TRUDNY WYBÓR…. TO WŁAŚNIE W GIMNAZJUM MŁODZIEŻ PO RAZ PIERWSZY PODEJMUJE DECYZJĘ W SPRAWIE WYBORU ZAWODU I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W WIĘKSZOŚCI MŁODZI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasadnicza Szkoła Zawodowa
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Potrzeby rynku pracy a system edukacji
Temat: Uzdolnienia a zainteresowania zawodowe
TRUDNY WYBÓR…. TO WŁAŚNIE W GIMNAZJUM MŁODZIEŻ PO RAZ PIERWSZY PODEJMUJE DECYZJĘ W SPRAWIE WYBORU ZAWODU I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W WIĘKSZOŚCI MŁODZI.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
ZAPRASZAMY DO PODJĘCIA NAUKI W NASZEJ SZKOLE! BLISKO! BEZPIECZNIE! ZNAJDZIESZ NAS NA STRONIE ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
TECHNIK EKONOMISTA.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych u uczniów gimnazjum
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Technik architektury krajobrazu
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Jak wybrać zawód?.
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Planowanie kariery zawodowej uczniów
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
Co dalej po gimnazjum ? LICEUM..? ZAWODÓWKA..?? TECHNIKUM..?
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 5 SPOTKANIE
Mądrze zaplanuj swoją przyszłość
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY Ul. Kazimierza Wielkiego 23A Stopnica
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
dobry start w przyszłość
Powiatowy Zespół Szkół Nr Kościerzyna ul. Kartuska 48
Przykłady dobrych praktyk
Nauka zawodu.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

WYBÓR SZKOŁY I ZAWODU- JEDNĄ Z NAJWAŻNIEJSZYCH DECYZJI W ŻYCIU CZŁOWIEKA

TRUDNY WYBÓR…. TO WŁAŚNIE W GIMNAZJUM MŁODZIEŻ PO RAZ PIERWSZY PODEJMUJE DECYZJĘ W SPRAWIE WYBORU ZAWODU I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W WIĘKSZOŚCI MŁODZI LUDZIE NIE POTRAFIĄ ODPOWIEDZIEĆ NA PYTANIA: „KIM BYĆ?”, „JAKĄ SZKOŁĘ WYBRAĆ?”, „JAKI ZDOBYĆ ZAWÓD?”, „JAKA PRACA BĘDZIE DAWAŁA MI SATYSFAKCJĘ?”

Czynniki jakie należy wziąć pod uwagę wybierając przyszłą szkołę i zawód Zainteresowania Warunki zdrowotne i fizyczne(przeciwskazania do wykonywania określonych zawodów) Wiedza i umiejętności Zdolności Predyspozycje osobowościowe (mocne strony)

POMOC, WSPIERANIE, DORADZANIE… ISTNIEJE KONIECZNOŚĆ UDZIELANIA POMOCY MŁODYM LUDZIOM W PODJĘCIU DECYZJI DOTYCZĄCEJ ICH DALSZEJ DROGI ŻYCIOWEJ, ZWŁASZCZA W OBECNEJ RZECZYWISTOŚCI, KTÓRA WYMAGA OD PRACOWNIKÓW INICJATYWY, CIĄGŁEGO ZDOBYWANIA NOWEJ WIEDZY I UMIEJETNOŚCI, W KTÓREJ BARDZO DUŻO JEST OSÓB BEZROBOTNYCH.

GDZIE MŁODZIEŻ MOŻE UZYSKAĆ WSPARCIE? SZKOŁA( NA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTACH SZKOLNYCH POZNAJĄ NP.. ZAWODY, CZYNNOŚCI ZAWODOWE, SZKOLNY OŚRODEK KARIERY, informacje od nauczycieli, kolegów) RODZINA( MOTYWOWANIE DO DALSZEJ NAUKI, POSZUKIWANIA WŁASNEJ DROGI ZAWODOWEJ) INNE INSTYTUCJE( M.INN. DORADCY ZAWODOWI W PORADIACH PSYCH-PEDAG, URZĘDACH PRACY, )

Zainteresowania zawodowe Tablica Grupy zawodów preferencje do pracy z : Człowiek –człowiek. Grupa ta obejmuje zawody związane z pracą wymagającą stałego kontaktu z ludźmi, a więc wszędzie tam, gdzie zachodzi konieczność przebywania z klientem, kontrahentem, wspólnikiem, pacjentem, podwładnym. Wymaga ona umiejętności łatwego kontaktowania się z ludźmi. Wskazane jest pogodne usposobienie, takt, życzliwość, uczciwość, cierpliwość, dyskrecja, a także rozwaga i opanowanie. Zawody: nauczyciel, lekarz, pielęgniarka, psycholog, adwokat, sędzia, sprzedawca, kupiec, dziennikarz, kelner, itp..

Człowiek- technika/rzeczy W tej grupie znajdują się zawody, w których praca związana jest z wydobywaniem, przetwarzaniem surowców, obróbką różnorodnych materiałów, produkcją dóbr materialnych, eksploatacją urządzeń. W tej grupie zawodów wymagane są, min. Następujące cechy: dobra spostrzegawczość, umiejętność obserwacji, odpowiedzialność, zdolność koncentracji uwagi, opanowanie, dokładność, obowiązkowość Zawody: Mechanik pojazdów samochodowych, blacharz, lakiernik, mechanik maszyn i urządzeń przemysłowych, mechanik obróbki skrawaniem, elektronik,elektromechanik, elektryk, kucharz, piekarz, ciastkarz, cukiernik, murarz, cieśla, stolarz, tynkarz, malarz, monter instalacji wodno - kanalizacyjnej, glazurnik, szklarz, dekarz, betoniarz

Człowiek-przyroda Do tej grupy zalicza się zawody, w których praca wymaga kontaktu z przyrodą: zwierzętami, roślinami, z ich pielęgnacją, uprawą, hodowlą, a ponadto z różnymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie. Zawody te wymagają zamiłowania do przyrody, poczucia odpowiedzialności, zdolności prowadzenia obserwacji, spostrzegawczości, dokładności, zrównoważenia oraz dużej sprawności fizycznej Zawody: Leśnik, gajowy, ogrodnik, sadownik, botanik, rolnik, laborant nasiennictwa, sprzedawca kwiatów, zoolog, weterynarz, biolog, mikrobiolog, zootechnik, rybak, pszczelarz, hodowca zwierząt i inne, Ekolog, technik lub inżynier ochrony środowiska.

Człowiek-dane, system znaków Grupa ta obejmuje zawody związane z posługiwaniem się systemem znaków i pojęć umownych, jak cyfry, znaki kartograficzne, znaki stenograficzne, kody, graficzne znaki językowe (np. litery), systemy oznakowania pojęć językowych naturalnych i sztucznych. Wskazane cechy osobowości to: odpowiedzialność, samodzielność, zdolności organizacyjne, dokładność, dobra pamięć, umiejętność przewidywania, spostrzegawczość, systematyczność w działaniu, zdolność skupienia uwagi niezbędna Posługiwanie się liczbami Posługiwanie się znakami umownymi Posługiwanie się graficznymi znakami językowymi Zawody: Matematyk, fizyk, programista, informatyk, ekonomista, księgowy,Kreślarz, geodeta, kartograf, technik dokumentacji budowlanej, tłumacz, filolog itp..

