Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Model IS, LM, BP dla gospodarki otwartej w warunkach zmiennych kursów walutowych;
Advertisements

Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Ćwiczenia 8 RYNEK DÓBR I KRZYWA IS
Makroekonomia I Ćwiczenia
Ćwiczenia 6 MODEL KEYNESOWSKI cz. 1
Makroekonomia I Ćwiczenia 11 Model AS-AD
Oraz materiałów do makroekonomii autorstwa: Garbicz, Pacho
Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…
POLITYKA GOSPODARCZA W GOSPODARCE OTWARTEJ I
POLITYKA GOSPODARCZA W GOSPODARCE OTWARTEJ I
Wykład: POPYT KREUJE PODAŻ - KEYNESOWSKI MODEL GOSPODARKI
Wzrost gospodarczy: modele wzrostu
Wydział Geografii i Studiów Regionalnych 1 Aby państwo rosło w siłę, a ludziom żyło się dostatniej czyli o makroekonomii i wzroście gospodarczym.
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Podstawy analizy makroekonomicznej – główne kontrowersje i kierunki
Podstawowa analiza rynku
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro- ekonomii, :)…
Witam Państwa na zajęciach z MAKROEKONOMII, :)…
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro- ekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z MAKROEKONOMII II, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
MODEL RÓWNOWAGI NA RYNKU TOWAROWO - PIENIĘŻNYM
POLITYKA GOSPODARCZA W GOSPODARCE OTWARTEJ II
POLITYKA GOSPODARCZA W GOSPODARCE OTWARTEJ I
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
WZROST GOSPODARCZY.
Polityka gospodarcza Wykład 2: Model IS-LM.
Model gospodarki AD-AS
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
MODEL IS-LM.
Model krzyża Keynsowskiego
Model krzyża Keynsowskiego.
Makroekonomia I Ćwiczenia Zajęcia 1
Makroekonomia I Ćwiczenia
MAKROEKONOMIA MODEL IS-LM.
Produkcja długookresowa a krótkookresowa. Produkcja potencjalna.
Wykład 13: Produkcja i kurs walutowy w krótkim okresie
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Model gospodarki otwartej – nie w pełni zintegrowanej z gospodarką światową W modelu gospodarki otwartej nie w pełni występują: rynek towarowy , rynek.
1 WZROST I 2 Procesy makroekonomiczne przyjmują formę cyklu koniunktural- nego (ang. business cycle): produkcja w gospodarce, Y E, waha się wokół potencjalnego.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
1 WZROST I 2 Procesy makroekonomiczne przyjmują formę cyklu koniunktural- nego (ang. business cycle): produkcja w gospodarce, Y E, waha się wokół potencjalnego.
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Rynek pieniężny i walutowy: dostosowania w długim okresie
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro- ekonomii, :)…
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Polityka gospodarcza Wykład 2: Model IS-LM.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego c.d.
mgr Małgorzata J. Januszewska
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…
Teoria kosztów.
WZROST GOSPODARCZY.
Zapis prezentacji:

Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…

WZROST GOSPODARCZY

CO TO JEST WZROST GOSPODARCZY? WZROSTEM GOSPODARCZYM nazywamy powięk- szanie się realnej wartości produktu krajowego brutto (globalnej lub per capita) w gospodarce.

WZROSTEM GOSPODARCZYM nazywamy powięk- szanie się realnej wartości produktu krajowego brutto (GLOBALNEJ lub PER CAPITA) w gospodarce. Obie miary są ważne…

O zróżnicowaniu tempa wzrostu w różnych krajach.

DYGRESJA ANGUS MADDISON, World Population, GDP and Per Capi-ta GDP, 1 – 2003 AD. http://www.ggdc.net/maddison/Historical_Statistics/horizontal-file_03-2007.xls Od ANGUSA MADDISONA (1926-2010) można się dowie-dzieć m. in.: Ile wynosił PKB per capita w Jerozolimie za Chrystusa (ok. 500-550 dol. PPP z 1990 r.). - Ile w tym samym czasie wynosił PKB per capita w Polsce (400 $), Rzymie (800$), Paryżu (470$), Monachium (430 $), Pekinie (450$), Meksyku (400$), itd. Kiedy Europa Zachodnia zaczęła wyprzedzać Chiny (1000 r., odpowiednio: 400$ i 450$; 1500 r., odpowiednio : 771$ i 600$). KONIEC DYGRESJI

Skutki zróżnicowania tempa wzrostu w różnych krajach I WIELKIE RÓŻNICE poziomu życia mieszkańców różnych krajów. W 2000 r. poziom życia w Zairze był ponad 120 razy niższy niż w USA a długookresowa stopa wzrostu w Zairze była ujemna, a w USA dodatnia.

