Psychologia ateisty - zarys problemu i próba badania empirycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Regresja i korelacja materiały dydaktyczne.
Advertisements

WIEDZA I NAWYKI ŻYWIENIOWE KOBIET AKTYWNYCH FIZYCZNIE
Rangowy test zgodności rozkładów
hasło: student Szymon Drobniak pokój konsultacje: wtorek 13-14
Analiza współzależności zjawisk
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Analiza wariancji Marcin Zajenkowski. Badania eksperymentalne ANOVA najczęściej do eksperymentów Porównanie wyników z 2 grup lub więcej Zmienna niezależna.
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
MIARY ZMIENNOŚCI Główne (wywołujące zmienność systematyczną)
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Statystyka w doświadczalnictwie
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Wykład 11 Analiza wariancji (ANOVA)
Próby niezależne versus próby zależne
Porównywanie średnich dwóch prób zależnych
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Wykład 4. Rozkłady teoretyczne
Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA)
Rozkład t.
Hipotezy statystyczne
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Ekonometria. Co wynika z podejścia stochastycznego?
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
Irena Woroniecka EKONOMIA MENEDŻERSKA - dodatek do W2
Segmenty rynku prasowego
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Zadawanie pytań.
Hipotezy statystyczne
Statystyka - to „nie boli”
Styl działania a temperament
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Testowanie hipotez statystycznych
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Weryfikacja hipotez statystycznych
Testowanie hipotez Jacek Szanduła.
STATYSTYKA sposób na opisanie zjawisk masowych Mirosław Sadowski TRANSGRANICZNY UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU W ZGORZELCU.
Model ekonometryczny Jacek Szanduła.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
ze statystyki opisowej
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 7 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 6 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Testy nieparametryczne
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Statystyka matematyczna
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Analiza niepewności pomiarów Zagadnienia statystyki matematycznej
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
Analiza współzależności zjawisk
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Korelacja i regresja liniowa
Test t-studenta dla pojedynczej próby
Zapis prezentacji:

Psychologia ateisty - zarys problemu i próba badania empirycznego Paweł M. Socha Instytut Religioznawstwa UJ Zakład Psychologii Religii e-mail: pawel.m.socha@uj.edu.pl

Założenia podstawowe Interesujące, szczególnie w naszym kraju, są osoby deklarujące się jako niereligijne (od „raczej” do „bardzo”) Stanowią one relatywnie niewielki odsetek polskiego społeczeństwa –według danych ze zbioru „Polski Generalny Sondaż Społeczny, 1992-2008”, N = 16234, było to 5,6 % osób „Niereligijność” jest pojęciem wieloznacznym W kwestionariuszu do badań eksploracyjnych przyjęto, że: Ateista to osoba odrzucająca wiarę w Boga (bogów) i/lub aktywnie zwalczająca takie przekonanie Agnostyk to osoba twierdząca, że nie można dowieść istnienia ani nieistnienia Boga (bogów) Wątpiący to osoba niezdecydowana co do wiary w Boga (bogów), dotychczas w różnym stopniu akceptująca takie przekonanie Obojętny to osoba całkowicie nieinteresująca się istnieniem Boga (bogów)

Prawidłowości psychologiczne warunkujące jedną z czterech wymienionych wyżej możliwości Ateizm – radykalną formę niereligijności – uznaje się często (Allport – za Spenglerem) za odwróconą formę radykalnej religijności. Oba zjawiska są przejawem wiary: jest to np. wiara, że Bóg istnieje (osoby bardzo religijne) lub wiara, że Bóg nie istnieje (osoby bardzo niereligijne) Agnostycyzm oraz – częściowo – wątpienie to wyraz świadomej decyzji „zawieszenia” wiary: W przypadku agnostycyzmu jest to postawa w pełni ukształtowana, nie wymaga dalszych wysiłków poznawczych, w celu np. uśmierzenia lęku egzystencjalnego W przypadku wątpienia lęk taki jest możliwy, istnieje potrzeba rozstrzygnięcia „dylematu wiary” Brak zainteresowania osób „obojętnych” może być albo: wyrazem jasnego poglądu negującego obiekty wiary religijnej albo rezultatem wyparcia lęku spowodowanego niezaspokojoną potrzebą poznania prawdy o obiektach wiary religijnej

Wyróżnione cztery kategorie niereligijności powinny się różnić pod względem (MIĘDZY INNYMI): cech temperamentu, które zapewniają odporność na stres (lęk) stylu poznawczego poczucia sensu życia Ad a. Cechy temperamentu istotne dla tych kategorii, mierzone za pomocą testu FCZ-KT Zawadzkiego i Strelaua to: aktywność reaktywność perseweracja (perseweratywność) Ad b. Cechy stylu poznawczego istotne dla tych kategorii to: Potrzeba domknięcia poznawczego (test PDP A. Kruglanskiego) Dosłowny sposób rozumienia języka religijnego (skala Zewnętrzna Krytyka (test PCB D. Hutsebauta ) Symboliczny sposób rozumienia języka religijnego (skala Historyczny Relatywizm (test PCB D. Hutsebauta) Ad c. Poczucie sensu życia (skala mierząca natężenie sensu życia (test PLT Crumbaugha i Maholicka)

