Program Przeciwdziałanie Szarej Strefie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przestępstwa Ubezpieczeniowe
Advertisements

POSTĘPOWANIE KARNE SKARBOWE W PRAKTYCE
Gałęzie prawa wewnętrznego
Władza sądownicza w Polsce
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 OLAF Europejski Urząd ds. Zwalczania.
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan
POLICJA.
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Luka podatkowa i jej wpływ na gospodarkę
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982r
Straty Skarbu Państwa w VAT
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Podstawy kryminologii
Pomysłodawca i założyciel
  „Zakres i przesłanki związania sądu administracyjnego wyrokiem sądu w sprawie karnoskarbowej” dr Piotr Stanisławiszyn Zakład Prawa Finansowego.
Sprawa podatkowa.
Pijani kierowcy na polskich drogach
Bezpieczeństwo w sieci
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Aleksander Olszewski.  United States vs $ 4,255,625,39.  Dwa etapy w historii zjawiska:  Wykorzystywanie prostych metod i środków  Wyspecjalizowana.
AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
Obowiązywanie k.k.s. w czasie
Nauki penalne: Prawo karne (materialne, formalne i wykonawcze)
branże, zagrożenia, skala, przeciwdziałanie
Odstąpienie od wymierzenia kary lub środka karnego:
System środków penalnych za wykroczenia skarbowe:
STADIA PROCESU KARNEGO
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
Kara ograniczenia wolności za przestępstwa skarbowe
Ćwiczenia II dr Katarzyna Łucarz. Jest to czyn Zawiniony - zachodzi możliwość przypisania winy sprawcy czynu zabronionego pozbawienia wolności. grzywny.
Narada Roczna Komendy Miejskiej Policji w Tarnobrzegu styczeń główne efekty pracy służby kryminalnej w roku 2014.
Nowelizacja kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw -- nowa struktura orzekania i wykonania kary.
Działania Zachodniopomorskiej
Nowelizacja kodeksu karnego – najważniejsze zmiany po 1 lipca 2015 r.
Kara ograniczenia wolności w nowym kształcie
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
 SSO Ewa Ważny. cykliczne spotkania przedstawicieli wszystkich środowisk zainteresowanych mediacją : mediatorów, sędziów, adwokatów, radców prawnych,
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
Cje dr Karolina Kremens, LL.M. Katedra Postępowania Karnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski Współpraca prokuratora z organami.
Cje Zakończenie postępowania przygotowawczego. Akt oskarżenia
Uczestnicy procesu Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 9 grudnia 2015 Przykłady typów zdarzeń z udziałem pracowników ARiMR mające znamiona korupcji lub konfliktu.
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
Istota regulacji zawartej w art. 11 § 1 k.k. sprowadza się do tego, iż ten sam czyn stanowić może tylko jedno przestępstwo - niezależnie od tego, znamiona.
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Temat 4: Obowiązywanie kodeksu karnego skarbowego w przestrzeni (co do miejsca i osób)
COMMUNITY COURT (CENTRUM SPRAWIEDLIWOŚCI NAPRAWCZEJ) DOŚWIADCZENIA USA W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMU DROBNEJ PRZESTĘPCZOŚCI Bartosz Pilitowski Posiedzenie Rady.
Temat 3: Zasadność utrzymania odrębności kodeksu karnego skarbowego (prawa karnego skarbowego)
Wpływ spraw karnych ogółem – spadek wpływu o 25,4 %
Stacjonarne Studia Administracji Prawo karne materialne Kary mgr Katarzyna Piątkowska Katedra Prawa Karnego Materialnego.
Przeciwdziałanie Szarej Strefie
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Ćwiczenia z przedmiotu „Kryminologia” nr 5
Prawo karne materialne
Cje Stadia postępowania karnego Tryby ścigania przestępstw
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
„Tajemnica skarbowa idea vs. rzeczywistość
Środki zabezpieczające – wybór orzecznictwa
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Przedawnienie i zatarcie skazania
Porozumienia procesowe
Zapis prezentacji:

Program Przeciwdziałanie Szarej Strefie 2014-2020 www.pwc.pl Program Przeciwdziałanie Szarej Strefie 2014-2020 Konferencja w Ministerstwie Finansów 9 grudnia 2016 r.

