Postępowanie przed sądem administracyjnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Advertisements

DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Akty stanu cywilnego.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Postepowanie przed WSA
POSTĘPOWANIE SĄDOWO-ADMINISTRACYJNE
Właściwość Sądów administracyjnych
Postępowanie przed WSA
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie administracyjne
Skarga kasacyjna.
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego
Tryby weryfikacji decyzji w postępowaniu podatkowym
Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie podatkowe
Mgr Przemysław Mazurek
Poświadczanie dokumentów w KPA
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Właściwość sądów administracyjnych
PRZEGLĄDANIE AKT - kodeks zakłada, że oskarżonemu, na jego żądanie, należy wydać bezpłatnie jeden uwierzytelniony odpis każdego orzeczenia; odpis ten wydaje.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Uczestnicy procesu Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego.
Podmioty i uczestnicy Zasady ogólne kpa dotyczące podmiotów i uczestników Zasada pogłębiania zaufania obywateli Organy administracji publicznej prowadzą.
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
POSTĘPOWANIE PRZED ORGANEM DRUGIEJ INSTANCJI 1) Odwołanie 2) Postępowanie odwoławcze a) przebieg postępowania odwoławczego b) zakres uprawnień decyzyjnych.
Sądy Administracyjne w Polsce
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
Odwołanie w postępowaniu administracyjnym.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Postępowanie sądowoadministracyjne
Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądowoadministracyjnego
Sądy Administracyjne w Polsce
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
SKARGA KASCYJNA.
POSTĘPOWANIE CYWILNE mgr Katarzyna Ociepka.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego
Apelacja cywilna.
ŚRODKI ZASKARŻENIA NADZWYCZAJNE
Zapis prezentacji:

Postępowanie przed sądem administracyjnym WSA i NSA

Postępowanie sądowoadministracyjne wszczęte wyłącznie na podstawie Skargi

Zasadę skargowości „Sąd wszczyna postępowanie na podstawie skargi wniesionej przez uprawniony podmiot”.

Legitymacja do złożenia skargi Wg kryterium rodzaj chronionego interesu

Interes prawny 1)legitymację do złożenia skargi na podstawie ochrony interesu prawnego (indywidualnego) 2)legitymację opartą na podstawie ochrony interesu publicznego 3)legitymację opartą na ochronie interesu społecznego 4)legitymację do złożenia skargi, której konstrukcja nie jest oparta na ochronie żadnego z wywiedzionych w przepisach prawa interesów indywidualnych, publicznych, społecznych

1. Legitymacja oparta na ochronie interesu indywidualnego Kto jest uprawnionym do wniesienia skargi? Jest nim Każdy, kto ma w tym interes prawny O tym czy jednostka ma chroniony interes prawny- przesądza przepis prawa Wniesienie skargi rodzi obowiązek sądu do rozpoznania interesu skarżącego brak związku zaskarżonego działania z interesem skarżącego, stanowi to podstawę oddalenia skargi

Złożenie skargi przez Rzecznika Praw Obywatelskich przysługuje skarga ochraniająca prawa i wolności człowieka i obywatela. ( art. 208 Konstytucji RP – „(…)stoi na straży wolności i praw(…)”. Chroni interes jednostki, której prawa i wolności zostały naruszone działaniem lub bezczynnością organu wykonującego administrację publiczną.

