Bilans Kapitału Ludzkiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
JAK SIĘ (NIE)KSZTAŁCIMY PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
klasa3a3b3c3d ang 3d fr.3e3f3k3m3s Zad 13,462,752,623,573,822,762,722,623,322,76 Zad 22,611,51,550,851,761,51,091,062,251,33.
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat b.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
ANALIZA WYNIKÓW NABORU ELEKTRONICZNEGO do szkół ponadgimnazjalnych
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy ul. Leszczyńskiego Lublin tel.: (81)
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE w okresie I-IX 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
Instytut Statystyki i Demografii
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ewa Meller Koło Naukowe Metod Ilościowych Wydział Zarządzania Uniwersytet Gdański.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
MODUŁ A.
– strategie, które stosują pracodawcy
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Nowe technologie w edukacji
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zapis prezentacji:

Bilans Kapitału Ludzkiego Ocena poziomu uczestnictwa dorosłych w Polsce w kształceniu i szkoleniu w świetle wyników badania Bilans Kapitału Ludzkiego Szymon Czarnik Konrad Turek Warszawa, 20 listopada 2013

Brudnopis

Plan prezentacji Bilans Kapitału Ludzkiego Wykształcenie i samoocena kompetencji Podnoszenie kompetencji Brak aktywności szkoleniowej Plany

BILANS KAPITAŁU LUDZKIEGO

Popyt Podaż Edukacja Struktura projektu Ludność w wieku produkcyjnym Pracodawcy Oferty pracy Podaż Ludność w wieku produkcyjnym Bezrobotni Uczniowie i studenci Edukacja Analiza kierunków kształcenia Firmy i instytucje szkoleniowe

Próby badawcze 2010 2011 2012 2013 2014 Badanie pracodawców (próba 16 000; edycje I-V) Badanie ofert pracy (próba 20 000; edycje I-V) Badanie ludności (próba 17 600; edycje I-V) Badanie bezrobotnych (próba 8 000; edycje I, IV) Badanie uczniów szkół ponadgimn. (próba 32 000; edycje I i IV) Badanie studentów (próba 32 000; edycje I i IV) Badanie instytucji szkoleniowych (próba 4 500; edycje I-V) Badanie kierunków kształcenia (próba; edycje I-V)

WYKSZTAŁCENIE I SAMOOCENA KOMPETENCJI

Poziom wykształcenia ze względu na wiek Jedną z najbardziej znaczących różnic między pokoleniami dorastającymi w czasach PRL oraz tymi, których młodość lub początki kariery zawodowej przypadały na okres III RP jest poziom wykształcenia formalnego Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Poziom wykształcenia ze względu na wiek

Wiek a samoocena kompetencji   Treść kompetencji KOG Wyszukiwanie i analiza informacji oraz wyciąganie wniosków MAT Wykonywanie obliczeń KOM Obsługa komputera i wykorzystanie internetu BIU Organizowanie i prowadzenie prac biurowych INT Interpersonalne (kontakty z ludźmi) SAM Samoorganizacja pracy i przejawianie inicjatywy, terminowość KIE Zdolności kierownicze i organizacja pracy ART Zdolności artystyczne i twórcze TCH Obsługa, montowanie i naprawa urządzeń FIZ Sprawność fizyczna

