JASZOWIEC Posiedzenie Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Studenckie Koło Naukowe przy Zakładzie Zarządzania w Pielęgniarstwie Gdańsk 2008.
Analiza ryzyka projektu
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Regulacje prawne z zakresu ochrony pracy.
Cykl konferencji REA 2008/ listopada 2008 (piątek) EDUKACJA SZKOLNA I AKADEMICKA W POLSCE Konferencja z udziałem Minister Edukacji Narodowej, Katarzyny.
Normy praktyki zawodowej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Okręgowy Inspektorat Pracy
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
porównanie Ankieta dla uczniów Ankieta dla rodziców.
Zdarzenia niepożądane w praktyce pielęgniarki anestezjologicznej i intensywnej opieki. Szukanie winnych czy rozwiązań? Anna Zdun Warszawa
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Współczesny nauczyciel a idea Janusza Korczaka
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Katedra Zarządzania Zasobami Ludzkimi zaprasza Państwa na specjalność
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność pracodawcy?
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Doskonalenie relacji uniwersytet otoczenie na przykładzie wybranych uczelni technicznych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
“Lokalny rynek pracy z perspektywy migrantów”
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Promowanie praw dzieci
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
NOWY STATUT UNIWERSYTETU JAN KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
Zapis prezentacji:

JASZOWIEC Posiedzenie Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 Zagrożenia psychospołeczne w uczelniach wyższych, metody zapobiegania oraz próby wdrażania stosownych procedur.

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 Dlaczego ten temat ? nasilenie się ilości spraw o charakterze mobbingu, dyskryminacji i innych przejawów nadużycia władzy organizacyjnej w uczelniach, konieczność zapobiegania w/w zjawiskom przez pracodawcę, bezradność proceduralna w w/w sprawach, rozwiązania europejskie - Europejska Karta Naukowca (mediator), coraz częstsze badania , opracowania naukowe i konferencje na ten temat, uaktualnienie pojęć bezpieczeństwa i higieny pracy, uwarunkowania ustawowe ,między innymi ustawowy nadzór związków zawodowych nad w/w problemami , brak dostępu do informacji skutkujący powiązaniami krzyżowymi tendencja do „unikania ’’ problemu

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 Konferencja Konwentu Rzeczników Dyscyplinarnych pod auspicjami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego 25-26 kwietnia 2016r.

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 Ankieta na temat postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych przeprowadzona wśród rzeczników dyscyplinarnych i przewodniczących komisji dyscyplinarnych ds. nauczycieli akademickich. Proszę zaznaczyć najczęstsze przyczyny wszczęcia postępowania wyjaśniającego w Pana/Pani uczelni (można zaznaczyć więcej niż 1 odpowiedź). 44% naruszenie obowiązków pracowniczych, 31,5% niewłaściwe zachowanie wobec pracowników (np. mobbing, dyskryminacja) 16,7% niewłaściwe zachowanie wobec studentów 59,3% naruszenie cudzych praw autorskich 14,8% zachowania o charakterze korupcyjnym

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 Co utrudnia pociąganie nauczycieli akademickich do odpowiedzialności dyscyplinarnej? 1. Fałszywe pojęcia lojalności środowiska i zamiatanie spraw pod dywan. 2. Zajmowanie przez daną osobę znaczącej pozycji w środowisku naukowym. 3. Znajomości, nepotyzm i układy towarzyskie. 4. Ryzyko fałszywego oskarżenia osoby, która cieszy się powszechnym szacunkiem. 5. Postępujący relatywizm etyczny (profesorom można więcej) i „znieczulica „ na przypadki kwalifikujące się do wszczęcia postępowań. 6. Działania zmierzające do ztarcia winy. 7. Pozycja zawodowa i obawy przed konsekwencjami.

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 Czy w Pana/Pani uczelni są powołani mediatorzy? 9,3% tak 53,7% nie 37,0% nie wiem Czy Pana/Pani zdaniem w ustawie należy wprowadzić możliwość mediacji pomiędzy pokrzywdzonymi a sprawcą? 47,3% tak w trakcie całego postępowania 27,3% tak tylko w postępowaniu przed komisją uczelnianą 25,5% nie

Konferencja ZNP w PŁ czerwiec 2016 Konopnica Czy dostrzega Pan/Pani problemy dotyczące postępowania w sprawach nauczycieli akademickich, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie braku lub ograniczenia poczytalności? 23,1% tak 76,9% nie Czy na Pani/Pana uczelni istnieje ustalona praktyka w przypadku, gdy pojawia się uzasadniona wątpliwość dotycząca poczytalności lub zdrowia psychicznego osoby, wobec której toczy się postępowanie? 0% tak 43,4% nie 56,6% nie wiem

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 Czy uważa Pan/Pani, że potrzebne są szkolenia z zakresu prowadzenia postępowań dyscyplinarnych? 88,5% tak 11,5% nie

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 Wnioski Obecna sytuacja w uczelniach nie budzi optymizmu. Konieczna jest zmiana postaw w obecnej praktyce zarządzania uczelnią. Zarządzanie jakością to także zarządzanie zasobami ludzkimi oraz zarządzanie konfliktem. 4. Zakres aktywności podejmowanej w zakresie zwalczania patologii w relacjach interpersonalnych w środowisku akademickim wskazuje jednoznacznie na stan demokracji w danym systemie działań. 5. Należy ustalić i realizować rzeczowe procedury przeciwdziałające patologiom organizacyjnym (np. rzadkie są przypadki dziekanów, dyrektorów instytutów czy „zasłużonych” profesorów, którzy nie są jednocześnie członkami komisji rektorskich czy senackich z komisjami dyscyplinarnymi włącznie).

Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Jaszowiec 2016 6. Należy skoncentrować się na rzetelności oceny własnych postaw, na jasnych komunikatach potępiających akty agresji oraz przemocy zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Istotne jest np. powołanie instytucji mediatora akademickiego (rzecznika , osoby niezależnej, neutralnej , do której można by się zwracać w sposób nieformalny, poufny o pomoc w sprawach dotyczących uczelni i jej społeczności) lub odpowiednich zespołów do rozwiązywania problemów mobbingu, dyskryminacji i innych przejawów nadużycia władzy organizacyjnej (na przykład Komisji do spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji i Mobbingowi ). 7. Należy wypracować odpowiednie procedury z tym związane. 8. Duże znaczenie w tym obszarze mają postawa i decyzje Rektora uczelni.

JASZOWIEC Posiedzenie Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP