Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w procesie restrukturyzacji skok

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Warszawa, 15 czerwca 2012 r. System rozliczeń OTC – strona regulacyjna.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Poznań,
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
na realizację operacji w ramach Planu Działania
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Konflikt interesów.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w Umowie i Projekcie
II FSK 658/17 z 27 czerwca 2017 r. Likwidacja a art. 14a ustawy o CIT
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Sanacja i eliminacja prawna zagrożonych banków
Piotr Zimmerman – doradca restrukturyzacyjny (nr licencji 844)
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkalnictwa oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE CEL.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w procesie restrukturyzacji skok Narzędzia Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w procesie restrukturyzacji skok

Regulacje Dyrektywa o gwarantowaniu depozytów (DGSD – 2014/49) Zmiana ustawy z dn. 29.08.1997 r. Prawo bankowe Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji Zmiana ustawy z dn. 5.11.2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych Dyrektywa o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (BRRD – 2014/59) Zmiana ustawy z dn. 12.02.2010 r. o rekapitalizacji niektórych instytucji finansowych Zmiany szeregu innych ustaw Rozporządzenia delegowane KE, m.in: 2015/63 z 21.10.2014r. – składki na f. przymusowej restrukturyzacji 2016/1075 z dn. 23.03.2016 r. – standard określający treść planów naprawy, planów przymusowej restrukturyzacji, kryteria oceny planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne umorzenie i konwersję, powiadomienia o zawieszeniu praw wypowiedzenia oraz sposób działania kolegiów ds. przymusowej restrukturyzacji. 2016/778 z dn. 2.02.2016 r. określające warunki odroczenia zapłaty składek nadzwyczajnych, kryteria funkcji krytycznych oraz głównych linii biznesowych. 2016/1450 z dn. 23.05.2016 r. - standard określający kryteria ustalania wysokości minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji Akty wykonawcze, m.in. : przekazywanie danych na potrzeby przygotowania planów przymusowej restrukturyzacji, przekazywanie danych na potrzeby oszacowania wartości aktywów i pasywów, sposób określania profilu ryzyka i składek na fundusz gwarancyjny i przymusowej restrukturyzacji, zasady prowadzenia rejestru instrumentów finansowych Wytyczne EUNB

Podstawy prawne działań restrukturyzacyjnych Dyrektywa 2014/59/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dyrektywa BRR) Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji. Podstawy prawne Ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz.U. 2012 poz. 855 z późniejszymi zmianami) 3 3

Restrukturyzacja kas 4 4

Zadania Funduszu w zakresie restrukturyzacji kas UDZIELANIE ZWROTNEJ POMOCY FINANSOWEJ NABYWANIE WIERZYTELNOŚCI KAS UDZIELANIE WSPARCIA KONTROLA PRAWIDŁOWOŚCI WYKORZYSTANIA POMOCY I WSPARCIA 5 5

Restrukturyzacja kas Fundusz może podejmować i prowadzić działania w zakresie udzielania pomocy finansowej i wsparcia jeżeli łącznie spełnione są warunki: wobec kasy nie zostały podjęte działania związane z przymusową restrukturyzacją koszty restrukturyzacji kasy nie są wyższe niż wypłata środków gwarantowanych lub przeprowadzenie przymusowej restrukturyzacji kasa korzystająca z pomocy finansowej zapewnia deponentom dostęp do środków gwarantowanych KNF potwierdza zdolność kas do wniesienia składek nadzwyczajnych Działania w zakresie restrukturyzacji kas oraz obowiązki nakładane na Kasę Fundusz konsultuje z KNF 6 6

