Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Jak mówić o Bogu?.
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
Liberalizm.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
FILOZOFIA A EKONOMIA KAROLINA GROMASZEK.
Człowiek ekonomiczny – istota racjonalna? Dylematy racjonalności.
W kręgu teorii publicznego wyboru
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Prawa człowieka Burczy Sara.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
FILOZOFIA NOWOŻYTNA Immanuel Kant
Gnozeologia – epistemologia 2010
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Życie.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Przyrzeczenie harcerskie
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
…– myślę o najbliższych
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
GODNOŚĆ ISTOTY LUDZKIEJ
Jan Paweł II - Papież Wolności
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Norma prawna.
Wartości w życiu człowieka
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
2014/2015 FILOZOFIA NOWOŻYTNA Miłowit Kuniński Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów.
Postawa asertywna.
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
PRAWA dziecka.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawo natury (jusnaturalizm)
Etyka zawodów prawniczych
Praca ze stopniami czyli jak stymulować wszechstronny rozwój
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Zasada lojalności.
CECHY XIX-WIECZNEGO LIBERALIZMU:
Etyka zawodów prawniczych
Zasada lojalności.
KARTEZJUSZ i PASCAL
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne
Zapis prezentacji:

Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem – tak oto brzmi hasło oświecenia” (I. Kant).

Immanuel Kant (1724-1804) Filozof z Królewca, jeden z najwybitniejszych myślicieli wszech czasów; Duchowy ojciec Unii Europejskiej (wprowadza pojęcie pokoju jako podstawowego terminu w kontekście myśli politycznej, co czyni w traktacie O wiecznym pokoju) Próbował pogodzić racjonalizm z empiryzmem; Główne dzieła: Krytyka czystego rozumu; Krytyka praktycznego rozumu; Uzasadnienie metafizyki moralności.

ETYKA

Kanta należy uznać za klasyka myśli liberalnej w aspekcie etyki. Tzn Kanta należy uznać za klasyka myśli liberalnej w aspekcie etyki. Tzn. jego wizja etyki jest fundamentem dla systemu politycznego w jakim żyjemy, czyli liberalnej demokracji. Kant więc daje daje nam wytyczne, które mogą stanowić klucz do dobrych stosunków społecznych.

Punkt wyjścia etyki: Podstawą do zrozumienia jego koncepcji etycznej są trzy pojęcia: wolność racjonalność godność (W filozofii Kanta najważniejszy jest związek jaki zachodzi między tymi pojęciami.)

Ad. Pojęcia wolności. Łacińskie korzenie terminu „liberalizm”. Skąd się bierze nazwa liberalizm i do czego jej źródłosłów zasadniczo się odnosi? liberalis - 1. odnoszący się do wolności, 2. szlachetny, przyzwoity, piękny, liber - 1. wolny, 2. szczery, otwarty, libertus (wyzwoleniec); (Słownik łacińsko-polski 1996). Wniosek - po pierwsze, pojęcie wolności (do którego odnosi się liberalizm) nie ma związku z pojęciem samowoli, - po drugie, pojęcie to ma wyraźne odniesienie do określonych pozytywnych właściwości cechujących wyłącznie człowieka (tzn. szczery, otwarty, przyzwoity, piękny).

Kant jako myśliciel doby oświecenia głęboko wierzył w racjonalność. Uważał, że człowiek m.in. dzięki rozumowi może odkrywać, co jest słuszne, a co nie. Człowiek więc ma sumienie moralne. „Niebo gwieździste nade mną, prawo moralne we mnie”.

Ad. Pojęcia racjonalności Koncepcja dobra jako racjonalności Racjonalność w tradycji liberalnej rozumiana jest jako sztuka kompromisu, konsensusu, zdolność ważenie i godzenia własnych oczekiwań z potrzebami i oczekiwaniami innych ludzi. Georg Picht: „Rozumnie myśli ten, kto potrafi przewidzieć konsekwencje swojego myślenia i działania, kto jest gotów wziąć na siebie odpowiedzialność za te konsekwencje” Isaiah Berlin: Rozumnie myśli ten, kto potrafi uzasadnić swoje przekonania.

Zdaniem Kanta, to, że człowiek jest wolny i rozumny, w sensie w jakim zostało to wyżej wyjaśnione, znaczy, że człowiek ma niezbywalną godność. Innymi słowy, człowiek jest istotą nieskończenie złożoną, która posiada godność, a w imię tej godności przysługuje mu podstawowe prawo do zachowania integralności i niezależności.

„człowiek jako natura rozumna i autonomiczna [czyli wolna AF] posiada wartość wewnętrzną bezwzględną, tzn. godność, która nie ma żadnego związku z ceną rynkową” (Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, 1984, s. 71) „natura rozumna istnieje jako cel sam w sobie”, tzn. „człowieczeństwo jest celem w samym sobie” (tamże, s. 64)

„W państwie celów wszystko ma albo jakąś cenę, albo godność „W państwie celów wszystko ma albo jakąś cenę, albo godność. To, co ma cenę, można zastąpić także przez coś innego, jako jego równoważnik, co zaś wszelką cenę przewyższa, a więc nie posiada żadnego równoważnika, posiada godność” (tamże, s. 70) POWTÓRZMY: Tym, co zatem wiąże się z rozumną i wolną naturą człowieka jest dla Kanta bezpośrednio i bezwzględnie godność osoby ludzkiej.

Jak pogodzić poczucie własnej wolności z koniecznością postępowania racjonalnego, tak by szanować własną i cudzą godność????? Kant tworzy w ten sposób etykę obowiązku i odpowiedzialności.

Prawo moralne Kant formułuje w postaci 2 zasad: Imperatyw kategoryczny Postępuj według takiej maksymy, którą chciałbyś uczynić powszechnie obowiązującą. Zasada człowieczeństwa Postępuj tak, abyś człowieczeństwa w twojej i innej osobie używał zawsze jako celu, nigdy jako środka.

Etyka dla liberalnej demokracji, jaką stworzył Kant jest więc: Etyką obowiązku Etyką racjonalności Etyką godności człowieka Wszystko to w imię właściwego rozumienia pojęcia wolności.

Wolność w tradycji liberalnej to nie samowola. Postępowanie wolne to postępowanie racjonalne, czyli odpowiedzialne, szanujące godność każdego człowieka. Tradycja liberalna łączy się więc z bardzo konkretną koncepcją etyczną. Liberalizm nie oznacza źródłowo jakiejś anarchii, czy samowoli. Lecz przeciwnie bardzo określone rozumienie czowieka.