Wołomiński klaster energii – podstawy, koncepcja, cele

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Advertisements

Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Miłosz Bubnow Biuro Koordynacji Funduszy UE Departament
UE wspiera odnawialne źródła energii
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Energetyka odnawialna w świetle najnowszych uregulowań prawnych Poznań, 7 października 2013 r.
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Pakiet projektów ustaw energetycznych Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 15 maja 2012 r.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH SA
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
    MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY Departament Bezpieczeństwa Energetycznego Paweł Tenerowicz.
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Dofinasowanie inwestycji z zakresu odnawialnych źródeł energii
Perspektywy rozwoju rynku OZE
Katarzyna Michałowska-Knap, Marcin Włodarski, Dawid Dietrich Instytut Energetyki Odnawialnej Contact:
Wniosek do NFOŚiGW Cel realizacji programu
1 Sektor Energii w PO IiŚ Program Operacyjny INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Sektor Energii w PO IiŚ Warszawa, 19 czerwca 2007.
Energetyka rozproszona i prosumencka
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Uwarunkowania prawne dla rozwoju energetyki odnawialnej System wsparcia energetyki odnawialnej w Polsce - planowane zmiany Maciej Kapalski Departament.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Janusz Starościk – PREZES ZARZĄDU SPIUG
Ministerstwo Gospodarki SZCZEGÓŁOWY OPIS OSI PRIORYTETOWYCH Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Pierwsze posiedzenie Pre – komitetu Monitorującego.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii Maciej Kapalski, Departament Energii Odnawialnej May 2015.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Mechanizmy finansowania mikroinstalacji OZE w Polsce Paweł Bartoszewski Główny Specjalista Departament.
ROZWÓJ MIKROINSTALACJI – WADY I ZALETY SYSTEMU WSPARCIA ______________________________
Wsparcie prosumentów poprzez taryfy gwarantowane i program „Prosument” Radosław Wasiak adwokat 29 października 2015.
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii i przepisy wykonawcze do ustawy PODSTAWOWE REGULACJE Maciej Kapalski, Departament Energii.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Budowa Instalacji Prosumenckich EKO Gmina Krośniewice Budowa Instalacji Prosumenckich EKO Gmina Krośniewice.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Fotowoltaika inwestycje w oparciu o 80% datacje. Co to jest fotowoltaika? Fotowoltaika jest technologią umożliwiającą produkcję Energii elektrycznej ze.
Projekt nowelizacji ustawy o OZE z dn – kluczowe zapisy ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu net metering Barbara Adamska ADM Poland / Polskie.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Możliwości wspierania działań energooszczędnych ze środków UE Miłosz Bubnow Bydgoszcz,
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Barbara Adamska ADM Poland
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
ŹRÓDŁO FINANSOWANIA Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego Oś priorytetowa 3 Gospodarka niskoemisyjna Schemat 3.1.C Projekty.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Globalne prawo zrównoważonego rozwoju i lokalne wdrożenie na przykładzie wsparcia mikroinstalacji oze Leszek Karski UKSW Toruń 2014.
Możliwości finansowania projektów energetycznych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego.
Nowoczesne platformy współpracy
Uregulowania prawne dla rozwoju
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Krajowy Pakiet Antysmogowy NFOŚiGW i WFOŚiGW
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

Wołomiński klaster energii – podstawy, koncepcja, cele

Energetyka odnawialna uwarunkowania prawne i strategiczne Podstawowe akty prawne: Na poziomie unijnym Pakiet klimatyczno-energetyczny (3x20) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych Na poziomie krajowym Ustawa Prawo Energetyczne Ustawa o efektywności energetycznej Ustawa o odnawialnych źródłach energii „Krajowy Plan Działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych” „Polityka energetyczna Polski do 2030 r.”

Energetyka odnawialna uwarunkowania prawne i strategiczne c.d. Ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (z wyjątkiem 2 przepisów). tzw. mały trójpak energetyczny. Ustawa wprowadza dwa nowe rodzaje instalacji wytwórczych:

Energetyka odnawialna uwarunkowania prawne i strategiczne c.d. mikroinstalacja – OZE o łącznej mocy zainstalowanej maks. 40 kW elektrycznych (przyłączone do sieci niskiego napięcia) lub 120 kW termicznych. mała instalacja – OZE o łącznej mocy zainstalowanej od 40 kW do 200 kW elektrycznych (przyłączone do sieci średniego napięcia) od 120 kW do 600 kW termicznych.

Energetyka odnawialna uwarunkowania prawne i strategiczne c.d. Wprowadza preferencyjne warunki przyłączania mikroinstalacji do sieci. Zgodnie z proponowanymi przepisami są one zwolnione z opłaty przyłączeniowej. Właściciele mikroinstalacji starający się o wydanie warunków przyłączenia będą ponadto musieli dostarczyć jedynie tytuł prawny do nieruchomości na której planowane jest przyłączenie oraz tytuł prawny do samego urządzenia.

Energetyka odnawialna uwarunkowania prawne i strategiczne c.d. USTAWA z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii wprowadza między innymi:

Energetyka odnawialna uwarunkowania prawne i strategiczne c.d. - obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej po cenie wynoszącej 100% średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym w poprzednim kwartale, - rozliczanie różnic pomiędzy ilością energii elektrycznej pobranej z sieci, a ilością energii wprowadzonej do sieci w okresach półrocznych (net-metering).

Energetyka odnawialna uwarunkowania prawne i strategiczne c.d. Ustawa z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw wprowadza między innymi: Opust - bezgotówkowe rozliczenie z zakładem energetycznym energii zużytej w budynku i wyprodukowanej z przydomowej mikro elektrowni. klaster - cywilnoprawne porozumienie, w skład którego mogą wchodzić Interesariusze Prosument – odbiorca końcowy dokonujący zakupu energii elektrycznej na podstawie umowy kompleksowej, wytwarzający energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii w mikroinstalacji, w celu jej zużycia na potrzeby własne, niezwiązane z wykonywaną działalnością gospodarczą regulowaną ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Klaster energii podstawy prawne  Ustawa z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (art. 1 ust. 2), litera g)) definiuje klaster jako: cywilnoprawne porozumienie, w skład którego mogą wchodzić: Interesariusze  osoby fizyczne i prawne jednostki nieposiadające osobowości prawnej jednostki naukowe, jednostki badawczo-rozwojowe jednostki samorządu terytorialnego

Klastry energii w ustawie o OZE Porozumienie cywilnoprawne dotyczy: wytwarzania i równoważenia zapotrzebowania, dystrybucji lub obrotu energią z odnawialnych źródeł energii lub z innych źródeł lub paliw, w ramach jednej sieci dystrybucyjnej (110 kV)

Kto reprezentuje Klaster energii ? Koordynator Klastra czyli powołana w tym celu: spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja lub wskazany w porozumieniu cywilnoprawnym dowolny członek klastra energii.

Główne zasady funkcjonowania klastra energii Rozwój energetyki rozproszonej: Koncesja lub wpis do rejestru dla koordynatora klastra w zakresie: wytwarzania i dystrybucji energii obrotu energią, magazynowania energii. Współpraca klastra z operatorem systemu dystrybucyjnego: konieczność wypracowania modelu współpracy pomiędzy OSD a Klastrem obszar działania wyznaczony jest poprzez miejsca przyłączenia wytwórców i odbiorców energii konieczność wypracowania mechanizmów współpracy członków klastra dla potrzeb rozliczeń.

Podstawa programowa - Projekt Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju - Ministerstwo Rozwoju Wskazane działania m.in:  promowanie i inicjowanie lokalnych przedsięwzięć z zakresu wytwarzania energii (ze wskazaniem na rozwój OZE) oraz efektywności energetycznej w celu dążenia do samowystarczalności energetycznej gmin i powiatów (mikro sieci),  wprowadzenie energooszczędnych i wysokoefektywnych technologii,  wsparcie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (kogeneracja).

Idea klastrów energii W klastrach w sposób priorytetowy traktowane będzie wykorzystanie efektów synergii działań:  sieci przedsiębiorstw ( wytwarzanie, technologie),  sektora naukowo-badawczego ( innowacyjność),  przy poparciu władz samorządowych (wymiana wiedzy i doświadczeń, edukacja lokalnego społeczeństwa) Korzyści z utworzenia klastra będą wielopłaszczyznowe i stanowią kierunek rozwoju dla danego obszaru (priorytet gminy wiejskie)

Idea klastrów energii wpisuje się w formułę rozwoju energetyki rozproszonej opartej na oszczędnościach generowanych przez lokalne wytwarzanie energii w pobliżu odbiorcy (ograniczenie strat na przesyle). Energia produkowana lokalnie jest konsumowana lokalnie. poprzez usytuowanie odnawialnych źródeł energii w bezpośrednim sąsiedztwie odbiorców kompensuje wyższe koszty wytworzenia jednostki energii w tym źródle przekładając się finalnie na niższe koszty zaopatrzenia w energię odbiorcy końcowego. może to w dłuższej perspektywie wpłynąć na możliwość dalszego rozwoju OZE bez wsparcia na poziomie operacyjnym.

