Czy jesteśmy racjonalni? O błędach poznawczych i bezmyślnych decyzjach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I. Definicja ekonomii jako nauki
Advertisements

Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Po co nam matemtyka? Wykonawcy: Dariusz Graban Łukasz Gornowicz.
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Racjonalność w ekonomii
FILOZOFIA A EKONOMIA KAROLINA GROMASZEK.
TEORIA PUBLICZNEGO WYBORU
Na podstawie książki: W. Morawski (2001), Socjologia ekonomiczna, PWN
SOCJOLOGIA EKONOMICZNA
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII - według D. Kahneman’a
Człowiek ekonomiczny – istota racjonalna? Dylematy racjonalności.
Socjologia ekonomiczna Witold Morawski: „Socjologia Ekonomiczna” Problemy. Teroria. Empiria „Fizyk, który jest tylko fizykiem, może być pierwszej pierwszej.
Homo oeconomicus – człowiek – istota racjonalna ?
Założenie o racjonalności
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Maps of bounded rationality:
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Paradoks partycypacji wyborczej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji Znaczenie instrumentalnej motywacji dla wyjaśnienia absencji wyborczej w 2005 roku i wysokiej frekwencji dwa.
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Seminarium licencjackie
Na kijku o długości 1 metra znajdują się 52 mrówki. Dwie z nich stoją na końcach kija, a pozostałe 50 na innych jego punktach, przy czym żadna para mrówek.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Metody analizy decyzji Wykład 6 – wybór w warunkach ryzyka
Wadowice dawne i współczesne
Czy zastanawiałeś się kiedyś, po co jesteś na tym świecie?
“Człowiek tyle jest wart ile może dać drugiemu człowiekowi”
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
EFEKTYWNOŚĆ GOSPODAROWANIA
Szkoła Promująca Zdrowie
POZ1 Edycja 2013Z Wykład 1: Podstawy myślenia ekonomicznego Wojciech St. Mościbrodzki
Chcesz zostać wolontariuszem, Te wskazówki są właśnie dla Ciebie.
Dr Agnieszka Kiernożycka-Sobejko
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky`ego
24. Etyka gospodarcza i zawodowa „Pragnienie, by żyć lepiej, nie jest niczym złym, ale błędem jest styl życia, który wyżej stawia dążenie do tego, by mieć,
Praca autorstwa Wiktora Świrskiego i Juliana Bienia z kl. 2A
Pomoc potrzebującym, znaczenie akcji charytatywnych
Założenie o racjonalności
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
PRAWDA KONTRA PRECYZJA W EKONOMII „Prawda kontra precyzja w ekonomii” T. Mayer (1996 r.)
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Szanujmy lasy, ważna to sprawa! To jest obowiązek, ale też zabawa 
„Kto jest Przyjacielem Lasu” ?
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
Heurystyki Wersja studencka. Heurystyki Opisane i nazwane w latach 70. XX wieku Daniel KahnemanAmos Tversky.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Ślady ekonomicznego podejścia do przestępstw u J. Benthama: „zysk z przestępstwa jest.
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA
PSYCHOLOGICZNE TEORIE (UJĘCIA) WARTOŚCI I CEN EWOLUCJA TEORII WARTOŚCI I CEN 1.
Modele zachowań wyborczych
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
POPULARYZACJA NAJNOWSZEJ WIEDZY EKONOMICZNEJ WŚRÓD LUDZI MŁODYCH KRYTYKA KONCEPCJI INSTRUMENTALNEJ RACJONALNOŚCI I ZNACZENIE PSYCHOLOGII W EKONOMII dr.
Nauka to wielka przygoda! Przeżyj ją z nami!
Sześć „kamieni milowych” EAP
Prawo jako fakt ekonomiczny
Bonawentura Miniprzedsiebiorstwo
Jesteśmy uczniami Publicznego Gimnazjum nr 2 w Łomży im. Jana Pawła II . Po przyjęciu propozycji od Pani Zofii Rusiłowicz – Kleczyńskiej o możliwości.
Sześć „kamieni milowych” EAP
..
..
Zapis prezentacji:

Czy jesteśmy racjonalni? O błędach poznawczych i bezmyślnych decyzjach Dr Mateusz Hohol Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych wspólna jednostka badawcza Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II www.mateuszhohol.filozofiawnauce.pl

Wielkie „R” – racjonalność

„Racjonalność” – modne słowo Kim jest człowiek? Człowiek jest zwierzęciem rozumnym (Arystoteles)

„Racjonalność” – modne słowo

Homo oeconomicus – racjonalność w ekonomii Homo sapiens = Homo oeconomicus: jedno podstawowych założeń ekonomii Element formalny: człowiek jest racjonalny w sensie instrumentalnym (tj. dąży do maksymalizacji użyteczności, wybiera odpowiednie środki do realizacji swoich celów). Element materialny: cele, które sobie stawia są egoistyczne (nastawione na pomnożenie własnych dóbr). Homo oeconomicus kieruje się regułą prawdopodobieństwa, wybiera bardziej prawdopodobne opcje.

