dr Maja Wojciechowska Ateneum – Szkoła Wyższa Wrocław

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
SZKOLENIE BIBLIOTECZNE Biblioteka Ateneum-Szkoły Wyższej w Gdańsku
Wybrane platformy e-learningowe
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
RAPORT.
mgr Nina Kaczmarek mgr Małgorzata Kwaśnik
1. o mnie 2. Moja oferta – koła zainteresowań
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Oczekiwania użytkowników książek elektronicznych.
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Armii Krajowej w Bielsku-Białej
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Technicznych i Handlowych w Bielsku-Białej Szkolenie biblioteczne.
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Informacja dla studentów Zasady korzystania z naszych zbiorów
BIBLIOTEKARZ W OCZACH STUDENTÓW WYŻSZEJ SZKOŁY ZARZĄDZANIA W GDAŃSKU Sylwia BaranowskaBibliotekarz – zawód czy powołanie – Gdańsk, wrzesień 2009 r.
SPECYFIKA PRACY BIBLIOTEKARZA UCZELNI ARTYSTYCZNEJ W OPINII CZYTELNIKÓW – PRACOWNIK MERYTORYCZNY, DORADCA CZY PRZYJACIEL? mgr Sławomir Sobczyk Biblioteka.
Jakość kształcenia przez całe życie 25 marca 2010.
Time Promotion Jesteśmy tam gdzie docenia się piękno… Stawiamy na jako ść …
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Biblioteki w elektronicznej gospodarce opartej na wiedzy
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Prezentacja opisuje mechanizm pracy
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Kluczowe czynniki sukcesu
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
P ODSUMOWANIE PROJEKTU „G OTOWI DO STARTU … META : PRACA” Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Nałkowskiej w Przasnyszu –
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Konsorcja a polityka gromadzenia czasopism w bibliotekach Jolanta Stępniak Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Elementy geometryczne i relacje
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Organizacja przestrzeni bibliotecznej (jak kino stało się biblioteką)
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 Biblioteka Politechniki Krakowskiej SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 (stan na 31 grudnia 2014 r.)
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Doradztwo specjalistyczne Szkolenia Usługi księgowe
Oferta kursów języka rosyjskiego dla firm
Zapis prezentacji:

dr Maja Wojciechowska Ateneum – Szkoła Wyższa Wrocław 18-19.06.2009 Jakość obsługi użytkownika biblioteki jako element koncepcji marketingowej dr Maja Wojciechowska Ateneum – Szkoła Wyższa Wrocław 18-19.06.2009

Obsługa klienta W dziedzinie zarządzania obsługa klienta uznawana jest za kunszt lub sztukę, która stanowi najważniejszą strategię marketingową, zaś celem obsługi klienta jest zrozumienie i zaspokojenie jego potrzeb

Symptomy świadczące o nieprawidłowościach w obsłudze użytkowników coraz częściej pojawiający się niezadowoleni czytelnicy; spadek liczby użytkowników; znaczące zwiększenie czasu poświęcanego na obsługę użytkowników, sugerujące problemy i komplikacje w tym zakresie; częstsze problemy związane z funkcjonowaniem działów obsługi, wymagające specjalnych rozwiązań; brak regularnych szkoleń w zakresie obsługi użytkowników.

Podstawowe błędy w zakresie obsługi użytkowników bibliotek (1) ignorowanie czytelników; udzielanie nieprawdziwych lub sprzecznych informacji; okazywanie czytelnikom obojętności lub niechęci; nieuprzejme lub niekulturalne traktowanie czytelników; brak czasu na wysłuchanie czytelników, zapoznanie się z ich problemami i próbę ich rozwiązania; odsyłanie czytelnika do kolejnych działów lub osób w celu rozwiązania problemu, z którym się zgłosił do bibliotekarza;

Podstawowe błędy w zakresie obsługi użytkowników bibliotek (2) protekcjonalne traktowanie czytelników, zwłaszcza tych, którzy nie radzą sobie w bibliotece; niedotrzymywanie obietnic składanych czytelnikom; nieraagowanie na skargi czytelników; brak aktywnego dążenia do rozwiązywania problemów czytelników; wykorzystywanie regulaminów i zasad formalnych biblioteki do tłumaczenia braku działania i własnej wygody pracowników;

Podstawowe błędy w zakresie obsługi użytkowników bibliotek (3) utrudnianie użytkownikom korzystania z usług biblioteki; traktowanie w odmienny sposób różnych grup użytkowników, np. pracowników naukowych i studentów; przeświadczenie, iż obsługą użytkowników i świadczeniem im pomocy zajmują się wyłącznie pracownicy „obsługi”.

Według badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych przez Ministerstwo Handlu amerykańskie firmy co pięć lat tracą połowę swoich klientów, z czego 60% odchodzi ze względu na niski poziom obsługi. Z kolei koszt zdobycia nowego klienta jest aż siedmiokrotnie wyższy od kosztu jego utrzymania. Jak jest w bibliotekach?