Idea klastrów energii świadomość ekologiczna mieszkańców regionu wzrasta co motywuje do realizacji kolejnych inwestycji.  wzrasta dbałości o efektywność energetyczną.  nawiązanie współpracy z operatorem sieci dystrybucyjnej umożliwi dokonanie usprawnień w dwukierunkowej komunikacji pomiędzy uczestnikami klastra (informację zwrotną o popycie i podaży energii w regionie), w tym dyspozycyjność sieci elektroenergetycznej niemalże w czasie rzeczywistym.

Obszar działania klastra energii Geograficzny obszar działania klastra to obszar nieprzekraczający granic jednego powiatu lub 5 gmin

Zadania klastra energii wytwarzanie i równoważenie zapotrzebowania na energię czyli uzyskanie lokalnego bilansowania energii,   dystrybucja lub obrót energią z odnawialnych źródeł energii  lub  z innych źródeł lub paliw, w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV,  zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych,  utylizacja odpadów energetycznych,

Zadania klastra energii wzrost innowacyjności wynikający ze współpracy lokalnych przedsiębiorstw z jednostkami naukowo – badawczymi, aktywna rola jednostek samorządu terytorialnego, budowa kapitału ludzkiego, stworzenie obszarów zrównoważonych i samowystarczalnych energetycznie, tworzenie optymalnych lokalnych warunków organizacyjnych,  prawnych i finansowych,  umożliwiających wdrożenie najnowszych technologii przy uwzględnieniu miejscowych zasobów i potencjału energetyki krajowej,

Aktualne działania w ME Przyjęto kryteria wyboru projektów dotyczących produkcji energii w klastrach energii,    Nabór projektów dotyczących produkcji energii w klastrach energii został ogłoszony dnia 29-06-2017r. I będzie trwał do 29-09-2017r, Odbywają się konsultacje w sprawie ostatecznych kryteriów według których będzie przyznawana pomoc na wdrożenie klastra,

Propozycje wstępnych warunków koniecznych do spełnienia przy Propozycje wstępnych warunków koniecznych do spełnienia przy ubieganiu się o wsparcie z POIiŚ (2014-2020) montaż nowych instalacji wytwarzania energii elektrycznej, ciepła lub biogazu, które po raz pierwszy wyprodukowały energię elektryczną w ciągu ostatnich 48 miesięcy przed dniem wytworzenia (0/1) zawarte porozumienie cywilnoprawne dotyczące klastra energii (0/1) produktywność instalacji wytwórczych (0/1) oraz gotowość do realizacji projektu (punktowe) adekwatności projektu do potrzeb klastra (punktowe) nakład ze środków UE na efekt (punktowe) sposób zarządzania klastrem (punktowe)

Możliwości wsparcia ze środków UE Regionalne Programy Operacyjne (RPO) w zakresie odnawialnych źródeł – zgodnie z linią demarkacyjną;     Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 2014-2020) oś I - zmniejszenie emisyjności gospodarki;

Linia demarkacyjna pomiędzy POIiŚ 2014-2020 a RPO w obszarze OZE i wysokosprawnej kogeneracji Program krajowy (POIiŚ) Programy regionalne (RPO) - energia słoneczna (pow. 2 MWe/MWth) - energia słoneczna (do 2 MWe/MWth) - energia wiatru (pow. 5 MWe) - energia wiatru (do 5 MWe) - energia wodna (pow. 5 MWe) - energia wodna (do 5 MWe) - energia geotermalna (pow. 2 MWth) - energia geotermalna (do 2 MWth) - energia biogazu (pow. 1 MWe) - energia biogazu (do 1 MWe) - energia biomasy (pow. 5 MWth/MWe) - energia biomasy (do 5 MWth/MWe) - Budowa oraz modernizacja sieci przesyłowych i dystrybucyjnych wysokich napięć (110kV) umożliwiających przyłączanie OZE do KSE - Budowa oraz modernizacja sieci dystrybucyjnych średnich (SN) i niskich napięć (NN) umożliwiających przyłączanie OZE do KSE - Wysokosprawna kogeneracja (pow. 1 MW) - Wysokosprawna kogeneracja (do 1 MW)

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Formy dofinansowania projektów realizowanych w ramach porozumień klastrowych Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Forma wsparcia Działanie 1.1 Źródła OZE Pożyczka + dotacja Działanie 1.2 Efektywność energetyczna przedsiębiorstw Działanie 1.3.1 Termomodernizacja budynków publicznych Dotacja Działanie 1.3.2 Termomodernizacja budynków mieszkalnych Działania 1.4 Sieci elektroenergetyczne Działanie 1.5 Sieci ciepłownicze Działanie 1.6 Źródła wysokosprawnej kogeneracji