Magdalena Boczar-Zaremba Audytor wewnętrzny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Umowa o dofinansowanie w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
1 Rozliczenie zadań realizowanych w ramach P FIO 2015.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt? konkurs 2016.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
KOSZTY DZIAŁALNOŚCI EWELINA CHOJNACKA. DEFINICJA KOSZTÓW wyrażone w pieniądzu, celowe i dające efekt gospodarczy zużycie: a)rzeczowych składników aktywów.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Sprawozdanie końcowe z wykonania prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku Monika Gering Aneta Winciorek Łódź, dn. 30.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Finanse publiczne i prawo finansowe
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Wykład 4. Dr Krzysztof Jonas
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Nazwa firmy Plan biznesowy.
na realizację operacji w ramach Planu Działania
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
Finansowanie programu
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Zmiany w realizacji projektów PO KL
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Zmiany w zakresie procedury
AGH: Sprawy pracownicze
ZASADY UDZIELANIA DOTACJI
„Most do sukcesu” Prowadzący: Agnieszka Moroń 19 lipca 2012r.
spotkanie informacyjne
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Finansowanie zadań oświatowych
Finanse JST – pytania uzupełniające
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Nowe podejście do zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Zarząd Powiatu Toruńskiego
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Magdalena Boczar-Zaremba Audytor wewnętrzny Wnioskowanie i rozliczenie dotacji udzielonej z budżetu Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce na realizację zadania publicznego Magdalena Boczar-Zaremba Audytor wewnętrzny

Wnioskowanie do dotację Uwaga – nowe wzory ofert (Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań) Złożona w odpowiedzi na konkurs – ogłoszenie na BIP UGiM Wypełniona starannie, kompletnie, jednoznacznie

Ilu jest potencjalnych odbiorców? Dlaczego? Dla kogo? Ilu jest potencjalnych odbiorców?

Cele muszą być odpowiedzią na potrzeby opisane w punkcie 2 Cel ogólny Cele szczegółowe Cele muszą być odpowiedzią na potrzeby opisane w punkcie 2 Muszą wpisywać się w program współpracy z organizacjami pozarządowymi

Wskaż rezultaty twarde (mierzalne) – np. liczba uczestników I miękkie (niemierzalne) – np. wzrośnie poziom wiedzy na temat … Wypełniamy, jeżeli będzie wskazane w dokumentacji konkursowej

Prawidłowa klasyfikacja kosztów Koszty merytoryczne = koszty bezpośrednio związane z realizacją zadania, przykład: - wynagrodzenie kadry (np. wychowawców, kierowników, instruktorów, wykładowców, opiekunów), - wyżywienie uczestników, - nagrody, upominki dla uczestników, - dojazdy uczestników, - noclegi, - wynajem sali, - wynajem nagłośnienia Itp..  Koszty obsługi zadania to w szczególności: - wynagrodzenie koordynatora, - obsługa finansowa, - obsługa prawna, - materiały biurowe, - koszty eksploatacyjne, - czynsz, media, koszty obsługi biura;

Jeżeli ma zastosowanie Wypełniamy zawsze Jeżeli ma zastosowanie Jeżeli ma zastosowanie

Wypełniamy zawsze Wypełniamy zawsze

Nowość – kryteria oceny ofert Możliwość realizacji zadania przez wnioskodawcę – do 20 pkt Ocena kalkulacji kosztów w odniesieniu do zakresu rzeczowego – do 20 pkt Udział środków własnych lub pozyskanie finansowania z innych źródeł – do 10 pkt Wkład rzeczowy lub osobowy (w tym wolontariat lub praca społeczna) – do 10 pkt Ocena wykonania zadań w okresie poprzednim – do 10 pkt Uzasadnienie i celowość realizacji zadania – do 30 pkt

+ Źródło praw i obowiązków podmiotu realizującego zadanie publiczne Umowa o wsparcie realizacji zadania publicznego + przepisy prawa powszechnie obowiązującego ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych

Prawidłowe wykonanie umowy § 2. 1. Termin realizacji zadania publicznego ustala się: od dnia ............................ r. do dnia ............................ r. = realizacja rzeczowa zadania 2. Termin poniesienia wydatków ustala się: 1) dla środków pochodzących z dotacji: od dnia …………………… r. do dnia …………………… r.; 2) dla innych środków finansowych: do dnia …………………… r. = realizacja finansowa (rozchód w znaczeniu kasowym)

Prawidłowe wykonanie umowy 3. Zleceniobiorca(-y) zobowiązuje(-ą) się wykonać zadanie publiczne zgodnie z ofertą […] 4. Zleceniobiorca(-cy) zobowiązuje(-ją) się do wykorzystania środków, o których mowa w § 3 ust. 1 i 5, zgodnie z celem, na jaki je uzyskał(-ali), i na warunkach określonych w niniejszej umowie. Dopuszcza się wydatkowanie uzyskanych przychodów, w tym także odsetek bankowych od środków przekazanych przez Zleceniodawcę, na realizację zadania publicznego wyłącznie na zasadach określonych w umowie. Niewykorzystane przychody Zleceniobiorca zwraca Zleceniodawcy na zasadach określonych w § 11.

1) innych środków finansowych w wysokości…… w tym: § 3. 5. Zleceniobiorca(-y) zobowiązuje(-ą) się do przekazania na realizację zadania: 1) innych środków finansowych w wysokości…… w tym: a) środków finansowych własnych w wysokości ………… b) środków ze świadczeń pieniężnych od odbiorców zadania publicznego w wysokości ..... c) środków finansowych z innych źródeł publicznych przyznanych przez: ……….. w wysokości …...……………….. d) pozostałych środków w wysokości ……………………

Przykład rozliczenia dotacji przy zmianie wartości wkładu własnego faktycznie wniesionego

7. Procentowy udział środków ze źródeł, o których mowa w ust 7. Procentowy udział środków ze źródeł, o których mowa w ust. 5 pkt 1w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji wynosi nie mniej niż ……….. % § 6 Dokonywanie przesunięć w zakresie ponoszonych wydatków 1. Jeżeli dany wydatek finansowany z dotacji wykazany w sprawozdaniu z realizacji zadania publicznego nie jest równy odpowiedniemu kosztowi określonemu w umowie, to uznaje się go za zgodny z umową wtedy, gdy nie nastąpiło zwiększenie tego wydatku o więcej niż …… %

§ 7 Dokumentacja związana z realizacją zadania publicznego 1. Zleceniobiorca(-y) jest/są1) zobowiązany(-i) do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo- księgowej i ewidencji księgowej zadania publicznego, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.), w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych. 2. Zleceniobiorca(-y) zobowiązuje(-ą) się do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją zadania publicznego przez 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku, w którym Zleceniobiorca(-y) realizował(-li) zadanie publiczne.

§ 8. Obowiązki informacyjne Zleceniobiorcy(-ów) 1. Zleceniobiorca(-y) zobowiązuje(-ą) się do informowania, że zadanie jest współfinansowane/finansowane1) ze środków otrzymanych od Zleceniodawcy. Informacja na ten temat powinna się znaleźć we wszystkich materiałach, publikacjach, informacjach dla mediów, ogłoszeniach oraz wystąpieniach publicznych dotyczących realizowanego zadania publicznego. 2. Zleceniobiorca(-y) zobowiązuje(-ą) się do umieszczania logo Zleceniodawcy na wszystkich materiałach, w szczególności promocyjnych, informacyjnych, szkoleniowych i edukacyjnych, dotyczących realizowanego zadania, oraz zakupionych środkach trwałych, proporcjonalnie do wielkości innych oznaczeń, w sposób zapewniający jego dobrą widoczność.

§ 10. Kontrola zadania publicznego 1. Zleceniodawca sprawuje kontrolę prawidłowości wykonywania zadania publicznego przez Zleceniobiorcę(- ów), w tym wydatkowania przekazanej dotacji oraz środków, o których mowa w § 3 ust. 4. Kontrola może być przeprowadzona w toku realizacji zadania publicznego oraz po jego zakończeniu do czasu ustania obowiązku, o którym mowa w § 7 ust. 2.