2. Legitymacja oparta na ochronie interesu publicznego w art. 7 Konstytucji RP: ,,Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”. zasada praworządności Przyznanie legitymacji do zaskarżenia do sądu administracyjnego niezgodnego z prawem działania lub bezczynności organu wykonującego administrację publiczną, służy jako gwarancja realizacji tej konstytucyjnej zasady

W oparciu o ochronę interesu publicznego legitymację do złożenia skargi do SA ma: Prokurator Organ nadzoru Organ nadzoru nad samorządem zawodowym Prokurator Generalny RP Rzecznik Praw Obywatelskich

3. Legitymacja oparta na ochronie interesu społecznego legitymację mają podmioty, których udział w ochronie interesu społecznego jest określony wprost w przepisach prawa

Do podmiotów tych należy: organizacja społeczna Zgodnie z art. 50 ust. 1 p. p. s. a. organizacja społeczna może występować w postępowaniu sądowym, broniąc własnego interesu prawnego oraz w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym.

broniąc własnego interesu legitymacja oparta na zasadach ogólnych, czyli ma prawo wniesienia skargi, jak każdy podmiot, na działanie lub bezczynność organu wykonującego adm. Publiczną, jeżeli dotyczy ono jej interesu prawnego

broniąc interesu innych osób legitymacja jest oparta o pewne ograniczenia ograniczenie składania skarg na decyzje i postanowienia , ponieważ tylko te akty są podejmowane w postępowaniu administracyjnym, w którym prawo udziału ma przyznane organizacja społeczna organizacja społeczna ma legitymacje do złożenia skargi tylko pod warunkiem, że została dopuszczona w formie postanowienia do udziału w postępowaniu

podmiot, którego legitymację można wywieść z ochrony interesu społecznego, którym jest inicjator referendum lokalnego (obywatel, grupa obywateli, organizacja polityczna, społeczna) Np.. na uchwałę organu stanowiącego samorządu terytorialnego odrzucającego wniosek w sprawie przeprowadzenia referendum

redaktor naczelny zgodnie z ustawą – Prawo Prasowe

4. Legitymacja do złożenia skargi, której konstrukcja nie jest oparta na ochronie żadnego z wywiedzionych w przepisach prawa interesów indywidualnych, publicznych, społecznych przyjmuje ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Wg art. 2: ,,Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej(…). Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego”. Sąd administracyjny nie może w tym przypadku badać interesu wnoszącego skargę.

Żądanie informacji publicznej złożone władzy publicznej lub innemu podmiotowi wykonującemu zadania publiczne daje legitymację do złożenia skargi do sądu.

Strony i uczestnicy postępowania - Skarżący oraz organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi - Osoba, która brała udział w postępowaniu administracyjnym, a nie wniosła skargi, jeżeli wynik postępowania sądowego dotyczy jej interesu prawnego, jest uczestnikiem tego postępowania na prawach strony

Uczestnik postępowania Udział w charakterze uczestnika może zgłosić również osoba, która nie brała udziału w postępowaniu administracyjnym, jeżeli wynik tego postępowania dotyczy jej interesu prawnego, a także organizacja społeczna.

Zdolność sądowa i procesowa stron Art. 25, 26 ppsa - Zdolność sądowa: bycie stroną postępowania - Zdolność procesowa: możliwość składania oświadczeń woli i podejmowania czynności przed sądem

Zastępcy procesowi stron - Pełnomocnikiem strony może być adwokat lub radca prawny, a ponadto inny skarżący lub uczestnik postępowania, jak również rodzice, małżonek, rodzeństwo lub zstępni strony oraz osoby pozostające ze stroną w stosunku przysposobienia, a także inne osoby, jeżeli przewidują to przepisy szczególne.

Pełnomocnikiem osoby prawnej lub przedsiębiorcy, w tym nieposiadającego osobowości prawnej, może być również pracownik tej jednostki albo jej organu nadrzędnego.

Wymagania formalne skargi Treść skargi Skarga powinna zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności oznaczenie organu, którego działania lub bezczynności skarga dotyczy określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego

1) Jeżeli jest kilku skarżących skarga może być wniesiona w jednym piśmie

2)gdy jedną skargą zaskarżono różne akty przewodniczący zarządza rozdzielenie tych skarg

Forma skargi Forma pisemna

Termin do wniesienia skargi W przypadku skargi na decyzję (postanowienie)- 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu decyzji (postanowienia) Skargę na innego rodzaju akty lub czynności- wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, to w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia

Termin do wniesienia skargi na akty prawa miejscowego nie jest określony w ppsa.