Wiek a samoocena kompetencji MĘŻCZYŹNI KOBIETY

Wiek a samoocena kompetencji Wykształcenie zawodowe lub niższe MĘŻCZYŹNI KOBIETY

Wiek a samoocena kompetencji Wykształcenie średnie MĘŻCZYŹNI KOBIETY

Wiek a samoocena kompetencji Wykształcenie wyższe MĘŻCZYŹNI KOBIETY

PODNOSZENIE KOMPETENCJI

Podnoszenie kompetencji w minionych 12 mies. Czy w ostatnich 12 mies. brał(a) Pan(i) udział w kursach/szkoleniach obowiązkowych (BHP, ppoż.) nieobowiązkowych w miejscu pracy poza miejscem pracy przez Internet (e-learning) kursach korespond. warsztatach odczytach, konferencjach, itp. praktykach, stażach studiach podyplomowych W ciągu 12 miesięcy poprzedzających trzecią turę badania w (a więc przez niemal cały rok 2011 r i w pierwszej połowie 2012 r) 36% Polaków w wieku 18-59/64 (niemal 9 mln osób) podnosiło swoje kompetencje w jakiejkolwiek formie (Wykres 1.1). Odsetek ten uwzględnia 15% (3,7 mln) badanych, którzy uczestniczyli w kształceniu formalnym w ciągu ostatniego roku. W związku ze zmianą w kwestionariuszu niemożliwe są jednak porównania tej wartości do lat poprzednich. 29% Polaków w wieku 18-59/64 (niemal 7,2 mln) podnosiło swoje kompetencje w formie kursów i szkoleń lub poprzez samokształcenie. Wartość tą można już porównać z dwoma poprzednimi edycjami jednak z pewną ostrożności, wynikającą ze zmiany formy pytania, zadawanego respondentom, co częściowo wpłynęło na wzrost ilości odpowiedzi twierdzących. Pytania zadawane w pierwszej i drugiej edycji były nieco trudniejsze dla respondenta, przez co odsetki odpowiedzi wskazujących na podnoszenie kompetencji mogły być nieznacznie zaniżone (patrz: strona poprzednia). Dane wskazują zatem na wzrost, o około 10 punktów procentowych, w porównaniu do lat 2010 – 2011 * W 2012 r. zmieniono sposób zadawania pytań o podnoszenie kompetencji. Źródło: BKL – Badanie Ludności 2010-2012.

Udział w szkoleniach (poza BHP/ppoż) powiązanie z sytuacją zawodową Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Podnoszenie kompetencji (12 mies.) Wpływ wykształcenia   Szkolenia (bez BHP/ppoż) Samokształcenie N Nadal się uczy/studiuje 22 37 2111 Gimnazjum/podst. 6 7 1968 Zasadn. szkoła zawod. 4956 Liceum ogólnokszt. 13 14 1455 Technikum 2707 Inna szkoła średnia 15 1364 Studia: licencjat 21 23 466 Studia: Inżynier 26 25 233 Studia: magister 32 30 1652 Studia: magister inż.. 31 404 Podyplomowe 46 261 MBA, doktorat 70 63 Ogółem 16 17600 Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Podnoszenie kompetencji (12 mies.) Uwarunkowania zawodowe (dane dla pracujących) ISCO-1 ISCO-2 kursy/szkol. samo-szkol. BHP/ppoż N 1 KIER 11 wyż.urz/dyr.gen 40% 35% 19% 32 12 kier.ds.zarz/hand 46% 36% 23% 84 13 kier.ds.prod/usł 29% 26% 18% 134 14 kier.(hotel/hand/usł) 17% 14% 48 2 SPEC 21 spec.(fiz/mat/tech) 28% 33% 24% 241 22 spec.ds.zdr 44% 31% 15% 266 23 spec.naucz/wych 41% 38% 13% 523 24 spec.ds.ekon/zarz 43% 323 25 spec.ds.techn.inf-kom 39% 6% 26 spec.(prawo/dz.społ/kult) 34% 42% 119 3 SRED 31 pers.(fiz/chem/tech) 21% 16% 283 32 pers.ds.zdr 32% 20% 106 33 pers.ds.bizn/adm 25% 12% 704 34 pers.(prawo/sp.społ/kult) 27% 154 35 tech.inf 51 4 BIUR 41 sekr/op.urz.biur 22% 10% 387 42 pr.obsł.klienta 30% 11% 112 43 pr.ds.fin-stat/ewid.mat 256 44 pozost.pr.obsł.biur 62 ISCO-1 ISCO-2 kursy/szkol. samo-szkol. BHP/ppoż N 5 USLU 51 pr.usł.osob 18% 13% 7% 413 52 sprzed 11% 12% 9% 1170 53 opieka osob 62 54 pr.usł.ochr 22% 15% 235 6 ROLN 61 roln.prod.towar 3% 720 7 ROB-W 71 rob.bud(bez elektr) 549 72 rob.obr.met/mech 10% 539 73 rzem/rob.poligraf 17% 29% 93 74 elektr/elektron 28% 25% 211 75 rob(spoż/drew/tekstyl) 6% 16% 431 8 OPER 81 oper.masz/urz. 275 82 monter 14% 121 83 kier/oper.pojazd 8% 625 9 ROB-N 91 pom.dom/sprząt 5% 237 92 rob.pom(roln/leśn/ryb) 57 93 rob.pom(górn/prz/bud/tr) 4% 309 96 ład.niecz/pr.proste 20% 99 99 [pr.fiz] 1% 23%   Ogółem 19% 10270 Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Podnoszenie kompetencji w ostatnich 12 mies. Czynnik wieku Spadek po ok 45 r. życia Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Przyczyny niskiej aktywności edukacyjnej osób starszych 1. Brak motywacji i wiary w sens takiej aktywności Przekonanie, że w tym wieku nie ma sensu się dokształcać Brak wiary w znaczenie takich działań dla zwiększenia szans zatrudnienia Niedopasowanie zakresu przekazywanej na szkoleniach wiedzy do kompetencji i potrzeb odbiorców 2. Uproszczenie statystyczne: to nie wiek się liczy, lecz wykształcenie W starszych rocznikach mniejszy jest udział osób z wykształceniem wyższym, które szkolą się najczęściej Różnice w aktywności edukacyjnej pomiędzy kohortami nie są tak duże, jak pomiędzy grupami edukacyjnymi Spośród podstawowych charakterystyk społeczno-demograficznych największe znaczenie ma wykształcenie, za którym skrywa się także rodzaj wykonywanej pracy oraz szereg innych cech korelujących z wykształceniem. 3. Kalkulacja kosztów i zysków pracodawców Starszy pracownik, zbliżający się do emerytury ma niższy „potencjał rozwojowy”, co oznacza, że inwestycje w jego szkolenie przyniosą niższy zysk ze względu na spodziewany krótszy okres zwrotu, czyli pozostały mu jeszcze okres pracy zawodowej.

