TEORIA I METODYKA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Advertisements

PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
Kurs unifikacyjno-szkoleniowy Raszyn SOBOTA, Otwarcie kursu Sprawy organizacyjne Podsumowanie sezonu 2013 / 2014, wręczenie legitymacji sędziów.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski.
Piłka Siatkowa Wykonał: Filip Babiec. Ogólne Informacje Podstawowe zasady Urządzenia i sprzęt Zawodnicy Podstawowe błędy Podział boiska Dalej  Dalej.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
RZUTY WOLNE Szkolenie kandydatów na sędziów KURS 2011 Wydział Sędziowski Łódzki Związek Piłki Nożnej Opracował: Tomasz Radkiewicz.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
WYDZIAŁ NAUK O SPORCIE SPECJALNOŚĆ ODNOWA BIOLOGICZNA W SPORCIE WYDZIAŁ NAUK O SPORCIE SPECJALNOŚĆ ODNOWA BIOLOGICZNA W SPORCIE II stopień studiów.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Zajęcia matematyczno - przyrodnicze W Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie Prowadząca: Katarzyna Zielińska.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Od pierwszaka do studenciaka z Judo
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Temat: Właściwości magnetyczne substancji.
TEORIA I METODYKA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Co to jest spacer edukacyjny?
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Niedozwolone użycie rąk w walce o piłkę
„Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących kształtowaniu umiejętności pisania i czytania jako głównego elementu przygotowania dziecka przedszkolnego.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
Programy nauczania.
Sierpień 2017 roku.
Podstawa programowa WF założenia
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
TEORIA I METODYKA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ
”Nowoczesna rehabilitacja kluczem do zwiększenia samodzielności osób z dysfunkcjami wzroku” Projekt współfinansowany ze środków PFRON Czas trwania projektu:
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
FIGURY.
Metoda projektu.
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
ELEMENTY OBRONY INDYWIDUALNEJ
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Kursokonferencja szkoleniowa Mielec
Małe Gry Taktyczne Doskonalenie umiejętności utrzymania się przy piłce
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Podstawa programowa WF założenia
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
podstawy dydaktyki 2017/2018 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Komunikacja Interpersonalna
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

TEORIA I METODYKA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ Dr Jarosław Nosal Dr Andrzej Dudkowski Dr Paweł Chmura Katedra Zespołowych Gier Sportowych TEORIA I METODYKA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2017 Opracowanie 2017 r dr J. Nosal

wykład 2: poznajemy CZYNNOŚCI główne PODCZAS GRY W Piłkę NOŻNĄ wykład 2: poznajemy CZYNNOŚCI główne PODCZAS GRY W Piłkę NOŻNĄ. zagadnienia: * istota gry sportowej - atakowanie * zdobywanie punktów podczas gry w piłkę nożną * kryteria podziału uderzeń piłki do bramki * KONSPEKT ZAJĘĆ Z TEORII I METODYKI GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ * WSKAZANIA METODYCZNE NAUCZANIA I DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI DZIAŁANIA W ZESPOŁOWEJ GRZE SPORTOWEJ * przepisy gry i sygnalizacja sędziowska zadania do zrealizowania przez studentów: *przedstaw na czym polega atak w piłce nożnej * dokonaj podziału uderzeń piłki do bramki * przygotuj się do zademonstrowania czynności ruchowych prowadzących do zdobycia punktów pytania i zadania kontrolne * scharakteryzuj rodzaje uderzeń piłki do bramki występujące podczas gry w piłkę nożną * zademonstruj sygnalizację stałych fragmentów gry LITERATURA podstawowa 5, 17, 23 uzupełniająca 14, 16, 19, 28 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

IDENTYFIKACJA SYTUACJI GRACZA W ATAKU Z PIŁKĄ lub bez PIŁKI W SYTUACJI 1x0 lub W SYTUACJI 1x1 W SEKTORZE OBRONY lub SEKTORZE POMOCY lub SEKTORZE ATAKU JEST GRACZ STOSUJE DZIAŁANIE INDYWIDUALNE LUB DZIAŁANIE GRUPOWE(WSPÓŁDZIAŁA) STOSUJE DZIAŁANIE ZDOBYWAJĄCE lub DZIAŁANIE UTRZYMUJĄCE BĘDĄC TAM ZMIERZAJĄCE DO(CELE GRY W ATAKU) ZDOBYCIA BRAMKI lub TWORZENIA SYTUACJI DO ZDOBYCIA BRAMKI ZDOBYCIA POLA GRY lub UTRZYMANIA SIĘ PRZY PIŁCE BĘDĄC W SPOSÓB DZIAŁANIA (np. uderzenie piłki, podanie piłki, itp..) CZĘŚĆ CIAŁA REALIZUJĄCA DZIAŁANIE ( np. stopa, głowa, klatka piersiowa, itd..) PŁASZCZYZNA CZĘŚCI CIAŁA REALIZUJĄCA DZIAŁANIE ( np. wewnętrzna lub zewnętrzna część stopy) KAŻDE JEGO DZIAŁANIE MOŻE PODLEGAĆ ANALIZIE I OCENIE STRUKTURALNEJ KAŻDE JEGO DZIAŁANIE MOŻE PODLEGAĆ OCENIE SPRAWNOŚCIOWEJ SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ EFEKTYWNOSCI AKTYWNOŚCI DZIAŁAŃ NIEZAWODNOŚCI DZIAŁAŃ EKONOMICZNOŚCI DZIAŁAŃ RACJONALNOŚCI DZIAŁAŃ ATAKU ATAKU

