Transport morski w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Poland-Singapore Joint Research Project
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
TRANSPORT Roman Idczak.
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Terytorium Terytorium lądowe Wody wewnętrzne Morze terytorialne
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
UBEZPIECZENIA MORSKIE
Transport śródlądowy Wykonali: Piotr Czyż Bartłomiej Szewczyk
Prof. zw. dr hab. Józef Perenc
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
Statki pływające po Morzu Bałtyckim
3. Systemy transportowe – transport globalny
TRANSPORT MORSKI-POWTÓRZENIE
„Zachodniopomorski Szlak Żeglarski”
Projekt 2009 Technik spedytor.
Gospodarka morska jako sektor innowacyjny
Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe WOPR-OS OSTROŁEKA
POLITECHNIKA GDAŃSKA WYDZIAŁ OCEANOTECHNIKI I OKRĘTOWNICTWA
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
„Projekt TERYT2 a rejestr TERYT”
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Zapraszamy na prezentację pod tytułem Polskie statki
I. PLAN REJSU- tzn. Jakie porty i w jakim czasie chcemy odwiedzić:
Zespół Szkół Szpitalnych
Transport produktów spożywczych
Kamil Rabski/Natalia Sajkowska
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
STATKI DAWNIEJ I OBECNIE.
INFRASTRUKTURA TRANSPORTU LOTNICZEGO
ZASADNICZE AKTY PRAWNE REGULUJĄCE OCZYSZCZANIE TERENU Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH Ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Prezentacja sylwetek opiekunów prac dyplomowych
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Zarządzanie Systemami Transportowymi wykład 04 TO/ZBwTM (II stopień)
CZYM JEST STATEK? KILKA REFLEKSJI O CHARAKTERZE PRAWNYM STATKU Z PUNKTU WIDZENIA PRAKTYKI SSO WOJCIECH MIDZIAK ODWOŁAWCZA IZBA MORSKA PRZY SĄDZIE OKRĘGOWYM.
Transport kolejowy w Polsce W ostatnich latach rośnie ilość towarów przewożonych koleją. Według GUS w roku 2004 koleją przewieziono 282,9 mln ton towarów.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
GDYNIA MIASTO Z MORZA.
Środki transportu wodnego
Przemieszczanie się w życiu codziennym
Dominik Landa, Dyrektor Handlowy
Transport we Wrocławiu
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Temat 4: Obowiązywanie kodeksu karnego skarbowego w przestrzeni (co do miejsca i osób)
Marynarka Wojenna RP Obecnie polska flota dysponuje czterdziestoma okrętami bojowymi oraz czterdziestoma samolotami i śmigłowcami. Personel MW liczy.
Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości infrastruktury szansą na rozwój Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2010.
Środki transportu kolejowego i drogowego
Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce
Polskie Wybrzeże Bałtyku o linii brzegowej długości 498 km (bez linii brzegowej Zalewu Szczecińskiego i Wiślanego) charakteryzuje się surowym nadmorskim.
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
GDYNIA MIASTO Z MORZA.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Międzynarodowe prawo morza
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Konkurencyjność czasowa i kosztowa transportu wodnego – śródlądowego w stosunku do alternatywnych form obsługi zaplecza portów morskich w Szczecinie.
Przebudowa Basenu Kolejowego w Porcie Morskim w Stepnicy
Prawo przestrzeni powietrznej kazus
Porty w Szczecinie i Świnoujściu – w aspekcie przewozów towarowych
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
„Bezpieczeństwo informacji w IPN.
Międzynarodowe Prawo Morza
Zapis prezentacji:

Transport morski w Polsce Mikołaj Smal 2 TC

Linia brzegowa Polski

Podział strefowy morza Bałtyckiego Morskie wody wewnętrzne - wody znajdujące się między lądem a wewnętrzną granicą (linią podstawową) morza terytorialnego. Morze terytorialne - pas wód przybrzeżnych, na którym obowiązuje prawodawstwo i władza państwa, do którego należy dany odcinek wybrzeża. Polska i wszystkie państwa nadbałtyckie utrzymują jako zasadę 12-milowe (jedna mila morska to 1 852 m) morze terytorialne. Wyłączna strefa ekonomiczna jest obszarem rozciągającym się poza morzem terytorialnym, na którym państwo nadbrzeżne posiada suwerenne prawa do celu poszukiwania, eksploatacji, ochrony i gospodarowania zasobami naturalnymi, zarówno żywymi, jak i minerałami, wód morskich, jak również dna morskiego i jego podziemia. Morze pełne, morze otwarte – zgodnie z konwencją o morzu pełnym, są to wszelkie części morza, które nie są morzem terytorialnym, ani wodami wewnętrznymi żadnego państwa. Strefa, gdzie żadne państwo nie sprawuje zwierzchności. Obowiązują na nim następujące uprawnienia (wolności morza pełnego): wolność żeglugi wolność rybołówstwa wolność przelotu wolność układania kabli podmorskich i rurociągów wolność badań naukowych wolność budowania wysp i innych instalacji.