Człowiek-działalność artystyczna Grupa ta obejmuje zawody związane z działalnością artystyczną: plastyczną, muzyczną, aktorsko-sceniczną, organizowaniem imprez artystycznych, z wykonywaniem wyrobów albo usług o charakterze artystycznym. Wskazane cechy osobowości to: wrażliwość estetyczna, wyobraźnia, twórcze myślenie, uzdolnienia artystyczne. Muzyczne Teatr Uzdolnienia manualne Zawody: Plastyk, rzeźbiarz, malarz, grafik komputerowy konserwator dzieł sztuki, muzyk, kompozytor, tancerz, piosenkarz, akustyk, aktor, reżyser, konferansjer, scenograf, kostiumolog, architekt, dekorator wnętrz, złotnik, zdobnik szkła, projektant odzieży, fotograf, prezenter radiowy i telewizyjny

Szkolny Ośrodek Kariery Powstał w naszym gimnazjum w roku szkolnym 2003/04, głównym zadaniem jest pomoc osobom we właściwym wyborze szkoły, zawodu poprzez: -zbieranie informacji na temat szkół, zawodów, rynku pracy-baza informacyjna( informatory o szkołach z najbliższego regionu, informatory o zawodach, ulotki, autotesty preferencji zawodowych, pozycje książkowe, programy komputerowe na temat świadomego planowania własnej przyszłości zawodowej) - doradctwo indywidualne w gabinecie pedagoga lub grupowe podczas zajęć wychowawczych lub świetlicowych - włączenie uczniów gimnazjum w poszerzanie bazy informacyjnej Szok-u poprzez np..wykonywanie przez młodzież ulotek, prezentacji o zawodach, tworzenie teczek zawodoznawczych - Z oferty Szok-u mogą skorzystać zarówno uczniowie jak również rodzice( m.inn..możliwość wypożyczenia informatorów, książek)

JAK MŁODZIEŻ MA PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO WYBORU SZKOŁY PO GIMNAZJUM I ZAWODU? Żeby odpowiedzieć na pytanie: „Jaka szkoła? Jaki zawód ?”młodzi ludzie powinni najpierw poznać siebie: co mnie interesuje?, co lubię robić? W czym jestem dobry? Jakie mam uzdolnienia? Poznać swoje mocne i słabe strony. Jest to bardzo ważne, by wybór zawodu był dopasowany do zainteresowań, temperamentu, zdolności osoby. Znane jest powiedzenie ”…znajdź pracę, którą lubisz, a do końca życia nie będziesz musiał pracować…”

MŁODZIEŻ POWINNA POZNAĆ JAK NAJWIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT ZAWODÓW, ZWŁASZCZA ZAWODÓW, KTÓRE DANĄ OSOBĘ INTERESUJĄ( POZNAĆ DOKŁADNIE CZYNNOŚCI ZAWODOWE, ZADANIA, WYMAGANIA I RZECIWSKAZANIA DO WYKONYWANIA ZAWODU, WYMAGANE WYKSZTAŁCENIE)

MŁODZIEŻ POWINNA POZNAĆ OFERTĘ SZKÓŁ ŚREDNICH I ZAWODOWYCH ( WIEDZIEĆ JAKIE SZKOŁY ZNAJDUJĄ SIĘ W NAJBLIŻSZYM REGIONIE, JAKIE SĄ ICH PROFILE KSZTAŁCENIA, KRYTERIA PRZYJĘĆ i.t.p). WIEDZIEĆ JAKA SZKOŁA POMOŻE IM W OSIĄGNIĘCIU CELU, JAKIM JEST WYBÓR ZAWODU DOPASOWANY DO ICH ZDOLNOŚCI, ZAINTERESOWAŃ, STANU ZDROWIA, UMIEJĘTNOŚCI.

Jakie szkoły po gimnazjum?

Rola rodziny w procesie przygotowania młodzieży do wyboru przyszłej drogi zawodowej Niezmiernie ważną rolę odgrywają rodzice, którzy mogą zachęcać swoje dzieci do planowania własnej przyszłości, ukierunkowywać na właściwe przemyślenia dotyczące dopasowania siebie do danej roli zawodowej. Jednocześnie ważne jest uwzględnienie rynku pracy: jakie zawody są obecnie poszukiwane i jak ważne jest dokształcanie się, zdobywanie nowych umiejętności, w zależności od potrzeb rynku pracy.