Pomoc finansowa udzielana przez Fundusz Łączna wysokość pomocy finansowej nie wyższa niż maksymalna kwota z tytułu środków gwarantowanych Formy pomocy finansowej Pomoc finansowa może być udzielana kasie, której aktywa wystarczają na zaspokojenie zobowiązań.* Pożyczka Gwarancja Poręczenie Środki uzyskane przez kasę w ramach pomocy finansowej mogą być przeznaczone jedynie na usunięcie niebezpieczeństwa niewypłacalności. Fundusz udziela pomocy finansowej z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej Decyzję w sprawie udzielenia pomocy finansowej podejmuje Zarząd po uprzednim uzyskaniu opinii Rady Funduszu Pożyczka może być udzielona kasie tylko w celu zaliczenia jej do funduszy własnych. * Uchwały Rady Funduszu Udzielenie pomocy finansowej Ustanowienie zabezpieczenia wierzytelności Pozytywna opinia KNF o PPN Wykorzystanie funduszy własnych na pokrycie straty Uznanie przez Zarząd Funduszu wyników badania sprawozdania finansowego kasy Brak programu pomocowego, konieczna notyfikacja indywidualna 7 7

Formy restrukturyzacji kas Potencjalne formy restrukturyzacji SKOK w przypadku wystąpienia niebezpieczeństwa niewypłacalności Formy restrukturyzacji kas Przejęcie całkowite Przejęcie częściowe Likwidacja 8 8

Warunki udzielenia wsparcia Uznanie przez Zarząd Funduszu przedstawionych przez przejmującego lub nabywcę wyników badania sprawozdania finansowego Wykorzystanie dotychczasowych funduszy własnych na pokrycie strat Łączna wysokość wsparcia nie jest wyższa niż suma środków gwarantowanych na przejmowanych rachunkach deponentów kasy Pozytywnej opinii KNF o celowości przejęcia i braku zagrożeń dla bezpieczeństwa środków gromadzonych w kasie 9 9

Wsparcie udzielane przez Fundusz Łączna wysokość wsparcia nie wyższa niż maksymalna kwota z tytułu środków gwarantowanych Formy wsparcia Gwarancja pokrycia strat Dotacja Pożyczka, Gwarancja Objęcie akcji banku przejmującego Podmiot zainteresowany udziałem w procesie restrukturyzacji ustala z Funduszem wstępne warunki udzielenia wsparcia Fundusz przy wykorzystaniu wystandaryzowanych wzorów umów wsparcia uzgadnia warunki wsparcia Fundusz udziela wsparcia z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej Decyzję w sprawie udzielenia wsparcia podejmuje Zarząd po uprzednim uzyskaniu opinii Rady Funduszu Udzielenie wsparcia Dotacja wypłacana jest jednorazowo Rozliczanie umów gwarancji pokrycia strat odbywa się w okresach nie dłuższych niż półrocznych WNIOSEK Wykorzystanie funduszy własnych i zobowiązań podporządkowanych na pokrycie straty 10 10

Przejęcie całkowite ze wsparciem Funduszu Podmiot zagrożony niewypłacalnością Decyzja o objęciu zarządu nad majątkiem i przejęciu SKOK: Fundusze do aktywów <1% Podpisanie umów wsparcia Dzień przejęcia Złożenie wniosku z wynikiem badania sprawozdania na dzień przejęcia Warunki udzielenia wsparcia Negocjacje warunków wsparcia Akceptacja wyników badania sprawozdania i udzielenie wsparcia 11 11

Przymusowa restrukturyzacja kas 12 12

Kiedy przymusowa restrukturyzacja? Zgodnie z motywem 45 dyrektywy BRR zagrożony podmiot powinien być co do zasady poddany standardowej procedurze likwidacyjnej lub upadłościowej, jednak w przypadku gdy zagrożona jest: stabilność finansowa, kontynuacja funkcji krytycznych, lub bezpieczeństwo środków deponentów, w interesie publicznym może być - na zasadzie wyjątku - poddanie zagrożonego podmiotu przymusowej restrukturyzacji. Zgodnie z Rozporządzeniem Delegowanym Komisji (UE) 2016/1075 organy przymusowej restrukturyzacji powinny dokonać oceny czy zastosowanie standardowej procedury upadłościowej pozwala wiarygodnie i wykonalnie osiągnąć cele przymusowej w takim samym stopniu jak w przymusowej restrukturyzacji w warunkach ograniczenia nadzwyczajnego wsparcia publicznego. Decyduje przesłanka interesu publicznego 13

