POZYTYWNY WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ POTENCJAŁU INTELEKTUALNEGO ORAZ POZNAWCZEGO UCZNIA „Do nauczania i uczenia się te trzy środki pomocnicze są nieodzowne: po pierwsze – książki, po drugie – książki, po trzecie – książki, bez nich nic nie pomogą nasze wysiłki.„ Stanisław Konarski (ksiądz, pisarz, pedagog i publicysta.)
Obecnie… Obecnie nie przywiązuje się dużej wagi do korzyści płynących z czytania książek, Młodzież coraz częściej zatraca się w wirtualnym świecie, w którym łatwo o dostęp do negatywnych treści, które mają wpływ na negatywny rozwój osobowości, Z badań* wynika, że układ stron internetowych (forma graficzna) a także liczba znajdujących na nich elementów wpływają negatywnie na koncentrację i skupienie na dłuższym tekście, np.: książkowym, wyrabia to negatywny nawyk czytania pozbawionego refleksji, *[źródło: http://ksiazki.newsweek.pl/polak-w-krainie-ksiazki,103435,1,1.html]
E-book, szansą na wzrost zainteresowania literatura Czytanie książek jest jedną z inwestycji w rozwój naszych dzieci, Alternatywą dla „papierowych” książek obecnie staje się e-book (książka w postaci cyfrowej), Z każdym rokiem wzrasta zainteresowanie literaturą wydaną w postaci e-book’a,
E-książka E-book (również: eBook, książka elektroniczna, publikacja elektroniczna, e- książka), Materiały oraz treści zapisane w postaci cyfrowej, E-book jest możliwy do odczytania na urządzeniach posiadających odpowiednie oprogramowanie (telefon komórkowy, laptop itp.)
Literatura cyfrowa Współcześnie, młodzież przyzwyczajona jest do nowoczesnych form przekazu informacji, e-book wpisuje się w ten schemat, Laptopy, smartphony czy tablety, są coraz bardziej powszechne, za ich pomocą można w łatwy sposób sięgnąć do ulubionej książki, Liczba wydawanych książek elektroniczych stale wzrasta
Statystyki są alarmujące! Aż 19 mln Polaków nie miało w ostatnim roku w rękach ani jednej książki, a 10 mln nie ma ani jednej w domu – wynika z danych Biblioteki Narodowej. W 2014 r., aż 6,2 mln Polaków, nie przeczytało żadnej książki ani nic z prasy. [źródło:http://www.tvn24.p)]
RAPORT Biblioteki Narodowej w sprawie czytelnictwa w Polsce Biblioteka Narodowa (BN) prowadzi sondaże czytelnictwa co dwa lata od 1992 roku. W listopadzie 2014 roku wspólnie z TNS Polska przeprowadziła kolejne badanie. Tak jak w latach poprzednich zrealizowano je na próbie reprezentatywnej obywateli Polski w wieku 15 lat i więcej. Liczebności prób w latach 2010, 2012 i 2014 wynosiły odpowiednio 2008, 3001 i 3000 respondentów.
Fragment Raportu na podstawie sondażu czytelnictwa przeprowadzonego przez TNS Polska dla Biblioteki Narodowej na rok 2014 „Życie towarzyskie statystycznego Polaka nie toczy się wśród książek. Rozmowy o ostatnich lekturach, wymienianie książkowych podarunków, poszukiwanie informacji o książkach w prasie lub internecie to zjawiska mało rozpowszechnione, co bynajmniej nie prowadzi do wniosku, że dla kultury książki nie mają one żadnego znaczenia. Aby jednak ta kultura była żywa, literatura musi chociaż od czasu do czasu stawać się częścią zbiorowego doświadczenia – tematem rozmów towarzyskich, przedmiotem rekomendacji, a sama książka – darem.” -
Czytanie więcej niż 3 strony …
Po jakie pozycje książkowe sięgamy najczęściej?
Cytując słynnego powieściopisarza oraz dziennikarza hiszpańskiego, Arturo Pérez-Reverte, czytanie książek jest niczym innym jak: „Książki są bramą, przez którą wychodzisz na ulicę [...]. Dzięki nim uczysz się, mądrzejesz, podróżujesz, marzysz, wyobrażasz sobie, przeżywasz losy innych, swoje życie mnożysz razy tysiąc. Ciekawe, czy ktoś da ci więcej za tak niewiele. Pomagają też odpędzić różne złe rzeczy samotność, upiory [...]. Czasem się zastanawiam, jak możecie znieść to wszystko wy, które nie czytacie.” Arturo Pérez-Reverte
KSIĄŻKA KAŻDEGO DNIA Każdy człowiek bez względu na wiek powinien mieć codzienny kontakt z książką!