Prokurator i Rzecznik Praw Obywatelskich w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia stronie rozstrzygnięcia w sprawie indywidualnej, a w pozostałych sprawach w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie aktu lub podjęcia innej czynności uzasadniającej wniesienie skarg

Tryb wnoszenia skarg Zgodnie z art. 54 ust. 1 p. p. s. a. : ,,Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi”. Organ obowiązany jest przekazać skargę sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia

Uiszczenie wpisu od skargi Od pism wszczynających postępowanie przed WSA i NSA pobiera się wpis. Pismami takimi są: skarga, skarga kasacyjna i skarga o wznowienie postępowania

Rodzaje wpisów: Wpis stosunkowy -Pobiera się w sprawach, w których przedmiotem zaskarżenia są należności pieniężne. Wpis stały -Pobiera się we wszystkich innych sprawach

Ogólnie: wpis nie może być niższy niż 100 zł wpis stosunkowy - nie może być wyższy niż 4 % wartości przedmiotu zaskarżenia -nie może przekroczyć 100 tys. zł, wpis stały -nie może być wyższy niż 10 tys. zł, -powinien być zróżnicowany w zależności od rodzaju i charakteru sprawy

Posiedzenia sądowe

Na podstawie rozwiązań prawnych przyjętych w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi można wyróżnić dwa rodzaje posiedzeń sądowych: posiedzenia jawne i niejawne .

Posiedzenia jawne – zgodnie z art. 10 p. p. s. a Posiedzenia jawne – zgodnie z art. 10 p.p.s.a. „Rozpoznanie spraw odbywa się jawnie, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej”.

Na posiedzenia niejawne wstęp mają tylko osoby wezwane. Posiedzenia niejawne - art. 90 p.p.s.a. przyjmuje zasadę jawności posiedzeń sądowych. Od tej zasady wyjątek może wprowadzić tylko przepis szczególny. Na posiedzeniu niejawnym mogą być rozpatrywane kwestie wpadkowe, kwestie dotyczące braków formalnych czynności procesowych stron, dopuszczalność skargi oraz rozpoznanie skargi. Na posiedzenia niejawne wstęp mają tylko osoby wezwane.

Ogłoszenie orzeczenia kończącego sprawie odbywa się publicznie. Podczas posiedzenia odbywającego się przy drzwiach zamkniętych na sali obecni mogą być : Strony Przedstawiciele ustawowi lub pełnomocnicy stron Prokurator Osoby zaufania po 2 dla każdej ze stron. Ogłoszenie orzeczenia kończącego sprawie odbywa się publicznie.

Wyznaczenie i przebieg posiedzeń sądowych Wyznaczenie i przebieg posiedzeń sądowych. Posiedzenia są wyznaczane przez przewodniczącego z urzędu, ilekroć wymaga tego stan prawny (art. 91 p.p.s.a.). O posiedzeniach jawnych zawiadamia się strony na piśmie lub przez ogłoszenie podczas posiedzenia. Stronie nieobecnej na posiedzeniu jawnym należy doręczyć zawiadomienie na następne posiedzenie. Zawiadomienie powinno być doręczone co najmniej na 7 dni przed posiedzeniem. W pilnych przypadkach termin ten może być skrócony do 3 dni.

Nieobecność stron lub ich pełnomocników na rozprawie nie wstrzymuje rozpoznania sprawy. W celu zapewnienia stronom udziału w postępowaniu sąd odroczy rozprawę, jeżeli postanowi zawiadomić o toczącym się postępowaniu sądowym osoby, które dotychczas nie brały udziału w sprawie w charakterze strony. W posiedzeniu sądowym bierze udział prokurator i RPO, jeżeli wnieśli skargę lub gdy zgłosili swój udział w postępowaniu przed sądem.