Wybrane czynniki testu FCZ-KT Bogdana Zawadzkiego i Jana Strelaua) PERSEWERACJA – tendencja do kontynuowania i powtarzania zachowań po zaprzestaniu bodźca (sytuacji), który to zachowanie spowodował REAKTYWNOŚĆ EMOCJONALNA –tendencja do intensywnego reagowania na bodźce wywołujące emocje, wyrażająca się w dużej wrażliwości i niskiej odporności AKTYWNOŚĆ – tendencja do podejmowania zachowań o dużej wartości stymulacyjnej lub do zachowań dostarczających silnej stymulacji zewnętrznej (z otoczenia) Osoba z wysoką potrzebą domknięcia poznawczego preferuje porządek i przewidywalność, jest zamknięta poznawczo i odczuwa dyskomfort w obliczu wieloznaczności. Niski poziom tej potrzeby wiąże się z lepszą tolerancją niepewności i otwartością na nowe informacje. Osoba o niskim poziomie PDP ma skłonność do złożonego i niestereotypowego ich spostrzegania.

Klasyfikacja stanowisk teoretycznych w psychologii religii (David Wulff, 1991) i jej zastosowanie: typologia postaw wobec religii (Dirk Hutsebaut, 1996) Włączanie transcendencji Dosłowne potwierdzanie Interpretacja odtwarzająca Ortodoksja Wtórna naiwność DOSŁOWNOŚĆ SYMBOLICZNOŚĆ Zewnętrzna krytyka Relatywizm historyczny Dosłowne zaprzeczanie Interpretacja redukująca Theodore Flournoy (1854-1921) Wyłączanie transcendencji

Z przyjętych tu założeń i dokonanej operacjonalizacji zmiennych wynikają następujące predykcje do empirycznej weryfikacji: Osoby badane różnią się pod względem temperamentu: Aktywność i reaktywność są skorelowane ujemnie: ateistów i wątpiących cechuje wyższy poziom reaktywności a niższy aktywności, w porównaniu z agnostykami i obojętnymi Perseweratywność osiąga wyższy poziom u ateistów i wątpiących, w porównaniu z agnostykami i obojętnymi

Deklaracja niewierzenia – podstawa do porównań Częstość Procent Procent ważnych Procent skumulowany Ważne ateista 10 30,3 35,7 agnostyk 11 33,3 39,3 75,0 wątpiący 2 6,1 7,1 82,1 obojętny 3 9,1 10,7 92,9 inna odpowiedź 100,0 Ogółem 28 84,8   Braki danych Systemowe braki danych 5 15,2 33 Próba eksploracji Dane zebrane w roku 2010 przez studentki w ramach kursu „Psychologia wątpienia i ateizmu”

Odchylenie standardowe 5,049 Częstość Procent Ważne mężczyzna 16 48,5 Wiek N Ważne 31 Braki danych 2 Średnia 25,81 Odchylenie standardowe 5,049 Częstość Procent Ważne mężczyzna 16 48,5 kobieta 17 51,5 Ogółem 33 100,0 mężczyzna kobieta

Miejsce zamieszkania Częstość Procent ważnych Ważne wieś 1 3,6 małe miasto 4 14,3 średnie miasto 5 17,9 duże miasto 18 64,3 Ogółem 28 100,0 Braki danych Systemowe braki danych   33 Religijne wychowanie Częstość Procent ważnych Ważne wychowanie w duchu religijnym 18 64,3 brak religijnego wychowania 10 35,7 Ogółem 28 100,0 Braki danych Systemowe braki danych 5   33

Odchylenie standardowe Błąd standardowy średniej Statystyki dla grup reprezentujących dwie odmienne postawy niereligijne Deklaracja ateizmu N Średnia Odchylenie standardowe Błąd standardowy średniej Potrzeba Domknięcia Poznawczego ateista 10 107,00 18,129 5,733 agnostyk 11 103,55 18,635 5,619 Perseweratywność 8 31,88 3,720 1,315 31,64 2,767 0,834 Aktywność 34,00 3,964 1,402 32,91 3,081 0,929 Reaktywność 32,50 2,976 1,052 33,36 3,557 1,073 PCB - Zewnętrzna Krytyka 29,00 7,483 2,646 24,30 5,034 1,592 PCB - Zewnętrzna Krytyka norma 9,00 1,512 0,535 8,30 2,214 0,700 PCB - Relatywizm 9 35,11 6,972 2,324 39,30 3,199 1,012 PCB - Relatywizm norma 7,78 2,774 0,925 9,70 0,675 0,213 Sens Życia [Skala PLT] ateista 8 86,25 14,714 5,202 agnostyk 11 97,45 20,897 6,301 Ateista ≠ Agnostyk