Kiedy przymusowa restrukturyzacja? Przesłanki Zgodnie z art. 101 ust. 7 Ustawy – Fundusz wydaje decyzję o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji gdy łącznie są spełnione trzy warunki: podmiot jest zagrożony upadłością, brak jest przesłanek wskazujących, że możliwe działania nadzorcze lub działania podmiotu pozwolą we właściwym czasie usunąć zagrożenie upadłością działania wobec podmiotu konieczne są w interesie publicznym Przesłanki przymusowej restrukturyzacji „Zdrowy” podmiot Podmiot z problemami Podmiot zagrożony Podmiot niewypłacalny Recovery/Early intervention - nadzorcze działania naprawcze Zapobieganie/nadzór Resolution

Kiedy przymusowa restrukturyzacja? Dokonując oceny wiarygodności procedury upadłościowej organ przymusowej restrukturyzacji powinien uwzględnić wpływ likwidacji podmiotu przez upadłość na: Funkcjonowanie rynku finansowego i zaufanie na rynku. Infrastrukturę rynku finansowego (jej funkcjonowanie) – ze względu na wpływ na rynek finansowy lub ryzyko „zarażenia” (contagion). Inne podmioty finansowe, w tym wzrost kosztów finansowania albo ograniczenie możliwości finansowania stwarzające zagrożenie dla stabilności finansowej lub pośrednie lub bezpośrednie „zarażenie” i makroekonomiczny „efekt drugiej rundy”. Realną gospodarkę, w szczególności dostęp do krytycznych funkcji finansowych. Ocena wykonalności weryfikuje możliwości operacyjne terminowej wypłaty środków gwarantowanych. Jeżeli likwidacja przez upadłość jest niewiarygodna lub niewykonalna -> przymusowa restrukturyzacja 15

są w interesie publicznym Interes publiczny 1. Utrzymanie stabilności finansowej, w szczególności przez ochronę zaufania do sektora finansowego i zapewnienie dyscypliny rynkowej Stabilność finansowa 2. Ograniczenie zaangażowania funduszy publicznych Środki publiczne Funkcje krytyczne 3. Zapewnienie kontynuacji realizowanych przez podmiot funkcji krytycznych Ochrona deponentów 4. Ochrona deponentów (w zakresie środków gwarantowanych) są w interesie publicznym

Funkcje krytyczne Funkcje krytyczne (Ustawa) – „usługi, operacje lub inną działalność podmiotu lub grupy, których zaprzestanie mogłoby prowadzić, w jednym lub kilku państwach członkowskich będących członkiem Unii Europejskiej, do zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki lub zagrozić stabilności finansowej ze względu na wielkość podmiotu lub grupy, ich udział w rynku, złożoność, działalność transgraniczną, powiązania gospodarcze lub finansowe, w szczególności uwzględniając możliwość wykonywania tych usług, operacji lub innej działalności przez inne podmioty” Funkcje uznaje się za krytyczne jeśli spełniają łącznie warunki (Rozporządzenie Delegowane KE 2016/778): 1) są świadczone przez podmiot na rzecz zewnętrznych podmiotów trzecich, 2) nagłe przerwanie świadczenia takich usług będzie prawdopodobnie miało istotny negatywny wpływ na podmioty trzecie, spowoduje „zarażenie” lub podważy generalnie zaufanie uczestników rynku ze względu na systemowe znaczenie tych funkcji lub istotny udział podmiotu w dostarczaniu tych usług. 17

Funkcje krytyczne Kryteria oceny wpływu na podmioty trzecie obejmują: 1) istotę i zasięg działalności podmiotu (globalny, krajowy, regionalny), wartość i liczbę transakcji, liczbę klientów, liczbę klientów dla których podmiot jest jedynym lub podstawowym dostawcą usług; 2) znaczenie podmiotu dla rynku (odpowiednio lokalnego regionalnego, krajowego lub europejskiego) wyrażone poprzez udział w rynku, powiązania, działalność transgraniczną, stopień skomplikowania; 3) typ klientów i interesariuszy korzystających z usług, np. klienci detaliczni, korporacyjni, instytucje finansowe, izby rozliczeniowe, podmioty publiczne; 4) wpływ zaprzestania świadczenia usług na rynek, infrastrukturę rynku klientów i usługi publiczne (w szczególności na płynność rynku, działalność klientów i potrzeby płynnościowe, postrzeganie przez klientów, kontrahentów i opinię publiczną, zakres i szybkość reakcji klientów), na inne rynki, ich płynność, operacje i strukturę, kontrahentów podstawowych klientów, powiązane usługi. 18

Funkcje krytyczne Za przerwanie realizacji funkcji lub świadczenia usług uznaje się przypadek gdy nie mogą być one realizowane lub dostarczane w porównywalnym zakresie i jakości, na porównywalnych warunkach lub zmiana dostawcy nie może nastąpić w sposób uporządkowany. Funkcja nie może być uznana za krytyczną, jeżeli jest zastępowalna, tzn. jeśli jest możliwa do zastąpienia przez innego dostawcę w akceptowalny sposób i w rozsądnym czasie unikając problemów dla rynku finansowego i gospodarki realnej. Dokonując oceny zastępowalności należy wziąć pod uwagę: 1) strukturę rynku dla analizowanej funkcji (usługi) i alternatywnych dostawców, 2) zdolność innych dostawców do realizacji funkcji, bariery wejścia i rozwoju, 3) skłonność (zachęty dla) innych dostawców do przejęcia realizacji funkcji, 4) czas niezbędny do zmiany dostawcy, koszty zmiany, czas niezbędny dla dostawcy dla przejęcia realizacji funkcji w punktu widzenia zapobieżenia istotnemu zaprzestaniu (przerwaniu) ich świadczenia. 19

Oszacowanie Podjęcie decyzji o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji jest poprzedzone zgodnie z art. 137 ust. 1-2 ustawy wykonaniem przez niezależny podmiot zewnętrzny oszacowania aktywów i pasywów zagrożonego podmiotu. Dane do oszacowania pozyskiwane na podstawie aktu wykonawczego wydanego przez Ministra Finansów (art. 330 ust. 6 w związku z art. 330 ust.1 ustawy). Trzy wymiary oszacowania: weryfikacja czy podmiot jest zagrożony upadłością? spodziewane przepływy finansowe z zastosowania przymusowej restrukturyzacji (instrumentów) – podstawa do wyboru instrumentów wstępna ocena sytuacja właścicieli i wierzycieli – test, czy nie gorzej niż w upadłości (weryfikowana niezależnie w odrębnym oszacowaniu ex post) W wyjątkowej sytuacji decyzja o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji może być podjęta na podstawie oszacowania wstępnego wykonanego przez Fundusz. Oszacowanie wykonane przez podmiot zewnętrzny weryfikuje oszacowanie wstępne. 20

Instrumenty Podstawowe kryteria wyboru strategii: - w przypadku kas wątpliwe jest kontynuowanie działalności podmiotu w dotychczasowej formie prawnej ze względu na ograniczenia spółdzielczej formy prowadzenie działalności (brak realnej możliwości umorzenia lub konwersji zobowiązań), - weryfikacja czy konieczne może być zastosowanie instytucji pomostowej, - większość kas nie realizowała zatwierdzonego planu postępowania naprawczego – brak weryfikacji możliwości przejęcia. Wybór strategicznego podejścia Funduszu do przymusowej restrukturyzacji zawiera się w zakresie poniższych instrumentów: - umorzenie lub konwersja zobowiązań wyłącznie w powiązaniu z innym instrumentem, - przejęcie przedsiębiorstwa, - upadłość. Wydzielenie aktywów jest instrumentem wyłącznie pomocniczym. 21