§ 11. Obowiązki sprawozdawcze Zleceniobiorcy(-ów) 1. Zleceniodawca może wezwać do złożenia sprawozdania częściowego z wykonywania zadania publicznego według wzoru […]. Sprawozdanie powinno zostać dostarczone w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania. 2. Zleceniobiorca(-cy) składa(-ją) sprawozdanie częściowe z wykonania zadania publicznego sporządzone według wzoru, o którym mowa w ust. 1, w terminie(-nach): ………………….…… 4. Zleceniobiorca(-cy) składa(-ją) sprawozdanie końcowe z wykonania zadania publicznego sporządzone według wzoru, o którym mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania publicznego

§ 12. Zwrot środków finansowych 1. Przyznane środki finansowe dotacji określone w § 3 u st. 1 o raz u zyskane w związku z realizacją zadania przychody, w tym odsetki bankowe od przekazanej dotacji, Zleceniobiorca(-cy) jest/są zobowiązany(-ni) wykorzystać w terminie 14 dni od dnia zakończenia realizacji zadania publicznego – nie później jednak niż do dnia 31 grudnia każdego roku, w którym jest realizowane zadanie publiczne

2. Niewykorzystaną kwotę dotacji przyznaną na dany rok budżetowy Zleceniobiorca(-cy) jest/są zobowiązany(-ni) zwrócić: 1) w terminie 15 dni od dnia zakończenia realizacji zadania publicznego […] 4. Odsetki od niewykorzystanej kwoty dotacji zwróconej po terminie, o którym mowa w ust. 2, podlegają zwrotowi w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.

§ 15 Zakaz zbywania rzeczy zakupionych za środki pochodzące z dotacji 1. Zleceniobiorca(-cy) zobowiązuje(-ją) się do niezbywania związanych z realizacją zadania rzeczy zakupionych na swoją rzecz za środki pochodzące z dotacji przez okres 5 lat od dnia dokonania ich zakupu.

Środki dotacji = środki publiczne Ustawa o finansach publicznych Art. 44. 3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane: 1)   w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a)   uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b)   optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów; 2)   w sposób umożliwiający terminową realizację zadań; 3)   w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Środki dotacji = środki publiczne Ustawa o finansach publicznych Art. 251. 1. Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku. 2. W przypadku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 263 ust. 2, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie 15 dni od dnia określonego w tej uchwale. 3. W przypadku gdy termin wykorzystania dotacji, o których mowa w ust. 1, jest krótszy niż rok budżetowy, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji. 4. Wykorzystanie dotacji następuje w szczególności przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona, albo, w przypadku gdy odrębne przepisy stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenia dotacji, wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych w tych przepisach. 5. Od kwot dotacji zwróconych po terminach określonych w ust. 1–3 nalicza się odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od dnia następującego po upływie terminów zwrotu określonych w ust. 1–3.

Środki dotacji = środki publiczne Ustawa o finansach publicznych Art. 252. 1. Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego: 1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, 2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości – podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2. 2. W przypadku gdy termin wykorzystania dotacji, o których mowa w ust. 1, jest krótszy niż rok budżetowy, podlegają one zwrotowi w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji. 3. Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania. 4. Dotacjami nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej. 5. Zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości. 6. Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nalicza się począwszy od dnia: 1) przekazania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem; 2) następującego po upływie terminów zwrotu określonych w ust. 1 i 2 w odniesieniu do dotacji pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

Rozliczenie dotacji = złożenie poprawnego sprawozdania z wykonania zadania publicznego

Sprawozdanie – informacje ogólne Złożone na wzorze dotychczasowym (Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań - § 2. 1. Do otwartych konkursów ofert ogłoszonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.) Złożone w UGiM w terminie określonym w umowie Podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentacji Kompletne i rzetelnie wypełnione

Skrótowo opisz osiągnięcie celu głównego Zachowaj spójność z ofertą Szczegółowo opisz działania z podaniem terminu Zachowaj spójność z ofertą

Wypełniamy tylko w przypadku realizacji inwestycji, tj Wypełniamy tylko w przypadku realizacji inwestycji, tj. remontu lub nabycia środków trwałych lub wyposażenia

Opisz efekty, które powinny odnosić się do rezultatów zadeklarowanych we wniosku (ofercie w pkt III.10). Możesz wskazać rezultaty miękkie i twarde.

Tu wpisz liczby, które określają skalę projektu (zadania) Tu wpisz liczby, które określają skalę projektu (zadania). Należy odnieść się do wartości w ofercie w pkt III.9).

