SPECYFIKA PROJEKTÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Advertisements

Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Możliwości realizacji usług społecznych przez podmioty reintegracyjne oraz ich kooperacji w tym zakresie.
Propozycje kryteriów wyboru projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Działanie 7.6 Konkurs nr: RPZP IP K09/15 Wsparcie rozwoju usług społecznych świadczonych w interesie ogólnym.
MOŻLIWOŚCI APLIKOWANIA JST O ŚRODKI Z EFS W RAMACH RPO WM Kozienice, 12 września 2016 r. Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Poddziałanie Nr RPKP IZ /16 Założenia konkursu, kryteria dostępu, kryteria premiujące Aktywne włączenie społeczne.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Szczecin, dnia 26 kwietnia 2017 r.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Sprawozdanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dzierżoniowie za 2016 rok
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
w powiatach malborskim i sztumskim”
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
„Ludzi można spostrzec zamykając oczy” Jan Paweł II
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Działanie 7.6 Konkurs nr: RPZP IP K09/15
Placówki wsparcia dziennego są jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny w zakresie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci z rodzin przeżywających.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Termin realizacji projektu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Pomoc dla Seniorów świadczona w ramach krakowskiego systemu pomocy społecznej, w tym przez MOPS w Krakowie.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Kryteria wyboru projektu zintegrowanego
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL REGULAMIN KONKURSU nr RPLU IP /18   W ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

SPECYFIKA PROJEKTÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA 6. 2. 2 SPECYFIKA PROJEKTÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.2.2. ROZWÓJ USŁUG SPOŁECZNYCH RPO WP 2014-2020 Gdańsk, czerwiec 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020

Skoncentrowa-nie działań na środowisku lokalnym KLUCZOWE ASPEKTY DEFINIOWANIA USŁUG Rozwój usług W centrum jest człowiek, a nie instytucja Skoncentrowa-nie działań na środowisku lokalnym Wsparcie opiekunów osób niesamodzie lnych Deinstytucjo-nalizacja

KLUCZOWE ASPEKTY DEFINIOWANIA USŁUG Deinstytucjonalizacja usług – proces przejścia od opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w społeczności lokalnej, realizowany w oparciu o „Ogólnoeuropejskie wytyczne dotyczące przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności” i wymagający z jednej strony rozwoju usług świadczonych w społeczności lokalnej, z drugiej – stopniowego ograniczenia usług w ramach opieki instytucjonalnej. Poprawa dostępu do usług społecznych = więcej miejsc świadczenia usług = więcej osób korzysta z usług wysokiej jakości = zdeinstytycjonalizowanych (świadczonych w lokalnej społeczności, przy stopniowym ograniczeniu usług w ramach opieki instytucjonalnej), przystępnych cenowo, trwałych. Integralnym elementem deinstytucjonalizacji usług jest profilaktyka, mająca zapobiegać umieszczaniu osób w opiece instytucjonalnej, a w przypadku dzieci - rozdzieleniu dziecka z rodziną i umieszczeniu w pieczy zastępczej.

KATALOG WSPARCIA Usługi opiekuńcze i specjalistyczne opiekuńcze (osoby niesamodzielne) Usługi asystenckie (osoby z niepełnosprawnościami) Usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej

KATALOG WSPARCIA – SzOOP i GWA Możliwy wybór jednego lub więcej typów w dowolnej konfiguracji. Typ 1: Projekty ukierunkowane na zwiększenie dostępu do usług społecznych, świadczonych w lokalnej społeczności, skierowanych do osób o różnym stopniu niesamodzielności, w szczególności do seniorów, osób z niepełnosprawnościami i z chorobami przewlekłymi oraz ich opiekunów. Typ 2: Projekty ukierunkowane na zwiększenie dostępu do zdeinstytucjonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych w zakresie wsparcia rodziny (w tym rodziny wielodzietnej) i pieczy zastępczej. Typ 3: Rozwój usług wspierających osoby objęte pieczą zastępczą, w tym osoby usamodzielniane (z wykorzystaniem usług aktywnej integracji).

USŁUGI SPOŁECZNE – zakres Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, w tym usługi krótkookresowego całodobowego i dziennego pobytu dla osób niesamodzielnych, których celem jest zapewnienie opieki dla osób niesamodzielnych w zastępstwie za opiekunów faktycznych. Usługi asystenckie – to usługi świadczone przez asystentów na rzecz osób z niepełnosprawnościami lub rodzin z dziećmi z niepełnosprawnościami umożliwiające stałe lub okresowe wsparcie tych osób i rodzin w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do ich aktywnego funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego. Usługi wspierania rodziny zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Usługi systemu pieczy zastępczej, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

(np. rodzice + dzieci + dziadkowie) GRUPA DOCELOWA Poddziałanie 6.2.2. Rozwój usług społecznych Grupa docelowa Ostatecznymi odbiorcami wsparcia są osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz ich rodziny, w tym przede wszystkim: seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi, dzieci i młodzież, opiekunowie osób zależnych, kandydaci oraz osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą, usamodzielniani wychowankowie pieczy zastępczej. Uczestnikami projektu mogą być wszyscy członkowie danej rodziny (np. rodzice + dzieci + dziadkowie)

OBSZAR REALIZACJI PROJEKTU – Rozdział 1.9. Regulaminu W ramach konkursu dopuszczalna jest realizacja projektów wyłącznie na obszarze województwa pomorskiego, z wyłączeniem gmin, które uczestniczyły w powiatowych partnerstwach objętych wsparciem w ramach mechanizmu ZIT w Poddziałaniu 6.2.1. (są wskazane jako obszary realizacji projektów wybranych do dofinansowania w trybie pozakonkursowym w ramach Poddziałania 6.2.1.), tj.:

OBSZAR REALIZACJI PROJEKTU – Rozdział 1.9. Regulaminu Wykluczenie z udziału w konkursie gmin, które uczestniczyły w powiatowych partnerstwach, objętych wsparciem w ramach mechanizmu ZIT w trybie pozakonkursowym w zakresie przedmiotowego konkursu, ma na celu zapewnienie równomiernego rozwoju i dostępu do usług społecznych oraz zapobieganie ewentualnej dysproporcji w dostępie do usług społecznych w województwie pomorskim. Ww. gminy nie mogą stanowić obszaru realizacji projektu, wskazanego w części C.5. wniosku o dofinansowanie. W przypadku wskazania któregokolwiek z w/w wymienionych obszarów w części C.5. wniosku, wniosek zostanie odrzucony na etapie oceny formalnej w ramach oceny podstawowego kryterium dopuszczalności A.2. „Zgodność z celem szczegółowym RPO WP oraz profilem Działania/ Poddziałania”, z uwagi na niezgodność z zakresem wsparcia, określonym w regulaminie konkursu odnośnie obszaru realizacji projektu. Wnioskodawca jest zobligowany do wskazania w części C.5. wniosku obszaru realizacji projektu z dokładnością do konkretnego powiatu lub gminy. Wybór całego powiatu jest jednoznaczny z objęciem wsparciem wszystkich gmin w jego obrębie.

KLUCZOWE ASPEKTY DEFINIOWANIA USŁUG Rozmiar instytucji: liczba mieszkańców musi umożliwiać świadczenie usług w sposób indywidualny (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby) placówki wieloosobowego całodobowego pobytu i opieki, w których liczba miejsc całodobowego pobytu nie przekracza 30, tworzenie rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego do 8 dzieci (maksymalnie 10 w przypadku rodzeństwa), a także placówek op.-wych. typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno-interwencyjnego do 14 osób. 2. Kultura organizacyjna: dostosowanie do potrzeb i możliwości danej osoby oraz stworzenie warunków jak najbardziej zbliżonych do warunków odpowiadających życiu w środowisku domowym i rodzinnym, wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców, mieszkańcy nie są odizolowani od ogółu społeczności, ani nie są zmuszeni mieszkać razem, mieszkańcy mają możliwości podejmowania decyzji dotyczących ich życia.

KLUCZOWE ASPEKTY DEFINIOWANIA USŁUG 3. Wsparcie w zakresie usług opiekuńczych i asystenckich: prowadzi każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług (w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu), brak możliwości tworzenia miejsca świadczenia usług w ramach opieki instytucjonalnej, adresowane w pierwszej kolejności do osób, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. W przypadku objęcia wsparciem innych osób konieczność określenia kryteriów rekrutacji uwzględniających w szczególności sytuację materialną osób niesamodzielnych oraz ich opiekunów faktycznych, rodzaj usług i specyfikę grupy docelowej, możliwa częściowa lub całkowita odpłatność na zasadach skorelowanych z zasadami dotychczas stosowanymi przez beneficjenta i uzależnionych w szczególności od sytuacji materialnej osób niesamodzielnych i ich opiekunów faktycznych, rodzaju usługi i specyfiki grupy docelowej. Stosowanie odpłatności w projekcie musi być zaplanowane we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym odpłatności te stanowią wkład własny w projekcie.

OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA Projekt odpowiada na zdiagnozowane problemy i potrzeby w zakresie świadczenia usług społecznych, uwzględniając trendy demograficzne, stan zdrowia, poziom ubóstwa i wykluczenia społecznego, a także poziom dostępności usług na danym obszarze realizacji działań. Wymóg opracowania lokalnej diagnozy zapotrzebowania na usługi społeczne – zgodnie z rozdz. 1, pkt. 7 i 8 standardów realizacji wsparcia: Wnioskodawca jest zobowiązany do zawarcia we wniosku o dofinansowanie projektu głównych wniosków z lokalnej diagnozy zapotrzebowania na usługi społeczne, która będzie dostępna w siedzibie wnioskodawcy. We wniosku powinny też zostać przedstawione źródła pozyskania danych służących do opracowania diagnozy. Diagnoza powinna być sporządzona w formie pisemnej. Wnioskodawca, na wezwanie Instytucji Zarządzającej, jest zobowiązany do udostępnienia diagnozy w formie pisemnej.

OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA Lokalna diagnoza zapotrzebowania na usługi społeczne powinna odnosić się do wyzwań społecznych na obszarze realizacji projektu: demografia, stan zdrowia, poziom ubóstwa i wykluczenia społecznego, analiza potrzeb, zasobów instytucjonalnych i kapitału ludzkiego. Diagnoza przeprowadzana na potrzeby zaprojektowania wsparcia powinna uwzględniać partycypację różnorodnych podmiotów, w szczególności obejmując trzeci sektor (NGO) i podmioty ekonomii społecznej (PES) działające w  środowisku lokalnym. Wyniki diagnozy stanowią podstawę opracowania i realizacji projektu.

z zastosowaniem usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA Proces wsparcia osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb, która musi być opracowana przez wszystkie podmioty zaangażowane w proces wsparcia danej osoby/rodziny. Ścieżka reintegracji to najczęściej długotrwały proces reintegracji osób, rodzin lub środowiska osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i wyprowadzania ich z ubóstwa lub wykluczenia społecznego za pomocą zestawu kompleksowych i zindywidualizowanych form wsparcia, pozwalających na reintegrację tych osób lub rodzin. Ścieżka reintegracji z zastosowaniem usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej Reintegracja osób lub rodzin Diagnoza

TYPY PROJEKTÓW Poddziałanie 6.2.2. Rozwój usług społecznych (1 z 3) Projekty ukierunkowane na zwiększenie dostępu do zdeinstytucjonalizowanych, spersonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych, świadczonych w lokalnej społeczności, skierowanych do osób o różnym stopniu niesamodzielności, w szczególności do seniorów, osób z niepełnosprawnościami i z chorobami przewlekłymi oraz ich opiekunów w oparciu o diagnozę sytuacji problemowej, poprzez: rozwój usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych oraz usług asystenckich dla osób z niepełnosprawnościami, w tym prowadzonych w miejscu zamieszkania; rozwój usług w zakresie wsparcia i aktywizacji społecznej osób niesamodzielnych, wyłącznie jako element kompleksowych projektów dotyczących usług asystenckich lub opiekuńczych; działania wspierające opiekunów faktycznych w opiece nad osobami niesamodzielnymi; działania na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej opiekunów osób niesamodzielnych jako wsparcie towarzyszące w kompleksowych projektach dotyczących usług asystenckich lub opiekuńczych.

KATALOG WSPARCIA Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, w tym usługi krótkookresowego całodobowego i dziennego pobytu dla osób niesamodzielnych, których celem jest zapewnienie opieki dla osób niesamodzielnych w zastępstwie za opiekunów faktycznych. Osoba niesamodzielna - osoba, która ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego. Opiekun faktyczny - osoba pełnoletnia opiekująca się osobą niesamodzielną, niebędąca opiekunem zawodowym i niepobierająca wynagrodzenia z tytułu opieki nad osobą niesamodzielną, najczęściej członek rodziny.

KATALOG WSPARCIA Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, czyli obejmujące m.in. pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem, świadczone przez opiekunów faktycznych lub w postaci: sąsiedzkich usług opiekuńczych, usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania lub dziennych form usług opiekuńczych; do usług opiekuńczych należą także usługi krótkookresowego całodobowego i krótkookresowego dziennego pobytu, których celem jest zapewnienie opieki dla osób niesamodzielnych, w tym w zastępstwie za opiekunów faktycznych.

KATALOG WSPARCIA W ramach projektów mogą być realizowane działania wspierające opiekunów faktycznych w opiece nad osobami niesamodzielnymi, w szczególności: kształcenie, w tym szkolenie i zajęcia praktyczne oraz wymianę doświadczeń dla opiekunów faktycznych, zwiększających ich umiejętności w zakresie opieki nad osobami niesamodzielnymi; poradnictwo, w tym psychologiczne, oraz pomoc w uzyskaniu informacji umożliwiających poruszanie się po różnych systemach wsparcia, z których korzystanie jest niezbędne dla sprawowania wysokiej jakości opieki i odciążenia opiekunów faktycznych; tworzenie miejsc krótkookresowego pobytu w zastępstwie za opiekunów faktycznych w formie pobytu całodobowego lub dziennego, zgodnie z zasadą, że wsparcie dla usług opiekuńczych odbywa się poprzez tworzenie miejsc świadczenia usług opiekuńczych w formie usług świadczonych w lokalnej społeczności. Tworzone miejsca świadczenia usług opiekuńczych mogą być miejscami: stałego lub krótkookresowego pobytu dziennego, stałego lub krótkookresowego pobytu całodobowego; sfinansowanie usługi asystenckiej lub usługi opiekuńczej w celu umożliwienia opiekunom faktycznym funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego.

KATALOG WSPARCIA Działania na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej opiekunów osób niesamodzielnych - jako wsparcie towarzyszące w kompleksowych projektach usług asystenckich lub opiekuńczych.

KATALOG WSPARCIA Aby umożliwić pozostanie osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych w lokalnej społeczności, dopuszcza się (wyłącznie jako element kompleksowych projektów dotyczących usług asystenckich lub opiekuńczych) finansowanie działań pozwalających tym osobom na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie, w tym działań zwiększających mobilność, autonomię, bezpieczeństwo osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych m.in. przez: likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania; sfinansowanie wypożyczenia sprzętu niezbędnego do opieki nad osobami niesamodzielnymi lub sprzętu zwiększającego samodzielność osób; usługi dowożenia posiłków, przewóz do miejsca pracy lub ośrodka wsparcia. Beneficjent w ramach kosztów kwalifikowalnych projektu ma możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w usługach opiekuńczych, m.in. teleopieki, systemów przywoławczych, np. w celu tworzenia społecznych (sąsiedzkich) form samopomocy.

KATALOG WSPARCIA Usługi asystenckie Usługi świadczone przez asystentów osób niepełnosprawnych i asystentów osobistych na rzecz osób z niepełnosprawnościami lub rodzin z dziećmi z niepełnosprawnościami, umożliwiające stałe lub okresowe wsparcie tych osób i rodzin w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do ich aktywnego funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego. Wsparcie dostosowane do indywidualnych potrzeb osób wynikających z poszczególnych rodzajów niepełnosprawności oraz zakresu czynności wykonywanych przez asystenta w ramach usługi asystenckiej.

TYPY PROJEKTÓW Poddziałanie 6.2.2. Rozwój usług społecznych (2 z 3) Projekty ukierunkowane na zwiększenie dostępu do zdeinstytucjonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych w zakresie wsparcia rodziny (w tym rodziny wielodzietnej) i pieczy zastępczej, w szczególności świadczonych w lokalnej społeczności, w oparciu o diagnozę sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, potrzeb¹, poprzez: rozwój usług wspierających rodzinę w prawidłowym pełnieniu jej funkcji, w tym działań profilaktycznych mających ograniczyć umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej; wspieranie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej obejmujące działania prowadzące do powstawania rodzinnych form pieczy zastępczej. ¹ Zgodnie z ustawą z dnia 9 marca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887).

KATALOG WSPARCIA Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej Możliwy zakres usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym działań na rzecz usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą oraz podmioty uprawnione do realizacji tych usług, określa Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wsparcie dla rodziny i pieczy zastępczej powinno odbywać się zgodnie z ww. Ustawą. Ze środków EFS nie są finansowane świadczenia wypłacane na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy. Świadczenia te mogą stanowić wkład własny do projektu.

KATALOG WSPARCIA Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej praca z rodziną, pomoc rodzinie w opiece i wychowaniu dziecka, w tym poprzez usługi placówek wsparcia dziennego w formie opiekuńczej i specjalistycznej oraz w formie pracy podwórkowej, pomoc rodzinie w opiece i wychowaniu poprzez wsparcie rodzin wspierających, rodzinna piecza zastępcza oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego do 8 dzieci, a w szczególnych przypadkach do 10 dzieci i placówki opiekuńczo- wychowawcze typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno- interwencyjnego do 14 osób, o których mowa w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

KATALOG WSPARCIA Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej Praca z rodziną: gmina lub podmiot, któremu gmina zleciła realizacje zadania na podst. art. 190 Asystentura rodzinna Konsultacje i poradnictwo specjalistyczne Terapia i mediacje Usługi dla rodzin z dziećmi, w tym opiekuńcze i specjalistyczne Pomoc prawa, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego Grupy wsparcia lub grupy samopomocowe

KATALOG WSPARCIA Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej Placówki wsparcia dziennego Zakres udzielanego wsparcia obejmuje następujące działania: tworzenie nowych miejsc opieki i wychowania w ramach nowo tworzonych placówek wsparcia dziennego lub wsparcie istniejących placówek wsparcia dziennego, wyłącznie pod warunkiem: zwiększenia liczby miejsc w tych placówkach lub rozszerzenia oferty wsparcia Wsparcie w ramach projektu nie może spowodować: zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług wsparcia rodziny w formie placówek wsparcia dziennego przez danego beneficjenta; zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania przez danego beneficjenta usług wsparcia rodziny w formie placówek wsparcie dziennego.

KATALOG WSPARCIA Placówki wsparcia dziennego Oferta usług świadczonych przez placówkę obejmująca: w przypadku placówek prowadzonych w formie opiekuńczej (koła zainteresowań, świetlice, kluby i ogniska wychowawcze): - opiekę i wychowanie, pomoc w nauce, organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań; w przypadku placówek prowadzonych w formie specjalistycznej, w szczególności: - organizację zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych oraz logopedycznych, - realizację indywidualnych programów korekcyjnych, psychokorekcyjnych i psychoprofilaktycznych (m.in. terapia pedagogiczna, psychologiczna); w przypadku placówek prowadzonych w formie podwórkowej: - realizację działań animacyjnych i socjoterapeutycznych przez wychowawcę - organizowanie zajęć dla dzieci na podwórkach, placach zabaw itp., w bezpośrednim kontakcie z dziećmi w ich środowisku. PWD może być prowadzona w połączonych formach!

KATALOG WSPARCIA Placówki wsparcia dziennego W placówkach wsparcia dziennego w formie opiekuńczej oraz placówkach prowadzonych w formie pracy podwórkowej obowiązkowo są realizowane zajęcia rozwijające co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych wskazanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:” porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowotechniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; h) świadomość i ekspresja kulturalna.

KATALOG WSPARCIA Placówki wsparcia dziennego W placówkach wsparcia dziennego w formie opiekuńczej oraz placówkach prowadzonych w formie specjalistycznej obowiązują wymagania lokalowe i sanitarne, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzona placówka wsparcia dziennego określone w rozporządzeniu MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 13 października 2015 r. Konieczność przystosowania lokali, w których mają być prowadzone placówki wsparcia dziennego. W ramach konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 3 500 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich wynosi maksymalnie 10% wydatków kwalifikowalnych, przy czym wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 20% kosztów kwalifikowalnych projektu.

KATALOG WSPARCIA Placówki wsparcia dziennego PWD tworzy gmina, co jest jej zadaniem własnym, a także powiaty w przypadku placówek o charakterze ponadgminnym. Zadanie to może być realizowane na 3 sposoby: 1. samodzielnie, w drodze utworzenia jednostki organizacyjnej której zadaniem jest prowadzenie PWD lub wykonanie tego zadania w ramach już istniejącej jednostki organizacyjnej (np. przy MOPS, Bibliotece, Domu Kultury np. GOK i in.) 2. zlecenie zadania własnego na podst. art. 190 ust. o wsparciu rodziny i systemie pieczy zastępczej: a) organizacjom pozarządowym, dla których wymogiem jest działalność statutowa w zakresie: wspierania rodziny, pieczy zastępczej lub pomocy społecznej b) osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym działających na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego których działalność statutowa również polega na: wspierania rodziny czy pieczy zastępczej lub pomocy społecznej 3. zlecenie innemu podmiotowi, po wcześniejszym uzyskaniu zezwolenia wójta – na podstawie złożonego wniosku

KATALOG WSPARCIA Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej Rodziny wspierające Ustanawia wójt właściwy dla miejsca zamieszkania rodziny wspieranej – nadaje status rodzinie wspierającej, organizuje szkolenia i tworzy warunki do działania rodzin wspierających Rodzina wspierająca, przy współpracy asystenta rodziny, pomaga rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w: opiece i wychowaniu dziecka; prowadzeniu gospodarstwa domowego; kształtowaniu i wypełnianiu podstawowych ról społecznych. Rodzina wspierająca jest to rodzina z bezpośredniego otoczenia dziecka, czyli np. sąsiedzi czy rodzina zaprzyjaźniona. Pomoc rodziny wspierającej może dotyczyć różnych aspektów życia, takich jak np. organizowanie czasu wolnego dzieciom, wypracowanie nawyku wspólnego spędzania czasu przez członków rodziny, pomoc w nauce, wskazówki dotyczące wychowania dzieci, a nawet nauka gotowania, sprzątania, utrzymania higieny osobistej czy racjonalnego prowadzenia budżetu domowego.

KATALOG WSPARCIA Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej Piecza zastępcza Organizuje powiat za pośrednictwem powiatowego centrum pomocy rodzinie i organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, ale np. organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych spokrewnionych to zadanie gminy Sprawowana w formie rodzinnej lub instytucjonalnej. Formami rodzinnej pieczy zastępczej są: rodzina zastępcza (spokrewniona, niezawodowa, zawodowa) i rodzinny dom dziecka. Wspieranie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej obejmujące działania prowadzące do powstawania rodzinnych form pieczy zastępczej - m.in. kształcenie kandydatów na rodziny zastępcze, prowadzących rodzinne domy dziecka i dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego, doskonalenie kompetencji osób sprawujących rodzinną piecze zastępczą (doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych). Koniecznym elementem jest praca ze środowiskiem naturalnym (np. rodziną biologiczną, krewnymi) dziecka przebywającego w pieczy zastępczej, umożliwiająca ochronę naturalnych więzi rodzinnych i udzielanie wzajemnego wsparcia.

TYPY PROJEKTÓW Poddziałanie 6.2.2. Rozwój usług społecznych (3 z 3) Rozwój usług wspierających osoby objęte pieczą zastępczą, w tym osoby usamodzielniane z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb, z wykorzystaniem usług aktywnej integracji, o charakterze: społecznym (…), obejmujących m.in. poradnictwo psychologiczne i psychospołeczne, warsztaty terapeutyczne kształtujące umiejętności osobiste, poradnictwo prawne i obywatelskie, wsparcie środowiskowe (…), pracę socjalną (…), zawodowym (…), obejmujących m.in. kursy, szkolenia, poradnictwo zawodowe, pośrednictwo pracy, staże, zajęcia reintegracji zawodowej u pracodawców, subsydiowane zatrudnienie, usługi, w tym asystenckie (…), edukacyjnym (…), wyłącznie w powiązaniu z usługami o charakterze zawodowym wskazanych w pkt b), obejmujących m.in. skierowanie i sfinansowanie zajęć szkolnych (…), zajęcia o charakterze dydaktyczno-terapeutycznym ukierunkowane na rozwój zainteresowań i aspiracji edukacyjnych, usługi wspierające aktywizację edukacyjną (…).

Kryteria dostępu specyficzne KRYTERIA FORMALNE Poddziałanie 6.2.2. Rozwój usług społecznych Kryteria dostępu specyficzne Partnerstwo – projekt realizowany w partnerstwie jednostki/jednostek samorządu terytorialnego i podmiotu/podmiotów ekonomii społecznej. Kryterium to oznacza, że projekt musi być realizowany wspólnie przez minimum jedną jednostkę samorządu terytorialnego i minimum jeden podmiot ekonomii społecznej, w ramach współpracy partnerskiej, zgodnie z Załącznikiem nr 6 do regulaminu konkursu „Zasady realizacji projektów partnerskich”.

Kryteria dostępu specyficzne KRYTERIA FORMALNE Poddziałanie 6.2.2. Rozwój usług społecznych Kryteria dostępu specyficzne Partnerstwo – projekt realizowany w partnerstwie jednostki/jednostek samorządu terytorialnego i podmiotu/podmiotów ekonomii społecznej. Definicja PES zgodna z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020: przedsiębiorstwo społeczne, w tym spółdzielnia socjalna, o której mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. poz. 651, z późn. zm.); podmiot reintegracyjny: CIS i KIS; ZAZ i WTZ, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych; organizacja pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239, z późn. zm.); podmiot sfery gospodarczej utworzony w związku z realizacją celu społecznego bądź dla którego leżący we wspólnym interesie cel społeczny jest racją bytu działalności komercyjnej: organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące działalność gospodarczą, z której zyski wspierają realizację celów statutowych; spółdzielnie, których celem jest zatrudnienie tj. spółdzielnie pracy, inwalidów i niewidomych, działające w oparciu o ustawę z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2016 r. poz. 21, z późn. zm.); spółki non-profit, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o ile udział sektora publicznego w spółce wynosi nie więcej niż 50%.

Kryteria dostępu specyficzne KRYTERIA FORMALNE Poddziałanie 6.2.2. Rozwój usług społecznych Kryteria dostępu specyficzne Koszt przypadający na uczestnika - weryfikacji podlega średni koszt przypadający na uczestnika projektu, określony na maksymalnym poziomie 20 000 zł.

Co oznacza wsparcie miejsc ze środków EFS? Sposób pomiaru wskaźnika rezultatu bezpośredniego liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu Miejsce świadczenia usług społecznych wsparte w programie - miejsce (osoba lub miejsce stacjonarne), na które w projekcie przeznaczono określone wydatki bezpośrednie, np. związane ze szkoleniem czy wynagrodzeniem osób świadczących usługi, utworzeniem i utrzymaniem miejsca w mieszkaniu wspomaganym, sfinansowaniem zajęć dla dzieci w placówce wsparcia dziennego itd. Są to miejsca „uniwersalne” (dostępne dla wszystkich zainteresowanych) We wskaźniku nie należy wykazywać opiekunów faktycznych osób niesamodzielnych (opiekują się konkretnym członkiem rodziny - nie tworzą miejsca „uniwersalnego”)

Co oznacza wsparcie miejsc ze środków EFS? Sposób pomiaru wskaźnika rezultatu bezpośredniego liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu W przypadku usług świadczonych stacjonarnie: miejsce przeznaczone dla jednej osoby w danej placówce, ośrodku, świetlicy, mieszkaniu, klubie seniora, DPS etc. Liczymy liczbę miejsc równą maksymalnej liczbie osób, które jednocześnie mogą korzystać z usług np. w danej placówce. Nie należy dodatkowo liczyć liczby opiekunów, asystentów, pedagogów, psychologów itd., zatrudnionych w danej placówce.

Co oznacza wsparcie miejsc ze środków EFS? Sposób pomiaru wskaźnika rezultatu bezpośredniego liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu W przypadku usług świadczonych niestacjonarnie/w miejscu zamieszkania: osoba, która świadczy usługi Liczymy liczbę osób, które świadczą usługi poza placówkami stacjonarnymi, np. opiekunów w miejscu zamieszkania, asystentów itp. W ten sposób należy wykazywać miejsca w przypadku m.in.: sąsiadów świadczących sąsiedzkie usługi opiekuńcze, specjalistów świadczących usługi w postaci konsultacji i poradnictwa, terapii, mediacji itd., grup samopomocowych, wychowawców w placówkach wsparcia dziennego w formie pracy podwórkowej, rodzin wspierających, rodzin zastępczych niezawodowych, koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej.

Co oznacza, że miejsce istnieje? Oznacza to, że w danym miejscu jest świadczona usługa lub jest ono gotowe do przyjęcia osoby zainteresowanej usługą w momencie, gdy się zgłosi; w przypadku miejsc - osób świadczących usługi - oznacza to, że dana osoba świadczy lub jest gotowa do świadczenia usługi po zakończeniu swojego udziału w projekcie. Aktualna informacja dotycząca liczby miejsc oferowanych przez Beneficjenta po zakończeniu realizacji projektu w okresie trwałości musi być publikowana na jego stronie internetowej. Wymóg trwałości z Wytycznych w zakresie włączenia społecznego: usługi opiekuńcze (oprócz usług świadczonych przez opiekunów faktycznych), usługi asystenckie, mieszkania chronione i wspomagane, utworzone miejsca w placówkach wsparcia dziennego. Wymóg trwałości nie wpływa na wykazywanie utworzonych miejsc w ramach wskaźnika (niezależnie, czy miejsce jest obwarowane wymogiem trwałości, czy nie - powinno być wykazane, jeśli istnieje w ciągu 4 tygodni od zakończenia finansowania).

WSKAŹNIKI Nazwa wskaźnika rezultatu bezpośredniego 1. Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu. [szt.] 2. Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu. [osoby] 3. Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które opuściły opiekę instytucjonalną na rzecz usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej w programie [osoby] 4. Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług asystenckich i opiekuńczych istniejących po zakończeniu projektu [szt.] 5. Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług w mieszkaniach wspomaganych i chronionych istniejących po zakończeniu projektu [szt.] 6. Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej istniejących po zakończeniu projektu [szt.]

WSKAŹNIKI Pomiar wskaźników „Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu”, „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które opuściły opiekę instytucjonalną na rzecz usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej w programie”, „Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług asystenckich i opiekuńczych istniejących po zakończeniu projektu”, „Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług w mieszkaniach wspomaganych i chronionych istniejących po zakończeniu projektu” i „Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej istniejących po zakończeniu projektu” dokonywany jest w okresie do 4 tygodni od zakończenia realizacji projektu. Natomiast pomiar wskaźnika „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu” następuje do 4 tygodni od zakończenia udziału danego uczestnika w projekcie.

WSKAŹNIKI Opis sposobu pomiaru - załącznik nr 4 do Regulaminu Nazwa wskaźnika produktu Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie. [osoby] 2. Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami asystenckimi i opiekuńczymi świadczonymi w społeczności lokalnej w programie [osoby] 3. Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami w postaci mieszkań chronionych i wspomaganych w programie [osoby] 4. Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami wspierania rodziny i pieczy zastępczej w programie [osoby] Opis sposobu pomiaru - załącznik nr 4 do Regulaminu

Dziękuję za uwagę.