Praca dyplomowa inżynierska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dostęp do Internetu Frame Relay tp
Advertisements

Usługi sieciowe Wykład 5 DHCP- debian
Mikrokomputerowych Systemów Sterowania
Marcin Piotrowski. Najpopularniejszymi darmowymi przeglądarkami są Internet Explorer, Opera, Mozilla Firefox, Google Chrome.
Programowanie wizualne PW – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Mechanizmy pracy równoległej
Budowa i zastosowanie sieci CompoBus/S
Przegląd protokołów rodziny TCP/IP (1)
Budowa Sewera i Klienta opartego na protokole udp
Rozszerzalność systemów rozproszonych
Autor Roman Jędras Prowadzący: dr inż. Antoni Izworski Przedmiot:
Architektura systemu Gra strategiczna „Strusia Jama”
Internet Communication Engine
Poj ę cia Sieciowe. IMAP-to internetowy protokół pocztowy zaprojektowany IMAP-to internetowy protokół pocztowy zaprojektowany POP3-to protokół internetowy.
FTP Autor: Topolewski Jacek.
Urządzenia sieciowe Topologie sieci Standardy sieci Koniec.
Usługi sieciowe Wykład 5 DHCP- debian Jarosław Kurek WZIM SGGW 1.
Systemy operacyjne.
PING: Program używany do diagnozowania połączeń sieciowych.
Sieci komputerowe: Firewall
Sterowanie robotem mobilnym w zastosowaniu do ligi RoboCup
Obsługa routera Wykład: Zaawansowane sieci komputerowe
Rozwiązywanie problemów z routerem
Artur Szmigiel Paweł Zarębski Kl. III i
Internet Usługi internetowe.
Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki Warszawa 2008
Interaktywny serwer WWW zrealizowany na platformie mikrokontrolera
Efektywna transmisja plików za pomocą TCP Piotr Kasprzyk Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej.
Heterogeniczne procesory wielordzeniowe w urządzeniach audio
Heterogeniczne procesory wielordzeniowe w urządzeniach audio
Heterogeniczne procesory wielordzeniowe w urządzeniach audio
PROJEKT GRUPOWY SYSTEM ANTYKOLIZYJNY DLA ROBOTÓW PRZEMYSŁOWYCH Grupa: P. Bocian K. Czułkowski A. Hryniewicz opiekun: mgr inż. Piotr Fiertek.
USŁUGA FTP 1. Definicja FTP. FTP (File Transfer Protocol, ang. protokół transmisji plików) jest protokołem typu klient-serwer, który umożliwia przesyłanie.
Informatyczne narzędzia wspomagające pracę na odległość
Protokół Komunikacyjny
Układ sterowania ramieniem teleskopu
Opracował : Przemysław Drzymała
WYDZIAŁ ELEKTRYCZNY PB
Budowa systemu komputerowego
BUDOWA I DZIAŁANIE SIECI KOMPUTEROWYCH
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
Temat 4: Rodzaje, budowa i funkcje urządzeń sieciowych.
Edgar OSTROWSKI, Jan KĘDZIERSKI
Opracowanie radiomodemu i programu do transmisji danych
Opracowanie powłoki bazy danych MySQL
FTP (file transfer protocol) jest protokołem WARSTWY APLIKACJI, który umożliwia transmisje i odbiór plików z odległego systemu oraz różnorakie operacje.
mgr inż. Mariola Stróżyk
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
System synchronizacji oraz współdzielenia plików pomiędzy wieloma użytkownikami oraz urządzeniami poprzez sieć Internet Rafał Olszewski Promotor: Mgr inż.
Analiza mechanizmów sterowania przepływem pakietów w protokole TCP
Narzędzie do programowania sterowników EKC Programator EKA183A
Etapy uruchamiania systemu Pliki konfiguracyjne
Sieci komputerowe.
Aplikacje TCP i UDP. Łukasz Zieliński
Sieci komputerowe E-learning
Konfiguracja VPN Serwera – Windows 7
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Bezpieczeństwo protokołu HTTP Paweł Perekietka.
WSPM - Wirtualny System Plików Multimedialnych Igor BOKUN, Stanisław STRELNIK, Krzysztof ZIELIŃSKI Katedra Informatyki Akademia Górniczo-Hutnicza.
Podział sieci komputerowych
ZAPORY SIECIOWE - FIREWALL
Środowisko wspomagania automatycznej instalacji GNU/Linux „Multistart” Marta Szcześniak.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYDZIAŁ INFORMATYKI STOSOWANEJ VPN TYPU KLIENT-SERWER, KONFIGURACJA NA MICROSOFT ISA 2006.
Sterownik zwrotnic WS90E
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu wspomagania pracy Referatu Reprografii Promotor: mgr inż. Dariusz OlczykWykonała: Katarzyna Ściwiarska.
Sterowane ramię robota
Autor: Maciej Podsiadły Promotor: dr inż. Dariusz Chaładyniak
Protokoły używane w sieciach LAN Funkcje sieciowego systemu komputerowego Wykład 5.
Wydział Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Urządzenia typu Rooftop.
Ethernet interface Agregaty wody lodowej 1.
Zapis prezentacji:

Praca dyplomowa inżynierska Autor : Krzysztof Baranowski Tytuł: Komunikacja bezprzewodowa z grupą robotów mobilnych z wykorzystaniem technologii Bluetooth Opiekun : dr. inż. Wojciech Szynkiewicz

Plan prezentacji Cel i zakres pracy Stanowisko badawcze Założenia projektowe Budowa i działanie serwera Przeprowadzone testy Podsumowanie

Cel i zakres pracy Opracowanie projektu, implementacja oraz wdrożenie serwera komunikacyjnego. Utworzenie warstwy pośredniczącej w komunikacji pomiędzy programem realizującym algorytm gry robotów, a robotem typu HMT2. Umożliwienie gry w dwóch trybach: Tryb robocup Tryb gry pojedynczej Umożliwienie współpracy z systemem operacyjnym zaprojektowanym dla robota HMT2 oraz z programem pracy zdalnej. Określenie wzorców pisania programu klienta.

Stanowisko badawcze (1) Turniej RoboCUP. Drużyna 6 robotów typu HMT2. Budowa mechaniczna robota HMT2: Korpus Dwukołowa baza jezdna Enkodery prędkości Zasilanie Podpory Budowa sterownika elektronicznego robota HMT2: Moduł główny (Adapter Bluetooth EYMF2CAMM-XX firmy TAIYO YUDEN, wyświetlacz LCD) Moduł silników Oprogramowanie sterownika robota HMT2: Program pracy zdalnej System operacyjny

Stanowisko badawcze (2) - Schemat komunikacji z komputerem PC Serwer komunikacyjny. Program mserver-0.23a. Wirtualny port szeregowy COM, (/dev/rfcommX). Klient w sieci Ethernet.

Założenia projektowe (1) Wykorzystanie technologii komunikacji bezprzewodowej Bluetooth. Wykorzystanie sieci Ethernet do współpracy z programami klientów realizującymi algorytm gry robotów. Serwer działa w systemie Linux i jest utworzony w języku C. Ustanawia i zrywa połączenie wykorzystując interfejs komunikacji szeregowej SPP modułu Bluetooth oraz protokół i gniazda RFCOMM. Parametry serwera i meczu określane są w przygotowanym wcześniej pliku konfiguracyjnym. Rozmieszczenie przestrzenne komputera PC i boiska – jak najbliżej siebie. Projekt i implementacja serwera nie zakładają realizacji komunikacji z robotami innego typu niż HMT2.

Założenia projektowe (2) - wykorzystywane mechanizmy języka C TCP_NODELAY – wyłączenie algorytmu Negl’a. SO_REUSEADDR – szybkie ponowne łączenie do gniazda słuchającego (w stanie WAIT gniazda TCP/IP). O_NONBLOCK – przestawienie gniazda w tryb nieblokujący przy komendzie recv(). SELECT() – mechanizm monitorowania wielu gniazd w tym samym czasie. Sprawdza gotowość gniazda do odczytu lub zapisu.

Budowa i działanie serwera (1) Bloki funkcjonalne: Konfiguracja Ustalenie trybu działania Czytanie konfiguracji Nawiązywanie połączeń Z robotami Z klientami Pętla główna Odbiór komend Wykonywanie komend Odmierzanie czasu meczu

Budowa i działanie serwera (2) - tryby pracy Tryb robocup Jeden program klienta. Klient steruje 6 robotami na raz. Tryb pojedynczy Wiele programów klienta. Jeden program klienta steruje jednym robotem.

Budowa i działanie serwera (3) - współpraca z systemem operacyjnym i programem pracy zdalnej Stos BlueZ. Nawiązywanie i zrywanie połączenia. Odczytywanie wartości prędkości. Współpraca z programem pracy zdalnej

Budowa i działanie serwera (4) - komendy wysyłane przez program klienta Stop - zatrzymuje prace serwera. Start - wznawia prace serwera. Restart - resetowanie połączenia z robotem. Quit - odłączenie programu klienta od serwera. Gameover - zakończenie meczu. Chat tekst - wymiana wiadomości pomiędzy programami klientów. P<liczba> - wysyła wartość prędkości (liczba) dla prawego silnika. L<liczba> - wysyła wartość prędkości (liczba) dla lewego silnika. p - pobiera wartość prędkości prawego silnika. l - pobiera wartość prędkości lewego silnika. ?<cyfra> - pobiera wartość odczytaną na jednym z 7 czujników modułu silnikowego sterownika robota. !<cyfra> - pobiera wartość odczytaną na jednym z 3 czujników modułu głównego sterownika robota.

Przeprowadzone testy Środowisko testowe 6 testów Wyznaczenie optymalnej odległości położenia serwera komunikacyjnego i boiska (1-3 metry). Testy szybkości odpowiedzi na wysyłane ciągi komend dla systemu operacyjnego i programu pracy zdalnej. Komendy wysyłane pojedynczo Komendy wysyłane z dużą częstotliwością

Podsumowanie Opracowano serwer komunikacyjny do sterowania drużyną robotów HMT2. Wykorzystano technologię Bluetooth do komunikacji bezprzewodowej z robotami. Umożliwiono współpracę serwera z dwoma wersjami sterownika robota HMT2. Umożliwiono pracę serwera w dwóch trybach docelowym i treningowym. Wykonano testy serwera. Możliwe kierunki rozwoju.