Czytanie na głos Gdy czytamy na głos niemowlęciu stymulujemy rozwój jego mózgu, Dziecko najpierw uczy się rozumieć mowę, zanim nauczy się mówić, Dochodzi do tworzenia się tzw. Słownika biernego - jest to związane z kolejnością dojrzewania poszczególnych ośrodków w mózgu, które są odpowiedzialne za rozumienie oraz artykułowanie mowy, Więc… Nauka mowy rozpoczyna się tak naprawdę od momentu kiedy niemowlę zaczyna być otaczane mową.
Rozbudzanie ciekawości o świecie Czytanie pomaga dziecku w zrozumieniu siebie i innych, Kształtują się wzorce zachowawcze, na podstawie bohaterów czytanych książek, Przeżywa przygody i poznaje nowe miejsca, Poprzez czytanie dziecko poznaje różne postawy społeczne, akceptowalne oraz te, które są potępiane społecznie, PAMIĘTAJMY, ŻE DZIECI UCZA SIĘ PRZEZ NAŚLADOWANIE – bohater danej lektury staje się dla dziecka przyjacielem, z którym może doświadczyć przeróżnych emocji: radość, smutek czy nawet ból
Usprawnia pamięć… Czytanie jest stymulatorem dla mowy oraz pamięci, Książki wzbogacają tak bierny (rozumienie) a także czynny (mowa) słownik dziecka, poszerzając wiedzę o otaczającym świecie, Czytanie pomaga odnosić sukcesy w przedszkolu i w szkole oraz życiu dorosłym, Należy pamiętać, iż czytanie pomaga także w przezwyciężaniu dysleksji, gdyż dzieci zapoznając się z bogactwem języka literackiego nabywają umiejętność poprawnego wysławiania się, Bogate słownictwo jest motywatorem do tego, by dziecko same zaczęło opowiadać historie czy opowieści.
Kształtowanie moralności Osoby czytające są otwarte na różnego rodzaju treści, które wpływają na wrażliwość, rozbudzają empatię czy współczucie dla innego człowieka bądź innej istoty (np.: zwierzęta), Książki pomagają zaznajomić się również z różnego rodzaju problemami oraz sposobami radzenia sobie z nimi, Młody człowiek mający rozterki życiowe, sięgając po książkę, dowiaduje się, że owe „rozterki” nie dotyczą jedynie jego, gdyż wielu ludzi boryka się z takimi czy innymi problemami, na które szukają rozwiązania.
Pozytywny obraz siebie samego… Czytając, poszerzamy swoją wiedzę, mamy szerszy obraz na świat, który nas otacza, Mając nową wiedzę, chętniej otwieramy się przed innymi w celu wymiany poglądów, Dzięki czytaniu stajemy się silniejsi psychicznie, gdyż książka zaspokaja potrzebę informacji i wzbogaca zasób wiadomości, Dzięki książkom możemy posiąść wiedzę o miejscach niedostępnych i odległych w życiu codzienny.
Czytanie z dzieckiem Wspólne głośne czytanie z dziećmi może pomóc im pokonać wiele problemów wieku dorastania, Literatura daje wsparcie w zmaganiu z różnymi problemami, Wielką rolę odgrywają tak zwane BAJKI TERAPEUTYCZNE, Są one metodą wspierania i oddziaływania terapeutycznego we wczesnych okresach rozwoju dziecka, Mogą pomóc w efektywnym radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi takimi jak: frustracje, lęki, niska samoocena, uzależnienia, W głośnym czytaniu chodzi jednak przede wszystkim o to, aby poświęcić dziecku swój czas, uwagę, a przy tym otoczyć miłością!
Bajkoterapia Termin bajkoterapia bywa używany często umownie dla różnych gatunków literackich, Są one opowiadaniami, opowieściami czasami historyjkami z morałem, Przykłady książek z bajkami terapeutycznymi: M. Molicka, Bajki terapeutyczne dla dzieci. Wyd. 2 popr. i uzup. Poznań 2002 D. Brett, Bajki, które leczą. Cz. 1i 2. Gdańsk 2005. Opracowanie zbiorowe, Bajkoterapia czyli dla małych i dużych o tym, jak bajki mogą pomagać. Nasza Księgarnia 2009.
Korzyści z codziennego czytania Zapewnia emocjonalny rozwój, Rozwija język, pamięć i wyobraźnię, Uczy myślenia, poprawia koncentrację, Wzmacnia poczucie własnej wartości, Poszerza wiedzę ogólną, Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole, Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu, Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów, Chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury, Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
Jarosław Iwaszkiewicz "Książko, najwierniejszy towarzyszu w podróży życia, milczący w nieszczęściu, gadatliwy w radości, mówiący tylko wtedy, gdy się słuchać pragnie - jesteś jednym z najcenniejszych darów, jakie nam zesłali bogowie na nasz smutny padół.„ Jarosław Iwaszkiewicz Jarosław Leon Iwaszkiewicz - polski prozaik, poeta, eseista, tłumacz i librecista, współtwórca grupy poetyckiej Skamander.