FONETYCZNE ŚRODKI STYLISTYCZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień 2012r
Advertisements

Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Niezbędnik logopedyczny
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
FONETYKA.
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Stylizacja językowa polega na świadomym wprowadzeniu - do jakiejś wypowiedzi (mającej określony styl) - elementów innego stylu.
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
STYLISTYKA leksyka środki stylistyczne tropy stylistyczne stylizacje.
SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak.
Zaburzenia wymowy.
Fale dźwiękowe.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
SŁOWNIKI JĘZYKA POLSKIEGO.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Percepcja słuchowa.
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Środki stylistyczne.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Autorki: Kinga Marczak i Weronika Jakubowska
Lekcja dla I klasy gimnazjum
SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Środki poetyckie Marta M. & Marysia Ch..
ŚRODKI POETYCKIE.
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI III Symfonia pieśni żałosnych.
Normy rozwoju mowy.
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
Fonetyka i fonologia.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Szczęśliwego Nowego roku!!!
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
czyli na tropach poetyckich tropów 
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
wykonała Edyta Gagracz
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
FONETYKA.
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
GLOTTODYDAKTYKA.
Poezja i środki stylistyczne
Uogólnione funkcje języka:
STYL JĘZYKOWY JAKO ORGANIZACJA NADDANA
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Rozwój mowy dziecka.
czyli na tropach poetyckich tropów 
Percepcja słuchowa.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

FONETYCZNE ŚRODKI STYLISTYCZNE Aneta Woźniak

EUFONIA dążenie do przyjemnego brzmienia wypowiedzi EUFONIA dążenie do przyjemnego brzmienia wypowiedzi. W tekst wprowadza się spółgłoski płynne: m, l, ł, n, ń a unika szczelinowych: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż „Jednym tchem, jednym nawiasem tchu zamykającym zdanie, jednym nawiasem żeber (...)” S. Barańczak

KAKOFONIA przeciwstawienie eufonii – wprowadzenie dźwięków niezestrojonych, nieprzyjemnych dla ucha „Gwiazdo gwiazdo gwiazdo Żółta gwiazdo sześciokątna Dom zburzono nam do szczętu Trzy córeczki czarnowłose (...)” S.Grochowiak

ONOMATOPEJA – naśladowanie za pomocą dźwięków językowych zjawisk akustycznych, pozajęzykowych, imitowanie odgłosów przyrody. Kukuryku!..... Hau,hau! Ćwir! Ćwir! Brzmienie wyrazu wskazuje na jego związek ze zjawiskiem, które oznacza, np. kukułka, dudnić, miauczeć, krakać, pisk

Kondensacja dźwięków językowych, które tego zjawiska nie imitują, np Kondensacja dźwięków językowych, które tego zjawiska nie imitują, np. imitacja wycia wichru za pomocą głoski „r”: „[...] wichry zwarły się, porwały się w poły, Borykają się, kręcą [...]” A.Mickiewicz Imitacja odgłosów burzy za pomocą nagromadzenia głosek wybuchowych: „bura burza od boru i jak dudni piorun” J.Czechowicz

ALITERACJA – rozpoczynanie kolejnych wyrazów od tych samych głosek lub sylab, ale nie w celu naśladowania odgłosów przyrody, tylko by utrzymać utwór w obrębie jednorodnych dźwięków. Służy to doraźnej ekspresji, poetyckiej zabawie językiem, popisowi kunsztu. „Piotrze przepraszam przepuść psa” J.Kowalewski

PARONOMAZJA - użycie w jednym wyrażeniu lub zdaniu słów podobnie brzmiących spokrewnionych etymologicznie lub nie w celu poszukiwania nowych znaczeń słów, budowania fałszywej etymologii, dźwiękowego oddania jakiegoś zjawiska. rzeko niedorzeczna – łączy rzekę z rzeczą „z jaką łąką swoją wolę łączyć” – sugeruje związek łąki i łączenia J.Przyboś

ECHOLALIA - powtarzanie jednakowych lub podobnych układów głoskowych; szczególnie licznie występuje w ludowych przyśpiewkach i refrenach. Jest to próba oddania zjawisk dźwiękonaśladowczych, czasem stylizacja na język dzieci, język zaklęć. Ej, bęc, bęc, łup, łup Ej, bęc, bęc, łup!

INSTRUMENTACJA GŁOSKOWA Celowe uformowanie głoskowej warstwy wypowiedzi do nadania jej szczególnych walorów brzmieniowych i semantycznych. Pewne głoski powtarzają się z większą niż przeciętna częstotliwością w bliskim sąsiedztwie lub określonym porządku.

Dziękuję! Bibliografia: Słownik terminów literackich