IDENTYFIKACJA SYTUACJI GRACZA W OBRONIE BEZ PIŁKI W SYTUACJI 1x0 lub W SYTUACJI 1x1 W SEKTORZE OBRONY lub SEKTORZE POMOCY lub SEKTORZE ATAKU JEST GRACZ STOSUJE DZIAŁANIE INDYWIDUALNE lub DZIAŁANIE GRUPOWE(WSPÓŁDZIAŁA) STOSUJE DZIAŁANIE ZDOBYWAJĄCE lub DZIAŁANIE UTRZYMUJĄCE BĘDĄC TAM ZMIERZAJĄCE DO (CELE GRY W OBRONIE) ZDOBYCIA PIŁKI lub WYBICIA PIŁKI, lub ZAJĘCIA DOGODNEJ POZYCJI BĘDĄC W SPOSÓB DZIAŁANIA (np. wyprzedzenie, wślizg, gra ciałem, itp..) CZĘŚĆ CIAŁA REALIZUJĄCA DZIAŁANIE ( np. stopa, głowa, klatka piersiowa, itd..) PŁASZCZYZNA CZĘŚCI CIAŁA REALIZUJĄCA DZIAŁANIE ( np. wewnętrzna lub zewnętrzna część stopy) KAŻDE JEGO DZIAŁANIE MOŻE PODLEGAĆ ANALIZIE I OCENIE STRUKTURALNEJ KAŻDE JEGO DZIAŁANIE MOŻE PODLEGAĆ OCENIE SPRAWNOŚCIOWEJ SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ EFEKTYWNOSCI AKTYWNOŚCI DZIAŁAŃ NIEZAWODNOŚCI DZIAŁAŃ EKONOMICZNOŚCI DZIAŁAŃ RACJONALNOŚCI DZIAŁAŃ ATAKU OBRONIE

GRA W PIŁKE NOŻNĄ GRACZ PODSTAWOWE POJĘCIA - zbiór dynamicznie zmieniających się w czasie sytuacji atakowania lub obrony, o różnej złożoności, wymagający od jej uczestników sprawności w działaniu. GRACZ - to główny element sytuacji w grze, od którego w trakcie trwania współzawodnictwa wymaga się pozytywnych cech działania praktycznego, w realizacji celów gry.

PODCZAS GRY W ATKU GRACZE DZIAŁAJĄ PODSTAWOWE POJĘCIA ATAK W PIŁCE NOŻNEJ OKRES GRY W KTÓRYM ZESPÓŁ POSIADA PIŁKĘ I W ZALEŻNOŚCI OD SYTUACJI ZMIERZA DO: ZDOBYCIA BRAMKI STWORZENIA SYTUACJI DO ZDOBYCIA BRAMKI ZDOBYCIA POLA GRY UTRZYMANIA SIĘ PRZY PIŁCE PODCZAS GRY W ATKU GRACZE DZIAŁAJĄ Z PIŁKĄ lub BEZ PIŁKI

TEMAT 1: poznajemy Metodykę nauczania uderzania piłki do bramki zagadnienia: *NAUCZANIE UDERZENIA piłki DO BRAMKI *ZASADY METODYCZNE CHARAKTERYSTYCZNE DLA LEKCJI Z GIER SPORTOWYCH * stopniowanie trudności w nauczaniu wybranej czynności z gry (bez przeciwnika, z przeciwnikiem biernym, z przeciwnikiem aktywnym, gra w zmniejszonym składzie liczebnym, gra szkolna) * przepisy gry i sygnalizacja sędziowska * kompetencje METODYCZNO-organizacyjne - Przygotowanie miejsca realizacji lekcji, dobór pomocy dydaktycznych zadania do zrealizowania przez studentów: * przygotuj się do testu wielokrotnego wyboru z przepisów gry w piłkę nożną * ZAPOZNAJ SIĘ Z ZASADAMI METODYCZNYMI WYSTĘPUJĄCYMI PODCZAS PROWADZENIA LEKCJI Z GIER SPORTOWYCH * przygotuj zestaw 5 ćwiczeń nauczających uderzania piłki do bramki wewnętrzną częścią stopy w WYBRANEJ FORMIE pytania i zadania kontrolne * opisz zasadę stopniowania trudności ćwiczeń w nauczaniu UDERZEŃ PIŁKI DO BRAMKI LITERATURA PODSTAWOWA 2, 7, 21, 28 UZUPEŁNIAJĄCA 4, 7, 8, TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

