Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej Kraków, 18 kwietnia 2017 r.
HISTORIA PROJEKTU Mapka, opis zakresu realizacji projektu 2002 – 2007 Opracowanie Studium Wykonalności w ramach finansowania z Funduszu Spójności Zadanie Nr 3 - modernizacja odcinka ciągu E 30 Zabrze – Kraków (Podłęże) km 17,585 – 16,500 i odcinka ciągu C-E 30 Kraków Mydlniki – Podłęże km 2,290 – 32,951 2012 Wpisanie projektu na listę projektów dofinansowanych z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2014 – 2015 Opracowanie Studium Wykonalności w ramach finansowania z budżetu (dla przedmiotowego odcinka) Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla Projektu pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów Wybór wariantu inwestycyjnego Opracowanie Dokumentacji Projektowej w ramach finansowania POIiŚ Dokumentacja projektowa na modernizację linii kolejowej E30 na odc. Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej na odc. Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów w ramach projektu POIiŚ 7.1-74 2016 Podpisanie Grant Agreement nr INEA/CEF/TRAN/M2015/1135887 z dn. 04.11.2016 r. 2017 Podpisanie Umowy o dofinansowanie nr CEF/025/2015 z dn. 29.03.2017 r. 2016 – 2017 Pozyskanie decyzji administracyjnych 18.04.2017 Planowane podpisanie umowy na roboty Mapka, opis zakresu realizacji projektu
FINANSOWANIE INWESTYCJI W ramach perspektywy finansowej POIiŚ 2007-2013 Nazwa projektu: POIiŚ 7.1-74 Dokumentacja projektowa na modernizacje linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów WPIK nr 45 KR. ŁOBZÓW KRAKÓW GŁÓWNY KR. GRZEGÓRZKI KR. ZABŁOCIE KR. PŁASZÓW KR. PROKOCIM KR. BIEŻANÓW KR. ZŁOCIEŃ KOKOTÓW WĘGRZCE WIELKIE RUDZICE W ramach perspektywy finansowej POIiŚ 2007-2013 Nazwa projektu: POIiŚ 7.1-74 Dokumentacja projektowa na modernizacje linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów KPK nr 1.039 W ramach perspektywy finansowej CEF 2014-2020 Nazwa projektu: CEF Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej KPK nr 1.094 Mapka, opis zakresu realizacji projektu
Wartość umowy na roboty budowlane Projekt umieszczony jest na liście podstawowej – CEF Wartość umowy na roboty budowlane 966 254 611,44 zł netto Konsorcjum firm realizujących roboty budowlane STRABAG Sp. z o.o. ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków STRABAG Rail a.s. Železničářská čp. 1385/29, Střekov, CZ 400 03 Ústi nad Labem- Střekov, Republika Czeska STRABAG Áltálanos Épitό Kft. ul. Gábor Dénes 2. (Infopark D épület), H-1117 Budapest, Węgry Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. ul. Wielicka 28, 30-552 Kraków Mapka, opis zakresu realizacji projektu Przedsięwzięcie jest ujęte w wieloletnim programie „Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku” pod poz. 94
INFORMACJE PODSTAWOWE O MODERNIZOWANYCH LINIACH Linie kolejowe: magistralne, dwutorowe zelektryfikowane 34 obiekty inżynieryjne znaczenia państwowego w sieci międzynarodowej Długość linii objętych projektem – 19,6 km W tym: 16 km linii kolejowej nr 91 3,6 km linii kolejowej nr 133 Katowice Linia kolejowa nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Mapka, opis zakresu realizacji projektu Linia kolejowa nr 91 Kraków Główny - Medyka Rzeszów
POPRAWA KOMFORTU PODRÓŻY 2 nowe przystanki kompleksowo przygotowane do obsługi podróżnych: Kraków Grzegórzki – ul. Grzegórzecka/Dietla Złocień – ul. Złocieniowa 4 przebudowane przystanki dla kompleksowej obsługi podróżnych: Kraków Łobzów Kraków Prokocim Kokotów Węgrzce Wielkie kompleksowa informacja: system dynamicznej informacji pasażerskiej (wizualna i głosowa) czytelne oznakowanie informacje dla osób niepełnosprawnych Mapka, opis zakresu realizacji projektu 6
ZAKRES INWESTYCJI – WIĘCEJ POCIĄGÓW dodatkowa para torów aglomeracyjnych Kraków Główny – Kraków Płaszów 850 m linii kolejowej na estakadzie od ul. Kopernika do ul. Miodowej 2 dodatkowe mosty o długości około 200 m nad Wisłą dodatkowy tor Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów 2 lokalne centra sterowania ESTAKADA Mapka, opis zakresu realizacji projektu 7
