Czym jest Internet? Czym właściwie jest Internet? Po pierwsze jest to globalna sieć połączonych ze sobą komputerów. Drugim elementem są zasoby znajdujące się w Internecie – na serwerach oraz dyskach indywidualnych użytkowników. Trzecim elementem, mającym największy wpływ na kształt Internetu, są ludzie którzy go używają.
Internet to niewyczerpane źródło wiedzy, a osoba potrafiąca z niego korzystać może znaleźć w nim niemal wszystko, co potrzebuje. Internet daje też ogromne możliwości, zapewniając rozmaite typy komunikacji: tekstową, głosową, wideo – bez ograniczeń czasowo-przestrzennych.
Formy aktywności w sieci: WWW (strony internetowe) E-mail (poczta elektroniczna) Komunikatory (Gadu-gadu, tlen) Chat Gry on-line Forum dyskusyjne P2P (wymiana plików, np. mp3, filmy) FTP (protokół przesyłania plików) Blogi (Internetowe pamiętniki) Serwisy aukcyjne (Allegro, eBay) Serwisy społecznościowe (np. fotka.pl) Połączenia szyfrowane (np. do obsługi kont bankowych)
Zdobywanie i pogłębianie wiedzy, Komunikacja ze znajomymi, ZALETY i WADY Zdobywanie i pogłębianie wiedzy, Komunikacja ze znajomymi, Nawiązywanie nowych kontaktów, Źródło rozrywki, Rozwijanie zainteresowań. Niebezpieczne treści, Niebezpieczne pliki, Kontakty z groźnymi nieznajomymi, Uzależnienia od Internetu, Straty finansowe.
ZAGROŻENIA – uzależnienie od Internetu - OBJAWY ostra reakcja dziecka na próby kontroli i ograniczania czasu spędzonego przed komputerem; kłamstwa na temat czasu spędzonego przed komputerem; problemy w innych dziedzinach życia, np. złe oceny w szkole.
ZAGROŻENIA – niechciane i nieodpowiednie treści W Internecie brak władzy, która skutecznie wpływałaby na jego zawartość. Problemem są treści, materiały i pliki niezgodne z prawem i szkodliwe dla użytkowników. Każdy Internauta jest narażony na kontakt z treściami, z którymi nie chciałby mieć do czynienia.
Treści jawnie propagujące poglądy faszystowskie, Materiały z pornografią (pornografią dziecięcą), Propagowanie zażywania środków psychoaktywnych, Propagowanie agresji i przemocy.
Prawdziwe niebezpieczeństwo może grozić w prawdziwym świecie. Nigdy nie wiadomo, kim naprawdę jest osoba po drugiej stronie Sieci, niezależnie od tego, za kogo się podaje. Dzieci łatwo nawiązują przyjaźnie na forum dyskusyjnym. Nierzadko dochodzi do spotkań z tymi osobami. To mogą być oszuści, przestępcy, pedofile.
Jak uczynić Internet lepszym miejscem dla nas samych i innych ludzi (według tzw. Netykiety)
Dla grup i dyskusyjnych Z A L E C E N I A N E T Y K I E T Y Dla grup i dyskusyjnych nie pisz wulgaryzmów nie spamuj (np. nie wysyłaj niechcianych linków do stron) nie wysyłaj tzw. łańcuszków szczęścia zapoznaj się z wykazem FAQ przed zadaniem pytania nie pisz wiadomości wielkimi literami stosuj się do reguł pisania obowiązujących w danej grupie nie pisz nie na temat nie wysyłaj listów (e-maili) do wielu osób naraz z jawnymi adresami poczty elektronicznej uprzejmie i z szacunkiem upominaj tych, którzy nie stosują się do tych zasad
Dla usług interaktywnych (IRC, komunikatory, czaty, fora dyskusyjne na stronach www zapoznaj się z FAQ danego kanału /forum/ czatu i przestrzegaj zawartych tam zasad szczegółowych w dyskusjach na forach internetowych zwracamy się po nicku lub imieniu nie nagabywuj osób, które sobie tego nie życzą z rozwagą używaj emotikonów
Analiza ankiety przeprowadzonej 6 lutego b.r. w naszej szkole
Ankieta W dniu 6 lutego bieżącego roku, w naszej szkole przeprowadzona została anonimowa ankieta, Brali w niej udział wszyscy obecni tego dnia uczniowie naszego Gimnazjum (120 uczniów) Ankieta zawierała 17 pytań dotyczących komputera i Internetu, Wyniki ankiety przedstawione są w postaci diagramów i wykresów.