Fakty i mity Fakt Mit Mit Fakt Szara strefa i strefa wyłudzeń to poważne zagrożenie dla Państwa, społeczeństwa i biznesu 12,4% PKB – szacowany rozmiar szarej strefy w Polsce w 2014 r. (badanie dla UNGC) 2,5% PKB – szacowana luka w VAT w 2016 r. (wg PwC) 81,9 mld PLN – wartość ujawnionych pustych faktur w 2015 r. Fakt 1 Szara strefa i strefa wyłudzeń mnie nie dotyka i jest problemem małej wagi Mit 2 Szara strefa i strefa wyłudzeń to problem Skarbu Państwa Mit 3 Szara strefa i strefa wyłudzeń jest kreowana przez ludzi Fakt 4

Szara strefa a przestępczość gospodarcza Skuteczna walka z szarą strefą i strefą wyłudzeń wymaga rozwiązań podatkowych i rozwiązań karnych Szara strefa i strefa wyłudzeń > zachowania podatników, które są ukierunkowane na uzyskanie korzyści poprzez naruszenie przepisów prawa (w tym podatkowych) lub ich nadużycie Uszczuplenie należności budżetowych (efekt szarej strefy i strefy wyłudzeń) jest powodowane naruszeniem lub nadużyciem przepisów podatkowych Naruszenie lub nadużycie przepisów podatkowych z reguły oznacza złamanie przepisów karnych A więc: Szara strefa i strefa wyłudzeń skutkuje przestępczością gospodarczą (skarbową) Szarą strefę i strefę wyłudzeń można zwalczać i wykrywać poprzez stosowanie przepisów podatkowych Szarą strefę i strefę wyłudzeń można zwalczać i wykrywać poprzez stosowanie przepisów karnych Wymiar sprawiedliwości również dysponuje narzędziami w zwalczaniu szarej strefy i strefy wyłudzeń

Dotychczasowe działania 7,8 mld PLN – wzrost wpływów z VAT w 2016 r.* * Porównując dane (rdr) za okres za pierwsze dziesięć miesięcy 2015 r. i 2016 r. Dotychczas głównym „aktorem” w zwalczaniu szarej strefy był Minister Finansów: Loteria paragonowa Jednolity plik kontrolny Pakiet paliwowy i Pakiet energetyczny Zmiany w przepisach w zakresie VAT (rozszerzenie odwrotnego obciążenia, modyfikacja solidarnej odpowiedzialności, wyrejestrowanie nieaktywnych podatników, kwestia wirtualnych biur, deklaracje kwartalne, sankcja VAT) Planowane zmiany w organizacji administracji celno-skarbowej Propozycje wprowadzenia Pakietu przewozowego Propozycja zmian w zakresie kas rejestrujących Ale wciąż widać potrzebę wprowadzenia rozwiązań „ogólnosystemowych” (a nie punktowych), które pozwolą ograniczyć problem szarej strefy i strefy wyłudzeń w podatkach Intensywne kontrole podatkowe i skarbowe (domiary zaległego podatku) Elementem działań kontrolnych (podatkowych i skarbowych) powinny być również działania w wymiarze karnym

Charakterystyka współczesnej przestępczości skarbowej i gospodarczej Z szarą strefą i strefą wyłudzeń można wygrać tylko przeznaczając na ten cel adekwatne zasoby Działalność w szarej strefie i strefie wyłudzeń (w najpoważniejszych przypadkach) jest prowadzona w oparciu o skomplikowane mechanizmy „biznesowe” Elementem działalności szarostrefowej jest ukrywanie korzyści bądź wprowadzanie ich do legalnego obiegu (pranie pieniędzy) Osoby działające w szarej strefie i strefie wyłudzeń współpracują ze sobą (samemu trudno uzyskać istotne korzyści / poważnie uszczuplić Skarb Państwa) Osoby działające w szarej strefie korzystają z dobrych specjalistów prawnych, którzy pomagają im uniknąć odpowiedzialności

Obserwacje w zakresie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości (1) Brak spójności w kwalifikacji podobnych czynów zabronionych (np. wyłudzenia VAT) Podobne sprawy są prowadzone przez organy o odmiennych kompetencjach Wpływ spraw dotyczących poszczególnych przestępstw do organów ścigania (liczba spraw) Kwalifikacja prawna 2010 r. 2011 r. 2012 r. 2013 r. 2014 r. 2015 r. Art. 54 Kodeksu karno-skarbowego 916 802 847 865 911 673 Art. 62 Kodeksu karno-skarbowego 315 419 461 498 506 513 Art. 63 Kodeksu karno-skarbowego 129 113 108 91 136 185 Art. 65 Kodeksu karno-skarbowego 1 697 1 653 1 684 1 805 2 092 2 115 Art. 76 Kodeksu karno-skarbowego 132 125 140 171 147 153 Odsetek postępowań przygotowawczych prowadzonych przez dany organ w 2015 r. (%) Kwalifikacja prawna Policja Urząd skarbowy Urząd kontroli skarbowej Służba celna Prokuratura Art. 62 Kodeksu karno-skarbowego 13% 15% 28% 0% 44% Art. 76 Kodeksu karno-skarbowego 7% 26% 14% 2% 51%