Instrumenty W przypadku braku przesłanki interesu publicznego podstawową strategią będzie upadłość. W przypadku spełnienia przesłanek przymusowej restrukturyzacji przejęcie przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę wcześniejsze analizy Funduszu i doświadczenia międzynarodowe wykorzystanie instytucji pomostowej powinno być zawsze rozwiązaniem alternatywnym (pomostowym) realizowanych w przypadku gdy niemożliwe jest przejęcie podmiotów uznanych za istotne w systemie finansowym. Wykorzystanie instytucji pomostowej przekształca kasę w bank. Pomocniczo konieczne będzie przeprowadzenie umorzenia i konwersji zobowiązań (warunki uznawania pomocy publicznej za dozwoloną, brak źródeł kapitału prywatnego). Program pomocowy został zaakceptowany dla poprzednich warunków ustawowych odpowiadających zasadom restrukturyzacji kas (rozdział IV ustawy) - może być konieczne jego rozszerzenie. Program pomocowy obejmuje tylko jedno narzędzie przymusowej restrukturyzacji – przejęcie. 22

Planowanie przymusowej restrukturyzacji Do zadań Funduszu należy przygotowywanie, aktualizacja i ocena wykonalności planów przymusowej restrukturyzacji dla kas – w okresie 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy. Fundusz opracowuje plany na podstawie informacji pozyskiwanych z KNF i kas (rozporządzenie MF). Fundusz nie zakłada potrzeby obciążania kas innymi zadaniami w zakresie przygotowania planów (art. 78 ust. 2 ustawy). Formalne przyjęcie planu nie jest konieczne do prowadzenia przymusowej restrukturyzacji . 23

Ocena wykonalności planu Fundusz dokonuje oceny wykonalności planu przymusowej restrukturyzacji: na etapie opracowania planu, co najmniej raz w roku podczas przeglądu planu, po istotnej zmianie organizacyjnej lub prawnej podmiotu. Fundusz w ramach oceny wykonalności planu przymusowej restrukturyzacji weryfikuje, zgodnie z zasadami określonymi w art. 26-32 rozporządzenia Komisji 2016/1075, wystąpienie okoliczności uniemożliwiających lub utrudniających jego realizację w obszarach: a) struktura podmiotu, b) zabezpieczenie płynności w przymusowej restrukturyzacji, c) zapewnienie informacji niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia przymusowej restrukturyzacji , d) zapewnienie ciągłości działania, w tym dostęp do systemów płatności i rozliczeniowych, e) kwota, alokacja i struktura MREL - zdolność absorbcji strat, kwestie prawne. 24

Ocena wykonalności planu - zalecenia Nie przyjmuje się planu jeśli ocena wykonalności jest negatywna. Fundusz informuje podmiot o stwierdzonych, w trakcie oceny wykonalności planu, okolicznościach uniemożliwiających lub utrudniających przeprowadzenie przymusowej restrukturyzacji. Podmiot przedstawia plan działań w celu usunięcia zidentyfikowanych przeszkód wykonalności planu tj.: opis środków, które zostaną zastosowane w celu usunięcia przeszkód, w tym uzasadnienie ich doboru, termin usunięcia przeszkód (zastosowania środków), harmonogram działań w celu usunięcia przeszkód, w szczególności ramy czasowe na wykonanie każdego elementu harmonogramu, wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację harmonogramu. Podmiot ma 4 miesiące od otrzymania informacji na opracowanie i przedstawienie planu. 25

Usuwanie przeszkód wykonalności planu Podmiot BFG Informacja do KNF Informacja KNF o okolicznościach uniemożliwiających lub utrudniających wykonanie planu Ocena wykonalności planu Informacja do EUNB 4 miesiące Przedstawienie planu usunięcia przeszkód Przygotowanie planu usunięcia przeszkód Realizacja planu Ocena planu Zasięgnięcie opinii KNF Określenie środków koniecznych do usunięcia przeszkód Zasięgnięcie opinii KNF Zasięgnięcie opinii KNF Zalecenia zastosowania środków Przygotowanie zaleceń Informacja do KNF o wydanych zaleceniach 1 miesiąc Przygotowanie planu realizacji zaleceń Przedstawienie planu realizacji zaleceń Realizacja planu Monitoring realizacji