Skutki zróżnicowania tempa wzrostu w różnych krajach II SZYBKIE ZMIANY poziomu życia mieszkańców różnych krajów. W 1900 r. poziom PKB per capita w Szwecji był ponad 2 razy wyższy niż w Japonii. Po 100 latach Japonia przegoniła Szwecję (Japonia - 2,92%; Szwecja - 2,09%).

A teraz popatrzmy jeszcze na wzrost gospodarczy w Polsce i w Meksyku w XX wieku.

Polska a Meksyk w XX wieku Polacy (7215 dolarów per capita) lubią się porównywać z pracowitymi i bogatymi tego świata; np. z Amerykanami (28129 dolarów "na głowę" w 2000 r.), z Niemcami (18596 dolarów "na głowę" w 2000 r.), z Japończykami (21067 dolarów "na głowę" w 2000 r.).

Otóż wielu sądzi, że nasze miejsce jest gdzie indziej Otóż wielu sądzi, że nasze miejsce jest gdzie indziej. Natu-ralnym punktem odniesienia dla Polski są takie kraje jak Argentyna, Wenezuela, Meksyk…, . Polska i Meksyk, PKB per capita w 1900 i w 2000 roku. Oni startowali od 1366 $ i kończyli z 7218 $, a my startowaliśmy od 1536 $ i kończyliśmy z 7215 $. W XX w. Meksykanie najpierw dogonili, a potem przegonili Polaków! Wszystko dlatego, że tempo wzrostu gospodarczego w Meksyku w XX w. wynosiło 1,68%, a w Polsce 1,56%!!

W dodatku, jak wynika z ECONOMICS OF HAPPINESS - Meksykanie są od Polaków szczęśliwsi o tyle mniej więcej, o ile Polacy są szczęśliwsi od mieszkańców Botswany! (www.nytimes.com/imagepages/2008/04/16/business/20080416_LEONHARDT_GRAPHIC.html, serwis dostępny w maju 2017 r.).

Poza poziomem PKB per capita i tempem wzrostu gospodar-czego są i inne podobieństwa Polski i Meksyku. - Oni, Meksykanie, są peryferią jednego z gospodarczych i cywilizacyjnych centrów świata (Kanada i Stany) i my, Po-lacy, jesteśmy peryferią jednego z gospodarczych i cywiliza-cyjnych centrów świata (Europa Zachodnia). - Rio Grande i Odra…

I jeszcze coś. Na portalu "gazeta. pl" z 10 marca 2010 r I jeszcze coś. Na portalu "gazeta.pl" z 10 marca 2010 r. zna-lazłem niedawno wywiad z prof. Krystyną Iglicką z UW za-tytułowany: „Stracone pokolenie. Najnowsza polska emi-gracja” (tytuł mówi wszystko). Iglicka pisze m. in.: "Jesteśmy największym eks-porterem siły roboczej w Europie. W Amerykach mamy Meksyk (...). Tak, jesteśmy Meksykiem Europy". 

Pomówmy teraz o pewnych szczegółowych poglądach doty-czących wzrostu gospodarczego, czyli o: „GRANICACH WZROSTU” i „EFEKCIE DOGANIANIA”

GRANICE WZROSTU? Chodzi o twierdzenie, że: Niedobór zasobów naturalnych zahamuje w końcu wzrost gospodarczy. Prekursor: Thomas Robert Malthus (1766-1834) i „prawo ludnościowe”:. Liczba ludności rośnie szybciej niż ilość środków utrzymania. Brak ziemi i żywności powoduje wtedy spadek poziomu życia, kataklizmy w rodzaju wojen, spadek liczby ludności…

Ponure prognozy Malthusa (economics - „dismal science”) się nie spełniły. Świat uniknął maltuzjańskiej pułapki.

Rozwiązaniem okazało się SPOWODOWANE DZIAŁA-NIEM RYNKU ZWIĘKSZANIE SIĘ NAKŁADÓW KAPI-TAŁU PLUS ZMIANY TECHNOLOGICZNE DOTYCZĄ-CE PRODUKCJI ŻYWNOŚCI. Efektem był gwałtowny wzrost produktywności „brakują-cego” zasobu (ziemi potrzebnej do wytwarzania żywności). Te doświadzenia można uogólnić. Dotyczą one NIE TYLKO ZIEMI, LECZ TAKŻE INNYCH ZASOBÓW.

EFEKT DOGANIANIA (ang. catch-up effect) (KONWER-GENCJA)? Istnieje tendencja do wyrównywania się poziomów rozwoju gospodarczego i poziomów życia w różnych krajach.

PRZYCZYNY: Względna łatwość zwiększania wyposażenia pracowników w kapitał w krajach względnie biednych (oni mają mało kapitału!).

PRZYCZYNY: Względna łatwość zwiększania wyposażenia pracowników w kapitał w krajach względnie biednych (oni mają mało kapitału!). Prawo malejących przychodów.

PRZYCZYNY: Względna łatwość zwiększania wyposażenia pracowników w kapitał w krajach względnie biednych (oni mają mało kapitału!). Prawo malejących przychodów. Technologiczny „efekt gapowicza”.

Nie wszystkie kraje podlegają konwergencji (np Nie wszystkie kraje podlegają konwergencji (np. Afryka, kraje realnego socjalizmu). Decydujące bywają „RAMY INSTYTUCJONALNE” gos-podarowania, które mogą albo sprzyjać wzrostowi gospo-darczemu albo hamować wzrost gospodarczy.

INSTYTUCJE (ang. institutions) WYTWORY SPOŁECZEŃSTWA, SKUTKIEM ISTNIE-NIA KTÓRYCH SĄ TRWAŁE BODŹCE, DECYDUJĄCE O SPOSOBIE ŻYCIA (np. ZWYCZAJ, MORALNOŚĆ, RELIGIA, PRAWO, SYSTEM POLITYCZNY…). Podporządkowanie się tym bodźcom jest nagradzane (np. za-dowoleniem z siebie, pochwałą, premią, dostępem do dóbr), a niepodporządkowanie się jest karane (np. dyskomfortem, wykluczeniem z grupy, uwięzieniem, ukamieniowaniem).

Skutkiem istnienia instytucji są POWTARZAJĄCE SIĘ W OKREŚLONYCH SYTUACJACH ZACHOWANIA (np. kradzież, zawarcie małżeństwa w obrządku katolickim, założenie spółki akcyjnej, tańczenie tanga). Instytucje wpływają m.in. na gospodarowanie...

Na przykład, jednym z czynników, który zadecydował o po-jawieniu się trwałego wzrostu gospodarczego w krajach Zachodu, było powstanie i rozpowszechnienie się instytucji protestantyzmu wraz z doktryną predystynacji (kiedy bogactwo indywidualne jest znakiem przychylności bóstwa i zapowiedzią zbawienia, wierni chcą się bogacić…).

Protestantyzm sprzyja zwyczajom, sprzyjającym kapitalizmowi: MAX WEBER (1864-1920) [Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, 1904-1905)] Kapitalizm rozwinął się na zachodzie i północy Europy, bo znalazł tam sprzyjające warunki stworzone przez religię protestancką (kalwinizm!). Protestantyzm pochwala prywatną przedsiębiorczość znacznie silniej niż katolicyzm, który przypisują mniejszą bądź wręcz negatywną wartość dobrom materialnym. W kulturach, w których dominowały inne religie, społeczne popar-cie dla handlu i rozwoju gospodarki jest mniejsze, a ludzie trudnią-cy się handlem cieszą się mniejszym prestiżem. Protestantyzm sprzyja zwyczajom, sprzyjającym kapitalizmowi: a) ciężka praca jest w protestantyzmie wykonywana na chwałę Bo-ga, b) protestantyzm zawiera moralny nakaz dążenia do nieustannego powiększania majątku (kapitału), c) protestantyzm zaleca niekonsumowanie majątku (bogactwa) i pochwala ascetyczny styl życia i redukcję wydatków pieniężnych do niezbędnego minimum, d) protestantyzm pochwala zachowania skutkujące zaufaniem w kontaktach gospodarczych (np. pracowitość, rzetelność, dotrzymy-wanie zobowiązań, uczciwość w transakcjach handlowych). Jedno-cześnie potępia lenistwo i bezczynność jako grzech (w efekcie bogactwo nie zwalnia od obowiązku pracy). ----------- Zob. https://pl.wikipedia.org/wiki/Etyka_protestancka_a_duch_kapitalizmu (dostęp: 29.05.2017 r.).

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. PRZYCZYNY WZROSTU Znaczenie (w %)

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. PRZYCZYNY WZROSTU Znaczenie (w %) WZROST NAKŁADÓW PRACY 33

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. PRZYCZYNY WZROSTU Znaczenie (w %) WZROST NAKŁADÓW PRACY 33 WZROST PRODUKTYWNOŚCI PRACY 67

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. Przyczyny wzrostu Znaczenie (w %) Wzrost nakładów pracy 33 WZROST PRODUKTYWNOŚCI PRACY 67 w tym w tym (w p. proc.) WZROST NAKŁADÓW KAPITAŁU 20

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. Przyczyny wzrostu Znaczenie (w %) Wzrost nakładów pracy 33 WZROST PRODUKTYWNOŚCI PRACY 67 w tym w tym (w p. proc.) Wzrost nakładów kapitału 20 WZROST WIEDZY I DOŚWIADCZENIA PRACOWNIKÓW 12

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. Przyczyny wzrostu Znaczenie (w %) Wzrost nakładów pracy 33 WZROST PRODUKTYWNOŚCI PRACY 67 w tym w tym (w p. proc.) Wzrost nakładów kapitału 20 Wzrost wiedzy i doświadczenia pracowników 12 POSTĘP TECHNICZNY I ORGANIZACYJNY 28

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. Przyczyny wzrostu Znaczenie (w %) Wzrost nakładów pracy 33 WZROST PRODUKTYWNOŚCI PRACY 67 w tym w tym (w p. proc.) Wzrost nakładów kapitału 20 Wzrost wiedzy i doświadczenia pracowników 12 Postęp techniczny i organizacyjny 28 KORZYŚCI SKALI 8

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. Przyczyny wzrostu Znaczenie (w %) Wzrost nakładów pracy 33 WZROST PRODUKTYWNOŚCI PRACY 67 w tym w tym (w p. proc.) Wzrost nakładów kapitału 20 Wzrost wiedzy i doświadczenia pracowników 12 Postęp techniczny i organizacyjny 28 Korzyści skali 8 ZMIANY ALOKACJI ZASOBÓW W GOSPODARCE

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. Przyczyny wzrostu Znaczenie (w %) Wzrost nakładów pracy 33 WZROST PRODUKTYWNOŚCI PRACY 67 w tym w tym (w p. proc.) Wzrost nakładów kapitału 20 Wzrost wiedzy i doświadczenia pracowników 12 Postęp techniczny i organizacyjny 28 Korzyści skali 8 Zmiany alokacji zasobów w gospodarce ZMIANY PRAWNE, KULTUROWE, SPOŁECZNE I INNE -9

Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997   Przyczyny wzrostu gospodarczego w USA, 1929-1997 Źródło: E.F.Denison, Trends in American Economic Growth, 1929-1982, Washington Brookings Institution, Washington 1985, s. 30; szacunki C.R. McConnel i S.L.Brue, Economics. Princip-les, Problems, and Policies, McGraw-Hill, 1999, s, 374. Przyczyny wzrostu Znaczenie (w %) Wzrost nakładów pracy 33 WZROST PRODUKTYWNOŚCI PRACY 67 w tym w tym (w p. proc.) Wzrost nakładów kapitału 20 Wzrost wiedzy i doświadczenia pracowników 12 Postęp techniczny i organizacyjny 28 Korzyści skali 8 Zmiany alokacji zasobów w gospodarce Zmiany prawne, kulturowe, społeczne i inne -9 RAZEM 100

3. WAHANIA WZROSTU GOSPODARCZEGO W długim okresie zmiany potencjalnej produkcji, Yp, można utożsamiać ZE WZROSTEM GOSPODARCZYM.

3. WAHANIA WZROSTU GOSPODARCZEGO W długim okresie zmiany potencjalnej produkcji, Yp, można utożsamiać ZE WZROSTEM GOSPODARCZYM. W okresie krótkim zmiany zagregowanych wydatków, AEPL, powodują, że RZECZYWISTA WIELKOŚĆ PRODUKCJI, YE, WAHA SIĘ WOKÓŁ WIELKOŚCI PRODUKCJI PO-TENCJALNEJ, YP.

