie Poczucia Bezpieczeństwa, Oceny Pracy Policji oraz Ciemnej Liczby Przestępstw Warszawa, luty 2007.
Wnioski z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w województwie świętokrzyskim 2015 Marek Szymański.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Konferencja prasowa inaugurująca ogólnopolską kampanię społeczną „Piłeś? Nie jedź!” Warszawa, 12 kwietnia 2011r.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Czyli często nieuzasadniony strach.
„Alkotest przeciw tragedii” kampania społeczna Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”” przy poparciu Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz współpracy.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Komenda Miejska Policji w Łomży Sekcja Ruchu DrogowegoANALIZA STANU BEZPIECZEŃSTWA ZA ROK 2005r. NA TERENIE MIASTA I POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO Łomża, 23 styczeń.
Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego na małopolskich drogach w 2014 roku WRD KWP w Krakowie.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
Ocena zagrożenia powodziowego na Mazowszu – doświadczenia z powodzi zimowej i letniej 2010 roku Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i.
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Ocena ryzyka zawodowego może być prosta – wystarczy tylko pięć kroków, by wykonać ją właściwie! Co to jest ryzyko zawodowe? Mówiąc najprościej, ryzyko.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU WYSZKOWSKIEGO W okresie roku.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Porównanie liczby wypadków drogowych z ofiarami w ludziach (wypadki drogowe) z wypadkami drogowymi bez ofiar w ludziach (kolizje drogowe) w I półroczu.
„Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych”
Izolatory i metale – teoria pasmowa ciał stałych
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
REMONT AUTOSTRADY A4 W ROKU 2016 ODCINEK: BRZEG – OPOLE ZACHÓD KIERUNEK: WROCŁAW.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM W GARNIZONIE ŚWIETOKRZYSKIM
Odblaskowa Szkoła.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Ubezpieczenie wypadkowe
Noś odblaski Jan Rusnak 6a.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Sierpień 2017 roku.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
Analiza przestępczości oraz ocena efektów pracy limanowskiej jednostki Policji styczeń – grudzień 2013 r. KPP w Limanowej 2014 r.
„W TROSCE O NASZE BEZPIECZEŃSTWO” XVIII EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU PLASTYCZNEGO To kolejny konkurs, w którym wzięli udział uczniowie uczęszczający.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce
Składka i taryfy w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych
Safe journey everywhere
w powiatach malborskim i sztumskim”
Kurs Ratownictwa Technicznego 2017
Komenda Miejska Policji w Łomży Sekcja Ruchu Drogowego
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Temat 1: Wypadki drogowe statystyki i przyczyny
BADANIA ZUZYCIA BOCZNEGO SZYN W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
Informacja o stanie bezpieczeństwa na obszarze kolejowym za 2017 rok.
DROGA PRZYJAZNA SPOŁECZEŃSTWU
„Porozmawiajmy o bezpieczeństwie – możesz mieć na nie wpływ”
STOP pożarom traw! Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1: Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny Autor: Piotr Guzewski.
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1: Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny Autor: Piotr Guzewski.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 23: Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny Autor: Piotr Guzewski.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Sytuacja na podlaskim rynku pracy w 2018 roku
Sędzia Grupa I Dominika Antosik, Kamil Baryła,
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

TEMAT 23 Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 23 Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny autor: Andrzej Jabłoński

MATERIAŁ NAUCZANIA Rodzaje wypadków drogowych; Statystyka wypadkowości w Polsce; Specyfika terenu akcji podczas wypadków drogowych. Czas: 1T

Rodzaje wypadków drogowych Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które zakwalifikowano do kategorii „zderzenie się pojazdów w ruchu”. W 2014 roku wypadków takich było 17 960, co stanowiło 51.4% ogółu, śmierć w nich poniosło 1 278 osób (39,9%wszystkich zabitych), a rannych zostało 24 161 osób (56,8% ogółu rannych). Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl

Statystyka wypadkowości w Polsce Od początku lat dziewięćdziesiątych liczba pojazdów zarejestrowanych w Polsce systematycznie rośnie. Liczba pojazdów silnikowych w latach 2004-2013* * Dane GUS

Statystyka wypadkowości w Polsce Wypadki drogowe i ich skutki Wydział Ruchu Drogowego Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji

Statystyka wypadkowości w Polsce Czas powstawania wypadków drogowych W 2014 r. najwięcej wypadków miało miejsce w lipcu (9,6% ogółu), we wrześniu (9,6%) i w czerwcu (9,5%). Natomiast najwięcej osób zginęło w październiku (10,1%) oraz w grudniu(10%). Duża liczba wypadków w miesiącach letnich spowodowana jest zwiększonym natężeniem ruchu związanym z okresem wakacyjnym. Zwiększona liczba wypadków w miesiącach jesiennych jest zjawiskiem obserwowanym od kilku lat. W okresie tym pogarszają się warunki atmosferyczne oraz warunki drogowe, wcześnie zapada zmrok. Dochodzi przede wszystkim do potrąceń pieszych, gdyż stają się oni gorzej widoczni. W miesiącach zimowych odnotowano znaczne zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar w związku z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl

Statystyka wypadkowości w Polsce Na występowanie wypadków drogowych wpływ mają także warunki atmosferyczne oraz oświetlenie, przy czym ten ostatni czynnik jest uzależniony od pory dnia i pory roku. Podobnie jak w roku 2013, najwięcej wypadków wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych. W dobrych warunkach atmosferycznych kierujący czują większy komfort jazdy, rozwijają większe prędkości, co w przypadku wystąpienia wypadku daje tragiczniejsze skutki. Wypadki drogowe wg miesięcy w latach 2013 i 2014 Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl

Statystyka wypadkowości w Polsce Przyczyny i sprawcy wypadków w 2014r. Wśród czynników mających decydujący wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego (człowiek – droga – pojazd jako czynnik sprawczy wypadków), na pierwsze miejsce zdecydowanie wysuwa się człowiek. To właśnie zachowanie się poszczególnych grup użytkowników dróg, generalnie wpływa na powstawanie wypadków drogowych. Inne czynniki miały zdecydowanie mniejsze znaczenie. Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl

Statystyka wypadkowości w Polsce Szczególną uwagę należy zwrócić na tzw. „młodych kierowców” w wieku 18-24 lata. Powodują oni dużą liczbę wypadków, w 2014 r. byli sprawcami 5 962 wypadków (20,8% wypadków powstałych z winy kierujących), zginęło w nich 511 osób, a 8 279 zostało rannych. Przyczyną 40% wypadków, które spowodowali „było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”, a o ich ciężkości świadczy 52,5% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych. Jest to grupa osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami oraz duża skłonność do brawury i ryzyka. Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl

Specyfika terenu akcji podczas wypadków drogowych Bezpieczeństwo poszkodowanych i ratowników Panika i chaos fot. 2

Specyfika terenu akcji podczas wypadków drogowych Bezpieczeństwo poszkodowanych i ratowników Warunki atmosferyczne i słaba widoczność fot. 4 fot. 3

Specyfika terenu akcji podczas wypadków drogowych Bezpieczeństwo poszkodowanych i ratowników Elementy uszkodzonych i porozrzucanych karoserii

Specyfika terenu akcji podczas wypadków drogowych Bezpieczeństwo poszkodowanych i ratowników Rozszczelnienia i wycieki

Specyfika terenu akcji podczas wypadków drogowych Bezpieczeństwo poszkodowanych i ratowników Zagrożenie pożarowe przewożonych towarów

Specyfika terenu akcji podczas wypadków drogowych Bezpieczeństwo poszkodowanych i ratowników miejsce zdarzenia: (tunele, szlaki kolejowe, wiadukty, trakcje elektryczne)

BIBLIOGRAFIA „Wypadki drogowe w Polsce w 2014 roku” Wydział Ruchu Drogowego Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji; Warszawa 2015r. „System szkolenia członków OSP biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych” – prezentacje multimedialne; CNBOP maj 2007r. Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl

INDEKS MATERIAŁÓW POBRANYCH Z INTERNETU fot 2: pobrano 02.03.2016 z: https://www.google.pl/search?q=panika&biw=1280&bih=662&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjv8J_MgaLLAhUoDJoKHa3YAHYQsAQIMw#imgrc=MmJbo4DzkAh4OM%3A fot 3 i 4: pobrano 02.03.2016 z: https://www.google.pl/search?q=ulewny+deszcz+na+drodze&biw=1280&bih=662&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj238yOhKLLAhWl83IKHRlcCqAQsAQIHA Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl