Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZA WIEDZA O PROGRAMACH KOMPUTEROWYCH Podsumowanie wiadomości zdobytych na lekcjach informatyki.
Advertisements

CO TO JEST ALGORYTM!.
Agnieszka Szlachta Kształcenie zintegrowane
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
SŁOWOTWÓRSTWO PREZENTACJA WYKONAŁA ANNA NOWAKOWSKA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Kurs rozwiązywania rebusów
MATEMATYKA Prow. Dorota Derdziak KL. III tech.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
System edukacji w Polsce
Co robić?.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Informator dla rodziców
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO Matura ustna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Programowanie dla każdego
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zajęcia dodatkowe AKADEMIA UMYSŁU Ćwiczenie koncentracji ZESTAW nr 4
Zapis prezentacji:

Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych Lekcja dla I klasy gimnazjum 1

Drogi Uczniu Na tej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości, nabędziesz także nowe umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową. Pomogą również w nauce języków obcych.. W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Wszystkie zadania zostaną ocenione przez nauczyciela. 2 Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem. 1

Derywacja to tworzenie wyrazów za pomocą formantów od jednej podstawy słowotwórczej od dwóch (rzadziej od trzech) podstaw słowotwórczych kompozycja derywacja prosta 3

Poznałeś już dwa typy derywacji: przez dodanie przyrostka; przez dodanie przedrostka. Ale to nie wszystko. Dziś poznasz inne sposoby tworzenia derywatów, czyli wyrazów pochodnych. 4

Tworzenie wyrazów pochodnych (derywatów złożonych) przykład dramatopisarz = dramat - o - pisarz jasnoniebieski = jasn - o - niebieski Szczegółowo tym tematem zajmiemy się na innej lekcji. 5

Derywacja z formantem zerowym Derywacja wsteczna WIADOMOŚCI Jest to tworzenie wyrazów pochodnych (derywatów) przez ucięcie części wyrazu. Derywacja z formantem zerowym Derywacja ujemna Slajd nr 11 6

A. Derywacja z formantem zerowym Zastanów się, który z wyrazów jest podstawowym, a który pochodnym. czołgać, czołg dźwig, dźwigać Odpowiedź: Slajd nr 11 Wyrazami podstawowymi są czasowniki: czołgać, dźwigać. Ludzie wykonywali te czynności od dawien dawna. Urządzenia (czołg, dźwig) to wynalazki XX wieku. 7

Dotyczy ona rzeczowników, które zostały utworzone od czasowników. Derywacja z formantem zerowym to tworzenie wyrazów pochodnych przed odrzucenie zakończenia bezokolicznika. Dotyczy ona rzeczowników, które zostały utworzone od czasowników. Slajd nr 11 zlewać przelewać odlewać zalewać zlew przelew odlew zalew 8

Ćwiczenia do zadania nr 1 Slajd nr 11 PRZYKŁAD 1. schronić = schron odpisać odmówić odczytać odrzucać odpowiadać odpis odmowa odczyt odrzut odpowiedź odjeżdżać przyjeżdżać wyjeżdżać najeżdżać podjeżdżać odjazd przyjazd wyjazd najazd podjazd 9

Ćwiczenia do zadania nr 1 PRZYKŁAD 2. Slajd nr 11 myśl – myśleć przepływ odpływ przypływ napływ spływ przepływać odpływać przypływać napływać spływać rozrost rozruch rozsada rozstęp rozstrój rozrastać rozruszać rozsadzić rozstąpić rozstroić 10

Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, przejdź do wykonania zadania nr 1 w karcie pracy. Jeżeli pojawiły się trudności, wróć do poprzednich slajdów. Wiadomości: slajdy nr 6, 7, 8. Ćwiczenia: Slajdy nr 9 i 10. 11

WIADOMOŚCI ciąg dalszy B. Derywacja ujemna to tworzenie wyrazów pochodnych ( derywatów ) przez odrzucenie przyrostków wyrazów podstawowych. Dotyczy ona rzeczowników, które zostały utworzone od przymiotników i rzeczowników. beżowy - beż dwójka - dwója Slajd nr 15 12

Ćwiczenia do zadania nr 2 PRZYKŁAD 1. Slajd nr 15 beka – beczka trója łoże szpila brąz trójka łóżko szpilka brązowy 13

Ćwiczenia do zadania nr 2 PRZYKŁAD 2. Slajd nr 15 bordowy – bordo fioletowy tatarski klasówka mrówka fiolet tatar (potrawa) klasówa mrówa 14

Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, przejdź do wykonania zadania nr 2 w karcie pracy. Jeżeli pojawiły się trudności, wróć do poprzednich slajdów. Wiadomości: slajd nr 12. Ćwiczenia: Slajdy nr 13 i 14. 15

Do zobaczenia na innej lekcji! To już koniec ! Przejrzyj kartę pracy, podpisz ją i oddaj nauczycielowi języka polskiego. Do zobaczenia na innej lekcji! 16