Wady wymowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień/październik 2011r.
Advertisements

Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień 2012r
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Kącik Logopedyczny.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 8 marca 2006 r. III ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Osiągnięcia Dzieci, Rodziców i terapeutów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Jurki, r.
logopedyczny-prezentacja
Ortofonia-(gr. orthos-prosty, słuszny, prawidłowy, phone-głos, dźwięk)- dział językoznawstwa i logopedii artystycznej, zajmujący się ustalaniem zasad.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Pomóż mi ładnie mówić Program opracowały: mgr Renata Stępień
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Profilaktyka logopedyczna
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
POLSKA GRA JĘZYKOWA „MÓJ PIERWSZY QUIZ”. PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich.
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Jak motywować dzieci do pracy w domu- praktyczny poradnik logopedyczny dla Rodziców Opracowała: Ewa Bugaj.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Etapy rozwoju mowy dziecka
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
GLOTTODYDAKTYKA.
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
Rozwój mowy dziecka.
Zapis prezentacji:

Wady wymowy

Definicja wady wymowy Wada wymowy to zaburzenie mowy, w którym realizacja głoski (głosek) jest niezgodna z normą ortofoniczną

Co to jest norma ortofoniczna? Skrótowo mówiąc jest to poprawność wymowy. Mowa składa się z szeregu dźwięków – głosek. Każda głoska ma określone właściwości (dźwięczność/bezdźwięczność, ustność/nosowość, miejsce artykulacji, stopień zbliżenia narządów mowy). Norma ortofoniczna jest wymową głosek z uwzględnieniem ich wszystkich cech.

Wada wymowy może polegać na: zastępowaniu głoski inną głoską (paralalia) braku głoski (mogilalia) zniekształcaniu głoski (dyslalia właściwa)

Przyczyny wad wymowy nieprawidłowa budowa narządów mowy, zaburzone funkcjonowanie artykulatorów, niedosłuch, przyczyny środowiskowe, przyczyny mieszane.

Klasyfikacja wad wymowy rotacyzm (reranie) - wady głoski [r] sygmatyzm (seplenienie) - wady głosek dentalizowanych kappacyzm - wady głoski [k] lambdacyzm - wady głoski [l]

Sygmatyzm to wadliwa wymowa głosek dentalizowanych ( z szeregów głosek syczącego, szumiącego, ciszącego)

to wadliwa wymowa głoski [r] Rotacyzm to wadliwa wymowa głoski [r]

dotyczy wadliwej wymowy głoski [k] Kappacyzm dotyczy wadliwej wymowy głoski [k]

jest wadliwą wymową głoski [l] Lambdacyzm jest wadliwą wymową głoski [l]

wymowa bezdźwięczna Dotyczy głosek dźwięcznych, mających swoje odpowiedniki bezdźwięczne m.in. [b] [d] [g] [v] [z] [ź] [ž]. Wada polega na zastępowaniu tych głosek ich bezdźwięcznymi odpowiednikami.

Korygowanie wad wymowy

Etapy pracy korekcyjnej (A. Sołtys - Chmielowicz, 2002) PRZYGOTOWAWCZY (obejmujący ćwiczenia usprawniające narządy mowy i słuch fonematyczny) WYWOŁANIE GŁOSKI UTRWALANIE

Etap przygotowawczy obejmuje Codzienne ćwiczenia z dzieckiem przed lustrem. Wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych i oddechowych. Zwracanie się do dziecka poprawnie pod względem artykulacyjnym. Wykorzystywanie różnych pomocy i gier dydaktycznych usprawniających aparat oddechowo - artykulacyjny.

W przypadku gdy dziecko ma wywołaną głoskę należy: Codziennie ćwiczyć wymowę tej głoski w izolacji, sylabach, wyrazach Zachęcać do poprawnego powtarzania wyrazów. Zachęcać do poprawnego nazywania i czytania. Chwalić w sytuacji gdy dziecko poprawnie wymówiło ćwiczoną głoskę.

Na etapie utrwalania Dopilnować, aby dziecko codziennie przeczytało wybrany tekst na głos. Pochwalić je, jeśli zrobiło to poprawnie. W codziennych wypowiedziach dziecka zwracać uwagę na to, aby mówiło ćwiczone głoski poprawnie. Utrwalać wymowę korzystając z gier dydaktycznych.

Zasady niezbędne podczas pracy nad usprawnianiem mowy dziecka Zwracać uwagę na własną wymowę, stawiać sobie wysokie wymagania. Pracować nad precyzyjną artykulacją, prawidłowym rytmem i intonacją, a także jasnością wyrażania myśli. Zabawy i ćwiczenia prowadzić systematycznie. Stopniować trudności.

4. Dostrzegać i wzmacniać każdy sukces dziecka – nie szczędzić pochwał i zachęt. Ważne!!! Zwracać uwagę przede wszystkim wtedy, gdy dziecko poprawnie wymówiło ćwiczoną głoskę. Nie ograniczać się tylko do poprawiania dziecka, w sytuacji gdy wypowiedziało się błędnie.

5. Nie ograniczać się do zaplanowanych ćwiczeń 5. Nie ograniczać się do zaplanowanych ćwiczeń. Na wymowę dziecka zwracać uwagę podczas wszystkich form jego aktywności. 6. Nie prowadzić ćwiczeń logopedycznych w czasie choroby dziecka.