Czy nasze decyzje są racjonalne? Mamy do wyboru dwie oferty pracy: Oferta A: 50% pewności podwyżki pensji o 20% w ciągu roku. Oferta B: 90% pewności podwyżki o 10% w ciągu roku. Wybór której z opcji jest bardziej racjonalny? Idealny racjonalny decydent dokona obliczeń: A = 0,20 x 0,50 = 0,10 B = 0,10 x 0,90 = 0,09 Czy ludzie faktycznie są racjonalnymi decydentami?

Czy nasze decyzje są racjonalne? Mamy do wyboru dwie oferty pracy: Oferta A: 50% pewności podwyżki pensji o 20% w ciągu roku. Oferta B: 90% pewności podwyżki o 10% w ciągu roku. Wybór której z opcji jest bardziej racjonalny? Idealny racjonalny decydent dokona obliczeń: A = 0,20 x 0,50 = 0,10 B = 0,10 x 0,90 = 0,09 Czy ludzie faktycznie są racjonalnymi decydentami?

Błędy poznawcze i bezmyślne decyzje

Monika lubi czytać. Jest sympatyczna i uczynna Monika lubi czytać. Jest sympatyczna i uczynna. Kontakt z ludźmi nie jest dla niej problemem. Dobrze wykonuje swoją pracę. Co jest bardziej prawdopodobne: czy Monika jest (1) kasjerką czy też (2) bibliotekarką?

Linda często nosi jaskrawe koszulki z napisem >>mężczyźni na Madagaskar<<, w miejscu pracy, gdzie ma styczność głównie z kobietami, akcentuje solidarność ze swoją płcią, zależy jej na tym, by kobiety dbały o siebie i dobrze wyglądały Co jest bardziej prawdopodobne, że Linda: (1) jest kosmetyczką-feministką, czy (2) jest feministką?

Jeśli twierdzisz, że jest bardziej prawdopodobne, że Monika jest bibliotekarką mylisz się – w Polsce jest zdecydowanie więcej kasjerek niż bibliotekarek, zatem prawdopodobieństwo, że jest bibliotekarką nie może być większe, od tego, że jest ona kasjerką Jeśli twierdzisz, że jest bardziej prawdopodobne, że Linda jest kosmetyczką-feministką mylisz się – uległeś tzw. błędowi koniunkcji; nie jesteś sam/a (ludzie bardzo często zawyżają prawdopodobieństwa posiadania przez obiekt jakiejś cechy, jeśli występuje ona w koniunkcji z inną cechą)

Tendencyjność sądów Jedno z najważniejszych odkryć psychologii i kognitywistyki XX i XXI wieku (Amos Tversky i Daniel Kahneman – Nagroda Nobla w 2002 r.): Tendencyjność (cognitive bias) – ludzie mają skłonność do systematycznego odstępowania od reguł racjonalnego rozumowania, a co za tym idzie, mają skłonność popełniania błędów. Błędy popełniane przez ludzi nie są chaotyczne – są one charakterystyczne, uniwersalne, da się odkryć w nich prawidłowości Hipoteza Kahnemana i Tversky’ego: ludzie na co dzień podejmują decyzje kierując się nie racjonalnymi przesłankami i ścisłymi regułami rozumowania, ale tzw. heurystykami: Heurystyki = uproszczone reguły wnioskowania, pozwalają szybko formułować sądy, sądy te charakteryzują się dużym stopniem subiektywnej pewności, ale niekoniecznie są prawdziwe Najważniejsze heurystyki: reprezentatywności, dostępności, zakotwiczenia i dopasowania.

Który ciąg liczb obstawisz w totolotku: 2,9,34,13,19,29 czy 1,2,3,4,5,6? Wylosowanie którego z tych ciągów jest bardziej prawdopodobne?

Heurystyka reprezentatywności Który ciąg liczb obstawisz w totolotku: 2,9,34,13,19,29 czy 1,2,3,4,5,6? Wylosowanie którego z tych ciągów jest bardziej prawdodpodobne? Z matematycznego punktu widzenia jest zupełnie obojętne – prawdopodobieństwo wylosowania każdego z tych ciągów jest identyczne Jeśli wybrałeś drugi z ciągów w Twoim umyśle zadziałała heurystyka reprezentatywności Polega na tym, że wydajemy sądy i podejmujemy decyzje w oparciu o to czy dany obiekt / zdarzenie jest z naszego punktu widzenia charakterystycznym przedstawicielem szerszego zbioru obiektów/zdarzeń Totolotek to gra losowa: pierwszy ciąg wydaje się nam „bardziej losowy” niż drugi, zatem mamy przeświadczenie, że prawdopodobieństwo wygrania miliona jest większe, gdy go wybierzemy Konsekwencja: drugi z ciągów jest systematycznie niedoszacowywany przez graczy w totolotka. Heurystyka działała także w przypadkach Moniki i Lindy

Heurystyka reprezentatywności Złudzenie hazardzisty: Grasz monetą. 5 razy pod rząd wypadła reszka. Czy bardziej prawdopodobne jest to, że w kolejnym rzucie wypadnie orzeł czy reszka? W tym wypadku zwykle przeceniamy prawdopodobieństwo wyniku, który jeszcze nie padł – wybieramy zwykle orła Jest to błąd, gdyż poszczególne zdarzenia nie są ze sobą powiązane, wynik kolejnego rzutu nie zależy od wyniku poprzedniego, prawdopodobieństwo dla każdego rzutu = 0,5

Heurystyka reprezentatywności Złudzenie hazardzisty: Grasz monetą. 5 razy pod rząd wypadła reszka. Czy bardziej prawdopodobne jest to, że w kolejnym rzucie wypadnie orzeł czy reszka? W tym wypadku zwykle przeceniamy prawdopodobieństwo wyniku, który jeszcze nie padł – wybieramy zwykle orła Jest to błąd, gdyż poszczególne zdarzenia nie są ze sobą powiązane, wynik kolejnego rzutu nie zależy od wyniku poprzedniego, prawdopodobieństwo dla każdego rzutu = 0,5

Heurystyka reprezentatywności Kamil Stoch wygrał 3 konkursy w Turnieju Czterech Skoczni? Czy postawisz 100 zł., że wygra także czwarty konkurs? Większość ludzi sądzi, że tak – w przeciwieństwie do rzutu monetą, sporty uznawane są przez ludzi za zależne od przygotowania zawodnika do sezonu (zdarzenie nielosowe)

Heurystyka reprezentatywności Kamil Stoch wygrał 3 konkursy w Turnieju Czterech Skoczni? Czy postawisz 100 zł., że wygra także czwarty konkurs? Większość ludzi sądzi, że tak – w przeciwieństwie do rzutu monetą, sporty uznawane są przez ludzi za zależne od przygotowania zawodnika do sezonu (zdarzenie nielosowe)

Jak często w polskich nazwiskach przedostatnią literą jest „K”?

Jak często polskie nazwiska kończą się na „SKI”?

Heurystyka dostępności Podczas badań pytani zwykle szacowali, że częściej niż „K” na przedostatnim miejscu występuje końcówka „SKI”. A przecież „K” zawiera się też w „SKI”! Efekt ten powstaje, gdyż najłatwiej dostępne w pamięci są typowo polskie nazwiska, jak np. „KOWALSKI”. Heurystyka dostępności: kierujemy się przesłankami, które są łatwo dostępne, utrwalone i łatwe do wydobycia z pamięci, a zaniedbujemy te, które są trudno dostępne.

Heurystyka dostępności

Oszacuj iloczyn 1 x 2 x 3 x 4 x 5 x 6 x 7 x 8 =

Oszacuj iloczyn ???

Heurystyka zakotwiczenia (A) 8 x 7 x 6 x 5 x 4 x 3 x 2 x 1 = (B) 1 x 2 x 3 x 4 x 5 x 6 x 7 x 8 = Badania: w przypadku (A) mediana wynosiła 2250, zaś w przypadku (B) tylko 512 (prawdziwy wynik to 40320) Różnica szacunków związana jest z zakotwiczeniem umysłu na większych (8, 7) lub mniejszych (1, 2) liczbach Heurystyka zakotwiczenia odpowiedzialna jest za powstawanie błędu proporcji podstawowej – błędne oszacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia pewnego zdarzenia ze względu na nieuwzględnienie jego ogólnej częstości.

