W5 HTML + CSS Edytor tekstu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Advertisements

Zastosowanie technologii medialnych i internetowych Wygląd witryny krok po kroku Wykład dr in ż. Jacek Wachowicz
Skróty klawiaturowe.
Style CSS.
Opracował: Nowak Paweł
-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Procesor tekstu Word część 1
Komputerowa edycja tekstu – materiały na zajęcia z metodyki nauczania informatyki Ewa Kołczyk.
program służący do tworzenia, modyfikowania i drukowania tekstów
Budowa i układ strony dokumentu
Łukasz Sobczak. 1)Co to jest Office 2010 Web Apps 2)SharePoint 2010 a narzędzia pakietu office 3)Integracja Office Web Apps z SharePoint )Problemy.
Fundacja Edukacji Ekonomicznej Polskie Centrum Kompetencji Administracji i Edukacji Elektronicznej (PCC) ul. Kopernika Warszawa tel./fax: (+48.
Podstawy redagowania dokumentów tekstowych
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Edytor tekstu MS WORD.
WORD Mgr inż. Jolanta Hopciaś
Opracowanie Anna Madeksza nauczyciel bibliotekarz
języka hipertekstowego
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
ZIiP zaoczne W3 Pakiet Office.
Ćwiczenia z Worda
Tworzenie stron internetowych
Program do tworzenia prezentacji - uruchamianie i opis okna programu
(C) Studenckie Koło Naukowe Bibliotekoznawców UŁ Kurs komputerowy dla słuchaczy Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku Zajęcia drugie Obsługa edytora tekstu.
Technologie informacyjne ZIiP zaoczne sem. 1
Word to proste!.
Poznajemy edytor tekstu Word
Kurs komputerowy - podstawy
Poznajemy edytor tekstu Microsoft Word
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 7
Wstęp Krótka historia programu Zastosowanie PowerPoint’a
Edytor tekstu Word.
Tytuł:Poradnik do programu PowerPoint?
Tworzenie komiksu MS PowerPoint Beata Sanakiewicz.
zasady edycji, rodzaje i formy czcionek, formatowanie tekstów,
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Inżynieria środowiska
ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Temat: Projektowanie slajdów
Temat 5: Pozycjonowanie elementów
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
MS Office MS PowerPoint 2007
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
MS Word – „proste” akapity
HTML Czyli Publikowanie w Internecie. Przeglądarka internetowa –Mosaic - pierwsza –Netscape –Internet Explorer –Opera –Mozilla Dokument HTML –Dokument.
MS Word – problemy efektywności
PowerPoint – od spraw prostych do złożonych
prezentacja multimedialna
W4 -24.XI Pakiet Office – edytor HTML
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Poznajemy arkusz kalkulacyjny
HTML HTML (ang. HyperText Markup Language, pol. hipertekstowy język znaczników) – język wykorzystywany do tworzenia stron internetowych HTML zdefiniowanie.
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Pierwsze spotkanie Pierwsze spotkanie  Ustawienia witryny Ustawienia witryny  Tło strony Tło strony  Teksty na stronie.
Formatowanie dokumentów
Prezentacja multimedialna
Funkcje zaawansowane w Wordzie
Temat: Edytor tekstu Word – redagowanie tekstu. Szukanie i zamiana tekstu Znajdowanie tekstu w dokumencie Znajdowanie tekstu i jego zamiany dokonujemy.
Wykład 4 Informatyka MPDI sem.3 HTML cd. Arkusze stylów - CSS.
WITAM. Dziś poznacie kilka dodatkowych opcji, jakie posiada Microsoft Word z pakietu Office Zapraszam do Prezentacji.
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Istotą kolumn jest przedzielenie strony na kilka części położonych obok siebie. Ilość kolumn jest generowana przez użytkownika, odpowiednio dla jego potrzeb.
 Cele operacyjne:  Uczeń:   doskonali:   · zasady tworzenia tabeli;  · sposoby formatowania tekstu w programie Word;  · umiejętność wyrównania.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Arkusz stylów CSS Cascading Style Sheet.
Poznajemy edytor tekstu Word
Zasady edycji tekstów.
Zapis prezentacji:

W5 HTML + CSS Edytor tekstu Technologie informacyjne ZIiP1 dzienne W5 HTML + CSS Edytor tekstu

CSS – arkusze stylów dla plików HTML Wykorzystujemy tu atrybut style dla dowolnego znacznika <TABLE style=" background-color:#ff0000; "> ... Styl może mieć wiele cech, np..: <TABLE style="background-color:#ff0000; font-size:12px;"> itd. cechy oddzielamy średnikami

Kolory Oprócz nazw ang. można podawać 3 liczby w układzie szesnastkowym, określające nasycenie składowych RGB (red, green, blue) np. #17AACF R G B czyli np. #00FF00 to zielony

Przykładowe cechy stylów Opis Przykładowa wartość background-color kolor tła #ff0000 green background-image adres tła graficznego rys.gif border-color kolor ramki red border-style styl i wygląd obramowania dotted dashed solid color kolor tekstu yellow #669933 font-family rodzaj oraz rodzina czcionki Arial sans-serif font-size wielkość czcionki 14px 2cm font-style styl czcionki italic

grubość (waga) czcionki bold lighter wysokość elementu 10cm 3mm font-weight grubość (waga) czcionki bold lighter height wysokość elementu 10cm 3mm left top odległość od lewej (górnej) krawędzi position określenie współrzędnych elementu fixed relative margin odległość od zewnętrznego elementu margin-top margin-bottom margin-left margin-right każdy margines osobno 5cm text-align wyrównanie poziome tekstu left center justify vertical-align wyrównanie w pionie top bottom width szerokość elementu padding odległość od krawędzi elementu

Superaplikacja biurowa – MS- OFFICE Microsoft Office to pakiet aplikacji biurowych wyprodukowany przez firmę Microsoft. Popularny - powszechnie wykorzystywany w firmach i przez zwykłych użytkownikow domowych. Programy składające się na Microsoft Office są przeznaczone na platformę Microsoft Windows oraz Apple Mac OS X, mogą zostać uruchomione na innych systemach (GNU/Linux, FreeBSD itp.) wersje: starsze i nowsze: XP, 2003, 2007, 2010

W skład pakietu MS Office Basic wchodzą: − Microsoft Word (edytor tekstu) − Microsoft Excel (arkusz kalkulacyjny) − Microsoft PowerPoint (tworzenie prezentacji multimedialnej) Ponadto: − Microsoft Office Picture Manager (przeglądarka obrazów, prosta edycja zdjęć) − Microsoft Outlook (program pocztowy, kalendarz). − Microsoft Access (tworzenie i obsługa baz danych) − Microsoft OneNote (robienie notatek, dodawany od wersji 2003) − Microsoft Publisher (tworzenie publikacji prasowych) − Microsoft Visio (edytor schematów graficznych - wektorowo) − Microsoft Office SharePoint Designer (poprzednio FrontPage; tworzenie i edycja stron WWW) − Microsoft Project (zarządzanie harmonogramem projektów) i inne nawet Microsoft Office Communicator (Komunikator internetowy)

MS Powerpoint Krótko możliwości (przećwiczymy na laboratorium) Widoki: slajd, sortowanie slajdów, notatki, wyświetlenie prezentacji Podstawowe elementy slajdu: tekst grafika (obrazy, wykresy, schematy organizacyjne, równania matemat.) dźwięk Możliwości: sterowanie tempem efekty wizualne (animacje, przejścia slajdów)

EDYTORY TEKSTU - wprowadzenie Podział edytorów tekstu ASCII dokumentu redagowanego MS WordPad (Write) MS Word WordPerfect NC-edit Notatnik vi - unix Tech Works AmiPro Open Office inne Write WordStar ChiWriter TAG

WYSIWYG (what you see is what you get) Microsoft Word składowe okna: menu operacji paski narzędzi pasek stanu menu podręczne możliwości: praca z wieloma dokumentami równocześnie (menu Okno) podział okna (dokumentu) na dwie części WYSIWYG (what you see is what you get) „masz to co widzisz”

