Organizacja i funkcjonowanie władzy wykonawczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Oddział.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Historia Obrony cywilnej.
Ustawa z dnia r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej: art Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi do wykonywania.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Co robi rząd, co robi prezydent Czyli o władzy wykonawczej słów kilka…
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
ZMIANY W PROGRAMIE SZKOLENIA SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ WYNIKAJĄCE Z WPROWADZENIA NOWELIZACJI art.98d USTAWY O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ.
Pojęcie, zasady konstytucyjnego systemu źródeł i ich katalog.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Finanse publiczne i prawo finansowe
Rozporządzenie. Rozporządzenie KONSTYTUCJA RP Art Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego.
Konstytucyjny system źródeł prawa
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
Publiczne prawo gospodarcze
Philippe Poniatowski – – Ia
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Sejm i Senat dr Ryszard Balicki.
Prezydent RP dr Ryszard Balicki.
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
W systemie źródeł prawa można wyróżnić pewne grupy źródeł
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 2.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Rada Ministów dr Ryszard Balicki.
Witold Bruzda– Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Tworzenie prawa.
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Akty prawne regulujące pracę w administracji publicznej
Zasady Działania Unii Europejskiej
Umowa Partnerstwa Rzeszów 17 września 2015.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Zapis prezentacji:

Organizacja i funkcjonowanie władzy wykonawczej dr Ryszard Balicki

Zasada podziału władz Art. 10. 1. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. 2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.

Pojęcie władzy wykonawczej Działalność polegająca na wykonywaniu zadań państwowych mających na celu realizację interesu publicznego Dwa zakresy: Polityczny Administracyjny

Modele władzy wykonawczej Monokratyczny Dualistyczny Gabinetowy Kanclerski Resortowy Semiprezydencki Departamentalny Dyrektorialny

Organy władzy wykonawczej Prezydent RP Rada Ministrów RP dr Ryszard Balicki

Skład RM (art. 147) Stali członkowie RM Prezes Rady Ministrów (premier) Ministrowie Fakultatywni członkowie RM Wiceprezes RM/ Wiceprezesi RM Przewodniczący komitetów określonych w ustawach dr Ryszard Balicki 6

Organy podległe RM działające na podstawie ustaw Komitet Badań Naukowych powołane przez RM Organy wspólne (np. rządu i samorządu terytorialnego) Pomocniczo – doradcze (stały komitet RM) Pomocnicze (pełnomocnicy rządu) dr Ryszard Balicki 7

Funkcjonowanie RM Zasada kolegialności: Brak zasady w Konstytucji RP (zastrzeżenie realizacji wszystkich kompetencji Rady Ministrów dla całego gremium jej członków) Brak zasady w Konstytucji RP zawarta jest w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów Art. 1 ustawy: Rada Ministrów (Rząd) działa kolegialnie.

Tryb pracy RM na posiedzeniach – art. 2 ust. 1 ustawy o RM, ale Rada Ministrów może również rozstrzygać poszczególne sprawy w trybie obiegowym (korespondencyjny) - art. 2 ust. 2 ustawy o RM

Funkcje Rady Ministrów Funkcją Rady Ministrów jest generalny kierunek oddziaływania, którego cele (określają pewien pożądany, oczekiwany stan rzeczy) i kompetencje (określone przez prawo czynności konwencjonalne w wyniku podjęcia których, staje się aktualny obowiązek podmiotu podlegającego kompetencji) realizacyjne wynikają z Konstytucji i ustaw. Art. 146 ust.1 Konstytucji stwierdza ogólnie, że „Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej”. Stanowi on potwierdzenie charakteru Rady Ministrów jako organu władzy wykonawczej. W pojęciu prowadzenia polityki mieści się zarówno wyznaczanie celów polityki szeroko rozumianego rządu (a więc zarówno Rady Ministrów, jak i jej indywidualnych członków oraz organów im podporządkowanych) jak i sposobów ich realizacji (w tym określenia środków osiągania celów).