Rzeczywista i potencjalna wielkość produkcji w Stanach Zjednoczonych w latach 1950-2000 Rzeczywista produkcja, Y, w bardzo długim okresie waha się wokół zwiększającej się produkcji potencjalnej, Yp. 2005 r.) 11000

CYKLEM KONIUNKTURALNYM nazywamy wahania rzeczywistej wielkości produkcji wokół trendu długookreso-wego, który ukazuje zmiany wielkości produkcji potencjal-nej. Wahaniom tym towarzyszą zmiany wielkości bezrobocia i tempa inflacji.

Fazy cyklu koniunkturalnego Typowy cykl koniunkturalny składa się z fazy RECESJI i fa-zy EKSPANSJI. Punkty zwrotne koniunktury to SZCZYT i DNO. [RECESJA – 6 lub więcej miesięcy spadku PKB (z grubsza)]

UMIĘDZYNARODOWIENIE CYKLU (ważna cecha współ-czesnego cyklu koniunkturalnego) Stan koniunktury w jednym kraju np. za pośrednictwem handlu zagranicznego wpływa na stan koniunktury w innych krajach (kraje „zarażają się” fazami cyklu).

PRZYCZYNY CYKLU KONIUNKTURALNEGO Jak pamiętamy, wahania cykliczne tłumaczyliśmy, odwołując się do modelu AD/AS…

Jak pamiętamy, wahania cykliczne tłumaczyliśmy, odwołując się do modelu AD/AS. Oto przykład: LAS SAS 1 E 1 P2 SAS 2 B A E 2 AD P1 1 AD 2 Y Y P

Ogólnie, teorie cyklu koniunkturalnego mogą być: EGZOGENICZNE LUB ENDOGENICZNE.

EGZOGENICZNE teorie cyklu koniunkturalnego tłumaczą cykl PRZYCZYNAMI INNYMI NIŻ ZACHOWANIA SA-MYCH KONSUMENTÓW I PRZEDSIĘBIORSTW (przy-czynami „zewnętrznymi” w stosunku do nich).

A oto przykład „egzogenicznej teorii cyklu koniunkturalne-go”. CYKL POLITYCZNY Wyborcy mają krótką pamięć, więc przed wyborami rządzą-cy za pomocą ekspansywnej polityki gospodarczej „nakrę-cają koniunkturę” i – wygrywają wybory. Spowodowana tym inflacja pojawia się dopiero po wyborach. Jednakże „wyborcy mają krótką pamięć”, więc przed kolejnymi wybo-rami… ITD..

Obok egzogenicznych teorii cyklu istnieją także ENDOGE-NICZNE TEORIE CYKLU KONIUNKTURALNEGO. Endogeniczne teorie cyklu koniunkturalnego wyjaśniają cykl zachowaniami SAMYCH KONSUMENTÓW I PRZED-SIĘBIORSTW.

Endogeniczne teorie cyklu koniunkturalnego tłumaczą cykl zachowaniami SAMYCH KONSUMENTÓW I PRZEDSIĘ-BIORSTW. Przykładem endogenicznego wyjaśnienia cyklu jest tzw. MO-DEL MNOŻNIKA-AKCELERATORA

MODEL MNOŻNIKA-AKCELERATORA (gos-podarka jest „dwusektorowa”)

MODEL MNOŻNIKA-AKCELERATORA (gos-podarka jest „dwusektorowa”) (1) It a= Yt, gdzie Ita to autonomiczny wzrost inwestycji.

gdzie „KSK” to krańcowa skłonność do konsum-pcji. MODEL MNOŻNIKA-AKCELERATORA (1) It a= Yt, gdzie Ita to autonomiczny wzrost inwestycji. (2) Ct+1 = KSK•Yt , gdzie „KSK” to krańcowa skłonność do konsum-pcji.

(3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ), MODEL MNOŻNIKA-AKCELERATORA (1) It a= Yt, gdzie Ita to autonomiczny wzrost inwestycji. (2) Ct+1 = KSK•Yt , gdzie „KSK” to krańcowa skłonność do konsumpcji. (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ), gdzie „b” to współczynnik kapitałowy.