Ocena wykonalności planu - zalecenia Jeżeli plan jest niewystarczający Fundusz może zalecić zastosowanie środków do ograniczenia lub usunięcia przeszkód wykonalności planu przymusowej restrukturyzacji, jeżeli środek jest (Wytyczne EUNB dotyczące środków pozwalających ograniczyć lub usunąć przeszkody w przeprowadzeniu skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji EBA/GL/2014/11 – 19.12.2014): adekwatny, tj. jeżeli może ograniczyć lub usuwa przeszkodę w odpowiednim czasie, proporcjonalny do ograniczenia wykonalności, jakie dane przeszkody mogą spowodować, konieczny, tj. jest niezbędny do usunięcia lub znacznego ograniczenia poważnej przeszkody oraz gdy nie istnieją środki o mniejszym stopniu ingerencji, za pomocą których można zrealizować ten sam cel w tym samym czasie. Poziom ingerencji środka należy ocenić, uwzględniając koszty jego zastosowania i wpływ na podmiot. Fundusz wskazuje powody uznania planu za niewystarczający oraz wykazuje proporcjonalność zalecanych środków. O zaleceniach Fundusz informuje KNF. 27

Ocena wykonalności planu - zalecenia Zakres zaleceń usunięcia lub ograniczenia przeszkód wykonalności planu: zapewnienie ciągłości działania, ograniczenie ekspozycji na ryzyko, dodatkowe obowiązki informacyjne, zbycie aktywów, ograniczenie lub zaprzestanie prowadzenia określonej działalności, ograniczenie wprowadzania lub rozwoju nowych produktów i linii biznesowych, zmiany w strukturze organizacyjnej i prawnej (uproszczenie struktury lub rozdzielenie działalności), emisja instrumentów dłużnych zamiennych na kapitał lub instrumentów kapitałowych lub dłużnych podlegających umorzeniu lub konwersji, inne działanie w celu osiągnięcia minimalnego poziomu funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji (np. renegocjacja warunków zobowiązań) struktura zobowiązań. 28

Planowanie przymusowej restrukturyzacji <-> MREL Preferowana strategia przymusowej restrukturyzacji będzie kluczowym czynnikiem warunkującym wysokość nakładanego na podmioty wymogu w zakresie minimalnego poziomu funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji (dalej jako „MREL”). Model biznesowy może być uwzględniony jeśli wpływa on na różnicowanie strategii i koszt wypełnienia wymogu (w zależności od struktury finansowania działalności).   Ustalenie minimalnego poziomu funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji ma uwiarygodnić możliwość absorpcji strat i rekapitalizacji w momencie gdy wystąpi lub zostanie stwierdzone zagrożenie kontynuacji działalności podmiotu. MREL stwarza warunki realizacji przyjętej strategii przymusowej restrukturyzacji. 29

Zasady wyznaczania MREL MREL (minimum requirement for own funds and eligible liabilities) – minimalny poziom funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2016/1450 z dnia 23 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody ustalania wysokości minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych MREL Kwota na pokrycie strat Kwota dokapitalizowania Dodatkowe uwarunkowania = + +/- Ustawowe i dyskrecjonalne wyłączenia z umorzenia lub konwersji [↗] Wielkość i ryzyko systemowe [↗] Udział funduszy gwarancyjnych w finansowaniu przymusowej restrukturyzacji [↘] 30

Zasady wyznaczania MREL Dla każdego podmiotu MREL wyznaczony indywidualnie w procesie planowania przymusowej restrukturyzacji Kwota standardowa ~ łączny wymóg kapitałowy (5%) Kwota MREL przeciętnie w przedziale <kwota standardowa; 2 x kwota standardowa> Sposób likwidacji (upadłość v. przymusowa restrukturyzacja Instrument przymusowej restrukturyzacji MREL 31

