Integracja sensoryczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Autor: Krzysztof Wolsa
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Integracja sensomotoryczna
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Konferencja „TACY SAMI”
Integracja Sensoryczna – co to takiego?
Percepcja słuchowa.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Tajemnice ciała ludzkiego
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Spostrzeganie.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Dydaktyka ogólna.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Metoda Integracji Sensorycznej
Mózgowe Porażenie Dziecięce
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Teoria integracji sensorycznej Jean Ayres
FORUM WYMIANY DOŚWIADCZEŃ W PRACY Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W JAWORZNIE DZIECKO W RÓWNOWADZE.
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Sala Doświadczania Świata
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Zaburzenia spostrzegania
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
Ocena organoleptyczna i sensoryczna potraw
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
ZASTOSOWANIE METODY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PROCESIE WSPOMAGANIA ROZWOJU UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Integracja sensoryczna
Percepcja słuchowa.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Integracja sensoryczna Alicja Stokłosa

Wprowadzenie do teorii Termin integracja pochodzi od łacińskiego słowa integratio i oznacza składanie całości. Wg dr Jean Ayres „integracja sensoryczna jest procesem, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu” ( Violet F. Maas „Uczenie się przez zmysły” Warszawa 1998).

Uczenie się przez zmysły: Poznawanie otoczenia, własnego ciała i wiedza o świecie w którym żyjemy, tworzy się z informacji dostarczanych przez zmysły. Łącząc wrażenia zmysłowe dzięki receptorom stopniowo i coraz lepiej poznajemy otaczający nas świat. Informacje te są odbierane systematycznie, wpływają na nasz rozwój i dojrzewanie układu nerwowego. Drogi nerwowe stają się coraz bardziej złożone i coraz lepiej współpracują ze sobą w łączeniu poszczególnych wrażeń zmysłowych. Z łączących się wrażeń tworzymy pojęcia, określamy je słowami (nazywamy), tworzymy gesty, zapisujemy wyrazami, zdaniami lub przedstawiamy w innej formie.

Zmysły Zmysły odbierające bodźce z otoczenia - dotyk, wzrok, słuch, smak, powonienie. Zmysły odbierające bodźce z głębi naszego ciała – zmysł równowagi, czucia ułożenia i ruchów ciała. Budowa zupełnie odmienna, a receptory każdego ze zmysłów są wrażliwe tylko na pewien rodzaj bodźców. Właściwe połączenie doznań odbieranych przez różne zmysły, czyli ich integracja, gwarantuje zgodność otaczającego nas świata. Dla tworzącego się obrazu świata największe znaczenie ma okres wczesnego dzieciństwa. W nim następuje uaktywnianie, integrowanie i dojrzewanie układów zmysłów.

Nieprawidłowa integracja sensoryczna: Nieprawidłowa integracja sensoryczna przejawia się tzw. dysfunkcjami, czyli zaburzeniami, pojawiają się one, gdy układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłów, np. z niedosłuchem czy krótkowzrocznością. Dysfunkcje integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego, przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego.

Nieprawidłowa integracja sensoryczna Dysfunkcje integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Dysfunkcje te mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem, nadpobudliwością psychoruchową, mózgowym porażeniem. Ich nasilenie jest różne, od lekkiego do znacznego.

Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej: Wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce. Niewłaściwy poziom uwagi. Obniżony poziom koordynacji ruchowej. Opóźniony rozwój mowy. Nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej.

Proces diagnostyczny w terapii integracji sensorycznej: Jest kilkuetapowy i polega na przeprowadzeniu: Wywiadu z rodzicami, którego częściami składowymi są między innymi: okres rozwój prenatalny (płodowy), perinatalny (okołoporodowy) i postnatalnego (po urodzeniowy), czas osiągania „kamieni milowych” w obszarze rozwoju ruchowego, poznawczego i mowy, stan zdrowia. Testów Południowokalifornijskich (SCSIT), które oceniają między innymi: planowanie ruchu, praksje oralne, różnicowanie wrażeń dotykowych, naśladownictwo ruchowe, równowagę, koordynację wzrokowo-ruchową.

Diagnoza: Prób z obserwacji klinicznej oceniających między innymi lateralizację, odruchy, napięcie mięśni, pracę gałek ocznych, poziom pobudzenia systemu przedsionkowego. Kluczowym elementem diagnozy jest obserwacja dziecka w czasie jego swobodnej i zaplanowanej aktywności. Dla diagnosty szczególnie ważna jest reakcja dziecka na proponowane zadania ruchowe z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu.  Rodzice lub opiekunowie są najlepszymi obserwatorami dziecka. Zwykle oni pierwsi zauważają pojawiające się problemy rozwojowe, gdyż obserwują dziecko w różnych sytuacjach życia codziennego.

Bibliografia: „ Integracja sensoryczna na co dzień” dr n. med. M. Borkowska, mgr Kinga Wagh, Warszawa, PZWL; „Uczenie się przez zmysły” Violet F. Maas, Warszawa; „ Integracja Sensoryczna” Z. Przyrowski www.pstis.pl – strona internetowa Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej