Etapy rozwoju mowy dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Zaburzenia wymowy.
Rozwój mowy dziecka.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Nauczanie zintegrowane
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Dydaktyka ogólna.
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Prof. Aleksander Surdej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Dysleksja i trudności szkolne
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
Etapy rozwoju mowy dziecka
Kto wg Pani/Pana jest najbardziej odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
„Ile lat ma Guś”.
Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015.
wykonała Edyta Gagracz
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Nr w dzienniku Wzrost w cm Tablica.
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Wady wymowy.
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
to trudności w nauce czytania i pisania
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Rozwój mowy dziecka.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Etapy rozwoju mowy dziecka 3-9 m. ż. okres przygotowawczy 0-1 r. ż. okres melodii 1-2 r. ż. okres wyrazu 2-3 r. ż. okres zdania 3-7 r. ż. okres swoistej mowy dziecięcej

4 modele rozwoju mowy: wcześnie i prawidłowo późno i prawidłowo wcześnie i nieprawidłowo późno i nieprawidłowo

Inteligencja i płeć jako determinanty rozwoju mowy Wg E. Hurlock, związek pomiędzy inteligencją a mową jest tak wyraźny, iż często uważa się, że mowa dziecka jest najlepszym wskaźnikiem poziomu jego inteligencji Na początku drugiego roku życia pojawiają się różnice w rozwoju mowy na korzyść dziewczynek. Zaczynają one mówić wcześniej, lepiej opanowują wymowę oraz rzadziej ujawniają zaburzenia mowy niż chłopcy Według Andrzeja Jurkowskiego sprawa rozwojowego znaczenia płci dla opanowywania mowy przez dziecko wcale nie jest prosta szybszy rozwój mowy u dziewczynek wyjaśnia większe tempo ich ogólnego rozwoju fizycznego na lepsze opanowanie mowy przez dziewczynki może mieć wpływ czynnik społeczno-wychowawczy