Organy administracji morskiej Na terytorium Rzeczypospolitej działają trzy urzędy morskie: Urząd Morski w Gdyni Urząd Morski w Słupsku Urząd Morski w Szczecinie Do obowiązków organów administracji morskiej należy: nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi i życia na morzu oraz nad porządkiem portowo-żeglugowym, ochrona środowiska morskiego wraz z działalnością inspekcyjną w tym zakresie, budowa i utrzymanie umocnień brzegowych, wydm i zalesień wraz z ochroną pasa nadbrzeżnego, budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich, utrzymanie oznakowania nawigacyjnego na drogach morskich.

Porty morskie Administracja linią brzegową, wodami i portami Morza Bałtyckiego podzielona jest na trzy rejony administracyjne.

Struktura obrotu ładunków tranzytytowych

Struktura obrotów ładunkowych

Armatorzy armator - osoba prawna lub fizyczna eksploatująca własny lub powierzony statek. Armator zatrudnia kapitana i załogę oraz odpowiada cywilnie za zobowiązania wynikające z wykorzystania statku. W znaczeniu historycznym armatorem był przedsiębiorca, który na własny koszt uzbrajał statek i wynajmował go państwu lub osobom prywatnym (także właściciel i dowódca statku korsarskiego).

Podstawowe informacje statystyczne o transporcie morskim Morska i przybrzeżna flota transportowa Polski w 2008 r. liczyła 149 statków, o łącznej nośności 2,61 megaton. Statki polskiej morskiej i przybrzeżnej floty transportowej przewiozły łącznie 15,768 milionów pasażerów. Do polskich portów morskich w 2008 r. zawinęło przeszło 22 tys. statków transportowych. Średni wiek statku wyniósł 21,2 lata (dla statków pływających pod rodzimą banderą – 32,6 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą – 19,3 lat).

Najważniejsze rodzaje statków transportowych Drobnicowiec - statek przeznaczony do przewozu drobnicy, czyli towarów przemysłowych liczonych w sztukach, zapakowanych w skrzynie, beczki, bele, worki i inne rodzaje opakowań, lub bez opakowania, jak samochody. Rorowiec (ro-ro) – typ statku towarowego, pasażersko-towarowego lub barki przystosowanego do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów (samochodów osobowych, ciężarówek lub wagonów kolejowych). Kontenerowiec – statek specjalnie wyposażony w prowadnice i przeznaczony do przewozu kontenerów, przy założeniu ich pionowego załadunku i wyładunku. Masowiec – statek, zazwyczaj z pojedynczym pokładem i dnem podwójnym, przeznaczony głównie do przewozu suchych ładunków masowych luzem, tj. bez opakowania, wsypywanych bezpośrednio do ładowni, jak np. węgiel, ruda, nawozy mineralne, zboża.

Amerykański wojskowy drobnicowiec USNS Richard E. Byrd

Holowanie statku RORO (samochodowiec). Widoczna rampa i furta rufowa.

Kontenerowiec BCL Joanna w Zatoce Gdańskiej

Masowiec Maciej Rataj podczas remontu w stoczni.

Liczba poszczególnych statków wg ich rodzaju

Transport towarowo-pasażerski Promy morskie stanowią typ statków, który wykształcił się ze statków pasażerskich. Promy obsługują regularne połączenia między portami (tzw. żegluga wahadłowa). Bywają promy wyłącznie pasażerskie, ale obecnie wśród średnich i większych promów zdecydowanie dominują jednostki pasażersko-towarowe, czyli promy pasażersko-samochodowe.

Trasy połączeń promowych z/do Świnoujścia Trasy połączeń promowych z/do Gdyni i Gdańska

Prom morski MF Scandinavia wyruszający w podróż do Szwecji.

Bibliografia Raport Głównego Urzędu Statystycznego „GOSPODARKA MORSKA W POLSCE W 2008 r.”, Szczecin, kwiecień 2009 r. http://zak.taika.pl/Galezie_transportu/Transport Morski.htm http://pl.wikipedia.org Wykresy pochodzą z wyżej wymienionego raportu GUS. Źródła fotografii: http://commons.wikimedia.org/ Źródła map: Slajd 2 (linia brzegowa) - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/Polska-terytorium.png/300px-Polska-terytorium.png Slajd 5 (porty morskie) - http://maritime.com.pl/port/indexp.php Slajd 18 (połączenia promowe) - http://mapy.google.pl/