Przyjrzyj się dokładnie danym: Nosicielem pewnego wirusa jest co 15 osoba na 10 000, a więc prawdopodobieństwo, że jest się nosicielem wirusa wynosi 0,0015. Dokładność testu na obecność wirusa wynosi 99% (czyli 99% przebadanych, którzy uzyskali pozytywny wynik testu jest faktycznie nosicielami wirusa), a więc prawdopodobieństwo bycia nosicielem wirusa po pozytywnym wyniku wynosi 0,99. Prawdopodobieństwo, że nie jest się nosicielem wirusa pomimo pozytywnego wyniku testu to 0,10 (test skonstruowano w ten sposób dla zachowania bezpieczeństwa). Biorąc pod uwagę powyższe dane, oceń jakie jest prawdopodobieństwo, że po pozytywnym wyniku testu jest się rzeczywiście nosicielem wirusa?

Przyjrzyj się dokładnie danym: Nosicielem pewnego wirusa jest co 15 osoba na 10 000, a więc prawdopodobieństwo, że jest się nosicielem wirusa wynosi 0,0015. Dokładność testu na obecność wirusa wynosi 99% (czyli 99% przebadanych, którzy uzyskali pozytywny wynik testu jest faktycznie nosicielami wirusa), a więc prawdopodobieństwo bycia nosicielem wirusa po pozytywnym wyniku wynosi 0,99. Prawdopodobieństwo, że nie jest się nosicielem wirusa pomimo pozytywnego wyniku testu to 0,10 (test skonstruowano w ten sposób dla zachowania bezpieczeństwa). Biorąc pod uwagę powyższe dane, oceń jakie jest prawdopodobieństwo, że po pozytywnym wyniku testu jest się rzeczywiście nosicielem wirusa? Większość ludzi: OGROMNE!

Mimo subiektywnego przeświadczenia o „ogromnym” prawdopodobieństwie, że przy pozytywnym wyniku testu jest się nosicielem wirusa, w rzeczywistości prawdopodobieństwo to jest niewielkie. Ocenia się je wzorem Bayesa:

Efekt obramowania Kahneman i Tversky przedstawili członkom dwóch badanych grup następującą sytuację: „Wyobraź sobie, że twój kraj przygotowuje się na wybuch epidemii, która może zabić 600 osób. Masz do wyboru dwa plany”.  Pierwszej grupie przedstawiono takie ewentualności: „Jeśli wcielony w życie zostanie plan (A), to uda się uratować 200 osób. Jeśli wcielony w życie zostanie plan (B), prawdopodobieństwo, że wszystkie 600 osób zostanie uratowanych wynosi 1/3, natomiast prawdopodobieństwa, że nie uda się uratować nikogo wynosi 2/3. Który wybierzesz plan?”. Druga grupa otrzymała natomiast informacje, że: „Jeśli wcielony w życie zostanie plan (C), to umrze 400 osób. W przypadku realizacji planu (D), prawdopodobieństwo, że przeżyją wszyscy z 600 osób wynosi 1/3, natomiast prawdopodobieństwo, że zginą wszyscy, wynosi 2/3”.

Efekt obramowania Kahneman i Tversky przedstawili członkom dwóch badanych grup następującą sytuację: „Wyobraź sobie, że twój kraj przygotowuje się na wybuch epidemii, która może zabić 600 osób. Masz do wyboru dwa plany”.  Pierwszej grupie przedstawiono takie ewentualności: „Jeśli wcielony w życie zostanie plan (A), to uda się uratować 200 osób. Jeśli wcielony w życie zostanie plan (B), prawdopodobieństwo, że wszystkie 600 osób zostanie uratowanych wynosi 1/3, natomiast prawdopodobieństwa, że nie uda się uratować nikogo wynosi 2/3. Który wybierzesz plan?”. Druga grupa otrzymała natomiast informacje, że: „Jeśli wcielony w życie zostanie plan (C), to umrze 400 osób. W przypadku realizacji planu (D), prawdopodobieństwo, że przeżyją wszyscy z 600 osób wynosi 1/3, natomiast prawdopodobieństwo, że zginą wszyscy, wynosi 2/3”.

Efekt obramowania W pierwszej grupie badanych, aż 72% wybrało plan (A), z kolei w drugiej grupie tylko 22% badanych wybrało plan (C). Łatwo zauważyć, że skutki wyborów planów (A) i (C) są identyczne (przeżyje 200 osób, zginie 400), zresztą tak samo jak identyczne są skutki planów (B) i (D). Jedyna różnica  polega na sposobie przedstawienia informacji: w planach (A) i (B), akcentowane jest to, ile osób uda się na pewno uratować (wybieramy więc „pewniaka”), natomiast w planach (C) i (D) akcent pada na liczbę ofiar (wolimy więc „zaryzykować”)

Efekt obramowania

Które słowo: „KADIGRA” czy „DYLIKALI”, w języku tureckim ma znaczenie pozytywne, a które negatywne?

