Psychologia w zarządzaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Psychologia w zarządzaniu seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017 Czwartek tydzień nieparzysty.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Psychologia w zarządzaniu seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017 Czwartek tydzień parzysty.
I stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji II stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Aktywny RODZIC.
Przyroda.
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Historia Administracji SSA rok I
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Wprowadzenie do laboratorium: Technologia informacyjna
Części składowe treści pisma
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Człowiek w systemie transportowym
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Biznes plan - Sylabus SSE(3)II
ODnRZ zasady zaliczenia
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Współczesne kierunki polityki społecznej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wykład 1 Przedmiot psychologii
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zgłoszenie do konkursu
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Zgłoszenie do konkursu
Psychologia w Zarządzaniu
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Komunikacja Interpersonalna
Psychologia w Zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Prawo handlowe – ćwiczenia
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Aktywny RODZIC.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Psychologia w zarządzaniu seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017 Wtorek tydzień parzysty

Warunki zaliczenia Przygotowanie i zrealizowanie tematu na zajęciach (40 pkt.) Aktywność na zajęciach (20 pkt.) Kolokwium zaliczeniowe (40 pkt.) Próg zaliczenia – 60 pkt. (minimum 25 pkt. Kolokwium + minimum 25 pkt. - opracowanie tematu + 10 pkt. – aktywność) Regulaminowa obecność (1 nieobecność dopuszczalna). Każda następna (minus 5 pkt.)

Kryteria oceny przygotowania i zrealizowania tematu: Dobór literatury (5 pkt) Wyczerpujące przedstawienie tematu (10 pkt.) Przygotowanie i aktywność prowadzących w trakcie wystąpienia (10 pkt.) Aktywizacja studentów i ćwiczenia dla studentów (10 pkt.) Oryginalność i atrakcyjność wystąpienia (5 pkt.)

TEMATYKA ZAJĘĆ / wtorek tp DATA TEMATYKA OSOBY PROWADZĄCE 4.10 Zajęcia organizacyjne   18.10 Reguły wpływu a praktyka zarządzania (wzajemność, lubienie i sympatia, zaangażowanie i konsekwencja) 15.11 Reguły wpływu społecznego a praktyka zarządzania (niedostępność, autorytet, społeczny dowód słuszności) 29.11 Typy osobowości a efektywność pracy zespołów 13.12 Postawy wobec pracy i organizacji 10.01 Konflikt pracy i życia osobistego 24.01 Problemy związane z pracą: wypalenie zawodowe, pracoholizm 31.01 KOLOKWIUM

Wskazówki dotyczące przygotowania referatów Wszystkie grupy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat mechanizmów wpływu społecznego Konkretna grupa zajmuje się szczegółowo wybranymi mechanizmami i przygotowuje prezentację zawierającą następujące elementy: 1. Podstawowe zasady funkcjonowania reguły – spojrzenie ogólne 2. Kontekst małej grupy a. mocne strony stosowania takiej reguły w kierowaniu grupą b. „ciemne strony” stosowania takiej reguły dla funkcjonowania grup c. rozbudowany przykład (przykłady) zastosowania reguły w kierowaniu małą grupą 3. To samo w kontekście organizacji (struktury większej niż grupa) 4. Struktura prezentacji a. ogólny opis reguły (krótko) b. kontekst małej grupy c. kontekst organizacji d. zaangażowanie osób uczestniczących poprzez różnego rodzaju materiał i/lub ćwiczenia: zadania, kwestionariusze, dyskusja e. podsumowanie, dyskusja, wątpliwości, uzupełnienia

Typy osobowości a efektywna praca w zespole Należy szczegółowo opracować informacje na temat 5 charakterystyk osobowości OCEAN a także zasad funkcjonowania grupy pod kątem osobowości członków. Prezentacja powinna zawierać następujące elementy: 1. Czym jest osobowość; streszczenie 5 wymiarów osobowości 2. Dynamika funkcjonowania grupy a. mocne strony danej cechy b. słabe strony danej cechy c. przykłady zachowania osób u których dominuje konkretna cecha d. wpływ osób o określonych charakterystykach na funkcjonowanie grupy e. typy osobowości a efektywność zespołów w organizacji 4. Struktura prezentacji i referowania a. ogólny opis b. kontekst małej grupy c. kontekst organizacji d. zaangażowanie studentów: zadania, kwestionariusze, dyskusja d. podsumowanie e. dyskusja, wątpliwości, uzupełnienia

Zasady opracowania tematów Referujemy zgodnie i ściśle z opracowanym tematem Należy podać źródła wykorzystane do przygotowania tematu Materiały źródłowe to podręczniki, książki naukowe dotyczące tematyki bądź artykuły naukowe; Nie należy wykraczać poza zadaną tematykę np. stres w pracy powiązany jest z wypaleniem zawodowym: są to dwa odrębne zajęcia

Kolokwium Kolokwium może zawierać zarówno pytania zamknięte jak i otwarte Pytania dotyczyć będą prezentowanych przez uczestników zagadnień, zatem… w trakcie zajęć warto dopytać się referujących o szczegóły, by przekonać się, czy materiał jest rzeczywiście poprawnie rozumiany

Po odbyciu kursu student powinien mieć pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów wpływających na funkcjonowanie człowieka w organizacji znać zasady przeciwdziałania negatywnym zjawiskom indywidualnym i społecznym w organizacji. umieć identyfikować czynniki sprzyjające skuteczności indywidualnych i zespołowych zachowań w organizacji mieć świadomość konieczności samodzielnej, krytycznej oceny zakresu i poziomu swojej wiedzy w zakresie nauk o organizacji i zarządzaniu, jak i w wymiarze interdyscyplinarnym. być przygotowanym do samodzielnego poszukiwania obszarów wiedzy do uzupełnienia i umiejętności do doskonalenia potrafić przekazywać własne poglądy a także stanąć w ich obronie być przygotowanym do przekonywania i negocjowania w imię osiągania wspólnych celów

Literatura Psychologia pracy i zarządzania, J.F. Terelak (2005), Difin, Warszawa Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, D. Schultz, S. Schultz (2011), PWN, Warszawa Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, A. Jachnis (2008), Difin, Warszawa, Psychologia przywództwa, H. Levinson, Harvard Business School Press, (2007), Helion, Warszawa Potencjał ludzki w organizacji, M. Adamiec (2011), Difin, Warszawa, Kapitał ludzki w organizacji, G. Łukasiewicz (2009), PWN, Warszawa Kierowanie zespołem pracowniczym, B. Kożusznik (2005), PWE, Warszawa Satysfakcja z pracy w zawodach z misją społeczną, B. Bajcar, A. Borkowska, A. Czerw, A. Gąsiorowska (2011), GWP, Gdańsk Pełna partycypacja w zarządzaniu, P. Prokopowicz, R. Stocki, G. Żmuda (2008), Wolters-Kluwer, Warszawa Biznes i moralność, J. Jackson (1999), PWN, Warszawa Patologie w środowisku pracy, S. Kozak (2009), Difin, Warszawa Pracoholizm. Perspektywa poznawcza, K. Wojdyło (2010), Difin, Warszawa Prawda o wypaleniu zawodowym, C. Maslach, M. P. Leiter, H. Sęk (2011), PWN, Warszawa

Literatura Pokonać wypalenie zawodowe, M. P. Leiter, C. Maslach (2010) Wolters-Kluwer, Warszawa Clutterbuck, D. ,(2005) Równowaga między życiem zawodowym a osobistym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna Cakrt, M., (2006) Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów. Gliwice: Helion Hornowska, E. , Paluchowski W. J., (2007) Praca – skrywana obsesja. Wyniki badań nad zjawiskiem pracoholizmu. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe Jachnis, A. (2008) Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Warszawa: Difin Maslach, Ch., Letter, M. P., (2011) Prawda o wypaleniu zawodowym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cialdini, (2007). Sposoby oddziaływania na ludzi. Gdańsk: GWP Makin, P., Cooper, C., Cox, C., (2000) Organizacje a kontrakt psychologiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Czerw, A. (2013). Co ludzie myślą o pracy. Konstrukcja metody diagnozującej postawy wobec pracy. Psychologia Społeczna, 8(2)219-233.