Obserwacje w zakresie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości (2) Spadek liczby umorzeń, ale głównie w sprawach mniej skomplikowanych Coraz większy odsetek spraw jest zawieszanych (oczekiwanie zakończenie postępowania podatkowego lub skarbowego) Sposób kończenia postępowań przygotowawczych według przestępstwa na przestrzeni lat (%) Kwalifikacja prawna Akt oskarżenia Umorzenie Odmowa wszczęcia Zawieszenie 2010 r. 2015 r. Art. 54 Kodeksu karno-skarbowego 57% 54% 23% 26% 4% 3% 16% Art. 62 Kodeksu karno-skarbowego 38% 27% 6% 29% 32% Art. 63 Kodeksu karno-skarbowego 39% 80% 51% 15% 7% 2% Art. 65 Kodeksu karno-skarbowego 68% 25% 1% Art. 76 Kodeksu karno-skarbowego 43% 28% 35% 5% Sprawy w zakresie przestępstw skarbowych i gospodarczych są na tyle skomplikowane, że wymagają zasięgania opinii specjalistów (biegłych) Brak specjalizacji i doświadczeń specjalistów w zakresie przestępczości skarbowej i gospodarczej może powodować wydłużenie postępowań, a z drugiej może nie gwarantować zaplecza wspierającego ustalanie mechanizmów popełnienia czynu zabronionego

Obserwacje w zakresie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości (3) Efektywność jednostek prokuratury w 2015 r. (sprawy zakończone aktem oskarżenia / wpływ spraw) Efektywność działania prokuratur spada Tylko 1/5 spraw kończy się aktem oskarżenia Umorzenia często wynikają z braku możliwości udowodnienia popełnienia czynu zabronionego przez podejrzanego 23% 12% 18% 19% 25% 15% 14% 17% 32% 13% 16% 22% Od 10%-15% Od 16%-20% Od 21%-25% Powyżej 26%

Obserwacje w zakresie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości (4) Najpowszechniejszą karą pozostaje grzywna Analiza poszczególnych orzeczeń sądów powszechnych (nawet w najpoważniejszych przestępstwach) wskazuje na bardzo często korzystanie z instytucji warunkowego zawieszenia kary pozbawienia wolności Egzekucja kar jest na minimalnym poziomie Skazania i struktura kar w postępowaniach sądowych w 2010 i w 2015 r. (liczba) Skazania Orzekane kary Kwalifikacja prawna Pozbawienie wolności Grzywna 2010 r. 2015 r. Art. 62 Kodeksu karno-skarbowego 131 264 47 111 102 191 Art. 76 Kodeksu karno-skarbowego 50 57 18 30 28 45 Wartość przedmiotu postępowania według przestępstwa w porównaniu do wartości zabezpieczonego mienia w 2015 r. (PLN) Kwalifikacja prawna Wartość przedmiotu postępowania Wartość zabezpieczonego mienia Art. 54 Kodeksu karno-skarbowego 609 017 139 3 763 043 Art. 62 Kodeksu karno-skarbowego 1 518 033 536 3 899 397 Art. 63 Kodeksu karno-skarbowego 20 569 848 589 964 Art. 65 Kodeksu karno-skarbowego 247 783 695 34 966 788 Art. 76 Kodeksu karno-skarbowego 254 780 124 40 000

Za co ścigać Należy oddzielić przestępców od osób popełniających błędy w rozliczeniach podatkowych Obserwacja Konsekwencja Rekomendacja Organy postępowania przygotowawczego mają trudność w ustaleniu podstawy prawnej do penalizacji danego szkodliwego społecznie zachowania Nie zawsze dochodzi do zbudowania aktu oskarżenia wskazującego na wszystkie potencjalne popełnione czyny zabronione Błędna kwalifikacja czynu zabronionego może oznaczać, iż: potencjalna kara za czyn popełniony przez podejrzanego jest niższa podejrzanemu nie zostaje udowodnione popełnienie czynu zabronionego postępowanie przygotowawcze prowadzi organ nieposiadający odpowiedniej wiedzy o branży, w której działa podejrzany W konsekwencji podejrzany może zostać „zwolniony” z odpowiedzialności Precyzyjna analiza najbardziej szkodliwych mechanizmów przestępczych Zdefiniowanie, czy osoby uczestniczące w tych mechanizmach powinny być ścigane na podstawie przepisów KKS czy KK Doprecyzowanie przepisów karnych, na podstawie których można ścigać podejrzanych (np. PWP) Przykład: aktualne prace legislacyjne nad modyfikacją prawa karnego

