Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowali: Patryk Klemczak Tomasz Klemczak ODSIECZ WIEDEŃSKA.
Advertisements

Kształtowanie się granic II Rzeczypospolitej
Wykład 4: Systemy nawigacji satelitarnej
WNIOSEK O PRZYZNANIE POMOCY
POGŁĘBIONA OCENA SYTUACJI FINANSOWEJ NA PODSTAWIE ANALIZY WSKAŹNIKOWEJ
Machine learning Lecture 3
Identyfikacja dansylowanych aminokwasów metodą cienkowarstwowej chromatografii na płytkach poliamidowych Gawahir Hassan.
Mechanika kwantowa dla niefizyków
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wybrane bloki i magistrale komputerów osobistych (PC)
HELIOTECHNIKA W chwili obecnej jest niekonkurencyjna w porównaniu ze źródłami konwencjonalnymi, ale jest to „czysta energia” dlatego wiąże się z nią wiele.
Tolerancje i pasowania
B R Y Ł Y P L A T O Ń S K I E.
Bankowość Pieniądz Podstawowe informacje o bankach
Weryfikacja hipotez statystycznych
Krakowskie Sympozjum Naukowo-Techniczne
Zasilacze prądu stałego Czyli rzeczywiste źródła napięcia
Prof. nadzw. dr hab. inż. Jarosław Bartoszewicz
Mechanika kwantowa dla niefizyków
Grzegorz Karasiewicz Katedra Marketingu Wydział Zarządzania UW
1 czerwca w zerówce.
„ Mały Miś i polskie tradycje Bożego Narodzenia”
Box Behnken Design w optymalizacji procesu biosyntezy β-karotenu w hodowlach drożdży Rhodotorula rubra Ludmiła Bogacz-Radomska(1), Joanna Harasym(1,2,3),
Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …. ……………
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Rachunki makroekonomiczne
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Prezentacje wykonali: Marcin Łukasik Wiktor Kołek
GOSPODAROWANIE ZASOBAMI W ORGANIZACJI
Co to jest SSC Master… SSC Master to platforma elektronicznego obiegu, dekretacji i akceptacji dokumentów w organizacji. Dzięki szerokiemu i elastycznemu.
Podstawy pomagania SPPiIK, 2016 Anna Gromińska.
Chemia biopierwiastków
Sedymentacja.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Hiszpania,Portugalia,Litwa,Polska,Turcja,Włochy,Chorwacja Desery.
Prawo pracy – ćwiczenia (IX)
Dotarcie do specyficznej grupy docelowej
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata za rok 2016 Warszawa, 26 czerwca 2017 r. Materiał.
Srebrna Małopolska regionalne inicjatywy na rzecz seniorów
Stan Wojenny.
O UTWORZENIE ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku
ZAWODOZNAWSTWO Materiały zrealizowane w ramach projektu
Wykład 8: Złożone problemy przetwarzania mobilnego
Realizacja sprzężenia od siły w układzie sterowania robotem do zastosowań neurochirurgicznych Dorota Marszalik Wieliczka,
Funkcje generujące w kombinatoryce
Ruch turystyczny w Krakowie w 2015 roku
© dr hab. Inż. Paweł Jabłoński
Adsorpcja faza stała/ gazowa lub ciekła faza ciekła/ gazowa lub ciekła
MODELE EPIDEMIOLOGICZNE
Dowody matematyczne - zadania podstawowe
Zagadnienie prawdy Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Ewolucja gwiazd.
Potencjał chemiczny Potencjał chemiczny ma charakter siły uogólnionej,
STAŁE RÓWNOWAGI REAKCJI PROTOLITYCZNYCH
Optymalizacja sieci drogowej propozycja algorytmu
Nie ma innego – Tylko Jezus Mariusz Śmiałek
W ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
R- Punkt referencyjny (wyjściowy) obrabiarki
Parki krajobrazowe na Podlasiu
Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 im. Tadeusza Kościuszki
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zasady poprawnej komunikacji – jak uniknąć konfliktów ?
Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze
Moje dziecko i jego potrzeby.
Edukacja psychologiczna
GMINA RUDZINIEC.
Czym jest mowa nienawiści?
Wykład 7 Prawo urzędnicze.
Wsparcie dla przedsiębiorców oferowane przez Powiatowy Urząd Pracy
Zapis prezentacji:

Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych Luty 2017 r.

Rozpoczynamy prekonsultacje: Zmiany w finansowaniu Rozpoczynamy prekonsultacje: Wstępna propozycja terminów i miejsc warsztatów: Katowice – 3 lutego 2017 roku, Gdańsk – 9 lutego 2017 roku, Bydgoszcz – 16 lutego 2017 roku, Warszawa – 28 lutego 2017 roku.  

Zmiany w finansowaniu I PANEL SUBWENCJA OŚWIATOWA Sposób ustalenia łącznej kwoty subwencji oświatowej Sposób podziału kwoty subwencji oświatowej Małe szkoły Zmianowość DOTACJA PRZEDSZKOLNA  

Zmiany w finansowaniu OBECNY SYSTEM Ogólne przepisy dotyczące ustalania kwoty subwencji oświatowej: „Kwota subwencji oświatowej nie niższa niż w roku ubiegłym skorygowana o zmianę zadań oświatowych.” (art. 28 ust. 1 Ustawy o dochodach JST) Słabości obecnego systemu: Mało przejrzysty system; Brak gwarancji wysokości subwencji;

Zmiany w finansowaniu OBECNY SYSTEM Sposób podziału subwencji oświatowej Sposób podziału na ucznia Z uwzględnieniem typów i rodzajów szkół Z uwzględnieniem awansu zawodowego nauczycieli Kwota subwencji dla szkoły: Część podstawowa* - kwota na ucznia 5293 zł w 2017 r. + część uzupełniająca* - wagi na różne kategorie uczniów * Skorygowana wskaźnikiem Di

Zmiany w finansowaniu OBECNY SYSTEM Słabości: System korzystny dla dużych szkół w dużych miastach o z dużej liczebności uczniów na oddział.

Zmiany w finansowaniu Dane dotyczą szkół podstawowych, ogólnodostępnych, prowadzonych przez JST, z wyłączeniem klas łączonych, z wyłączeniem szkół nietypowych (tj. z dużym udziałem uczniów niepełnosprawnych, uczniów mniejszości, uczniów w oddziałach mistrzostwa sportowego itp.)

Zmiany w finansowaniu Dane dotyczą szkół podstawowych, ogólnodostępnych, prowadzonych przez JST, z wyłączeniem klas łączonych, z wyłączeniem szkół nietypowych (tj. z dużym udziałem uczniów niepełnosprawnych, uczniów mniejszości, uczniów w oddziałach mistrzostwa sportowego itp.)

Zmiany w finansowaniu

Zmiany w finansowaniu

Nowy model podziału kwoty podstawowej subwencji Zmiany w finansowaniu Propozycja MEN Nowy model podziału kwoty podstawowej subwencji

Ustalanie łącznej kwoty subwencji: Zmiany w finansowaniu Ustalanie łącznej kwoty subwencji: Określenie w przepisach ustawy co ma pokrywać subwencja

Zmiany w finansowaniu Sposób podziału subwencji oświatowej Uzależnienie wysokości subwencji dla danej jednostki samorządu terytorialnego nie tylko od liczby uczniów w danej jednostce samorządu terytorialnego, ale także od liczby oddziałów (tj. część subwencji kalkulowana byłaby na ucznia, a część subwencji kalkulowana byłaby na oddział); „Czy dla wszystkich szkół czy tylko szkół podstawowych? Uwzględnienie w podziale subwencji mechanizmu różnicującego środki finansowe w zależności od liczby godzin wynikającej z ramówek; Utrzymanie wag na różne kategorie uczniów (np. niepełnosprawni, mniejszości, itp.) w dotychczasowej wysokości.

Zmiany w finansowaniu Obecny model: Subwencja naliczona dla jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej szkołę = Wskaźnik zależny od struktury awansu zawodowego nauczycieli, uwzględniający dodatek wiejski i mieszkaniowy * (Część podstawowa na ucznia + Część dodatkowa na ucznia).

Zmiany w finansowaniu Obecny model: Część podstawowa na ucznia = Standard finansowy A * Liczba uczniów w szkole. Część dodatkowa na ucznia Suma dla każdej wagi {Liczba uczniów przypisana do danej wagi przemnożona przez wartość tej wagi}.

