OPTYMALNA STRATEGIA OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
nie projektów w ramach konkursów /zł/*
Ekonomia eksperymentalna
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Studium Przypadku (case study)
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
POWÓDŹ Łukasz Bil kl. III e.
BEZPIECZEŃSTWO POWODZIOWE.
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
Planowanie przepływów materiałów
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Kujawsko – Pomorski Zarząd Melioracji
KUJAWSKO – POMORSKI ZARZĄD MELIORACJI I URZĄDZEŃ WODNYCH WE WŁOCŁAWKU
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Podstawy analizy ryzyka
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym stan zaawansowania prac
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Wykonała : Agnieszka Konieczka
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Kraków, 25 sierpnia 2015 r. Jerzy Miller Wojewoda Małopolski
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
Nagłe zagrożenia i ewakuacja Edukacja dla bezpieczeństwa.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy 1 dr inż. Małgorzata Suchecka Bezpieczeństwo i higiena pracy na stronach internetowych CIOP-PIB.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 2.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Prezentacja projektu Założenia i wstępne wyniki efektywności przeciwpowodziowej rewitalizacji małopolskiej Wisły Projekt: Rewitalizacja, ochrona bioróżnorodności.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Koncepcja realizacji przesunięć wałów i polderów w Saksonii-Anhalt
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Możliwe role przedsiębiorstwa energetycznego w budowie stopni wodnych
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Zapis prezentacji:

OPTYMALNA STRATEGIA OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ Janusz Żelaziński

Dlaczego szkody powodziowe ciągle rosną ? Przyczyną jest anachroniczna, nieskuteczna strategia ochrony przeciwpowodziowej

Definicja pojęcia „strategia” Strategia to sposób zachowania się uczestnika gry pozwalający mu osiągnąć cel gry z uwzględnieniem faktu, ze istnieją inni uczestnicy gry dążący do osiągnięcia swoich celów. Ochronę przeciwpowodziową zaliczyć można do tak zwanych „gier z naturą” tj. działań człowieka w których zjawiska przyrodnicze są „graczem” (przeciwnikiem)

Strategia optymalna Pozwala osiągnąć cel przy minimalnych kosztach. W przypadku ochrony przed powodzią są to koszty społeczno - ekonomiczne i ekologiczne

Cele ochrony przeciwpowodziowej 1. Ochrona życia ludzi. 2. Ograniczenie szkód Ważniejszy jest cel pierwszy. Dążenie do osiągnięcia celu drugiego nie może zwiększać zagrożenia dla życia ludzi. Budowa wału tworzy iluzję bezpieczeństwa, co zagraża życiu ludzi w przypadku awarii wału

Strategia tradycyjna Jeden sposób prewencji – budownictwo hydrotechniczne: obwałowania, zbiorniki retencyjne, regulacja rzek, Jeden sposób działań operacyjnych – ratownictwo, ewakuacja

Konieczność zmiany strategii Powodzie pustoszą najbogatsze regiony świata (ostatnio Bawarię), gdzie wydano ogromne sumy na zbiorniki i obwałowania, co kompromituje strategię tradycyjną. Prowadzi ona do zjawiska „błędnego koła ochrony przeciwpowodziowej”. Przerwanie tego procesu jest nakazem chwili.

Strategia złożona i strategie elementarne Strategia optymalna w tak skomplikowanym zadaniu jak ochrona przed powodzią nie może być strategią prostą, posługującą się tylko jednym sposobem działania – musi to być strategia złożona wykorzystująca optymalną kombinację wszystkich dostępnych działań. Strategia złożona jest zbiorem strategii elementarnych (cząstkowych) stosowanych w odpowiednich proporcjach i w odpowiedniej kolejności, z rozłożeniem akcentów i preferencji odnośnie do wybranych strategii elementarnych.

Strategie elementarne strategia oparta na zmianie zasad polityki przestrzennej, tj. prawnym ograniczeniu możliwości wykorzystywania terenów zalewowych w sposób wrażliwy na skutki zalania (potrzebne są tu trudne, ale niezbędne decyzje polityczne), strategia oparta o system informacyjny właściwą organizację (zarządzanie w skali zlewni, jednoosobowa odpowiedzialność) sprawną ewakuację,

Strategie elementarne CD strategia techniczna (wały, zbiorniki, kanały ulgi, poldery) zorientowana zarówno na budowę nowych urządzeń jak i na zwiększenie efektywności istniejących, – przy wszystkich uwagach krytycznych, jakie można sformułować na temat strategii technicznej nie można jej uniknąć w przypadku ochrony aglomeracji miejsko – przemysłowych, miast historycznych i obszarów gęsto zaludnionych,

Strategie elementarne CD strategia ekologiczna (reneturyzacja dolin i koryt rzecznych oraz obszarów podmokłych, zalesienia), strategia polegająca na właściwej polityce ubezpieczeniowej, strategia polegająca na szkoleniu oraz treningu decydentów, służb ratunkowych, i mieszkańców terenów zalewowych, strategia polegająca na prowadzeniu i wdrażaniu wyników badań naukowych zorientowanych na zwalczanie powodzi.

Poszukiwanie optymalnej strategii złożonej, problem kryteriów Tylko oceny kosztów inwestycyjnych i szkód ekonomicznych można wyrazić w jednostkach monetarnych. Oceny zagrożenia życia ludzi, oraz kosztów społecznych i ekologicznych są zazwyczaj wynikiem subiektywnej wiedzy eksperckiej.

Poszukiwanie optymalnej strategii złożonej, problem kryterów, CD Szczególnie użyteczne przy określaniu optymalnej strategii ochrony przeciwpowodziowej mogą być metody analizy wielokryterialnej stosowane powszechnie w Ocenach Oddziaływania na Środowisko (OOŚ), takie jak np. macierz Leopolda i in.

Poszukiwanie optymalnej strategii złożonej, kolejne kroki 1. Identyfikacja i powołanie interdyscyplinarnego zespołu, 2. Opracowanie uzgodnionej listy ogólnych zasad przyszłej współpracy 3. Przygotowanie zbioru modeli komputerowych i baz danych. Symulacja komputerowa jest jedynym dostępnym narzędziem do wszechstronnych badań skutków poszczególnych przedsięwzięć.

Kolejne kroki CD 4. Przygotowanie wstępnego zbioru strategii złożonych wykorzystując np. „burzę mózgów” 5. Sukcesywna ocena, poprawa i eliminacja poszczególnych strategii złożonych przy wykorzystaniu modeli symulacyjnych i baz danych (w formie otwartej dyskusji wszystkich zainteresowanych)

Kolejne kroki CD Prawdopodobnie wynikiem proponowanego postępowania będzie określenie kilku dopuszczalnych strategii złożonych i wybór ostateczny będzie decyzją polityczną Proponowane podejście wydaje się realistyczne jeśli wyeliminujemy „pułapkę myślenia życzeniowego” i nie będą tworzone strategie nie liczące się z jednej strony z możliwościami ekonomicznymi państwa, z drugiej strony z koniecznością uzyskania przyzwolenia społecznego.