Jak ścigać Skuteczność wymaga odpowiedniej koordynacji bądź skupiania uprawnień Niezbędna jest edukacja wymiaru sprawiedliwości Obserwacja Konsekwencja Rekomendacja Wykrywanie i zwalczanie przestępczości gospodarczej jest w gestii różnych organów Żaden z tych organów nie ma pełni kluczowych kompetencji do zwalczania tego rodzaju kompetencji Organy postępowania przygotowawczego nie mają pełnej i rzetelnej wiedzy o mechanizmach działania przestępców w danym segmencie rynku Do realizacji i prowadzenia postępowań przygotowawczych potrzeba współpracy wielu organów (skuteczność wymaga koordynacji) Brak wiedzy o specyfice przestępczości skarbowej w danej branży znacząco osłabia skuteczność prowadzonego postępowania Służby zajmujące się zwalczaniem przestępczości gospodarczej powinny dysponować uprawnieniami pozwalającymi na wykrywanie oraz odpowiednie gromadzenie dowodów w zakresie wszystkich przestępstw charakteryzujących działalność szarostrefową (przykład do weryfikacji: Krajowa Administracja Skarbowa) Rozbudowanie systemu szkoleń dla osób, które mają zajmować się ściganiem przestępców gospodarczych i prowadzeniem postępowań w tym zakresie Stworzenie instytucji wspierających wymiar sprawiedliwości w prowadzeniu postępowań przygotowawczych w zakresie przestępczości gospodarczej

Jak karać Działalność w szarej strefie i strefie wyłudzeń powinna stać się nieopłacalna Obserwacja Konsekwencja Rekomendacja Przestępstwa popełniane w szarej strefie i strefie wyłudzeń są najczęściej ścigane na podstawie przepisów KKS KKS jest uznawany za akt prawny regulujący przestępczość o niskiej i średniej szkodliwości czynu Kary wskazane w KKS są relatywnie niskie Waga przestępczości skarbowej i gospodarczej jest dezawuowana Orzekane kary są niewspółmierne do wagi czynu (i poziomu uszczupleń) Społeczeństwo nie traktuje szarej strefy i strefy wyłudzeń jako poważnego problemu, zaś Państwo nie jest postrzegane jako zdecydowany i skuteczny przeciwnik przestępczości szarostrefowej Identyfikacja kluczowych zjawisk w zakresie szarej strefy i strefy wyłudzeń, z którymi Państwo chce walczyć Weryfikacja, czy waga zjawiska i kary przypisane do popełnianych czynów są adekwatne Ocena, czy sposób karania tych czynów jest adekwatny, czy też konieczna jest precyzyjna typizacja przestępstw i zaostrzenie karania

Jak te kary egzekwować Skarb Państwa i uczciwy biznes powinny mieć możliwość zrekompenso- wania poniesionych strat Obserwacja Konsekwencja Rekomendacja Przestępcy bardzo często ukrywają majątki lub przekazują je osobom trzecim Poziom egzekucji orzekanych kar oraz odzyskania korzyści osiągniętych w efekcie przestępstwa jest nikły Implementacja przepisów w zakresie konfiskaty

Kluczowe postulaty Precyzyjne zdefiniowanie najpoważniejszych zjawisk w szarej strefie, które mają być zdecydowanie zwalczane przez Państwo Precyzyjna typizacja przestępstw oraz przypisanie im adekwatnych kar Wyposażenie organów dedykowanych do zwalczania tych przestępstw w niezbędne uprawnienia (tajemnica skarbowa, tajemnica bankowa, uprawnienia operacyjno- rozpoznawcze, uprawnienia procesowe) i koordynacja pracy tych organów Rozbudowany system szkoleń dla wymiaru sprawiedliwości (z wykorzystaniem wiedzy branżowej przekazanej przez uczciwy biznes) Stworzenie mechanizmów zachęcających społeczeństwo do wsparcia Państwa w zwalczaniu szarej strefy i strefy wyłudzeń (zmniejszenie ciemnej liczby szarej strefy)