WYDAJNOŚĆ PRACY W HOTELU Renata Tylińska
to wielkość efektów pracy przypadających na jednostkę czasu. Wydajność pracy to wielkość efektów pracy przypadających na jednostkę czasu.
Efektem pracy jest wielkość produkcji wyrażona w jednostkach fizycznych lub wartościowo. NP.: - liczba przyjętych gości wciągu zmiany (przez 1recepcjonistę lub zespół), - liczba posprzątanych pokoi wciągu zmiany przez 1 pokojową, - obrót przypadający na jednego recepcjonistę, - obrót z działalności dodatkowej wciągu roku, - obrót z noclegów wciągu dnia, miesiąca, roku.
Czynniki wydajności pracy: - kwalifikacja i doświadczenie pracowników, - stan techniczny maszyn i narzędzi, - organizacja pracy, - motywacyjny system płac i nagród.
Mierniki do oceny wydajności pracy: Zdolność usługowa hotelu – Zu Zdolność eksploatacyjna hotelu – Ze Wskaźnik wykorzystania pokoi/miejsc noclegowych – Ww Średni czas pobytu gościa – Tś Średnia cena za 1 sprzedany pokój – Cśp Przychód na 1 dostępny pokój – Rev Par- YELD
Zdolność usługowa hotelu - Zu Zu = Liczba pokoi dostępnych x Max. czas eksploatacji Zu = Liczba miejsc noclegowych x Max. czas eksploatacji Interpretacja: Wskaźnik informuje, ile maksymalnie pokoi/miejsc noclegowych może być dostępnych w danym okresie czasu.
Zdolność eksploatacyjna hotelu - Ze Ze = Liczba pokoi dostępnych x Fakt. czas eksploatacji Ze = Liczba miejsc noclegowych x Fakt. czas eksploatacji Interpretacja: Wskaźnik informuje, ile faktycznie pokoi/miejsc noclegowych jest dostępnych w danym okresie czasu.
Wskaźnik wykorzystania pokoi/m. n. Wskaźnik frekwencji –Ww Interpretacja: Wskaźnik informuje, o stopniu wykorzystania pokoi hotelowych/miejsc noclegowych wyrażonym w procentach. Ww = Liczba sprzedanych pokojonocy x 100 % Zdolność eksploatacyjna hotelu Ww = Liczba sprzedanych m.n. x 100 % Zdolność eksploatacyjna hotelu
Średni czas pobytu gościa – Tś Interpretacja: Wskaźnik informuje, ile dni przeciętnie spędzał gość w hotelu. Tś = Liczba wykorzystanych noclegów Liczba gości hotelowych
Średnia cena za 1 sprzedany pokój – Cśp Interpretacja: Wskaźnik informuje, jaka jest średnia cena za 1 sprzedany pokój. Cśp = Przychody ze sprzedaży pokoi Liczba sprzedanych pokojonocy
Przychód na 1 dostępny pokój – Rev Par (YELD) Rev Par = Ww x Cśp Interpretacja: Wskaźnik informuje, jaki jest przychód przypadający na 1 dostępny pokój. RevPar = Przychody ze sprzedaży pokoi Zdolność eksploatacyjna
Ćwiczenie symulacyjne. Hotel*** „Marzenie” znajduje się w Poznaniu w centrum miasta. Posiada 200 j.m. Hotel jest atrakcyjny dla swoich klientów. Liczba sprzedanych pokojonocy wyniosła w I kwartale b.r. 13.500 a przychody ze sprzedaży pokoi wyniosły 2.160.000 zł. W tym czasie przebywało w hotelu 4.500 gości. Co można powiedzieć o działalności hotelu ?
Ćwiczenie symulacyjne Dane: liczba pokoi dostępnych liczba sprzedanych pokojonocy przychód ze sprzedaży pokoi Liczba gości Szukane: zdolność eksploatacyjna frekwencja średnia cena Rev Par średni czas pobytu gościa Ćwiczenie symulacyjne
Standard wymagań egzaminacyjnych: Etap pisemny: punkt 2.7. Analizować mierniki stosowane w działalności hotelarskiej, interpretować wyniki i formułować wnioski.
MINITEST – wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią MINITEST – wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią. Zadanie 1 Wskaźnik wykorzystania miejsc noclegowych na poziomie 60% może świadczyć o A. rentowności niższej niż przeciętna w kraju. B. rentownej działalności zakładu hotelarskiego. C. sezonowej działalności zakładu hotelarskiego. D. bardzo niskiej rentowności zakładu hotelarskiego. Zadanie 2 Jaka jest liczba sprzedanych pokojonocy jeżeli wskaźnik wykorzystania pokoi wynosi 75% a zdolność eksploatacyjna hotelu 12 000 pokoi? A. 5 000 pokoi. B. 7 500 pokoi. C. 9 000 pokoi. D. 11 000 pokoi.
Zadanie 3 Frekwencja w zakładzie hotelarskim wynosi 60%, a średnia cena 240 zł, to wartość wskaźnika Rev Par osiąga: A. 60 zł. B. 144 zł. C. 14 400 zł. D. 24 000 zł. Zadanie 4 Średnia cena jednostki mieszkalnej wynosi 300 zł., a osiągnięty wskaźnik Yeld 280 zł. Co można powiedzieć o działalności hotelu na podstawie tych danych? A. Hotel osiągnął bardzo niski zysk, należy go zlikwidować. B. Średnia frekwencja gości w hotelu była bardzo wysoka. C. Hotel nie osiągnął zysku, wymaga aktywnej sprzedaży. D. Średnia frekwencja gości w hotelu była bardzo niska
Zadanie 5 W hotelu „Diana”, posiadającym 40 miejsc noclegowych, w miesiącu kwietniu sprzedano 600 miejsc. Stopień wykorzystania miejsc hotelowych wynosił: A.15%. B. 50%. C. 48%. D. 66%. Zadanie 6 Jaki był średni czas pobytu gościa jeżeli w marcu tego roku w hotelu było 500 gości a sprzedano 1 500 miejsc noclegowych? A. 1 dzień. B. 3 dni. C. 5 dni. D. 10 dni.
Zadanie 7 Wskaźnik Yeld oznacza A. zdolność usługową hotelu. B Zadanie 7 Wskaźnik Yeld oznacza A. zdolność usługową hotelu. B. średni czas pobytu gościa. C. przychód na 1 dostępny pokój. D. średnią cenę za 1 sprzedany pokój.
1 B 2 C 3 B 4 B 5 B 6 B 7 C KLUCZ ODPOWIEDZI
Ocenianie 3 pkt. – dopuszczający. 4 pkt. – 5 pkt. – dostateczny. 6 pkt. – dobry. 7 pkt. – bardzo dobry.
Praca w domu www.hotelarze.pl Proszę odszukać i zapoznać się z materiałem informacyjnym dotyczącym: - wskaźnika Rev Par, - hotelu The Beijing 7-star Morgan Plaza, - liniowca Queen Victoria.
Dziękuję za uwagę.