Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płominska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SYSTEM KANCELARYJNY.
Charakterystyka systemów zarządzania w przedsiębiorstwie
T: System Kancelaryjny.
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
SAC – poziom PCPR.
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Kontrola jakości.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Narzędzia Systemów workflow
Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość
Zastosowania Internetu
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Klub Dyrektorów Finansowych „Dialog”
Zarządzanie zmianami w systemie bezpieczeństwa - rozwiązania Check Point i partnerów OPSEC dr inż. Mariusz Stawowski
Zarządzanie projektami
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
Twoje narzędzie do pracy grupowej
Innowacje organizacyjne w usługach
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
GRC.

Model referencyjny łańcucha dostaw
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Gromadzenie informacji
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Praktyczne.
Prezentacja funkcjonalności elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA) w kontekście Aplikacji Gabinetowych.
Nasz cel - sprawny urząd i zadowoleni mieszkańcy Oparta na doświadczeniach ze współpracy z samorządami, ngo’s i mieszkańcami, Całościowe zrządzanie BO.
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płomińska
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płominska
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płomińska. Dziesięć kroków doskonalenia procesów (Page 2010)  1. Sporządź listę procesów  2. Wybierz proces i przygotuj.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płominska
Zarządzanie procesami - ćwiczenia
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
T12. Metodologia Rapid Re - etapy projektowo - wdrożeniowe.
T. 25 Więcej o wartości dodanej
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
T9. Jak wybrać odpowiednią metodologię reengineeringu
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zgłoszenie do konkursu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Raport postępu lub stanu
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zapis prezentacji:

Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płominska

Dziesięć kroków doskonalenia procesów (Page 2010) 1. Sporządź listę procesów 2. Wybierz proces i przygotuj dokument z założeniami 3. Narysuj mapę procesu 4. Oszacuj czas i koszty 5. Zweryfikuj mapę procesu 6. Zastosuj techniki usprawniania procesów 7. Stwórz mierniki i narzędzia 8. Przetestuj i popraw 9. Wprowadź nowy proces 10. Ciągle usprawniaj proces

CELE BPI Efektywność - koncentruje się na kliencie i jego potrzebach Wydajność - koncentruje się na pracownikach odpowiedzialnych za proces i zaangażowanych w jego realizację i na tym jaką trudność sprawia im korzystanie z procesu Zdolność do adaptacji - ocenia jak łatwo proces można zmodyfikować w obliczu zmieniającego się otoczenia biznesowego

6. Zastosuj techniki usprawniania procesów (1) Eliminują niepotrzebne czynności, Automatyzują i przyspieszają wykonywanie potrzebnych czynności. Usprawnianie procesów należy rozpocząć do eliminacji niepotrzebnych czynności.

6. Zastosuj techniki usprawniania procesów (2) Eliminowanie biurokracji Eliminowanie działań nie tworzących wartości dodanej dla klienta/nabywcy Eliminacja czynności duplikowanych Upraszczanie procesu Skracanie czasu trwania procesu Automatyzacja działań

Eliminowanie biurokracji Eliminacja biurokratyzmu Przyczyny występowania biurokratyzmu Błędne koło biurokracji. Oswajanie niepewności. Obawa przed popełnieniem błędu, poszukiwanie zabezpieczenia („podkładki”). Skłonność do nadmiernej kontroli. Poszukujemy i eliminujemy miejsca w procesie, gdzie: Sprawa niepotrzebnie jest przekazywana do przełożonego. Sprawa jest weryfikowana przez kilka osób, choć ta weryfikacja niczego nie wnosi.

Eliminowanie biurokracji Warto zadawać pytania: Czy potrzebujemy aż tylu zatwierdzeń? Czy decyzje są podejmowane w odpowiednim miejscu? Czy w procesie powstają niepotrzebne dokumenty? Ile kopii dokumentów powstaje w procesie? Dlaczego przechowujemy papierowe kopie dokumentów? Czy pracownikom są dostarczane informacje, których nie potrzebują? Jeden pracownik sprawdza pracę innego? Dlaczego? Czy może zrezygnować z jakichś formularzy? Co się stanie jeśli pracownik popełni błąd? Czy dodatkowy nadzór rzeczywiście się opłaca?

Eliminowanie biurokracji

Eliminowanie działań nie tworzących wartości dodanej Eliminowanie działań nie tworzących wartości dodanej dla klienta/nabywcy W stosunku do każdego zadania w procesie należy zapytać, czy generuje on wartość dodaną dla klienta. Czy klient zapłaciłby za tę czynność, gdyby o niej wiedział? Należy pamiętać, że propozycja likwidacji niektórych zadań spotka się z oporem pracowników, pomimo tego, że nie tworzą one wartości.

Eliminowanie działań nie tworzących wartości dodanej Zadanie w procesie Wartość dla klienta Wartość dla komórki Nie tworzy wartości Zadanie 1 X Zadanie 2 Zadanie 3

Eliminowanie działań nie tworzących wartości dodanej

Eliminacja czynności duplikowanych Duplikacja zadań (redundancja) pojawia się gdy kilka komórek organizacyjnych wykonuje takie same zadania. Komórki organizacyjne tworzą swoje własne rejestry i zbiory informacji, które nie są zintegrowane z innymi. Częstą przyczyną jest chęć zyskania władzy wynikającej z kontrolowania informacji. Czasem komórki organizacyjne zaczynają ze sobą konkurować. Gdy kilku pracowników przechowuje kopie tych samych dokumentów to może być to oznaką duplikacji.

Eliminacja czynności duplikowanych Eliminacja duplikacji polega na: Stworzeniu pojedynczego rejestru danych dla kilku działów/całej organizacji. Eliminacji pracowników, którzy wykonują to samo zadanie. Eliminacji pracowników, którzy zajmują się przechowywaniem tych samych danych. Eliminacji wielokrotnego wprowadzania tych samych danych.

Upraszczanie procesu Im dłużej dany proces jest stosowany, tym wyższy poziom jego komplikacji. Wynika to przede wszystkim z kolejnych zmian wprowadzanych do procesu. Upraszczanie procesu polega na: Eliminacji niepotrzebnych zadań. Rezygnacji ze zbierania niepotrzebnych danych.

Skracanie czasu trwania procesu Koncentrujemy naszą uwagę na zadaniach o najdłuższym czasie realizacji i najdłuższym czasie oczekiwania (często będą to zadania wymagające współpracy między działami firmy). Ich eliminacji pozwala na najpoważniejsze skrócenie czasu realizacji procesu. Należy również przeanalizować przyczyny najdłuższych opóźnień.

Skracanie czasu trwania procesu

Automatyzacja Automatyzacja Proces, z którego wyeliminowano niepotrzebne czynności oraz, w którym zredukowano opóźnienia i kontakty między komórkami może być dalej usprawniany w drodze automatyzacji. Automatyzacja polega przeważnie na zastosowaniu technik informatycznych. Dedykowane narzędzia pracy grupowej. Dyski sieciowe (dane w chmurze). Intranet korporacyjny. Automatyzacja niesprawnego procesu może jedynie pogorszyć wydajność!

Automatyzacja Chęć pójścia na urlop Koniec 2 min 10 min 1 h 1 h 15 min Wniosek odrzucony 2 min 10 min 1 h 1 h 15 min 2 dni 1. Wypełnij formularz urlopowy w systemie Wypełniony formularz 2. Wydruk formularza Formularz wydrukowany 3. Akceptacja wniosku przez przęłożonego Pracownik Przełożony Pracownik Wniosek podpisany 2 min 5 dni 15 min 1 dzień System zaktualizowany 5. Odnotowanie urlopu w systemie Wniosek przekazany 4. Przekazanie wniosku do działu kadr koniec Specjalista ds. kadr Pracownik

Dziesięć kroków doskonalenia procesów (Page 2010) 1. Sporządź listę procesów 2. Wybierz proces i przygotuj dokument z założeniami 3. Narysuj mapę procesu 4. Oszacuj czas i koszty 5. Zweryfikuj mapę procesu 6. Zastosuj techniki usprawniania procesów 7. Stwórz mierniki i narzędzia 8. Przetestuj i popraw 9. Wprowadź nowy proces 10. Ciągle usprawniaj proces

7. Stwórz mierniki i narzędzia (1) Kontrola procesu Usprawniony proces nie był nigdy testowany w rzeczywistych warunkach dlatego istnieje niebezpieczeństwo pojawienia się błędów. Należy dla każdego zadania zidentyfikować możliwe błędy i zastanowić się nad możliwymi narzędziami kontroli, które nie wydłużą procesu.

7. Stwórz mierniki i narzędzia (2) Należy zaplanować narzędzia informatyczne, które zostaną wykorzystane w nowym procesie. Podstawowa zasada polega na zastąpieniu komunikacji na papierze komunikacją elektroniczną. Najprostszy sposób na uporządkowanie obiegu informacji to zastosowanie typowych formularzy elektronicznych.

7. Stwórz mierniki i narzędzia (3) Miary sukcesu – w jaki sposób zmierzymy, czy proces realizuje założone cele lepiej niż przed zmianą? Pomiar czasu trwania i kosztu procesu przed i po zmianie. Pomiar czasu trwania i kosztu procesu w porównaniu do wyników innych komórek/firm (benchmarking) Poziom zadowolenia najważniejszych interesariuszy przed i po zmianie.