Estakada - linia 91 na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej KORZYŚCI Możliwość udostępnienia nowej przestrzeni publicznej w centrum Krakowa Poprawa estetyki Mapka, opis zakresu realizacji projektu WIZUALIZACJA 8
Wiadukt - linia 91 nad ul. Grzegórzecką KORZYŚCI Zachowanie historycznego charakteru zabytkowego obiektu Poprawa estetyki Mapka, opis zakresu realizacji projektu WIZUALIZACJA 9
Estakada - linia 91 w rejonie nowobudowanego przystanku Kraków Grzegórzki przy ul. Grzegórzeckiej KORZYŚCI Stworzenie nowego węzła komunikacyjnego w centrum Krakowa - pociąg, tramwaj, autobus Możliwość budowy Park&Ride pod nowym przystankiem Mapka, opis zakresu realizacji projektu WIZUALIZACJA 10
ZAKRES INWESTYCJI – DLA KOLEI I MIASTA Mapka, opis zakresu realizacji projektu nowy przystanek przebudowany wiadukt lub most 56 obiektów inżynieryjnych – budowa, przebudowa i modernizacja 11
DLA KOLEI I MIASTA - korzyści z przebudowy obiektów kolejowych Wiadukt ul. Łokietka – całkowita przebudowa obiektu. poprawa parametrów prowadzenia ruchu drogowego i pieszego – poszerzenie jezdni do 6 m, nowe chodniki. Wiadukt ul. Miodowa – budowa nowego (dodatkowego) obiektu – funkcja przejścia pod torami. oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego, poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu. Most rzeka Serafa / ul. Złocieniowa – całkowita przebudowa obiektu. dopuszczenie dwukierunkowego ruchu drogowego – poszerzenie jezdni do 5 m, nowe chodniki oraz bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku osobowego. Mapka, opis zakresu realizacji projektu 12
INWESTYCJA W LICZBACH 2 nowe przystanki 4 przebudowywane stacje kolejowe 4 przebudowywane przystanki osobowe 2 dodatkowe mosty o długości około 200 m nad Wisłą 850 m estakad kolejowych 50 km modernizowanych torów 55 km modernizowanej sieci trakcyjnej 200 nowych rozjazdów kolejowych 2 nowe Lokalne Centra Sterowania i Sygnalizacji (LCS)
KORZYŚCI Z REALIZACJI PROJEKTU Poprawa komfortu podróży (bezpieczeństwo, krótszy czas podróży) Nowoczesna infrastruktura pasażerska (funkcjonalne stacje, przystanki) Dostępność kolei dla osób o ograniczonej możliwości poruszania Łączenie kolei i transportu miejskiego –„nowe węzły przesiadkowe” Wygodne podróże aglomeracyjne - dodatkowe tory to więcej pociągów m.in. na odcinku: Kraków Główny Osobowy – Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów Lepsza ochrona środowiska naturalnego wzdłuż linii kolejowej Mapka, opis zakresu realizacji projektu
RAMOWY HARMONOGRAM REALIZACJI Czas realizacji przedsięwzięcia – 48 miesięcy od podpisania umowy 07.2017 – planowane rozpoczęcie robót budowlanych, zamknięcie toru nr 1 na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów 09.2017 – realizacja zamknięć torowych na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice, równoczesna realizacja robót budowlanych na całym odcinku objętym Umową Planowane zakończenie robót – 12.2020 Ramowy harmonogram realizacji uwzględnia możliwość ciągłego prowadzenia ruchu pociągów po jednym torze Szczegółowy harmonogram realizacji zostanie przedstawiony przez Wykonawcę po podpisaniu Umowy Mapka, opis zakresu realizacji projektu
Ponad 4 mld zł Kraków – nowe możliwości dzięki kolei wartość projektów KPK, które służą aglomeracji krakowskiej POIiŚ 7.1-11.1 ,,Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice – Kraków’’ POIiŚ 7.1-21 ,,Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków - Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny - Mydlniki – Balice’’ POIiŚ 7.1-30 ,,Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III” POIiŚ 5.2-2. ,,Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki” POIiŚ 7.3-7 ,,Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej ” POIiŚ 7.1-11.1 POIiŚ 7.3-7 POIiŚ 5.2-2 POIiŚ 7.1-30 POIiŚ 7.1-21 Mapka, opis zakresu realizacji projektu 16
Dziękuję za uwagę