Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Szkoła dla rodziców i wychowawców
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
w nowej podstawie programowej
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój społeczny dziecka
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Edukacja zdrowotna w praktyce
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Przedszkolanka.
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Bierzemy udział w Programie edukacyjnym „Mamo, Tato, wolę wodę!” Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w.
Wychowywać to kochać i wymagać
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Partnership for Children
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
Zespół Szkół Ogólnokształcących Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Jedlni Letnisku Oddziały Pięciolatków opracowała Bernarda.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
- Razem możemy tak wiele!
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Doskonalenie nauczycieli granty
Świetlica – czas zabawy !
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat” Kształtowanie umiejętności społecznych i życiowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Czym są umiejętności życiowe i dlaczego są takie ważne? Umiejętności życiowe, termin ten jest definiowany jako: „Znawstwo, sprawność, wprawa w czymś”. Dunaj B.(red.): Słownik Współczesny języka polskiego. Warszawa, Wyd. Wilga, 1996 Według światowej Organizacji Zdrowia WHO (1997) …”są to umiejętności umożliwiające człowiekowi pozytywne zachowania przystosowawcze, dzięki którym może skutecznie radzić sobie z zadaniami (wymaganiami) i wyzwaniami codziennego życia…”. Odnosi się on do umiejętności (kompetencji ) psychospołecznych. Wojnarowska B.: Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Zeszyt 5, Warszawa, KOWEZ, 2002

Cele projektu : Kształtowanie u dzieci umiejętności społecznych i życiowych, a w szczególności: - rozpoznawania i nazywania uczuć, emocji; - empatii; - akceptacji siebie i innych; - otwartości w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; - współpracy w grupie; - radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych; - kształtowanie troski o zdrowie i bezpieczeństwo.

Adresatem programu są dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-7 lat), ich rodzice oraz uczący ich nauczyciele. Wczesna edukacja w zakresie kształtowania umiejętności społecznych dziecka, pozwala mu lepiej funkcjonować w relacjach społecznych i efektywniej radzić sobie w sytuacjach trudnych. Praktyka pokazuje, że umiejętności życiowe można przekazywać w każdym wieku, ale największy efekt uzyskuje się w pracy z najmłodszymi dziećmi, które od wczesnego dzieciństwa praktykują prawidłowe zachowania. Z czasem takie zachowania stają się ich naturą. Tytułowa postać - Zosia Samosia, to dziewczynka w wieku uczestników programu (może mieć zatem 5-7 lat). Historia rozpoczyna się, gdy Zosia natrafia na strychu, na tajemniczy kufer. Dziewczynka ma bardzo bujną wyobraźnię i dzięki niej odbywa podróże po krainie znanych jej bajek, gdzie spotyka się z ich bohaterami. Każda wyprawa na strych, to jakaś nowa przygoda, do której Zosia zaprasza również dzieci. Podstawowe umiejętności życiowe, których przy okazji uczy to: rozpoznawanie, nazywanie uczuć i emocji, radzenie sobie ze stresem, kształtowanie empatii, akceptacja siebie i innych, porozumiewanie się z rówieśnikami i dorosłymi - nawiązywanie udanych relacji, współpraca w grupie, bezpieczeństwo dzieci (w domu, szkole i na podwórku) oraz rozwiązywanie konfliktów bez przemocy.

SZCZEGÓŁOWY PLAN SZKOLENIA

Moduły programu: Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji Kształtowanie empatii Akceptacja siebie i innych, rozwiązywanie konfliktów. Porozumiewanie się z rówieśnikami i dorosłymi. Współpraca w grupie Bezpieczeństwo Zosi Samosi w domu, szkole i na podwórku Każdy moduł trwa 4 godziny (2 x 2h) Zawiera 2 przygody opowiadane przez Zosię Samosię. Po każdej przygodzie dzieci mają okazję do zabaw, ćwiczenia nowych umiejętności, dzielenia się doświadczeniami, doskonalenia się.

Rozpoznawanie, nazywanie uczuć i emocji uświadamianie sobie własnych emocji, nazywanie i wyrażanie. budowanie poczucia własnej wartości, rozwój dziecięcej inicjatywy.

Kształtowanie empatii Umiejętność emocjonalnego dostrajania się, zwiększanie delikatności w kontaktach z innymi, uważne obserwowanie cudzych zachowań i ich interpretowanie, rozpoznawanie uczuć i emocji u innych.

Akceptacja siebie i innych Określanie swoich mocnych i słabych stron. Poznanie swoich praw i obowiązków z nich wynikających (akceptacja, tolerancja, szacunek, bezpieczeństwo, prawo do miłości i rozwoju). Rozwiązywanie konfliktów bez przemocy.

Porozumiewanie się z rówieśnikami i dorosłymi. Współpraca w grupie Tworzenie norm sprzyjających budowaniu dobrych relacji, przyjaznemu porozumiewaniu się, spójność mowy ciała ze słowami, wysyłanie czytelnych komunikatów, stres i sposoby radzenia sobie z nim, Szukanie sposobów rozwiązywania problemów i radzenia sobie z trudnościami.

Bezpieczeństwo Zosi Samosi w domu, przedszkolu i na podwórku Rozpoznawanie zagrożeń rzeczywistych i nierzeczywistych, poznanie czynników warunkujących bezpieczeństwo w domu, szkole oraz na podwórku Poznanie zasad zachowania w obliczu zagrożeń - umiejętność zwracania się o pomoc.

Metody pracy Rozmowy kierowane, dyskusje, swobodne wypowiedzi oraz inne metody aktywizujące: gry dydaktyczne, scenki, symulacje, burze mózgów, twórcze rozwiązywanie problemów, zajęcia ruchowo-muzyczne, zajęcia plastyczne, zajęcia psychoedukacyjne.

Współpraca z rodzicami W programie zaplanowano spotkanie z rodzicami, podczas którego: przeżyją oni jedną z przygód Zosi, poznają cele programu. dowiedzą się o roli, jaką mogą odegrać w kształtowaniu umiejętności życiowych swoich dzieci. Rodzice powinni wiedzieć , o czym rozmawiać z dziećmi. Muszą być przygotowani na to, że niektóre zadania jakie otrzymają dzieci, będą wymagały zaangażowania się rodziców.

Nauczyciele W programie zaplanowano również 10 - godzinne szkolenie dla nauczycieli pracujących z dziećmi, biorącymi udział w programie. Celem tego szkolenia jest przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z zakresu poznanych umiejętności. Po to by dzięki nim dzieci mogły się doskonalić i w dalszym ciągu kształcić umiejętności społeczne i życiowe.