Zasady wyznaczania MREL Przewidywane przedziały MREL w zależności od przyjętej strategii przymusowej restrukturyzacji: Poziom wymogu MREL przy przejęciu przedsiębiorstwa zależy od zakresu przejęcia i wielkości podmiotu Instrument przymusowej restrukturyzacji Poziom MREL (% kwoty standardowej) Umorzenie lub konwersja zobowiązań 200 Przejęcie przedsiębiorstwa 100-200 Upadłość 100 32

Wsparcie finansowe Fundusz może, w przypadku gdy przejmowane środki gwarantowane przewyższają aktywa, w celu zapewnienia dostępu deponentów do swoich środków, przekazać podmiotowi przejmującemu środki z f. gwarancyjnego banków (art. 179 ustawy) jednak w wysokości nie wyższej niż (art. 272 ust. 4-5 ustawy): straty jakie ponieśliby deponenci w postępowaniu upadłościowym, w przypadku gdyby nie byli objęci ochroną gwarancyjną, kwoty jakie wypłaciłby Fundusz w przypadku spełnienia warunku gwarancji pomniejszone o kwoty uzyskane przez Fundusz w postępowaniu upadłościowym. Fundusz może udzielić wsparcia z f. przymusowej restrukturyzacji w celu przejęcia przedsiębiorstwa lub jego części w formie: gwarancji pokrycia strat wynikających z ryzyka związanego z przejmowanymi prawami majątkowymi i zobowiązaniami; dotacji w celu pokrycia różnicy między wartością przejmowanych zobowiązań i wartością przejmowanych praw majątkowych. Wsparcie podlega zasadom uznawania pomocy publicznej za dozwoloną, określonym w komunikacie bankowym. 33

Wsparcie finansowe Pierwszeństwo wykorzystania środków z funduszu gwarancyjnego banków wynika z art. 109 Dyrektywy BRR. Warunkiem wykorzystania środków jest: z f. przymusowej restrukturyzacji – dokonanie umorzenia lub konwersji praw udziałowych lub zobowiązań w wysokości co najmniej 8% zobowiązań ogółem, powiększonych o fundusze własne określonych na podstawie oszacowania (ustawa), z f. gwarancyjnego - KE może nałożyć obowiązek udziału właścicieli i wierzycieli podporządkowanych w kosztach restrukturyzacji (komunikat bankowy). Warunki wykorzystania środków z f. gwarancyjnego będą zależeć od warunków programu pomocowego (aktualizacja konieczna dla rozszerzenia zakresu narzędzi – obecnie umorzenie f. własnych i zobowiązań podporządkowanych w celu pokrycia strat) Wykorzystanie środków f. przymusowej restrukturyzacji nie może być większe niż 5% zobowiązań ogółem, powiększonych o fundusze własne podmiotu w restrukturyzacji, określonych na podstawie oszacowania. 34

Wszczęcie przymusowej restrukturyzacji KNF BFG Informacja do NBP, MF, Przewodniczącego KSF, ESRB Spełnione przesłanki przymusowej restrukturyzacji Informacja KNF o zagrożeniu działalności podmiotu i wyczerpaniu środków nadzorczych Informacja BFG o braku przesłanek przymusowej restrukturyzacji Test interesu publicznego Pozyskanie danych od podmiotu Oszacowanie, w tym określenie wielkości możliwego wsparcia i jego źródeł, weryfikacja planu przymusowej restruktur. (o ile jest) Wystąpienie do sądu o ogłoszenie upadłości Decyzja o zawieszeniu i zarządcy Zlecenie oszacowania Konsultacje z UOKiK Notyfikacja pomocy publicznej gdy poza programem (lub brak) Weryfikacja przesłanek przymusowej restruk. Zasięgnięcie opinii KNF Decyzja o wszczęciu przym.restruk. i wyborze instrumentu Informacja do BFG, NBP, MF, Przewodniczącego KSF, ESRB, KE, EBC, EUNB, operatorzy systemów, KDPW