Zmiany w finansowaniu Obecny model (wzory): 𝑆=𝐷∗(𝑆𝑃+𝑆𝐷) 𝐶𝑧ęść 𝑝𝑜𝑑𝑠𝑡𝑎𝑤𝑜𝑤𝑎=𝑆𝑃=𝐴∗𝑈 𝐶𝑧ęść 𝑑𝑜𝑑𝑎𝑡𝑘𝑜𝑤𝑎=𝑆𝐷=𝐴∗ 𝑖=1 𝑛 𝑁 𝑖 ∗ 𝑊 𝑖 S - Subwencja naliczona dla jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej szkołę; D – Wskaźnik zależny od struktury awansu zawodowego nauczycieli, uwzględniający dodatek wiejski i mieszkaniowy; U – Liczba uczniów w szkole; A – Standard finansowy A; 𝑁 𝑖 ∗ 𝑊 𝑖 – Liczba uczniów przypisana do i-tej wagi w obecnym modelu przemnożona przez wartość i-tej wagi;

Zmiany w finansowaniu Przyszły model, wariant I Subwencja naliczona dla jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej szkołę = Wskaźnik zależny od struktury awansu zawodowego nauczycieli, uwzględniający dodatek wiejski i mieszkaniowy * (Część podstawowa na oddział + Część dodatkowa na oddział + Część podstawowa na ucznia + Część dodatkowa na ucznia).

Zmiany w finansowaniu Przyszły model, wariant I Część podstawowa na oddział = 80% * (Średni koszt godziny pracy nauczyciela realizującego ramowe plany nauczania + religia) * Suma dla każdej klasy {Liczba oddziałów danej klasy przemnożona przez liczbę godzin wynikających z ramowych planów nauczania i religii dla danej klasy}. + Część dodatkowa na oddział + Część podstawowa na ucznia + Część dodatkowa na ucznia

Zmiany w finansowaniu Przyszły model, wariant I Część dodatkowa na oddział = (Średni koszt godziny pracy nauczyciela realizującego ramowe plany nauczania + religia) * Suma dla każdej wagi {Liczba oddziałów przypisana do danej wagi przemnożona przez wartość tej wagi}. (przewidziane wagi zależne od oddziału, np. dla oddziału integracyjnego oraz waga wiejska 0,25) + Część dodatkowa na oddział + Część podstawowa na ucznia + Część dodatkowa na ucznia

Zmiany w finansowaniu Przyszły model, wariant I Część podstawowa na ucznia = Standard finansowy na każdego ucznia w nowym modelu * Liczba uczniów w szkole. Część dodatkowa na ucznia Standard finansowy A Suma dla każdej wagi {Liczba uczniów przypisana do danej wagi przemnożona przez wartość tej wagi}. (przewidziane wagi zależne od ucznia, np. dla uczniów niepełnosprawnych)

Zmiany w finansowaniu Przyszły model, wariant I (wzory) 𝑆=𝐷∗(𝑆𝑃𝑂+𝑆𝐷𝑂+𝑆𝑃𝑈+𝑆𝐷𝑈) 𝐶𝑧ęść 𝑝𝑜𝑑𝑠𝑡𝑎𝑤𝑜𝑤𝑎 𝑛𝑎 𝑜𝑑𝑑𝑧𝑖𝑎ł=𝑆𝑃𝑂=0,8∗𝐺∗ 𝑖=1 8 𝑂 𝑖 ∗ 𝑅 𝑖 𝐶𝑧ęść 𝑑𝑜𝑑𝑎𝑡𝑘𝑜𝑤𝑎 𝑛𝑎 𝑜𝑑𝑑𝑧𝑖𝑎ł=𝑆𝐷𝑂=𝐺∗ 𝑖=1 𝑘 𝑁𝑜 𝑖 ∗ 𝑊𝑜 𝑖 𝐶𝑧ęść 𝑝𝑜𝑑𝑠𝑡𝑎𝑤𝑜𝑤𝑎 𝑛𝑎 𝑢𝑐𝑧𝑛𝑖𝑎=𝑆𝑃𝑈=𝐴𝑢∗𝑈 𝐶𝑧ęść 𝑑𝑜𝑑𝑎𝑡𝑘𝑜𝑤𝑎 𝑛𝑎 𝑢𝑐𝑧𝑛𝑖𝑎=𝑆𝐷𝑈=𝐴𝑢 𝑖=1 𝑙 𝑁𝑢 𝑖 ∗ 𝑊𝑢 𝑖

Zmiany w finansowaniu S - Subwencja naliczona dla jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej szkołę; D – Wskaźnik zależny od struktury awansu zawodowego nauczycieli, uwzględniający dodatek wiejski i mieszkaniowy; U – Liczba uczniów w szkole; Au – Standard finansowy na każdego ucznia w nowym modelu G – Średni koszt godziny pracy nauczyciela realizującego ramowe plany nauczania + religia; 𝑁 𝑖 ∗ 𝑊 𝑖 – Liczba uczniów przypisana do i-tej wagi w obecnym modelu przemnożona przez wartość i-tej wagi; 𝑂 𝑖 ∗ 𝑅 𝑖 – Liczba oddziałów dla i-tej klasy przemnożona przez liczbę godzin wynikających z ramowych planów nauczania i religii dla i-tej klasy; 𝑁𝑜 𝑖 ∗ 𝑊𝑜 𝑖 - Liczba oddziałów przypisana do i-tej wagi przemnożona przez wartość i-tej wagi (przewidziane wagi zależne od oddziału, np. dla oddziału integracyjnego oraz waga wiejska 0,25); 𝑁𝑢 𝑖 ∗ 𝑊𝑢 𝑖 - Liczba uczniów przypisana do i-tej wagi w nowym modelu przemnożona przez wartość i-tej wagi (przewidziane wagi zależne od ucznia, np. dla uczniów niepełnosprawnych)

Zmiany w finansowaniu Założenia: Efekty na przykładzie finansowania ogólnodostępnej szkoły podstawowej w zakresie podstawowym. Tylko systemowe wagi. Na tym etapie założono łącznie te same środki finansowe na poziomie szkoły podstawowej w starym i nowym modelu finansowania. Wzięto pod uwagę standard finansowy A, wagę wiejską, wagę dla małych szkół i wagę dla oddziałów klas I-III. Dla wsi i miast do 5 tys. mieszkańców pominięto wagę R (w związku z adresowanie tej wagi do konkretnych wydatków i porównywalnością analizy). Część podstawowa na oddział określona w wysokości 80% pełnych kosztów wynagrodzeń nauczycieli realizujących w oddziale ramowe plany nauczania wraz z religią, tj. średnio 68 tys. zł. W ramach części dodatkowej na oddział przyjęto wagę wiejską na oddział w wysokości 25% - oznacza to, że na wsi i w mieście do 5 tys. mieszkańców część podstawowa na oddział wraz z wagą wiejską pokrywa pełne koszty wynagrodzeń nauczycieli realizujących w oddziale ramowe plany nauczania wraz z religią (tj. średnio 86 tys. zł) bez względu na liczbę uczniów.

Zmiany w finansowaniu Na tym etapie nie symulowano skutków podziału na grupy, ale docelowo system będzie uwzględniał taki podział. Na poziomie średniej wielkości oddziału klasowego (16 na wsi i 21 w mieście) nowy model przelicza te same środki co obecny model. Wartość łącznych środków dla wsi i miast jest podobna jak obecnie. Nie ma przesunięcia między wsią a miastem.

Zmiany w finansowaniu

Zmiany w finansowaniu Efekty Obecny model Nowy model – Wariant I L.p. Efekty   Obecny model Nowy model – Wariant I Wieś i miasto <= 5 tys. Miasto > 5 tys. 1 Pokrycie pełnych wynagrodzeń nauczycieli realizujących ramowy plan nauczania 10 uczniów 16 uczniów z samego faktu utworzenia oddziału 8 uczniów (80% wynagrodzeń za ramówki niezależnie od liczby uczniów 2 Pokrycie wydatków z poz. 1 + 1 dodatkowy etat nauczyciela 13 uczniów na oddział dla 1 ciągowej szkoły 17 uczniów na oddział dla 2 ciągowej szkoły 5 uczniów na oddział dla 1 ciągowej szkoły 11 uczniów dla na oddział 2 ciągowej szkoły 3 Pokrycie wydatków z poz. 1 + 2 dodatkowe etaty nauczycieli 15 uczniów na oddział dla 1 ciągowej szkoły 18 uczniów na oddział dla 2 ciągowej szkoły 10 uczniów na oddział dla 1 ciągowej szkoły 13 uczniów na oddział dla 2 ciągowej szkoły 4 Pokrycie wydatków z poz. 1 + 3 dodatkowe etaty nauczycieli 16 uczniów na oddział dla 1 ciągowej szkoły 19 uczniów na oddział dla 2 ciągowej szkoły 15-16 uczniów na oddział dla 2 ciągowej szkoły 5 Kwota na oddział przy średniej wielkości oddziału (16 wieś, 21 miasto) 121 tys. zł 115 tys. zł (jak obecnie) 6 Kwota na oddział przy bardzo małej wielkości oddziału, tj. na poziomie 10% najmniej licznych oddziałów (8 wieś, 20 miasto) 68 tys. zł 109 tys. zł 104 tys. zł (52% więcej) 113 tys. zł (4% więcej) 7 Kwota na oddział przy bardzo dużej wielkości oddziału, tj. na poziomie 10% najbardziej licznych oddziałów (18 wieś, 24 miasto) 136 tys. zł 131 tys. zł 126 tys. zł (8% mniej) 122 tys. zł (7% mniej)

Zmiany w finansowaniu Wieś i miasto do 5 tys. mieszkańców Średnia liczba uczniów na oddział Wieś i miasto do 5 tys. mieszkańców Miasto powyżej 5 tys. mieszkańców Obecnie Propozycja Różnica % 7 59 742 101 525 69,9% 44 922 84 325 87,7% 8 68 277 103 742 51,9% 51 340 86 542 68,6% 9 76 811 105 960 37,9% 57 757 88 760 53,7% 10 85 346 108 178 26,8% 64 175 90 978 41,8% 11 93 881 110 396 17,6% 70 592 93 196 32,0% 12 90 983 112 614 23,8% 65 578 95 414 45,5% 13 98 565 114 831 16,5% 71 042 97 631 37,4% 14 106 147 117 049 10,3% 76 507 99 849 30,5% 15 113 729 119 267 4,9% 81 972 102 067 24,5% 16 121 310 121 485 0,1% 87 437 104 285 19,3% 17 128 892 123 703 -4,0% 92 901 106 503 14,6% 18 136 474 125 920 -7,7% 98 366 108 720 10,5% 19 144 056 128 138 -11,0% 103 831 110 938 6,8% 20 151 638 130 356 -14,0% 109 296 113 156 3,5% 21 159 220 132 574 -16,7% 114 761 115 374 0,5% 22 166 802 134 792 -19,2% 120 225 117 592 -2,2% 23 174 384 137 009 -21,4% 125 690 119 809 -4,7% 24 181 966 139 227 -23,5% 131 155 122 027 -7,0% 25 189 548 141 445 -25,4% 136 620 124 245 -9,1% 26 197 130 143 663 -27,1% 142 085 126 463 27 204 711 145 881 -28,7% 147 549 128 681 -12,8% 28 212 293 148 098 -30,2% 153 014 130 898 -14,5% 29 219 875 150 316 -31,6% 158 479 133 116 -16,0% 30 227 457 152 534 -32,9% 163 944 135 334 -17,5%

Zmiany w finansowaniu Zabezpieczeniem przed sztucznym tworzeniem oddziałów mogłaby być zasada, zgodnie z którą jeśli szkoła ma więcej niż 1 oddział danej klasy to do potrzeb naliczania środków na tę szkołę koryguje się odpowiednio w dół liczbę oddziałów w przypadku jeśli liczba utworzonych oddziałów jest wyższa niż wynika to z limitu 25. Na przykład: można mieć 2 oddziały jeśli w klasie jest 25 dzieci, ale jeśli szkoła utworzyła 2 oddziały a w klasie jest 25 dzieci, to naliczenie (w części oddziałowej) będzie uwzględniało tylko 1 oddział.

Zmiany w finansowaniu Uwzględnienie w algorytmie podziału subwencji: Wagi promującej szkoły, w których nie ma zmianowości Wagi dla małych szkół zróżnicowanej ze względu na zamożność gminy – „Jaki wskaźnik badający zamożność gminy zastosować?”

Zmiany w finansowaniu DOTACJA PRZEDSZKOLNA Propozycje zmian Wprowadzenie finansowania wszystkich dzieci w wychowaniu przedszkolnym poprzez subwencję oświatową (z jednoczesnym odejściem od dotacji przedszkolnej i z uwzględnieniem odpowiedniego zmniejszenia udziału dochodów jednostek samorządu terytorialnego w podatkach).  

Zmiany w finansowaniu DOTACJA PRZEDSZKOLNA Inne propozycje zmian: Naliczanie dotacji według organu rejestrującego a nie jak obecnie wg. położenia przedszkola. Zróżnicowanie kwoty dotacji ze względu na rodzaj placówki wychowania przedszkolnego i jej zlokalizowanie.  

Dziękuję za uwagę