CECHY PRAWIDŁOWO PRZYGOTOWANEGO PROGRAMU REWITALIZACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Założenia Narodowego Planu Rewitalizacji
Narodowy Plan Rewitalizacji
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Rewitalizacja od nowa Bielsko – Biała r.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Rewitalizacja w gminie Świekatowo.
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Zapis prezentacji:

CECHY PRAWIDŁOWO PRZYGOTOWANEGO PROGRAMU REWITALIZACJI

Podstawa opracowania programów rewitalizacji Gminny Program Rewitalizacji wg ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. poz. 1777 z 3 listopada 2015 r.) lub Miejski Program Rewitalizacji lub Lokalny Program Rewitalizacji wg ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art.18 ust.2 pkt 6 (Dz. U. z 2015 r., poz.1515), zgodnie z Wytycznymi Ministerstwa Rozwoju z 2 sierpnia 2016 r. (do dnia 31.12.2023 r.). Wytyczne IZ woj. Lubelskiego, Zasady , RPO i SZOOP woj. Lubelskiego, SRPS

Rewitalizacja w perspektywie finansowej 2014 - 2020 Projekty społeczne Projekty gospodarcze, środowiskowe, przestrzenno - funkcjonalne lub techniczne

Jakie powinny być programy rewitalizacji? PRAKTYCZNE i UŻYTECZNE … mają one zminimalizować kryzys i ożywić dany obszar rewitalizacji Opisujące realne problemy i ich koncentrację Muszą wskazywać realne problemy powiązane z potrzebami oraz potencjałami obszaru Wynikiem problemów i potrzeb są projekty oparte o potencjały

Obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji

Części składowe diagnozy

Diagnoza Pozyskanie danych na potrzeby przygotowania diagnozy Analiza zebranych danych Geokodowanie danych w jednostkach Sporządzenie map, w tym mapy obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji w skali co najmniej 1:5000 z wykorzystaniem treści mapy zasadniczej / ewidencyjnej Wyznaczenie obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji

Diagnoza - problemy Brak jasnej metodologii opracowania diagnozy, podziału na jednostki analityczne, szczególnie dla gmin miejsko-wiejskich, w których dane pochodzą z innych jednostek analitycznych – trudno porównywalnych. W wielokryterialnej analizie wskaźnikowej na poziomie gminy brak danych (i analiz) na niższych poziomach oraz brak analizy porównawczej. Uzyskanie porównywalnych wyników diagnozy wymaga przetwarzania danych w ramach poziomu niższego niż poziom gminy możliwie podobnych do siebie jednostek przestrzennych (jednostki funkcjonalne, ulice, obwody wyborcze, sołectwa), powstałych np. przy wykorzystaniu istniejącego podziału administracyjnego gminy czy jednostek GUS. Wyznaczanie obszaru zdegradowanego i rewitalizacji na podstawie np. wskaźników dla całej gminy (jak w strategiach), własnego uznania, wyłącznie ankiet, wybiórczych analiz. Nieadekwatnie dobrane wskaźniki w 5 sferach.

Diagnoza - konkluzja Diagnoza winna pokazywać zróżnicowanie wewnętrzne obszarów gminy (co najmniej sołectw, czy dzielnic), aby na jej podstawie wyznaczać obszar zdegradowany -> obszar rewitalizacji. Konkluzja, że TEN obszar WYMAGA rewitalizacji bardziej niż inne ma być uzasadnieniem dla wydatkowania środków publicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Wytyczne i ustawa oraz regulacje UE stanowią, że rewitalizacja polega na rozwiązywaniu problemów w obszarach kryzysowych (rozwój nie jest jej celem, ale efektem wtórnym).

Wyznaczanie obszarów - problemy Brak uzasadnienia wynikającego z diagnozy dotyczącego zidentyfikowania obszaru zdegradowanego i wyboru obszaru do rewitalizacji Przekraczanie dopuszczalnych limitów wskazanych do objęcia obszarem rewitalizacji (< 20% powierzchni gminy i < 30% liczby jej mieszkańców) Wyznaczanie obszarów niezamieszkanych głównie - parki, bulwary, zbiorniki wodne, itp. Zbytnie rozproszenie dopuszczalnego limitu 20% powierzchni gminy – w każdym sołectwie obszar rewitalizacji.

