KRÓTKI PRZEWODNIK NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO CZĘŚĆ I „NA STARCIE”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYMAGANA DOKUMENTACJA DO TECZEK AWANSU ZAWODOWEGO
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
Awans zawodowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w świetle obowiązujących przepisów Autor: Joanna Dembowa.
Zmiana miejsca pracy w okresie trwania stażu.
Wymagana dokumentacja dyrektora szkoły w zakresie procedur prowadzonych w szkole/placówce w związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu zawodowego.
Awans zawodowy nauczycieli -kilka uwag
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA oprac. Aleksandra Bek i Małgorzata Rzepa
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
SPRAWY RÓŻNE.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Awans zawodowy nauczycieli
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela dyplomowanego Renata Lipniewska,
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela mianowanego Renata Lipniewska,
Awans zawodowy nauczycieli - procedury
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Płock, październik 2014 roku
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Przygotowanie dokumentacji: podstawa prawna
Awans zawodowy nauczyciela mianowanego na nauczyciela dyplomowanego
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Małgorzata Bitowska Szkoła Podstawowa w Galwieciach.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych
Zmiany w procedurze uzyskania stopni awansu zawodowego
Zmiany w zakresie awansu zawodowego w 2018 r.
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Awans zawodowy nauczycieli
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI Opracowanie Jolanta Bedner
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

KRÓTKI PRZEWODNIK NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO CZĘŚĆ I „NA STARCIE”

DROGI NAUCZYCIELU KONTRAKTOWY! GRATULACJE!!! Najważniejsze - czyli decyzję o rozpoczęciu stażu - masz już za sobą. Teraz musisz podjąć konkretne kroki na ”ścieżce awansu”. Ten krótki przewodnik zawiera kilka rad i wskazówek przydatnych jeszcze przed rozpoczęciem stażu na nauczyciela mianowanego. Tak więc... Gotowi... Do startu... START!!!

NAJTRUDNIEJSZY PIERWSZY KROK CZYLI... USTAWY I ROZPORZĄDZENIA DATY I TERMINY PLANY (SĄ PO TO, ABY JE ZMIENIAĆ)

KROK PIERWSZY - USTAWY I ROZPORZĄDZENIA Najważniejsze akty prawne, z którymi każdy nauczyciel kontraktowy powinien się zapoznać: Karta Nauczyciela Ustawa o systemie oświaty Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Rozporządzenie MENiS z dnia 2 listopada 2000 r.(z późniejszymi zmianami) w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny przez nauczycieli Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. ( z późniejszymi zmianami) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2002 r.( z późniejszymi zmianami) w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych Powyższa lista to absolutne minimum. Zachęcam do zapoznania się z bogatszą listą ustaw i rozporządzeń zamieszczonych na stronie internetowej MENiS www.menis.gov.pl Pamiętaj, że... nieznajomość prawa szkodzi!

KROK DRUGI - DATY I TERMINY 1 WRZEŚNIA - start!!! Zgodnie z KN nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły. Do wniosku nauczyciel kontraktowy załącza plan rozwoju zawodowego. UWAGA!!! Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. W ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela lub zwraca go nauczycielowi do poprawy ze wskazaniem, w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian. Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi szkoły.

W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy, trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel obowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany mogą przerwać staż na swój wniosek w każdym czasie. W przypadku ponownego rozpoczęcia stażu, odbywają staż w pełnym wymiarze. Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna. . Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Pamiętaj, że... do mety tj. do końca stażu dobiegniesz za 2 lata i 9 miesięcy czyli... za około 116 tygodni roboczych, około 580 dni pracy lub około 2100 lekcji ; )

KROK TRZECI - PLANY (SĄ PO TO BY JE ZMIENIAĆ) . .. ale bez przesady!!! Pisząc swój plan rozwoju zawodowego musisz mieć świadomość, że za 2 lata i 9 miesięcy będziesz musiał / musiała zdać sprawę z jego realizacji. Dlatego też planuj z rozwagą i rozsądkiem, bo chociaż zgodnie z treścią Rozporządzenia w czasie trwania stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły, rozsądniej jest nie nadużywać tego prawa. Pamiętaj, że... lepiej jest zaplanować mniej a wykonać więcej, niż odwrotnie ; )

Przystępując do pisania planu rozwoju zawodowego pamiętaj, że musisz wziąć pod uwagę zawarte w §7 rozporządzenia zadania dla nauczyciela kontraktowego oraz wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Ten przewodnik spróbuje podpowiedzieć Ci, jak napisać plan rozwoju zawodowego - a konkretnie: jakie wyznaczyć sobie zadania szczegółowe aby spełnić zawarte w rozporządzeniu wymagania.