Znane jest lepsze – badania Roberta Zajonca Które słowo: „KADIGRA” czy „DYLIKALI”, w języku tureckim ma znaczenie pozytywne, a które negatywne? Badani nie wiedzieli, że słowa te nie znaczą zupełnie nic ani po turecku, ani w żadnym innym języku. Okazało się, że im częściej dane słowo było powtarzane, tym bardziej przypisywano mu pozytywny wydźwięk.

Co omówione eksperymenty mówią o ludzkiej racjonalności? (1) Eksperymenty pokazują, że ludzie są nieracjonalni. (2) Ludzie są racjonalni, to wyniki eksperymentów są błędne lub eksperymenty zostały źle zaprojektowane (3) Ludzie są trochę racjonalni, a trochę nieracjonalni

Opcja 3: ludzie są trochę racjonalni, a trochę nieracjonalni Być może ludzie są racjonalni w dwóch niezależnych znaczeniach: (1) Racjonalność praktyczna (społeczna) (2) Racjonalność teoretyczna (abstrakcyjna)

Leda Cosmides i John Tooby (wariant zadania Wasona): Uczestnikowi eksperymentu przedstawia się 4 karty: A także regułę: „Jeśli karta ma samogłoskę na jednej stronie, wtedy musi mieć liczbę parzystą na drugiej”. Zadania: ile i jakie karty należy odwrócić, aby określić prawdziwości reguły? A B 2 3

Leda Cosmides i John Tooby (wariant zadania Wasona): Odpowiedź: Należy odwrócić karty „A” i „3”. Odwrócenie karty z „2” nic nam nie da, gdyż reguła nie mówi nic o tym, że jeśli karta ma liczbę parzystą na jednej to musi mieć samogłoskę na drugiej stronie. Odwrócenie karty z „B” również nic nie daje, gdyż reguła nie mówi nic, co dzieje się jeśli karta ma spółgłoskę Zadanie to sprawia problem większości nawet świetnie wykształconych ludzi (wybierają tylko kartę A albo karty A i 2)!

Leda Cosmides i John Tooby (wariant zadania Wasona): Zadaniem barmana jest przestrzegać reguły „kupujący alkohol musi mieć co najmniej 18 lat”. Którego z klientów należy skontrolować: (1) kupującego piwo (2) kupującego oranżadę (3) dwudziestopięciolatka (4) szesnastolatka Dla większości ludzi odpowiada poprawnie: (1) i (4) Zdaniem Cosmides i Tooby’ego rozumujemy poprawnie w sytuacjach, gdy ktoś łamie umowę społeczną. Odpowiedziany jest za to ewolucyjnie wykształcony moduł wykrywania oszustów.

Leda Cosmides i John Tooby (wariant zadania Wasona): Zadaniem barmana jest przestrzegać reguły „kupujący alkohol musi mieć co najmniej 18 lat”. Którego z klientów należy skontrolować: (1) kupującego piwo (2) kupującego oranżadę (3) dwudziestopięciolatka (4) szesnastolatka Większości ludzi momentalnie odpowiada poprawnie: (1) i (4) Rozumujemy poprawnie w sytuacjach, gdy ktoś łamie umowę społeczną. Odpowiedziany jest za to ewolucyjnie wykształcony moduł wykrywania oszustów.

Umysł ewolucyjny

Jeden mózg – dwa systemy (umysły) działa szybko z przybliżoną dokładnością nieświadomie ma pierwszeństwo System 2 działa wolno precyzyjnie świadomie

Jeden mózg – dwa systemy (umysły) (S1) Mózg odruchowy jego zadaniem jest automatyczne unikanie kar i dążenie do nagród; zachowanie regulowane jest przez emocje, często działa nieświadomie jądra podstawne układ limbiczny (S2) Mózg refleksyjny Pozwala rozwiązywać złożone problemy poznawcze i przewidywać konsekwencje działań, przetwarzane informacje w większości zostają uświadamiane kora przedczołowa (PFC) kora ciemieniowa

(S1) Mózg odruchowy amygdala

(S2) Mózg refleksyjny

(S2) Mózg refleksyjny

Trochę autoreklamy

www.granicenauki.pl

www.youtube.com/copernicuscenter

www.copernicuscenter.edu.pl

Dziękuję za uwagę 