Z n k i sekcja 1 sekcja 2 sekcja 3 podział logiczny – sami decydujemy: znaki sekcje - wygląd stron akapity (paragrafy) - wygląd fragmentów stron (nowy wiersz) obiekty - rysunki, wzory, wykresy, tabele, pola tekstowe operacje: Wstaw  Znak podziału  Sekcji Wstaw  Obiekt | Rysunek | Pole tekstowe sekcja 1 sekcja 2 Z sekcja 3 n k i a

strony wiersze podział redakcyjny: Istota: automatyczny podział tekstu na strony i wiersze

Układ strony Najważniejsze opcje: Rozmiar Orientacja Marginesy – proponowane/niestandardowe Podgląd wydruku w ikonie Office w lewym górnym rogu ekranu

AKAPIT - 1 lub więcej wierszy stanowiących całość logiczną, zakończony znakiem końca akapitu. ŁAMANIE WIERSZY odbywa się AUTOMATYCZNE !!! Naciśnięcie ENTER wymusza zmianę wiersza a więc jest początkiem nowego akapitu. AKAPIT posiada zawsze całkowitą liczbę wierszy (jeden lub więcej). Niewskazane wiele spacji puste akapity jako odstępy (wykonywać przez parametry akapitu – odstęp przed i po)

Położenie akapitów marginesy strony wcięcie 1-go wiersza wcięcie prawostronne wcięcie lewostronne odstęp po odstęp przed sumuje się Tylko tak robimy – przez parametry akapitu – Format Akapit

Odstępy wewnątrz akapitu spacja NORMALNA NIEROZDZIELAJĄCA (CRTL+SHIFT + SPACJA) tabulatory (większe odstępy) kolumny tabela ENTER – koniec akapitu (można usuwać) ¶ SHIFT+ENTER – wymuszone złamanie akapitu

italic      - Wstaw symbol Formatowanie czcionki – łatwe ale.... x2 - indeksy górne i dolne      - Wstaw symbol italic

Nawigacja w dokumencie typowa: myszka + paski przewijania klawiatura - o znak, wiersz, akapit, ekran, pocz./koniec Klawisze Skok kursora   o znak   o wiersz CTRL+  CTRL+  o słowo w prawo, lewo Home/End na początek/koniec wiersza CTRL+ /CTRL+ o akapit PgDn/PgUp o ekran CRTL+Home CTRL+End początek/koniec dokumentu inne możliwości: skok do specyficznego miejsca (wiersz, strona, sekcja, obiekt) menu Edycja  Przejdź do, makroklawisz Ctrl-G (ang. go to), klawisz funkcyjny F5

Kasowanie znaków (Delete, Backspace) Ważniejsze operacje Zaznaczanie i operacje edycyjne typowe: wprowadzanie + usuwanie + przemieszczanie + kopiowanie bezpośrednio + schowek znaki, wycinki tryb wstawiania/zastępowania: przycisk w pasku stanu klawisz Insert (zmiana trybu wstawianie-zastępowanie) Techniki - schowek - przeciąganie Kasowanie znaków (Delete, Backspace)

Widoczność znaków niedrukowanych - narzędzie ¶ Widoki dokumentu widok wersja robocza (normalny) – wpisywanie, edycja i wstępne formatowanie widok wydruku – podgląd w ikonie Office wszystkie szczegóły wyglądu stron dokumentu wstawianie i rozmieszczanie obiektów edycja nagłówków i stopek ustawiania marginesów ustawianie układu kolumnowego podgląd wydruku widok konspektu - wielopoziomowe listy wyliczane Widoczność znaków niedrukowanych - narzędzie ¶ widzimy znaki reprezentujące zmiany wiersza, spacje, tabulatory, wymuszone zakończenia strony, sekcji itp.