PRZYKŁADY KONKRETNYCH ZADAŃ, KTÓRYCH WYKONANIE MOŻE POTWIERDZIĆ SPEŁNIENIE WYMAGAŃ NIEZBĘDNYCH DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO (ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM MENiS Z DNIA 1 GRUDNIA 2004): „Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach (...)” (§ 7 ust. 2 pkt 1 ) współpraca z opiekunem stażu, wspólna analiza i ocena własnych działań dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego udział w różnych formach doskonalenia zawodowego (szkolenia, kursy, warsztaty, studia podyplomowe) lektura literatury i prasy pedagogicznej przygotowanie własnych pomocy naukowych analiza i ocena zajęć prowadzonych w obecności opiekuna lub innych nauczycieli

„Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych” (§ 7 ust. 2 pkt. 2) opracowanie ankiety wśród uczniów diagnozującej najważniejsze problemy ich środowiska współpraca z pedagogiem szkolnym i rodzicami uczniów w celu wspólnego poznawania i rozwiązywania problemów rodzinnych i wychowawczych uczniów organizacja zajęć pozalekcyjnych odpowiadających potrzebom uczniów przeprowadzenie lekcji wychowawczych, konkursów, uroczystości szkolnych, audycji radiowych poruszających problemy społeczne i cywilizacyjne

„Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej” (§ 7 ust. 2 pkt 3) przygotowanie planu rozwoju zawodowego oraz dokumentacji z wykorzystaniem komputera przygotowanie testów i pomocy naukowych z wykorzystaniem komputera prowadzenie zajęć w pracowni komputerowej z wykorzystaniem Internetu, wykonanych przez siebie prezentacji multimedialnych itp ukończenie kursu komputerowego publikacje własnych materiałów na stronach internetowych szkoły

„Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań” (§ 7 ust. 2 pkt 4) lektura literatury pedagogicznej i psychologicznej poznawanie prawa oświatowego udział w szkoleniach dotyczących postępowania w sprawach nieletnich oraz pomocy społecznej współpraca z pedagogiem szkolnym w celu rozwiązywania konkretnych problemów wychowawczych uczniów współpraca z ośrodkami opieki społecznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów materialnych uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji modyfikacja warsztatu poprzez zastosowanie (dzięki zdobytej na dany temat wiedzy) właściwych metod pracy z uczniem o danej potrzebie edukacyjnej (czyli rozwiązanie problemu dydaktycznego) np.: opracowanie form pracy z uczniem zdolnym/słabym/dyslektycznym, wdrażanie metod aktywizujących, prowadzenie kółka, prowadzenie konsultacji, udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczo - opiekuńczych podczas Rad Pedagogicznych, udział w pracach zespołu wychowawczego

„Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż” (§ 7 ust.2 pkt 5) zapoznanie się z odpowiednimi przepisami, analizowanie zmian w tych przepisach uwzględnianie i posługiwanie się we własnej pracy zasadami prawa oświatowego przeprowadzenie szkolenia dla nauczycieli stażystów na temat awansu, aktów prawnych dotyczących go i zmian w nich służenie pomocą, wskazówkami, własną biblioteczką aktów prawa oświatowego i własnymi materiałami multimedialnymi innym nauczycielom kończącym staż posługiwanie się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisja przeprowadzająca egzamin udział w tworzeniu i modyfikowaniu WSO i rozkładów nauczania w ramach prac zespołu przedmiotowego udział w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac Rady Pedagogicznej udział w szkoleniach dotyczących postępowania w sprawach nieletnich oraz pomocy społecznej oraz stosowanie nabytej wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych problemów uczniów

... I JESZCZE KILKA WAŻNYCH ADRESÓW Na poniższych stronach znajdziesz mnóstwo dobrych rad i wskazówek dotyczących awansu zawodowego nauczyciela: www.awans.net www.literka.pl www.edu.info.pl www.edukator.org.pl www.publikacje.edu.pl www.profesor.pl www.wom.edu.pl

NA CO JESZCZE CZEKASZ???? ZABIERAJ SIĘ DO PISANIA SWOJEGO PLANU ROZWOJU!!! 1 WRZEŚNIA TUŻ, TUŻ!!!

POWODZENIA !!!