Satysfakcja z obsługi Zadowoleni czytelnicy 80% Niezadowoleni czytelnicy 20%

Reklamacje, skargi Klienci firm komercyjnych – 4% Czytelnicy – 1 osoba Przy rozpatrywaniu reklamacji warto pamiętać, iż jak pokazują badania firm biznesowych, ponad połowa klientów którzy zgłosili zażalenie nadal będzie korzystała z usług organizacji, pod warunkiem, że skarga odniesie pożądany skutek i zostanie szybko rozpatrzona

Rezygnacja z usług w przypadku konfliktowej sytuacji Klienci firm komercyjnych – 90% Czytelnicy – 7% Wiele osób nieusatysfakcjonowanych poziomem obsługi, pomimo iż nie składa pisemnych protestów w tej sprawie zmienia swoją postawę względem organizacji świadczącej usługi

Powody dla których czytelnicy nie rezygnują z usług biblioteki pomimo złej, ich zdaniem, obsługi 35% - biblioteka posiada cenny, unikalny księgozbiór 20% - biblioteka znajduje się w dogodnej lokalizacji 12% - biblioteka jest otwarta w dogodnych godzinach

Przekazywanie innym czytelnikom informacji o złej obsłudze Według szacunków firm komercyjnych każdy niezadowolony klient opowiada o swoich negatywnych doświadczeniach aż 9 innym osobom. W opinii klienta potrzeba aż 12 pozytywnych przypadków obsługi, by zrównoważyć jeden przypadek negatywny. Czytelnicy starający się przekazać innym informację o złej obsłudze – 33% Czytelnicy uważający, iż każdy powinien sam wyrobić sobie zdanie na temat biblioteki – 67%

Sformułowania najbardziej irytujące klientów firm komercyjnych „Będzie pan/pani musiał/a…” „Co pan/pani zrobił/a?” „Polityka naszej firmy…” „Nie może pan/pani…” „Będzie pan/pani musiał/a porozmawiać z…” „Czemu zwraca się pan/pani z tym do mnie?” „Jestem tu nowy” „To naprawdę nie moja działka” „Nie możemy tego zrobić!” „Nie trzeba było…” „Musiał/a pan/pani…” „To nie mój problem!”

Elementy powodujące irytację Sytuacje, zachowania i zdarzenia wpływające na irytację czytelników w czasie korzystania z usług bibliotecznych Liczba wskazań Elementy powodujące irytację 41 długi czas oczekiwania na realizację zamówienia, kolejki w bibliotece 35 brak kultury innych czytelników, głośne zachowanie 29 brak chęci pomocy ze strony bibliotekarza, brak cierpliwości 25 niesympatyczne zachowanie bibliotekarzy 22 brak znajomości księgozbioru przez bibliotekarzy 19 brak wiedzy bibliotekarzy z zakresu profilu przedmiotowego biblioteki 18 lekceważenie czytelników 17 niechęć bibliotekarzy do informowania o zasadach pracy biblioteki, negatywne nastawienie do osób nie znających procedur 16 nieodpowiednie uwagi ze strony bibliotekarzy, obcesowość 14 opieszałość bibliotekarzy 11 rozmowy bibliotekarzy na tematy prywatne podczas obsługi użytkowników 9 niekompetencja mała kultura osobista 6 skomplikowane procedury 5 ignorowanie czytelników 4 natrętne polecanie przez bibliotekarza konkretnych tytułów książek 3 robienie problemów przez bibliotekarzy z rzeczy błahych i nieistotnych

Kolejność wyboru źródeł informacji przez czytelników Internet – 72% Biblioteka – 24 % Bazy elektroniczne – 12 % Rzadziej księgarnie, zbiory własne, zbiory znajomych

Szkolenia z zakresu obsługi klienta dla bibliotekarzy (1) Realizowane są w połowie bibliotek 67% szkoleń przeznaczonych jest dla wszystkich pracowników niezależnie od działu, 33% tylko dla pracowników obsługi 57% szkoleń realizowanych jest zaraz po zatrudnieniu bibliotekarza, 43% bibliotekarzy delegowanych jest na szkolenia w okresie późniejszym

Szkolenia z zakresu obsługi klienta dla bibliotekarzy (2) W 45% bibliotek szkolących bibliotekarzy kursy odbywają się raz na rok, w 36% raz na pół roku, w 5% raz na pięć lat, w 12% rzadziej 55% szkoleń prowadzonych jest przez kierowników, osoby po kursach dla trenerów itp., 40% przez dyrektorów, 33% przez firmy zewnętrzne. Część bibliotek stosuje kilka form dokształcania równocześnie

Znaczenie szkoleń w oczach dyrektorów bibliotek 88% - szkolenia to świetne narzędzie, obsługa użytkowników powinna być zawsze na najwyższym poziomie 14% - po przeprowadzeniu szkoleń nie widać znaczących zmian w zachowaniu bibliotekarzy 7% - w bibliotece jest wiele ważniejszych wydatków 0% - szkolenia to strata pieniędzy, ważne są przede wszystkim zbiory a nie jakość obsługi

Dziękuję za uwagę