–powinna być wyższa u ateistów 1 = ATEISTA 2 = AGNOSTYK Potrzeba domknięcia poznawczego –powinna być wyższa u ateistów

Asymptotyczny błąd standardowy (a) Istotność przybliżona Miary kierunkowe Wartość Asymptotyczny błąd standardowy (a) Przybliżone T (b) Istotność przybliżona Nominalna przez Nominalna Lambda Symetryczna 0,345 0,077 3,717 0,000 Zmienna zależna: Potrzeba Domknięcia Poznawczego 0,053 0,051 1,025 0,306 Zmienna zależna: ateista lub agnostyk 0,900 0,105 3,367 0,001 Tau Goodmana i Kruskala 0,010   ,433(c) 0,905 ,450(c) a. Nie zakładając hipotezy zerowej. b. Użyto asymptotycznego błędu standardowego, przy założeniu hipotezy zerowej. c. W oparciu o aproksymację rozkładu chi-kwadrat.

Skala Zewnętrzna Krytyka (dosłowność) 1 = ATEISTA 2 = AGNOSTYK Skala Zewnętrzna Krytyka (dosłowność) – wynik powinien być wyższy u ateistów

Asymptotyczny błąd standardowy(a) Przybliżone T(b) Miary kierunkowe Wartość Asymptotyczny błąd standardowy(a) Przybliżone T(b) Istotność przybli-żona Nominalna przez Nominalna Lambda Symetryczna 0,304 0,124 1,998 0,046 Zmienna zależna: PCB - Zewnętrzna Krytyka 0,000 0,163 1,000 Zmienna zależna: ateista_lub_agnostyk 0,875 0,117 3,384 0,001 Tau Goodmana i Kruskala 0,069 0,015   ,291(c) 0,850 0,058 ,273(c) a. Nie zakładając hipotezy zerowej. b. Użyto asymptotycznego błędu standardowego, przy założeniu hipotezy zerowej. c. W oparciu o aproksymację rozkładu chi-kwadrat.

Skala Relatywizm Historyczny (symboliczność) 1 = ATEISTA 2 = AGNOSTYK Skala Relatywizm Historyczny (symboliczność) –wynik powinien być wyższy u agnostyków

Asymptotyczny błąd standardowy (a) Przybliżone T (b) Istotność Miary kierunkowe Wartość Asymptotyczny błąd standardowy (a) Przybliżone T (b) Istotność przybliżona Nominalna przez Nominalna Lambda Symetryczna 0,320 0,138 1,962 0,050 Zmienna zależna: PCB – Relatywizm Historyczny 0,063 0,160 0,379 0,704 Zmienna zależna: ateista_lub_agnostyk 0,778 0,174 2,412 0,016 Tau Goodmana i Kruskala 0,064 0,021   ,310(c) 0,754 0,060 ,329(c) a. Nie zakładając hipotezy zerowej. b. Użyto asymptotycznego błędu standardowego, przy założeniu hipotezy zerowej. c. W oparciu o aproksymację rozkładu chi-kwadrat.

1 = ATEISTA 2 = AGNOSTYK Poczucie sensu życia mierzone testem PLT –wynik powinien być wyższy u agnostyków

Asymptotyczny błąd standardowy(a) Przybliżone T(b) Miary kierunkowe Wartość Asymptotyczny błąd standardowy(a) Przybliżone T(b) Istotność przybliżona Nominalna przez Nominalna Lambda Symetryczna 0,400 0,071 4,595 0,000 Zmienna zależna: Sens Życia [Skala PLT] 0,118 0,078 1,495 0,135 Zmienna zależna: Ateizm lub agnostycyzm 1,000 3,717 Tau Goodmana i Kruskala 0,073 0,013   ,179(c) ,263(c) a. Nie zakładając hipotezy zerowej. b. Użyto asymptotycznego błędu standardowego, przy założeniu hipotezy zerowej. c. W oparciu o aproksymację rozkładu chi-kwadrat.

Podsumowanie Podobnie jak u osób religijnych pozytywna postawa wobec religii, krytyczna lub negatywna postawa wobec religii jest zróżnicowana Podłożem tych różnic może być – między innymi – temperament i styl poznawczy Tak jak w przypadku religijności, różne postawy niereligijne mogą znacząco wpływać na życie społeczne (tolerancja odmienności lub nietolerancja) i jakość życia (poczucie sensu lub jego brak) Wstępne dane empiryczne zdają się częściowo potwierdzać przyjęte założenia w odniesieniu do ateistów i agnostyków: W porównaniu z agnostykami, ateiści mają tendencję do wyższego poziomu potrzeby domknięcia poznawczego Ateiści mają bardziej dosłowny styl rozumienia treści religijnych niż agnostycy W porównaniu z agnostykami, ateiści mają tendencję do niższego poziomu poczucia sensu życia