(4) Yt+1 = It +1a + Ct+1 + It+1. MODEL MNOŻNIKA-AKCELERATORA (1) It a= Yt, gdzie Ita to autonomiczny wzrost inwestycji. (2) Ct+1 = KSK•Yt , gdzie „KSK” to krańcowa skłonność do konsumpcji. (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ), gdzie „b” to współczynnik kapitałowy. (4) Yt+1 = It +1a + Ct+1 + It+1.

A zatem: It a= Yt, (2) Ct+1 = KSK•Yt , (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ), (4) Yt+1 = It +1a + Ct+1 + It+1.   MODEL MNOŻNIKA-AKCELERATORA: [(1)+(2)+(3)+(4)] wyjaśnia cykl koniunkturalny...

Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 3 4 5 6 It a= Yt, (2) Ct+1 = KSK•Yt , (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ). Niech: KSK = ½; b = 3 Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 3 4 5 6

Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 3 4 5 6 It a= Yt, (2) Ct+1 = KSK•Yt , (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ). Niech: KSK = ½; b = 3 Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 3 4 5 6

Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 4 5 6 It a= Yt, (2) Ct+1 = KSK•Yt , (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ). Niech: KSK = ½; b = 3 Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 4 5 6

Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 250 4 5 6 It a= Yt, (2) Ct+1 = KSK•Yt , (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ). Niech: KSK = ½; b = 3 Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 250 4 5 6

Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 250 4 125 75 5 6 It a= Yt, (2) Ct+1 = KSK•Yt , (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ). Niech: KSK = ½; b = 3 Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 250 4 125 75 5 6

Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 250 4 125 75 5 -75 It a= Yt, (2) Ct+1 = KSK•Yt , (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ). Niech: KSK = ½; b = 3 Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 250 4 125 75 5 -75 25 6

Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 250 4 125 75 5 -75 It a= Yt, (2) Ct+1 = KSK•Yt , (3) It+1 = b• Ct+1, czyli: It+1 = b• (Ct+1 - Ct ). Niech: KSK = ½; b = 3 Okresy ΔIa ΔC ΔI ΔY=ΔIa+ΔC+ΔI 1 100 2 50 150 200 3 250 4 125 75 5 -75 25 6 12,5 -262,5 -250

4. PAŃSTWO A WZROST - CO PAŃSTWO MOŻE ZRO-BIĆ W CELU ZAPEWNIENIA SZYBKIEGO WZROS-TU GOSPODARCZEGO?

DBAŁOŚĆ O RAMY INSTYTUCJONALNE GOSPO-DAROWANIA. 4. PAŃSTWO A WZROST - CO PAŃSTWO MOŻE ZRO-BIĆ W CELU ZAPEWNIENIA SZYBKIEGO WZROS-TU GOSPODARCZEGO? DBAŁOŚĆ O RAMY INSTYTUCJONALNE GOSPO-DAROWANIA.

4. PAŃSTWO A WZROST (Co panstwo może zrobić w celu zapewnienia szybkiego wzrostu gospodarczego?) A. DBAŁOŚĆ o RAMY INSTYTUCJONALNE GOSPODA-ROWANIA - Dbałość o PIENIĄDZ (warunek istnienia rynku oraz spec-jalizacji i rachunku ekonomicznego). INSTYTUCJE - wytwory społeczeństwa, skutkiem istnienia których są trwałe bodźce, decydujące m.in. o sposobie gospo-darowania. Podporządkowanie się tym bodźcom jest nagradza-ne, a niepodporządkowanie się jest karane.

4. PAŃSTWO A WZROST (Co państwo może zrobić w celu zapewnienia szybkiego wzrostu gospodarczego?) A. DBAŁOŚĆ o RAMY INSTYTUCJONALNE GOSPODA-ROWANIA - Dbałość o PIENIĄDZ (warunek istnienia rynku oraz spec-jalizacji i rachunku ekonomicznego). Dbałość o PRAWA WŁASNOŚCI (ang. property rights) (sprzężenie możliwości decydowania z ponoszeniem mate-rialnych konsekwencji podejmowanych decyzji). INSTYTUCJE - wytwory społeczeństwa, skutkiem istnienia których są trwałe bodźce, decydujące m.in. o sposobie gospo-darowania. Podporządkowanie się tym bodźcom jest nagradza-ne, a niepodporządkowanie się jest karane.

4. PAŃSTWO A WZROST (Co panstwo może zrobić w celu zapewnienia szybkiego wzrostu gospodarczego?) A. DBAŁOŚĆ o RAMY INSTYTUCJONALNE GOSPODA-ROWANIA - Dbałość o PIENIĄDZ (warunek istnienia rynku oraz spec-jalizacji i rachunku ekonomicznego). - Dbałość o PRAWA WŁASNOŚCI (ang. property rights) (sprzężenie możliwości decydowania z ponoszeniem mate-rialnych konsekwencji podejmowanych decyzji). - Dbałość o RYNEK (idea „gospodarki, która zachowuje się niczym słonecznik” + konkurencja napędzająca postęp technologiczny). INSTYTUCJE - wytwory społeczeństwa, skutkiem istnienia których są trwałe bodźce, decydujące m.in. o sposobie gospo-darowania. Podporządkowanie się tym bodźcom jest nagradza-ne, a niepodporządkowanie się jest karane.

B. PAŃSTWO WPŁYWA NA POPYT W GOSPODARCE (ang. demand side policies)

B. PAŃSTWO WPŁYWA NA POPYT W GOSPODARCE (ang. demand side policies) Za pomocą polityki stabilizacyjnej państwo SKRACA RECESJE i WYDŁUŻA EKSPANSJE w gospodarce.

B. PAŃSTWO WPŁYWA NA POPYT W GOSPODARCE (ang. demand side policies) Za pomocą polityki stabilizacyjnej państwo SKRACA RECESJE i WYDŁUŻA EKSPANSJE w gospodarce. „Przy okazji” państwo może starać się zapewnić NISKI POZIOM STÓP PROCENTOWYCH.

C. PAŃSTWO WPŁYWA NA PODAŻ W GOSPODARCE (ang. supply side policies)

WSPIERANIE PRYWATNYCH INWESTYCJI

- WSPIERANIE PRYWATNYCH INWESTYCJI ● ULGI INWESTYCYJNE

- WSPIERANIE PRYWATNYCH INWESTYCJI ● ULGI INWESTYCYJNE ULGI INWESTYCYJNE – możliwość odliczania od płaco-nego podatku pewnego odsetka (np. 10%) poniesionych nakładów inwestycyjnych. Ulgi inwestycyjne mogą być trwałe lub chwilowe. Ulgi chwilowe powodują sztuczne skupienie planowanych inwestycji firm w okresie objętym tymi ulgami.

- WSPIERANIE PRYWATNYCH INWESTYCJI ● ulgi inwestycyjne ● WSPIERANIE OSZCZĘDNOŚCI PRYWAT- NYCH

- WSPIERANIE PRYWATNYCH INWESTYCJI ● ulgi inwestycyjne ● wspieranie oszczędności prywatnych ● WSPIERANIE OSZCZĘDNOŚCI PUBLICZ- NYCH (ROLA BUDŻETU PAŃSTWA)

- WSPIERANIE PRYWATNYCH INWESTYCJI ● ulgi inwestycyjne ● wspieranie oszczędności prywatnych ● wspieranie oszczędności publicznych (rola budże- tu państwa) ● INWESTYCJE ZAGRANICZNE

I + G + X = S + NT + Z → S + (NT – G) = (X – Z) + I (1) DYGRESJA   DYGRESJA INWESTYCJE A OSZCZĘDNOSCI NARODOWE Przypływy są równe odpływom: I + G + X = S + NT + Z → S + (NT – G) = (X – Z) + I (1)

  DYGRESJA CD. Zatem wielkość inwestycji w kraju, I, zależy od wielkości tzw. OSZCZĘDNOŚCI NARODOWYCH [S+(NT–G)] i sal-da bilansu handlowego (X–Z).  S + (NT – G) = (X – Z) + I

DYGRESJA CD. To zaskakujące: Poprawie bilansu handlowego (X-Z) – PRZY STAŁYCH OSZCZĘDNOŚCIACH NARODOWYCH, [S+(NT–G)] – towarzyszy zmniejszenie się inwestycji prywatnych, I. Zaś pogorszeniu się bilansu handlowego – PRZY STAŁYCH OSZCZĘDNOŚCIACH NARODOWYCH – to-warzyszy zwiększenie się prywatnych inwestycji. Jak to możliwe?  S + (NT – G) = (X – Z) + I

