Amortyzator.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cykl przemian termodynamicznych
Advertisements

Napędy hydrauliczne.
Środowiskiem jest ogół elementów przyrodniczych : powierzchnia ziemi, kopaliny, wody, powietrze, świat roślinny i zwierzęcy, krajobraz a także klimat.
Stany skupienia.
Silnik czterosuwowy (cykl Otto).
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotował Wiktor Staszewski
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Sprężyny Autor Termobimetale Łożyska Sprzęgła Przekładnie.
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
Symbole.
równanie ciągłości przepływu, równanie Bernoulliego.
STATYKA PŁYNÓW 1. Siły działające w płynach Siły działające w płynach
Prawo Pascala.
Mechanizm odbioru mocy jest przeznaczony do: mechanizm przełączający
UKŁAD HYDRAULICZNY SPYCHARKI BAT- M
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
Blok WWER-440. Matematyczny model procesów cieplno-przepływowych w obudowie bezpieczeństwa reaktora jądrowego.
Kamil Przeczewski kl. 1e ZSMEiE – 2010/2011
Opracowanie: Anna Paluch LO im K. K. Baczyńskiego w Kozach Opiekun: Iwona Anioła.
XXII Sympozjon PKM Jurata, wrzesień 2005
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
Af01 SAMOPŁUCZĄCY.
Prawo Pascala i Kartezjusza
Mały Einstein 2006.
„Windup” w układach regulacji
Zastosowanie metody równań Lagrange’a do budowy modeli matematycznych
Metody uzyskiwania równania wejścia-wyjścia obiektu sterowania.
Odnawialne źródła energii
Elektryczno-powietrzny układ sterowania
II zasad termodynamiki
Drgania punktu materialnego
Wynalazek który odmienił życie
Pompy.
2. Powietrze jako czynnik roboczy.
ZASADA ZACHOWANIA ENERGII MECHANICZNEJ
Elektronika -wprowadzenie.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
1. Układy pneumatyczne..
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Osuszacze sprężonego powietrza.
TARCIE.
OBSŁUGIWANIE OKRESOWE NR 1 (OO-1) co 100 mth
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Budowa siłownika beztłoczyskowego.
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Przegląd i budowa zaworów specjalnego przeznaczenia.
Siłowniki pneumatyczne cz.1
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Zasady budowy układu hydraulicznego
Budowa układu hydraulicznego
Charakterystyczne rozwiązania patentowe CZUJNIK ZBLIŻENIOWY CHAIN WATCH System zapobiega przeskokowi łańcucha na kole napędowym, zapewniając równomierną.
Układ smarowania (olejenia)
Osprzęt stosowany obecnie
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Mechanika układu korbowego
Rama rowerowa to podstawowa część roweru, tworząca jego podstawowy szkielet. Do ramy przymocowane są wszystkie pozostałe części rowerowe.
Pompy Pompą nazywamy maszynę energetyczną przeznaczoną do przenoszenia
Trochę matematyki Przepływ cieczy nieściśliwej – zamrozimy ciecz w całej objętości z wyjątkiem wąskiego kanalika o stałym przekroju – kontur . Ciecz w.
500.Unieruchomiony, nieważki tłok dzieli cylinder o długości h=12m na dwie połowy. W obu z nich znajduje się gaz, którego ciśnienia są w stosunku k=2.
Drgania punktu materialnego Prowadzący: dr Krzysztof Polko
Mechanika płynów Naczynia połączone Prawo Pascala.
PRĄD ELEKTRYCZNY Bartosz Darowski.
Podstawy dynamiki płynów rzeczywistych Uderzenie hydrauliczne
EKSPLOATACJA NIERUCHOMOŚCI
Zapis prezentacji:

Amortyzator

Amortyzator Amortyzator – mechanizm, którego zadaniem jest przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym. Używany jest w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań i zwiększenia komfortu eksploatacji. Amortyzatory służą do tłumienia drgań i ograniczania wstrząsów, jakie przenoszą się na nadwozie wskutek odkształcania się sprężystych elementów zawieszenia przy najeżdżaniu kół na nierówności nawierzchni.

Rodzaje amortyzatorów Ze względu na medium tłumiące ruch, amortyzatory można podzielić na: -hydrauliczne, -pneumatyczne, -hydropneumatyczne, -magnetyczne, -elektromagnetyczne, -cierne, -powietrzne, -elastomerowe, -sprężynowe, -gumowe.

Budowa Element górnego mocowania amortyzatora najczęściej ma postać gumowej poduszki, którą przykręca się do tłoczyska, a następnie cały podzespół mocuje się do nadwozia. Jeśli przeznaczona jest do osi przedniej, to zawiera także łożysko kulkowe lub ślizgowe umożliwiające skręcanie kół. Zestawy ochronne w postaci odbojów i osłon przeciwkurzowych mają bezpośredni wpływ na trwałość amortyzatorów. Osłony mają za zadanie chronić tłoczysko i uszczelnienie przed wodą, piaskiem czy solą i innymi zanieczyszczeniami. Natomiast odboje chronią przed nadmiernym skokiem i tzw. "dobijaniem" zawieszenia. W wyniku tego niekorzystnego zjawiska powstają w zawieszeniu nadmierne naprężenia udarowe prowadzące do uszkodzeń zmęczeniowych lub zniszczenia zaworów znajdujących się w amortyzatorze.

Zasada działania Działanie amortyzatora w dużym uproszczeniu można opisać następująco: w cylindrze wypełnionym olejem porusza się tłok posiadający system kalibrowanych kanałów i zaworów. Zawory takie znajdują się też na dnie cylindra. Przepływ oleju jest dzięki temu odpowiednio dławiony i pozwala ograniczyć szybkość ruchu tłoka, a tym samym wytłumić jego drgania. Amortyzator gazowy. Jest to amortyzator hydrauliczny, jednak nazwę zawdzięcza przestrzeni z gazem (F), która kompensuje objętość tłoczyska. Oznaczenia: A – tłoczysko, B – tłok, C – cylinder, D – olej, E – pływający tłok, F – gaz.

Etapy pracy amortyzatora Pierwszym etapem pracy jest ściskanie. W momencie gdy tłoczysko jest naciskane, olej przepływa przez kanaliki (zawór jednokierunkowy) do przestrzeni nad tłokiem. Proces ten zmniejsza ilość miejsca dostępnego w cylindrze dla oleju. Nadmiar cieczy tłoczony jest przez zawór denny do zbiornika wyrównawczego (jest on wypełniony powietrzem albo gazem, na przykład azotem). Powstałe opory przepływu oleju przez wspomniany zawór denny powodują tłumienie podczas ściskania amortyzatora. Drugim etapem pracy amortyzatora jest odbicie. Polega ono na wyciąganiu tłoczyska z cylindra. W tym momencie zwiększa się ciśnienie oleju znajdującego się nad tłokiem. Ciecz tłumiąca przepływa z oporem przez kanaliki, zawory. Powodują one tłumienie przy odbiciu amortyzatora. Olej nagromadzony w zbiorniku wyrównawczym przepływa przez zawór denny w celu wyrównania objętości tłoczyska wysuwającego się z cylindra roboczego.