Sprawdzanie poprawności pisowni i gramatyki na bieżąco: Narzędzia  Opcje  Pisownia i gramatyka Menu Recenzja w Office 2007 jednorazowo: Narzędzia  Pisownia i gramatyka przycisk paska narzędzi F7 kolejno: propozycje zmiany wyrazu ręczna edycja wyrazu rezygnacja ze zmiany Dzielenie wyrazów na sylaby na prawym marginesie: Menu Narzędzia – Język – Dzielenie wyrazów (lub Układ strony! w Office2007) F4 - powtarzanie ostatniej operacji (przydatne) malarz formatów

Edycja Znajdź lub Ctrl-F (ang. Find) Szukanie i zastępowanie operacje: Edycja Znajdź lub Ctrl-F (ang. Find) Edycja Zamień lub Ctrl-H (ang. cHange) Wstawianie obiektów grafika (kształty, WordArt, Clipart) inne (wykresy, hiperłącza, nagłówki i stopki)

Tworzenie i wykorzystanie stylów do formatowania Styl – nazwany zestaw parametrów (akapitu, czcionki, obramowania, języka itp.) Ułatwia jednolite formatowanie akapitów w dużym dokumencie (np. praca dyplomowa) Zmiany definicji stylu wpływają na wszystkie elementy tworzone w tym stylu Style dostępne w okienku szybkich stylów tworzenie nowych modyfikacja istniejących stosowanie z narzędzia listy UWAGA: tylko style nagłówkowe uwzględniane przy generowaniu spisu treści

Równania matematyczne Wstaw ObiektMicrosoft Equation 3.0 – starsze wersje Bezpośrednio dostępne w Office 2007 w menu Wstawianie Dodatkowe narzędzie, pasek elementów najczęściej występujących w równaniach, rozwijane narzędzia paska. Uwaga: Najpierw wybierać strukturę (np. ułamek, indeksy), a potem w odpowiednie pola wstawiać obiekty z klawiatury lub z paska

Obramowania i cieniowania Elementy które można obramować: Znaki Słowa Dłuższy akapit Tabele Rysunki Strona  

Tabele Sposoby wstawiania tabeli: ·       lub menu Wstawianie/Tabela  Wstaw tabelę   Narzędzie Rysuj tabelę (tabele o strukturze nierównomiernej)   komórki scalone Poruszanie się po tabeli – klawisze nawigacyjne, TAB, SHIFT+TAB, klikanie myszką

Pozycje tabulatorów widoczne na linijce górnej Inne możliwości Tabulatory – standardowe i własne (odstępy poziome i wyrównanie) TABULATOR – pozycja, do której wykonać można skok poziomy poprzez użycie klawisza tabulacji TAB, zastępuje użycie wielu spacji (co nie jest zalecane) Pozycje tabulatorów widoczne na linijce górnej Typy tabulatorów: ·       Wyrównanie do lewej ·      Wyrównanie do prawej ·      Wyrównanie do środka ·    Dziesiętny (dla liczb) – wyrównanie do kropki lub przecinka dziesiętnego Nazwisko Data Cecha Premia Kowalski 10.10.1999 wysoki 1500,00 Nowak 1.11.1987 niski 1456,50 Malinowski 2.02.1988 średni 50,90 Powielenie tabulatorów dla nowego - wstawianego akapitu

Podział na sekcje Podział dokumentu na sekcje umożliwia: ·       Zróżnicowanie liczby kolumn gazetowych ·       Zróżnicowanie formatowania strony (czasem potrzebna 1 strona poziomo, obrócona o 90o) ·       Zróżnicowanie nagłówków i stopek (np. dla rozdziałów) Podział na sekcje: · 1 sposób – wstawianie znaków końca sekcji (menu Układ strony – znaki podziału) ·  2 sposób – zaznaczenie fragmentu tekstu i ustalenie liczby kolumn – podział automatyczny Znak podziału kolumny – Układ strony/kolumny

Listy – Narzędzia główne/ Akapit – ikony dla list wyliczanie numerowanie (w tym konspekty numerowane – lista wielopoziomowa) Nagłówki i stopki – menu Wstawianie (tytuł rozdziału, numer strony) – zróżnicowane dla sekcji Numery stron – menu Wstawianie - Numer strony Spisy treści – KONIECZNY STYL NAGŁÓWKOWY! DLA AKAPITÓW TYTUŁOWYCH (Nagłówek1, Nagłówek2..) Menu Odwołanie - Indeks i spisy

Inne możliwości: Tezaurus – synonimy, Tłumaczenie Przypisy Recenzja (śledź zmiany) – poprawki widoczne lub nie