FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Myśl Teologia Program Serce Oblicze. Myśl D. Orione Czynić dobrze wszystkim, dobrze zawsze, źle nigdy i nikomu!
czyli Wprowadzenie do filozofii
SŁAWNI FIZYCY.
Po co ewangelizować?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
RENESANS Burckard stwierdził słusznie, że:
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Problem psychofizyczny
Święty Maksymilian Kolbe
Skąd pochodzą zasady moralne?
Ruch Światło-Życie.
Wierzyć czy nie wierzyć? Motywy wiary.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
„Człowiek jest otwarty na Boga”
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
„Czym jest wiara? - wierzę, wierzymy, wyznania wiary”
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Klasa II LŚ Dziś jest Do wakacji pozostało 242 dni.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Sławni matematycy PITAGORAS TALES Z MILETU EUKLIDES KARTEZJUSZ
JAN PAWEŁ II.
Zadania, przed nami są na miarę każdego z nas.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Działania na zbiorach ©M.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
istotne cechy kryterium:
Duch Święty cz.2 Jego dzieło w duchu człowieczym.
Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne J 3,16.
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Rzeczywistość Obrazy użyte w tej prezentacji są tylko mizernym wyobrażeniem, które ma przybliżyć omawiane rzeczywistości.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Opracowała Klaudia Tomaszowicz 3c
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
2014/2015 FILOZOFIA NOWOŻYTNA Miłowit Kuniński Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów.
Zapraszam na prezentację Cynizmu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Człowiek czekający na Boga charakteryzuje się:
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
Filozoficzno-Teologiczne
David Hume ( ) Chciał być „Newtonem nauk o człowieku”. Uważał, że wszystkie nauki (oprócz matematyki i logiki), również filozofia, powinny kierować.
Krótka rozprawa o przestrzeni
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Apologetyka Dr Sławomir Witkowski.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. (J 6,54)
Po co ewangelizować?.
Po co ewangelizować?.
Schyłek Średniowiecza Pomiędzy nauką a religią
Lekcja 6 na 11 listopada 2017 ADAM I JEZUS.
Wykonawca : Wiktoria Kargul
KARTEZJUSZ i PASCAL
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Epistemologia jako subdyscyplina
Zapis prezentacji:

FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK KOGNITYWISTYKA

Blaise (Błażej) Pascal (1623-1662)

Matematyk, filozof, myśliciel religijny Matematyk, filozof, myśliciel religijny. Niezwykle uzdolniony w dziedzinie matematyki i fizyki. Konstruktor arytmometru.

Opracował podstawy rachunku prawdopodobieństwa, całkowego i nieskoczonościowego. Zajmował się podstawami hydrostatyki (powtórzył eksperyment Torricellego, potwierdzający istnienie próżni).

Główne dzieła: Myśli, niedokończone, zbiór notatek, wydane pośmiertnie w 1670 roku i później wielokrotnie w różnych opracowaniach Prowincjałki (1655-1657) Rozprawy i listy (wybór)

W roku 1654 przemiana duchowa, zwrócenie się ku problematyce religijnej i teologicznej. Związki ze wspólnotą Port-Royal. Wpływy jansenizmu i myśli św. Augustyna. Problematyka łaski bożej.

Krytyka metody geometrycznej Kartezjusza jako wzorca metodologicznego Krytyka metody geometrycznej Kartezjusza jako wzorca metodologicznego. Krytyka metafizyki racjonalistycznej: dowodów na istnienie Boga Kartezjusza.

Porządek rozumu Porządek serca rozumowanie intuicja intelektualna – poznanie bezpośrednie („czucie”) pierwszych zasad: przestrzeń, czas, ruch, liczby wnioskowanie dedukcyjne instynkt (przekonanie bez uzasadnienia): różnica między jawą i snem dowodzenie uczucie, odczucie (Dieu sensible au coeur) miłość wola

1. Bóg istnieje, albo Bóg nie istnieje. Zakład Pascala (rekonstrukcja na podstawie A. Margalit, Y. Gutgeld, On Pascal’s Wager) 1. Bóg istnieje, albo Bóg nie istnieje. 2. Jeśli Bóg istnieje, jest zbawicielem. 3. Bóg zbawia tych (niekoniecznie wszystkich), którzy wierzą w Niego we właściwy sposób (nulla salus extra ecclesiam).

4. Niewierzący (agnostyk, ewentualnie wątpiący), który postępuje jak katolik stanie się człowiekiem wierzącym. 5. Zbawienie oznacza szczęśliwe życie wieczne, a więc nieskończoną użyteczność.

życie pojedyncze vs. życie wielokrotne oczekiwana użyteczność: życie ludzkie=x życie wieczne=Ʃx x=

Wiara przez automat. To, co zewnętrzne i to, co wewnętrzne Wiara przez automat. To, co zewnętrzne i to, co wewnętrzne. Ciało i dusza. Przyzwyczajenie a charakter moralny. Wiedza jak i wiedza że (Gilbert Ryle (1900-1976))

Zapomnieć o śmierci – problem rozrywki Pascal jako prekursor egzystencjalizmu i krytyki kultury pozbawionej wymiaru transcendentnego.