Udział w szkoleniach (bez BHP/ppoż) w ostatnich 12 miesiącach Pracujący wg wykształcenia i płci    Mężczyźni Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Udział w szkoleniach (bez BHP/ppoż) w ostatnich 12 miesiącach Pracujący wg wykształcenia i płci    Kobiety Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Udział w szkoleniach (bez BHP/ppoż) w ostatnich 12 miesiącach Pracujący wg wykształcenia i płci    Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Udział w szkoleniach (bez BHP/ppoż) (12 mies.) Zróżnicowanie geograficzne Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Pracujący: udział w szkoleniach (12 mies.) Zróżnicowanie regionalne 34 wliczając BHP/ppoż 26 bez BHPpoż. Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Bezrobotni: udział w szkoleniach (12 mies.) Zróżnicowanie regionalne Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Podnoszenie kompetencji – tematyka Kursy, szkolenia Samo-kształcenie (%) % Liczba uczestników BHP / ppoż. 36% 1675008 1% Medycyna, pierwsza pomoc, praca soc., psychologia 11% 499054 6% Budownictwo i przemysł 10% 449186 Informatyka, komputery 7% 301866 19% Inne specjalistyczne zawodowe 301824 13% Szkolnictwo, edukacja, pedagogika 268239 Handel, sprzedaż i obsługa klienta 5% 253639 Tematyka prawna 214216 Usługi osobiste, fryzjer, kosmetyka, opieka 4% 204877 Rozwój osobisty, kompetencje ogólne 204105 Prawo jazdy inne niż A i B, transport 191833 2% Gastronomia, turystyka, hotelarstwo, rekreacja 3% 144347 Języki obce 143999 12% Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Ocena przydatności szkoleń Ocena przydatności szkolenia, w którym ostatnio uczestniczył respondent, ze względu na tematykę tego szkolenia (w %). Pozostawiono jedynie najliczniejsze kategorie.  Tematyka nieprzy-datne raczej przydatne bardzo przydatne N Medycyna, pierwsza pomoc, praca soc., psychologia 4 25 72 324 Tematyka prawna 3 29 68 153 Języki obce 1 32 66 85 Budownictwo i przemysł 34 62 300 Szkolnictwo, edukacja, pedagogika 2 38 60 180 Inne specjalistyczne zawodowe 7 64 149 Informatyka, komputery 6 36 59 179 Prawo jazdy inne niż A i B, transport 8 63 115 Usługi osobiste, fryzjer, kosmetyka, opieka 137 Handel, sprzedaż i obsługa klienta 49 47 155 Rozwój osobisty, kompetencje ogólne 10 39 51 117 BHP / ppoż. 43 967 Ogółem 37 57 3340 Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Samokształcenie (ostatnie 12 mies.) Sposoby pozyskiwania wiedzy Płeć Mężczyźni Kobiety Wiek 18-34 35-49 50+ Ogół N 3639 2788 2702 9129 3559 2746 2166 8471 programy komputerowe, internet 15,2 8,8 3,9 9,9 14,5 10,3 6,5 11,1 książki, profesjonalne magazyny, druki 10,7 7,0 4,3 7,7 14,4 10,0 5,9 10,8 pomoc przyjaciół, współpracowników 5,0 2,9 1,0 3,2 3,1 2,1 pomoc członków rodziny 4,1 1,3 2,3 1,5 2,5 programy TV, radiowe 2,6 0,8 1,7 1,4 2,4 muzea, wystawy, galerie, centra nauki 0,6 0,3 1,2 0,7 inne metody 0,5 1,1 Samokształcenie ogółem 22,7 13,5 15,4 22,0 16,4 11,2 17,4