UDERZENIA PIŁKI DO BRAMKI (kryteria podziału / rodzaje) CZĘŚĆ CIAŁA SEKTOR POLA GRY MIEJSCE PIŁKI POŁOŻENIE GRACZA STOPĄ - z bocz. sektorów PIŁKA NA PODŁOŻU SYTUACJA - wew. cz. stopy - ze środko. sektorów - w miejscu - bez przeciwnika(1x0) - prostym podbiciem - w polu karnym w ruchu(tocząca się) - z przeciwnikiem (1x1) - wew. podbiciem - z poza pola karnego - uderzenie po ziemi z większą liczbą przeciwników (np. 1 x 2, 1 x 3) - zew. podbiciem - uderzenie półgórne GŁOWĄ - uderzenie górne USTAWIENIE GRACZA czołem PIŁKA W POWIETRZU - przodem do bramki - bocz. częścią głowy - uderzenie po koźle - bokiem do bramki SYTUACYJNE - uderzenie z półwoleja - tyłem do bramki - klatką piersiową - uderzenie z woleja kolanem - piętą, - - inną cz. ciała

Wskazania metodyczne nauczania i doskonalenia umiejętności działania w zespołowej grze sportowej TREŚCI KSZTAŁCENIA 1.Nauczając lub doskonaląc grę sportową poprzez ćwiczenia, zabawy, fragmenty gry, oraz grę, powinniśmy we wszystkich wymienionych formach wykorzystywać piłkę. 2.Nauczając lub doskonaląc grę sportową powinniśmy wykonywać wszystko zgodnie z przepisami. 3.Każda gra sportowa powinna odbywać się w warunkach charakterystycznych dla danej dyscypliny, lub warunkach do niej zbliżonych (np. gry uproszczone) 4.Wszystkie nauczane i doskonalone czynności i działania powinny być wykonywane w ruchu. 5.Nauczane lub doskonalone czynności i działania powinny być nie obojętne dla gry. 6. Każda gra na drodze nauczania i doskonalenia jej wymaga stosowania ćwiczeń z przeciwnikiem. TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

Wskazania metodyczne nauczania i doskonalenia umiejętności działania w zespołowej grze sportowej cd. 7.Każda gra na drodze nauczania i doskonalenia jej wymaga stosowania ćwiczeń stopniujących skalę trudności w dostosowaniu do możliwości wykonawczych ucznia, tj.: od ćwiczeń bez przeciwnika do ćwiczeń z przeciwnikiem aktywnym, - od działań indywidualnych do współdziałania, od działania w sytuacji prostej do sytuacji trudnej, - od czynności i działań o prostej strukturze ruchy do czynności i działań o strukturze złożonej itp.. 8. Nauczaj i doskonal elementy umiejętności działania zgodnie z kierunkiem atakowania bramki przeciwnika lub bronienia w aspekcie miejsca w którym znajduje się piłka. 9. W nauczaniu i doskonaleniu umiejętności gry stosuj środki wywołujące pozytywne emocje, które stanowią element motywacji do działania (wzmacniają poczucie własnej wartości ucznia) 10. Nauczając umiejętności działania, kieruj się zasadą, że dziecko jest potrzebne grupie, a grupa potrzebna jest dziecku. TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

ZNAKI UŻYWANE W ZAPISIE ĆWICZEŃ TREŚCI KSZTAŁCENIA ZNAKI UŻYWANE W ZAPISIE ĆWICZEŃ Znak graficzny: Znaczenie: UCZEŃ W FAZIE GRY W ATAKU BEZ PIŁKI PODANIE PIŁKI „GÓRNE” UCZEŃ W FAZIE GRY W ATAKU Z PIŁKĄ UDERZENIE PIŁKI DO BRAMKI UCZEŃ W FAZIE GRY W OBRONIE 1 2 KOLEJNOŚĆ PODAŃ PRZEMIESZCZANIE SIĘ UCZNIA BEZ PIŁKI BRAMKARZ PRZEMIESZCZANIE SIĘ UCZNIA Z PIŁKĄ NAUCZYCIEL DRYBLING PODCZAS PRZEMIESZCZANIE SIĘ UCZNIA Z PIŁKĄ CHORĄGIEWKA, PACHOŁEK, TYCZKA PODANIE PIŁKI „DOLNE” TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA   B N

Opracowanie Dr J. Nosal 2017