Przebieg rozprawy reguluje art. 106 p. p. s. a Przebieg rozprawy reguluje art. 106 p.p.s.a. Rozprawę rozpoczyna sprawozdanie sędziego, który na podstawie akt przedstawia stan sprawy ze szczególnym uwzględnieniem zarzutów skargi. Po złożeniu sprawozdania strony, najpierw skarżący, a potem organ, składają ustnie swoje żądania i wnioski oraz składają wyjaśnienia. Następnie przewodniczący udziela głosu pozostałym stronom wg ustalonej przez siebie kolejności.

Przewodniczący zamyka rozprawę, gdy sąd uzna sprawę za dostatecznie wyjaśnioną. Rozprawa może być zamknięta również w momencie gdy ma być przeprowadzony jeszcze dowód uzupełniający z dokumentów znanych stronie, a sąd uznaje ten dowód za zbyteczny. Z przebiegu posiedzenia jawnego protokolant pod kierownictwem przewodniczącego spisuje protokół z posiedzenia sądowego. Z posiedzenia niejawnego sporządza się notatkę urzędową, jeżeli nie wydano orzeczenia.

Stadia postępowania przed wojewódzkim sądem administracyjnym

W postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym można wyróżnić 3 stadia: postępowanie wstępne, postępowanie rozpoznawcze i podjęcie orzeczenia.

Postępowanie wstępne - przewodniczący wydziału lub wyznaczony sędzia zarządza skompletowanie akt niezbędnych do rozpatrzenia sprawy. W pierwszej fazie wstępnej skompletowanie akt jest niezbędne do ustalenia dopuszczalności podjęcia postępowania w sprawie.

Po otrzymaniu skargi na akt lub czynność (bezczyność) organu i skompletowaniu akt przewodniczący bada skargę. Bada czy skarga dotknięta jest brakami, które można usunąć; bada zdolność sądową i procesową stron; bada dopuszczalność skargi, jeżeli ustali niedopuszczalność kieruje sprawę na posiedzenie niejawne.

Na posiedzeniu niejawnym sąd bada I. czy występują przyczyny niedopuszczalność skargi. II. Zachowanie terminu do wniesienia skargi III. Czy uzupełniono braki formalne

Przyczyny niedopuszczalności skargi: 1. Przedmiotowe 2. Podmiotowe

Niedopuszczalność skargi z przyczyn przedmiotowych: Sprawa będąca przedmiotem skargi nie należy do właściwości sądu administracyjnego Skarga została złożona w sprawach, w których sąd adm. nie jest właściwy( np. w sprawie wynikającej z nadrzędności i podległości w stosunkach między organami adm. publ.- art. 5 p.p.s.a.) Skarga została złożona na akt nieistniejący ( np. niedoręczony lub nieogłoszony)

Skarga została wniesiona bez wyczerpania środków zaskarżenia lub gdy przedmiotem zaskarżenia jest akt podjęty poza postępowaniem administracyjnym, bez wezwania do usunięcia naruszenia prawa Gdy skarga dotyczy sprawy pomiędzy tymi samymi stronami, która jest w toku lub już została prawomocnie osądzona.

Z przyczyn podmiotowych skarga będzie niedopuszczalna: 1. Gdy została złożona przez podmiot nie mający legitymacji do złożenia skargi.

2. Jeżeli jedna ze stron nie ma zdolności sądowej, albo 3. Jeżeli skarżący nie ma zdolności procesowej, a nie działa przez przedstawiciela albo jeżeli w składzie organów jednostki organizacyjnej będącej stroną skarżącą zachodzą braki uniemożliwiające jej działanie.

Odrzucenie skargi Sąd odrzuci skargę - gdy wyżej wymienione braki nie zostaną uzupełnione.

Sąd odrzuca skargę: Art. 58 p.p.s.a. Jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu adm. Wniesioną po upływie terminu do jej wniesienia Gdy nie uzupełniono w wyznaczonym terminie braków formalnych Jeżeli sprawa objęta skargą pomiędzy tymi samymi stornami jest w toku lub została już prawomocnie osądzona Jeżeli jedna ze stron nie ma zdolności sądowej albo jeżeli skarżący nie ma zdolności procesowej jeżeli z innych przyczyn wniesienie skargi jest niedopuszczalne”.

Odrzucenie skargi może nastąpić na posiedzeniu niejawnym. Jeżeli w wyniku czynności przewodniczącego lub wyznaczonego sędziego albo w wyniku przeprowadzenia postępowania niejawnego sąd ustalił, że nie ma podstaw do odrzucenia skargi, sprawę kieruje się do rozpoznania.

Postępowanie rozpoznawcze

W stadium tym sąd rozpoznaje sprawę sądowoadministracyjną. Postępowanie rozpoznawcze jest podstawowym stadium postępowania sądowoadministracyjnego. W stadium tym sąd rozpoznaje sprawę sądowoadministracyjną.

Granice postępowania rozpoznawczego wyznacza zakres działania lub bezczynności organu administracji publicznej. Zgodnie z art. 134 p.p.s.a. „Sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy, nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną”.

Brak związania zarzutami i wnioskami oznacza, że sąd bada w pełnym zakresie zgodność z prawem działania lub bezczynność organu, a nie tylko zgodność z przepisami, których naruszenie zarzucono w skardze, wobec tego może wydać orzeczenie innej treści niż to, o które wnosi skarżący.

Forma postępowania rozpoznawczego- podstawową formą jest rozprawa. Postępowanie rozpoznawcze odbywa się w trybie zwykłym na rozprawie, ale dopuszczalne jest przeprowadzenie rozpoznania w trybie uproszczonym.

Zgodnie z art. 119 p.p.s.a. postępowanie uproszczone jest dopuszczalne, jeżeli: Decyzja lub postanowienie są dotknięte wadą nieważności, o której mowa w art. 156 kpa albo wydane zostały z naruszeniem prawa dającym podstawę do wznowienia postępowania Strona zgłosi wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym, a żadna ze stron w terminie 14 dni nie złoży wniosku o przeprowadzenie rozprawy Organ nie przekazał sądowi skargi

Na tym posiedzeniu mogą uczestniczyć tylko osoby wezwane. W trybie uproszczonym sąd rozpoznaje sprawę na posiedzeniu niejawnym w składzie 1 sędziego. Na tym posiedzeniu mogą uczestniczyć tylko osoby wezwane.

Orzeczenia Wojewódzkiego Sądy Aministracyjnego Wyróżniany orzeczenia dotyczące: Toku postępowania – np. postanowienie o odrzuceniu skargi, o zawieszeniu postępowania,o umorzeniu postępowania. Kwestii wpadkowych – np. postanowienie o wstrzymaniu zaskarżonego aktu, o udzieleniu pomocy prawnej, o przywróceniu terminu. Rozstrzygnięcia sprawy sądowoadministracyjnej – sąd może skargę uwzględnić lub nieuwzględnić. Nieuwzględnienie skargi w każdym wypadku ma taki sam charakter – sąd wyrokiem oddala skargę.

Należy odróżnić: Odrzucenie skargi – sąd stwierdza nie spełnienie wymogów formalnych skargi lub z innego powodu odrzuca skargę w drodze postanowienia bez merytorycznego rozpatrzenia sprawy. Oddalenie skargi – sąd przyjął skargę i po jej merytorycznym rozpatrzeniu stwierdza, że zarzuty nie są zasadne, a zatem oddala skargę w wyroku.

Wyroki w sprawach skarg na decyzję lub postanowienie(uwzględniające skargę): 1)Wyrok o uchyleniu decyzji w całości lub w części: 2)Wyrok stwierdzający nieważność decyzji. 3)Wyrok stwierdzający niezgodność z prawem decyzji –

Wyroki w sprawie skarg na uchwałę lub zarządzenie organów JST i ich związków oraz skarga na przepisy prawa miejscowego organów administracji rządowej (sąd nie bada aktów, jakie zostały na podstawie zaskarżonego aktu wydane) – sąd w wyroku: 1)Stwierdza nieważność tej czynności w całości lub w części. 2)Stwierdza, że czynność została dokonana z naruszeniem prawa, gdy zachodzą okoliczności uniemożliwiające stwierdzenie nieważności(np. przedawnienie – rok od zaskarżonej czynności, przy czym przesłanka przedawnienia nie dotyczy aktów prawa miejscowego) – stwierdzenie naruszenia prawa stanowi podstawę do odszkodowawczych roszczeń cywilnoprawnych.

Wyrok Elementy wyroku: Sentencja – która powinna zawierać oznaczenie sądu i stron, protokolanta i ewentualnie prokuratora, miejsce i datę rozpoznania, rozstrzygnięcie. Uzasadnienie – (nie zawsze obligatoryjne) część historyczna(kolejne etapy rozwoju stanu faktycznego, prawnego i przebiegu postępowania, zarzuty i wnioski stron) w drugiej części sąd uzasadnia swoje stanowisko, kieruje do organu administracji instrukcje jeśli sprawa wróci do ponownego rozpatrzenia, decyduje co do wykonalności orzeczenia przed uprawomocnieniem, a także o rozstrzygnięcie o kosztach procesu.

Sąd jest zobowiązany wydać uzasadnienie z urzędu – w razie uwzględnienia skargi w terminie 14 dni od ogłoszenia lub od podpisania sentencji na posiedzeniu niejawnym. Uzasadnienie na wniosek – w sytuacji oddalenia skargi strona ma 7 dni od dnia ogłoszenia lub podpisania sentencji na posiedzeniu niejawnym na złożenie wniosku, a sąd ma 14 dni od otrzymania wniosku na sporządzenie uzasadnienia. Sąd może odrzucić wniosek o uzasadnienie na posiedzeniu niejawnym w drodze zaskarżalnego postanowienia. Uzasadnienie wyroku podpisują sędziowie , którzy brali udział w jego wydaniu. Jeżeli którykolwiek z sędziów nie może podpisać uzasadnienia, przewodniczący lub inny sędzia składu orzekającego zaznacza na wyroku przyczynę braku podpisu

Ogłoszenie Wyroku Ogłoszenie wyroku nastepuje: 1) Na posiedzeniu jawnym na którym zamknięto rozprawę – w wypadku zawiłości można odroczyć ogłoszenie na czas do 14 dni(termin ten może być przedłożony tylko raz i tylko o 7 dni). Ogłoszenie następuje na posiedzeniu jawnym. Nieobecność stron nie wstrzymuje ogłoszena. 2)Ogłoszenie dokonuje się przez czytanie sentencji.-po jej ogłoszeniu przewodniczący lub sędzia sprawozdawca podaje ustnie zasadnicze powodu rozstrzygniecia. 3)Jeżeli orzeczenie zostało wydane na posiedzeniu niejawnym odpis sentencji wyroku doręcza się stronie, jeżeli uzasadnienia wyroku nie sporządza się z urzędu. 4)Jeśli strona nie ma adwokata lub radcy prawnego albo jest pozbawiona wolności to poucza się o środkach zaskarżenia ustnie lub doręcza pouczenie pisemnie. Sąd jest związany wyrokiem od chwili ogłoszenia lub podpisania sentencji na posiedzeniu niejawnym.

Postanowienia Jeżeli sąd nie orzeka w formie wyroku to wydaje postanowienie(zarówno na posiedzeniu jawnym jak niejawnym): 1)Kończące postępowanie – np. o odrzuceniu skargi, o umorzeniu postępowania, o przekazaniu sprawy innemu sądowi administracyjnemu. 2)Wydawane w toku postępowania – np. w sprawie wykonania zaskarżonego aktu, w sprawie zawieszenia postępowania.

Postanowienia wydane na posiedzeniu jawnym, które nie kończą postępowania: 1)wpisuje się do protokołu bez odrębnej sentencji, jeżeli nie służy na nie zażalenie, 2)ogłasza stronom, uzasadnia i doręcza na piśmie, jeżeli służy zażalenie, 3)są wiążące od chwili podpisania sentencji.

Postanowienia wydane na posiedzeniu niejawnym doręcza się stronom z urzędu: 1)jeżeli stronom przysługuje środek zaskarżenia to doręcza się wraz z uzasadnieniem. 2)Jeżeli strona nie jest reprezentowana przez adwokata i radcę prawnego, to należy pouczyć o środkach zaskarżenia przysługujących stronom.

Prawomocność orzeczeń Prawomocność dzieli się na: Prawomocność formalna – polega na niemożności zmiany rozstrzygnięcia zawartego w orzeczeniu sądowym za pomocą zwykłych środków odwoławczych: Prawomocność formalna powstaje, gdy nie służy zwyczajny środek zaskarżenia lub termin do zaskarżenia upłynął. Prawomocność materialna – dotyczy skutków rozstrzygnięcia ze względu na jego treść, zawartą w orzeczeniu sądowym. Prawomocność formalna oznacza powagę rzeczy osądzonej co do tego co w związku skargą stanowiło przedmiot rozstrzygnięcia, przy czym orzeczenie wiąże nie tylko sąd i strony, ale także inne sądy i organy państwowe.

Skarga Kasacyjna instytucja procesowa, która stwarza możliwość prawną legitymowanym podmiotom żądania weryfikacji orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego przez Naczelny Sad Administracyjny

Przedmiotem zaskarżenia są : wyroki ( brak ograniczeń ze względu na rodzaj wyroku lub jego treść) postanowienia (tylko takie, które kończą postępowanie w sprawie, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej)

Podstawy skargi kasacyjnej Reguluje art. 174 p. p. s. a., stanowiąc, że: ,,Skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach: 1)naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie 2)naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.”

Legitymację do złożenia skargi ma: strona, czyli skarżący oraz organ, a także uczestnicy postępowania prokurator- niezależnie od tego czy brał udział w postępowaniu, jeżeli Wg jego oceny wymaga tego ochrona praworządności lub praw człowieka i obywatela Rzecznik Praw Obywatelskich-niezależnie od tego czy brał udział w postępowaniu, jeżeli Wg jego oceny wymaga tego ochrona praworządności lub praw człowieka i obywatela. Ta praworządność dotyczy godzenia w chronione wolności i prawa człowieka i obywatela, a nie naruszenie obiektywnego porządku prawnego, które będzie podstawą skargi kasacyjnej prokuratora.

Przymus zastępstwa Obowiązek sporządzenia skargi przez podmioty powołane do pomocy prawnej reprezentacji stron

Zgodnie z art. 175 ust. 1 : ,,Skarga kasacyjna powinna być sporządzona przez adwokata lub radcę prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.” Ale także: doradcę podatkowego – w sprawach obowiązków podatkowych rzecznika patentowego – w sprawach własności patentowej

Skarga sporządzona przez nie uprawnione podmioty podlega odrzuceniu

Przymus zastępstwa nie obowiązuje gdy skargę kasacyjną sporządza : 1) sędzia, 2)prokurator, 3)notariusz, 4)radca Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, 5)profesor, 6) doktor habilitowany nauk prawnych, będący stroną, jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem, 7)prokurator lub RPO

Cofnięcie skargi kasacyjnej Podmiot wnoszący skargę ma prawo rozporządzalności w zakresie cofnięcia. Cofnięcie skargi bezwzględnie wiąże Naczelny Sąd Administracyjny

Koniec