Działy administracji rządowej Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej

Działy administracji rządowej Dział to wyznaczony ustawowo krąg spraw z zakresu administracji rządowej, poddany kierownictwu ministra, jak również określone przez ustawę organy i inne podmioty, które podporządkowane są temu ministrowi lub poddane jego nadzorowi

Premier ma swobodę w „zagospodarowan iu” działów administracji; Są 2 wyjątki: Działy budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe powierza się jednemu ministrowi; Dział obrona narodowa musi być powiązany z jednym ministrem.

Działy administracji rządowej 1) administracja publiczna; 1a) budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa; 2) budżet; 3) finanse publiczne; 4) gospodarka; 5) gospodarka morska; 6) gospodarka wodna; 7) instytucje finansowe; 7a) informatyzacja; 8) członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 9) kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; 10) kultura fizyczna; 11) łączność; 12) (uchylony); 13) nauka; 14) obrona narodowa; 15) oświata i wychowanie; 16) praca; 17) rolnictwo; 18) rozwój wsi; 18a) rozwój regionalny; 18b) rynki rolne; 18c) rybołówstwo; 19) Skarb Państwa; 20) sprawiedliwość; 21) szkolnictwo wyższe; 22) transport; 22a) turystyka; 23) środowisko; 23a) rodzina; 24) sprawy wewnętrzne; 25) wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne; 26) zabezpieczenie społeczne; 27) sprawy zagraniczne; 28) zdrowie.

Akty prawne RM Akty powszechnie obowiązujące: rozporządzenia Rady Ministrów, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów rozporządzenia ministrów kierujących działami administracji rządowej (ministrowie działowi, resortowi); wykluczeni ministrowie „bez teki” Art. 92 ust. 1  Konstytucji RP Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. ust 2 Organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji, o których mowa w ust. 1, innemu organowi (zakaz subdelegacji).

Akty prawne RM Akty wewnętrznie obowiązujące, np. uchwały, zarządzenia, okólniki i inne nienazwane w Konstytucji RP Art. 93 ust. 1 Konstytucji RP Uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i ministrów mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi wydającemu te akty. ust. 2. Zarządzenia są wydawane tylko na podstawie ustawy. Nie mogą one stanowić podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych oraz innych podmiotów. ust. 3 Uchwały i zarządzenia podlegają kontroli co do ich zgodności z powszechnie obowiązującym prawem.

Odpowiedzialność RM Polityczna odpowiedzialność solidarna RM indywidualna członków RM Konstytucyjna

Konstruktywne wotum nieufności Art. 158 Konstytucji RP Ze względu na to, że konstrukcja polska odbiega od niemieckiego konstruktywnego wotum nieufności oznaczającego głosowanie nad osobą nowego kanclerza, ale nie obejmującego uchwalenia odrębnego wotum nieufności dla rządu niektórzy autorzy proponują nazwać rozwiązanie polskie nieregularnym konstruktywnym wotum nieufności

Wotum nieufności dla ministra Konstytucja, pomimo wątpliwości zgłaszanych w toku prac Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego dopuszcza indywidualną odpowiedzialność polityczną ministrów zarówno resortowych jak i tzw. bez teki

Odpowiedzialność konstytucyjna Prawne konsekwencje postępowania osób zajmujących wysokie stanowiska państwowe za naruszenie konstytucji lub innych ustaw w związku z wykonywaniem ich funkcji. najczęściej wyraża się w uprawnieniu jednej z izb parlamentu do postawienia tych osób w stan oskarżenia przed drugą z izb lub przed specjalnym trybunałem. jest odpowiedzialnością zindywidualizowaną, przy jej określaniu niezbędne jest stwierdzenie winy, a wymierzone kary mają charakter szczególny i dotyczą tylko tego rodzaju odpowiedzialności.

Odpowiedzialność Prezydenta RP Art. 145 Konstytucji RP Prezydent RP za naruszenie Konstytucji, ustawy lub za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu. Postawienie w stan oskarżenia - uchwała ZN Z dniem podjęcia uchwały o postawieniu Prezydenta RP w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu sprawowanie urzędu ulega zawieszeniu dr Ryszard Balicki