1. Czy masz komputer w domu?
2. Czy jest on podłączony do Internetu? Wniosek: Zdecydowana większość uczniów posiada w domu komputer, z tego prawie wszyscy mają dostęp do Internetu.
3. Jak często korzystasz z Internetu?
4. Ile czasu dziennie spędzasz w Internecie?
5. Czy Twoim zdaniem, czas spędzony przy komputerze jest pożyteczny?
Wnioski 87 % uczniów naszej szkoły nie może się obejść bez komputera i Internetu korzystając z niego codziennie, Ok. 30% uczniów poświęca komputerowi 1-2 godziny, zaś 60% od 2 do 3 godzin a nawet więcej. Zdecydowana większość uważa czas spędzony przy komputerze za pożyteczny.
6. W jaki sposób najczęściej korzystasz z Internetu?
7. Jeśli nie korzystasz z Internetu, to najczęściej używasz komputera do:
8. Czy korzystasz w komputerze z programów edukacyjnych ?
Wnioski Prawie 30 % uczniów wykorzystuje Internet do nauki lub wyszukiwania potrzebnych informacji, Największa grupa wykorzystuje Internet do przegladania stron WWW, Aż ok. 80% jeśli nie korzysta z Internetu, to słucha muzyki, ogląda filmy lub gra w gry, Średnio ok. 15% pisze, rysuje bądź uczy się przy komputerze, Niecała połowa ankietowanych nie korzysta wcale z programów edukacyjnych lub tylko sporadycznie.
9. Czy spotkałeś się w Internecie z następującymi treściami:
10. Czy będąc w Internecie, zdarzyło Ci się pisać w sposób wulgarny, agresywny, czy groziłeś komuś?
11. Czy uważasz, że będąc w Internecie jesteś anonimowy/ anonimowa?
WNIOSKI W Internecie jest zadziwiająco łatwy dostęp do materiałów pornograficznych, faszystowskich itp., tylko niewielu uczniów nie zetknęło się z tym, Internet pozbawia hamulców moralnych, niemal połowa uczniów przyznaje się do postawy agresywnej wobec innych, Połowa uczniów jest świadoma, że w Internecie nikt nie jest anonimowy, pozostali są przekonani o swojej anonimowości i bezkarności.
12. Czy słyszałeś lub czytałeś o zagrożeniach wynikających z poznawania ludzi przez Internet?
13. Skąd dowiedziałeś o tych zagrożeniach ?
14. Czy uważasz , że podawanie obcym osobom poznanym w Internecie prywatnych informacji o sobie może być bezpieczne?
15. Czy uważasz, że spotkania z takimi osobami poznanymi w Internecie mogą być niebezpieczne?
16. Czy zdarzyło Ci się wysłać komuś poznanemu w Internecie:
17. Czy zdarzyło Ci się spotkać z osobą poznaną w Internecie?
WNIOSKI Pomimo, że zdecydowana większość słyszała o zagrożeniach związanych z Internetem i jest ich świadoma, to jednak uczniowie podejmują ryzykowne zachowania w sieci, Należy zwiększyć rolę szkoły oraz rodziców w informowaniu dzieci o bezpiecznym korzystaniu z Internetu, szczególny nacisk kładąc na zasady związane z poznawaniem osób przez Internet,