Powiązanie z dokumentami strategicznymi - problemy Brak powiązania ze SRPS (lub jej brak) Cytowanie wszystkich celów z dokumentów strategicznych. Brak logicznego związku cytowanych fragmentów ze zidentyfikowanymi problemami i celami rewitalizacji. Cytowanie RPO 2014-2020 i innych programów operacyjnych krajowych jako punktu odniesienia dla planowanej rewitalizacji.

Programowanie - problemy Brak pomysłu na to co gmina chce osiągnąć dzięki przeprowadzeniu procesu rewitalizacji poprzez skoncentrowana terytorialnie interwencję. Brak wizji obszaru po przeprowadzeniu wszystkich działań/ Niedostosowanie wizji do możliwości miejsca. Brak współpracy w działaniach z innymi partnerami. Brak komplementarności projektów twardych do miękkich Brak logicznego związku pomiędzy celami i efektami (wynikami). Zbyt ogólne cele, zbyt długa lista Cele strategiczne dla całej gminy lub cele w formie działań. Działania nie powiązane z celami. Wygórowane oczekiwania – PR nie jest odpowiedzią na WSZYSTKIE problemy gminy

Dobór projektów - problemy Gmina/instytucje publiczne jako jedyny realizator projektów. Brak logicznego powiązania zdiagnozowanych problemów i zaplanowanych przedsięwzięć Brak mechanizmów integrowania zidentyfikowanych celów oraz przedsięwzięć rewitalizacyjnych – brak spójnej całości. Projekty obszarów niezamieszkałych (np. parków) oraz turystyczne, rekreacyjne, estetyzujące jako przeważające w programie. Projekty mało specyficzne, gminne lub wykraczające poza obszar rewitalizacji bez uzasadnienia ich wpływu na zidentyfikowane problemy. Brak projektów społecznych i/lub projekty miękkie jako dodatkowe, nie kompleksowe.

Dobór projektów - konkluzja Rewitalizacja nie polega tylko na działaniach Gminy. Wymaga aktywizacji całej lokalnej społeczności i innych podmiotów. Gmina pełni rolę inicjującą i POMAGA osiągać poprawę tam, gdzie to konieczne, likwidując bariery dla działań lokalnych podmiotów. W początkowej fazie takie współdziałanie nie jest oczywiste, ale program powinien zakładać (co najmniej) uzupełnienie o projekty, które pojawią się w wyniku otworzenia nowych możliwości w wyniku realizacji projektów Gminy.

Partycypacja - problemy Brak dotychczasowej współpracy z organizacjami pozarządowymi Brak edukacji interesariuszy. Wyłącznie jednostronne informowanie mieszkańców. Brak włączenia mieszkańców na etapie tworzenia, wdrażania programu i monitorowania. Brak wskazania konkretnych interesariuszy np. podmiotów gospodarczych, fundacji, organizacji pozarządowych

Partycypacja - konkluzja Opis przebiegu partycypacji społecznej w procesie programowania rewitalizacji ma zapewnić zgodność interwencji z rzeczywistymi potrzebami lokalnej społeczności (uzasadnienie dla wydatkowania środków publicznych). Brak społecznej akceptacji dla wyznaczenia obszaru interwencji stwarza ryzyko konfliktów (konkurencja między obszarami) i redukuje szanse na ożywienie aktywności lokalnej społeczności zgodne z programem. Podważa także trwałość programu po upływie kadencji władz gminy.

Monitorowanie i ewaluacja - problemy Brak zastosowania logiki interwencji - wskaźniki nieodpowiadające określonej wizji i celom. Wyłącznie projekty – wskaźniki produktu i rezultatu. Brak podanych wartości – możliwość subiektywnej oceny efektów podejmowanych działań. Brak źródeł pozyskiwania informacji koniecznych do monitorowania realizacji programu rewitalizacji. DO MONITOROWANIA LPR/GPR WYKORZYSTUJE SIĘ WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA A NIE WSKAŹNIKI PRODUKTU I REZULTATU.

Rewitalizacja redukuje bariery rozwoju w obszarach dotkniętych kryzysem, ale nie należy jej mylić z działaniami rozwojowymi.

Dziękuję za uwagę