Planowane - oferta Rzeczywiście wykonane – wg rachunków

Zachowanie proporcji z oferty / umowy

Wyjaśnieniag dy wydatki są inne niż planowane Informacja o uzyskanych przychodach

Sumy zgodne z tabelą 1 i 2

Do sprawozdania załącz dokumenty potwierdzające rzeczową realizację zadania – listy uczestników, zdjęcia, raporty / podsumowania, kopie materiałów promocyjnych

Dokumentowanie wydatków Wartości wydatków wykazane w sprawozdaniu muszą spełniać poniższe warunki: Być udokumentowane dowodem księgowym Być poniesione w okresie obowiązywania umowy Być zaksięgowane

Dokumentowanie wydatków Dowody księgowe powinny : Zawierać wszystkie cechy dowodu zgodne z art. 21 ustawy o rachunkowości Zawierać opis wskazujący źródło finansowania, w tym kwotę dofinansowania z budżetu Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce Być opisane /sprawdzone/zatwierdzone przez upoważnioną osobę

Przykładowy opis dowodu księgowego Nr ewidencyjny 48/2015 Wydatek poniesiony na podstawie Umowy nr 7/2015 z dnia 15.06.2015 r. o wsparcie realizacji zadania publicznego pod nazwą „Muzykalni seniorzy” Kategoria wydatków: „Koszty merytoryczne - Wynajem Sali” Dofinansowanie z Budżetu Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce: 722,50 zł Sprawdzono pod względem formalnym i merytorycznym Zatwierdzono do wypłaty. Zapłacono przelewem dnia 01.07.2015. Wykazany na fakturze VAT/rachunku* został poniesiony zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych na gruncie art. 3 ust 1. Wn 403-1 / Ma 201

Dokumentowanie „wolontariatu” Nie są to dowody księgowe, nie są ujmowane w księgach rachunkowych i nie są rozliczenia w dacie poniesienia, a w dacie świadczenia wolontariatu. Oświadczenie wolontariusza – podpisane przez osobę świadczącą wolontariat oraz przedstawiciela Wykonawcy. Wycena wolontariatu - według stawek rynkowych. Jeżeli nie można odnieść do stawek rynkowych, wówczas stosować równowartość pensji minimalnej (11,50 zł / godzinę). W przypadku osoby małoletniej – zgoda rodzica lub opiekuna prawnego.

Błędy w gospodarowaniu środkami publicznymi Podwójne finansowanie tych samych wydatków (uwaga na VAT). „Pożyczanie” środków dotacji na inne cele, niż realizacja zadania. Finansowanie z dotacji odsetek za nieterminową zapłatę zobowiązań, np. za dostawę energii elektrycznej. Finansowanie zadań, które nie mają charakteru zadania publicznego, np. w obszarze rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w ramach projektu „Dobry ZESPÓŁ – skuteczna rehabilitacja” sfinansowano szkolenie członków Stowarzyszenie Pracowników i Przyjaciół Warsztatów Terapii Zajęciowej Brak zgodności z przepisami prawa, np. W przypadku podróży służbowych stosowanie „diet” lub „kilometrówki” wyższej niż wartości maksymalne określone w Rozporządzeniach W przypadku zatrudnienia pracownika na podstawie stosunku pracy wynagrodzenie wypłacone z opóźnieniem, tj. później niż 10 dnia po zakończeniu kolejnego miesiąca .

Błędy w gospodarowaniu środkami publicznymi W przypadku realizacji projektów w partnerstwie przedstawianie w rozliczeniu faktur za wzajemnie świadczone usługi. Ponoszenie wydatków w zaplanowanej wysokości pomimo objęcia wsparciem mniejszej liczby osób, niż wskazana w ofercie. Rozliczenie w sprawozdaniu faktur pro forma lub faktur zaliczkowych (co do zasady rozliczeniu powinny podlegać dostawy lub usługi wykonane). Wydatki poniesione w walucie obcej powinny być rozliczane po kursie stosowanym przez bank w dniu zapłaty.

Inne konsekwencje nierozliczenia dotacji Zgodnie z art. 9 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest: 1) wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem określonym przez udzielającego dotację; 2) nierozliczenie otrzymanej dotacji lub nieterminowe rozliczenie tej dotacji; 3) niedokonanie zwrotu dotacji w należnej wysokości lub nieterminowe dokonanie zwrotu tej dotacji. Stwierdzenie zaistnienia którejkolwiek z ww. okoliczności skutkuje przygotowaniem zawiadomienia o naruszeniu przez Zleceniobiorcę dyscypliny finansów publicznych i skierowania go do Rzecznika dyscypliny finansów publicznych działającego przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej, (art. 93 ust. 1 pkt 6 i art. 94 w związku z art. 4 pkt 4 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).