Otóż np. POGORSZENIE SIĘ BILANSU HANDLOWEGO oznacza: DYGRESJA CD. Otóż np. POGORSZENIE SIĘ BILANSU HANDLOWEGO oznacza: 1. spadek eksportu, X, i (lub) 2. wzrost importu, Z.  S + (NT – G) = (X – Z) + I

DYGRESJA CD. SPADEK EKSPORTU, X Mniej naszych oszczędności narodowych ucieka za granicę, finansując naszą nadwyżkę bilansu handlowego. Pozostając w kraju, te oszczędności powodują wzrost zapasów i (lub) wzrost innych prywatnych inwestycji (wzrost I).  S + (NT – G) = (X – Z) + I

DYGRESJA CD. WZROST IMPORTU, Z. Większa niż do tej pory część oszczędności narodowych za-granicy przybywa do kraju, finansując nasz rosnący deficyt bilansu handlowego, a „przy okazji” także rosnące inwestycje sektora prywatnego. KONIEC DYGRESJI  S + (NT – G) = (X – Z) + I

C. PAŃSTWO WPŁYWA NA PODAŻ W GOSPODARCE CD. ang. supply side policies)

C. PAŃSTWO WPŁYWA NA PODAŻ W GOSPODARCE CD. ang. supply side policies) ● TWORZENIE KAPITAŁU LUDZKIEGO (np. wspieranie szkolnictwa).

C. PAŃSTWO WPŁYWA NA PODAŻ W GOSPODARCE CD. ang. supply side policies) ● Tworzenie kapitału ludzkiego (np. wspieranie szkolnict-wa). ● BADANIA I PRACE ROZWOJOWE (ang. R&D, pol. B&R) (POLITYKA PRZEMYSŁOWA) (m.in. wspieranie odnoszących sukcesy ośrodków badawczych (np. uniwersy- sytety, innowacyjne projekty inwestycyjne).

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdysponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce.

I + G + X = S + NT + Z, więc: I + X – Z = [S + NT – G]. ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdysponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. I + G + X = S + NT + Z, więc: I + X – Z = [S + NT – G].

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus – zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=[S+NT-G]. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus – zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=[S+NT-G]. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji ↓

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus – zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? (ii) Zwiększenie się importu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z= [S+NT-G]. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus – zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? (ii) Zwiększenie się importu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=[S+NT-G]. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus - zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? (ii) Zwiększenie się importu? (iii) Zmniejszenie się eksportu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=[S+NT-G]. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus – zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? (ii) Zwiększenie się importu? (iii) Zmniejszenie się eksportu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=[S+NT-G]. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus - zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? (ii) Zwiększenie się importu? (iii) Zmniejszenie się eksportu? (iv) Zmniejszenie się importu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=[S+NT-G]. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus - zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? (ii) Zwiększenie się importu? (iii) Zmniejszenie się eksportu? (iv) Zmniejszenie się importu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=S+NT-G. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus - zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? (ii) Zwiększenie się importu? (iii) Zmniejszenie się eksportu? (iv) Zmniejszenie się importu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=S+NT-G. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji c) Jednym zdaniem opisz mechanizm przyczynowy, który w przy-padku zdarzenia (iii) doprowadził do zmiany inwestycji krajowych.

ZADANIE a) Podaj równanie, opisujące równość przypływów i odpływów w gospodarce otwartej. Przekształć je tak, by opisane zostało rozdys- ponowanie narodowych oszczędności, SN, w tej gospodarce. b) Przyjmij, że SN nie zmieniają się. Jak – ceteris paribus - zmieni się wielkość inwestycji w kraju, I, pod wpływem następujących zdarzeń [wykorzystaj drugi wiersz tabeli, posłuż się symbolami: ↓ (spadek); ↑ (wzrost); ─ (brak zmiany)]): (i) Zwiększenie się eksportu? (ii) Zwiększenie się importu? (iii) Zmniejszenie się eksportu? (iv) Zmniejszenie się importu? I+G+X=S+NT+Z, więc: I+X-Z=S+NT-G. Zdarzenie (i) (ii) (iii) (iv) Zmiana inwestycji c) Jednym zdaniem opisz mechanizm przyczynowy, który w przy-padku zdarzenia (iii) doprowadził do zmiany inwestycji krajowych. Więcej oszczędności narodowych zostało w kraju, finansując krajowe inwestycje, a nie przepłynęło za granicę.