Samokształcenie (ostatnie 12 mies.) Najpopularniejsze tematy  Płeć Mężczyźni Kobiety  Wiek 18-34 35-49 50+ Ogół  N 712 327 177 1216 670 381 206 1257 Informatyka, komputery 22,8 19,0 18,6 21,1 12,2 15,7 29,1 16,0 Inne specjalistyczne zawodowe 14,5 15,6 11,9 14,4 11,3 13,4 6,8 11,2 Języki obce 10,5 8,3 8,5 9,5 18,5 8,7 14,0 Budownictwo i przemysł 17,4 19,9 24,9 19,1 2,8 6,0 2,4 3,7 Szkolnictwo, edukacja, pedagogika 10,3 4,0 7,6 13,6 10,7 13,7 Rozwój osobisty, kompetencje ogólne 5,8 6,7 6,3 7,8 7,1 Tematyka prawna 2,0 4,5 5,1 10,0 8,0 Inne 6,9 7,3 10,2 7,4 4,2 Medycyna, praca socjalna, psychologia 2,2 4,6 0,6 2,7 8,1 11,5 9,1 Usługi osobiste, fryzjer, kosmetyka, opieka 1,1 1,8 1,6 7,9 5,0 3,4 Kultura, sztuka, artystyczne 3,8 3,6 3,9 2,6 3,3 Księgowość i rachunkowość 0,7 0,0

Powody brania udziału w kursach/szkoleniach Mężczyźni Kobiety Powody udziału w kursie/szkoleniu 18-34 35-49 50+ Ogół   potrzebne w obecnej pracy 50,4 63,2 56,7 56,1 50,0 66,8 68,7 59,4 wymóg pracodawcy 32,1 43,0 45,9 38,4 24,9 33,4 36,0 30,0 rozwój własnych zainteresowań 30,2 15,3 12,2 21,8 39,8 29,0 23,7 32,9 certyfikat/świadectwo/dyplom 19,2 15,9 14,4 17,2 26,5 18,3 11,7 20,8 możliwość bezpłatnego udziału 10,4 9,6 8,3 9,8 15,0 11,6 12,1 13,3 chęć podjęcia nowej pracy 12,8 5,3 8,4 9,4 15,2 7,7 4,1 10,5 zmniejszenie ryzyka utraty pracy 7,6 10,2 6,6 11,1 9,3 inny powód 6,8 1,8 4,8 4,7 8,1 2,0 3,4 5,1 poznanie nowych osób/przyjemność 3,7 1,9 1,6 2,7 8,6 3,6 5,5 chęć rozpoczęcia własnej dział. gosp. 1,2 3,3 2,5 2,8 1,0 2,3 skierowanie z Urzędu Pracy 1,4 2,4 1,5

Podnoszenie kompetencji – motywacje Wyreks 1.20. Główne powody uczestnictwa w kursach i szkoleniach wśród pracujących ze względu na liczbę poświęconych na ten cel godzin w poprzednich 12 miesiącach (% z kategorii liczby poświęconych godzin). Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Finansowanie szkoleń i dokształcania Źródło finansowania ostatniego kursu, szkolenia czy innej formy dokształcania, w jakiej brał udział respondent (w %). Czas, w którym odbywał się ostatni kurs lub szkolenie (poza BHP/ppoż.), wśród osób pracujących (w %). Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Podnoszenie kompetencji – pracodawcy Tabela 2.1 Zróżnicowanie aktywności kształceniowej w 2011 ze względu na branżę oraz wielkość zatrudnienia Źródło: Badanie Pracodawców 2012 Formy inwestowania w rozwój kwalifikacji i umiejętności pracowników według wielkości podmiotu (procent odpowiedzi)   1-9 10-49 50+ Ogółem N Przemysł i górnictwo 62 72 91 64 1108 Budownictwo i transport 66 71 90 2124 Handel, zakwaterowanie, gastronomia, usługi wspierające 58 73 59 3091 Usługi specjalistyczne 83 92 96 84 3289 Edukacja 93 99 100 95 554 Opieka zdrowotna i pomoc społeczna 94 98 1168 Źródło: BKL – Badanie Pracodawców 2012.

BRAK AKTYWNOŚCI SZKOLENIOWEJ

Brak aktywności szkoleniowej (pomijając BHP/ppoż) Minione 12 miesięcy: Kiedy ostatnio uczestniczył(a)? Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

Aktywność szkoleniowa – czemu nie? Główne przyczyny braku uczestnictwa w kursach i szkoleniach w ciągu ostatnich 12 miesięcy (w %).  Powód Pracujący Bezrobotni Nieaktywni Ogółem Nie potrzebował w pracy 68 28 25 49 Nie miał czasu z powodów osobistych 6 9 15 Nie miał motywacji do dokształcania się 4 11 8 W moim wieku nie ma sensu się dokształcać 2 12 5 Nie było w pobliżu interesujących kursów Nie miał czasu z powodów zawod. 7 Kursy/szkolenia były zbyt drogie 3 Stan zdrowia nie pozwalał 1 Nie spełniał wymogów formalnych Nie miał poparcia/zachęty ze strony pracodawcy Dotychczasowe niewiele mi dały Inne powody 14 Trudno powiedzieć 20 17 N 7745 1817 4582 14143 Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012.

PLANY

Chęć dokształcania się w najbliższych 12 mies. % odpowiedzi potwierdzających

Chęć dokształcania się w najbliższych 12 mies. Tematyka budząca zainteresowanie Płeć Mężczyźni Kobiety Wiek 18-34 35-49 50+ Ogół N 931 461 200 1592 974 544 232 1750 Języki obce 12,4 14,3 15,0 13,3 22,0 18,9 19,8 20,7 Inne specjalistyczne zawodowe 18,7 15,8 10,5 16,8 17,2 14,7 12,9 15,9 Budownictwo i przemysł 24,1 30,2 33,5 27,0 0,8 1,3 1,0 Informatyka, komputery 12,1 9,1 16,0 11,7 11,2 25,0 14,5 Prawo jazdy inne niż A i B, transport 16,1 19,1 11,5 16,4 0,6 0,4 0,9 Usługi osob., fryzjer, kosmetyka, opieka 1,7 2,4 1,8 11,9 12,3 Medycyna, praca socjalna, psychologia 2,0 2,6 0,5 8,7 6,5 9,4 Prawo jazdy kategorii A i B 8,4 3,5 4,0 6,4 3,2 Gastronomia, turystyka, hotelarstwo, 4,2 3,3 4,7 4,8 5,2 Handel, sprzedaż i obsługa klienta 1,4 0,2 1,5 1,1 7,3 3,0 Księgowość i rachunkowość 6,8 7,5 5,6 6,9

Odsetek pracodawców akceptujących kandydata w określonym wieku Źródło: BKL – Badanie Pracodawców 2012

Pracodawcy: Czego wymaga się od nowoprzyjmowanych pracowników? Niemal identycznie jak w poprzednich dwóch latach, w 2012 r. około 17% pracodawców poszukiwało nowych pracowników w momencie realizacji badania. - dodatnie saldo zatrudnienia, innowacja, zwiększony zysk/przychód Źródło: BKL – Badanie Pracodawców 2012 Stopień rozwoju firmy Firmy rozwijające się częściej zamierzają inwestować w pracowników

Odsetek przedsiębiorstw inwestujących w rozwój kadr w 2011 r Odsetek przedsiębiorstw inwestujących w rozwój kadr w 2011 r. w jakiejkolwiek formie Stopień rozwoju firmy im silniejszy był rozwój, tym częściej mieliśmy do czynienia z podmiotem zaangażowanym w kształcenie – w firmach stagnacyjnych ich odsetek wyniósł 58%, w firmach o słabym rozwoju 71%, w rozwijających się 78%, a wśród silnie rozwijających się aż 87%. Źródło: BKL – Badanie Pracodawców 2012 Wielkość firmy

Formy inwestowania w rozwój kwalifikacji i umiejętności pracowników Źródło: BKL – Badanie Pracodawców 2012 Wachlarz instrumentów stosowanych do rozwoju kompetencji kadry Mikro i mali przedsiębiorcy stosowali zdecydowanie mniej form kształcenia pracowników (61% - 1-2 sposoby). Duże firmy oferowały szerszy wachlarz form kształcenia (48% - 4 i więcej rozwiązań)

Prezentacja bazowała na raporcie: bkl.parp.gov.pl Prezentacja bazowała na raporcie: Dziękuję za uwagę. Szymon Czarnik ::: szymon.czarnik@uj.edu.pl