Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Advertisements

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Rozwój lokalny z udziałem lokalnej społeczności RPO WKP
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Program Operacyjny RYBY Gmina Szczecinek 16 czerwca 2015 rok.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Referat Rozwoju i Promocji. "Budowa centrum sportowego w miejscowości Zławieś Wielka" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 – "Odnowa.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Chełmno Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Chełmnie 15 czerwiec 2016r, godz. 17:00.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
STAN WDRAŻANIA PROGRAMÓW W RAMACH PERSPEKTYWY FINANSOWEJ
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Strategia Inwestycyjna
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Instytucja Zarządzająca stan na r.
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
System oceny projektów w ramach RPO WP
Konferencja informacyjno-szkoleniowa Zalesice 29 listopad 2017
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
Podejście Leader w latach :
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Zapis prezentacji:

Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność w województwie kujawsko-pomorskim 1 września 2016 r., Górzno  

II filara wspólnej polityki rolnej jako „podejście LEADER” Instrument RLKS oparty jest na metodzie LEADER stosowanej w perspektywie finansowej Unii Europejskiej (UE) 2007-2013 w ramach: czyli obowiązkowa oś 4 Leader programów rozwoju obszarów wiejskich współfinansowanych z EFRROW II filara wspólnej polityki rolnej jako „podejście LEADER” w ramach osi priorytetowej 4 programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego wspólnej polityki rybołówstwa jako „zrównoważony rozwój obszarów zależnych głównie od rybactwa”

RLKS, w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020, umożliwia zastosowanie metody LEADER także w ramach polityki spójności w oparciu o wspólną podstawę prawną, czyli art. 32-35 Rozporządzenia 1303/2013* z wykorzystaniem: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Europejskiego Funduszu Społecznego Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013 r., str. 320, z późn. zm.)

RLKS zachowuje podstawowe założenia metody LEADER: oddolność (szeroki udział społeczności lokalnej w tworzeniu i realizacji strategii) terytorialność (lokalna strategia rozwoju przygotowana dla danego, spójnego obszaru) zintegrowanie (łączenie różnych dziedzin gospodarki, współpraca różnych grup interesu) partnerstwo (lokalna grupa działania jako lokalne partnerstwo, w którym uczestniczą różne podmioty z sektora publicznego, społecznego i gospodarczego) innowacyjność (w skali lokalnej) decentralizacja zarządzania i finansowania sieciowanie i współpraca (wymiana doświadczeń i rozpowszechnianie dobrych praktyk)

W województwie kujawsko-pomorskim RLKS realizowany będzie w formule bezpośredniej (polegającej na możliwości realizacji wielofunduszowych LSR finansowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz RPO WK-P 2014-2020) PROW [ponad 42 mln euro] RPO WK-P Oś 7 finansowanie EFRR [ponad 39 mln euro] RPO WK-P Oś 11 finansowanie EFS [ponad 36 mln euro]

miasta powyżej 20 tys. mieszkańców W ramach RPO WK-P 2014-2020 wsparcie w ramach RLKS zaplanowano na następujących obszarach: obszary wiejskie oraz miasta do 20 tys. mieszkańców pełniące rolę centrów społeczno-gospodarczych w danym regionie (na tych obszarach realizowana będzie interwencja zarówno EFRR i EFS) miasta powyżej 20 tys. mieszkańców (realizowana będzie tu wyłącznie interwencja EFS)

Rewitalizacja społeczno-gospodarcza miejscowości wiejskich W ramach zaplanowanych w RPO WK-P 2014-2020 dwóch odrębnych osi priorytetowych dla RLKS będą realizowane następujące typy projektów: Oś priorytetowa 7 Rewitalizacja społeczno-gospodarcza miejscowości wiejskich Wsparcie inwestycyjne mikro i małych przedsiębiorstw Tworzenie i rozwój małych inkubatorów przedsiębiorczości

Oś priorytetowa 11 1. Działania na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym: Kluby samopomocy Świetlice środowiskowe Kluby młodzieżowe Kluby pracy Aktywizacja społeczno-zawodowa 2. Działania wspierające rozwiązania w zakresie organizowania społeczności lokalnej i animacji społecznej z wykorzystaniem m.in.: Usług wzajemnościowych, samopomocowych Lidera lub animatora aktywności lokalnej oraz obywatelskiej Innych rozwiązań w zakresie organizowania społeczności lokalnej i animacji społecznej 3. Działania wspierające rozwój gospodarki i przedsiębiorczości społecznej: Działania animacyjne Budowa i rozwój lokalnych partnerstw Wspieranie rozwoju gospodarki i przedsiębiorczości społecznej 4. Wsparcie przygotowawcze obejmujące budowanie potencjału i tworzenie sieci kontaktów; 5. Bieżąca działalność związana z realizacją strategii oraz działania animacyjne dotyczące LSR.

Konkurs ogłaszany przez LGD Dostępne będą tu trzy formuły realizacji projektów wskazane w Umowie Partnerstwa 2014-2020: Projekty konkursowe Konkurs ogłaszany przez LGD Projekty grantowe w osi 7 100% środków przeznaczonych na wsparcie inwestycyjne mikro i małych przedsiębiorstw; w osi 11 minimum 70% środków z działania. Projekty własne LGD Ogłaszanie pierwszych konkursów w ramach wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju przewiduje się na IV kwartał 2016 r.

Polska delegacja liczyła 11 osób reprezentujących: Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego wzięli udział w konferencji poświęconej wdrażaniu RLKS przy użyciu funduszy strukturalnych („Implementing CLLD across the ESI Funds”), która odbyła się w dniach 8-10 grudnia 2015 r. w Edynburgu W konferencji wzięli udział przedstawiciele 21 krajów (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania) Polska delegacja liczyła 11 osób reprezentujących: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi; Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Fot. https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/cms/farnet/implementing-clld-across-esi-funds-edinburgh-uk-8-10-december-2015

Ułatwienia w realizacji RLKS Uczestnicy konferencji mieli możliwość wymienić się doświadczeniami, uczestniczyć w panelach dyskusyjnych, rozmowach kuluarowych oraz oficjalnych prelekcjach zaprezentowanych w blokach tematycznych: Francja Polska Anglia Czechy Instytucje Zarządzające: co chcą osiągnąć poprzez RLKS - prezentacje różnych funduszy Grecja Włochy Holandia Walia Dlaczego integracja? Przykłady różnych sposobów wdrażania RLKS przy łączeniu funduszy lub współpracy lokalnych i krajowych instytucji Szwecja Ułatwienia w realizacji RLKS

Michał Heller – Naczelnik Wydziału Programowania Europejskiego w Departamencie Rozwoju Regionalnego UM WKP, przedstawił oczekiwania IZ RPO WK-P w zakresie wsparcia osób wykluczonych społecznie oraz zagrożonych ubóstwem przy udziale środków EFS kierowanych poprzez RLKS Michał Heller – „European Social Fund (ESF) and Community-Led Local Development (CLLD) against social exclusion in Kujawsko-Pomorskie POLAND” Fot. https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/cms/farnet/implementing-clld-across-esi-funds-edinburgh-uk-8-10-december-2015

Zainicjowanie wdrażania RLKS należało do obowiązków Zarządu Województwa, który: Powołał komisję, która wybrała Strategie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) Ogłosił konkurs na wybór Strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) Podpisał umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (umowy ramowe) z Lokalnymi Grupami Działania, których LSR zostały wybrane do realizacji Pierwsze środki w ramach RLKS zostały przyznane stowarzyszeniom, które zdecydowały się przygotować LSR na perspektywę finansową 2014-2020

Ze środków EFS w ramach RPO WKP, na wsparcie przygotowawcze (opracowanie LSR) dla LGD w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, przeznaczono 250 tys. euro. Wnioski o dofinansowanie złożyło 7 Stowarzyszeń (6 otrzymało dofinansowanie). Wszystkie 7 opracowało i złożyło LSR: Brodnica - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Miasta Brodnicy – ponad 106 tys. PLN Bydgoszcz - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Dwie Rzeki” – 154 tys. PLN Chełmno - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Chełmno - ponad 78 tys. PLN Grudziądz - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Grudziądzki Spichlerz” - prawie 132 tys. PLN Inowrocław - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Inowrocław - ponad 130 tys. PLN Toruń – Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Dla Miasta Torunia” - prawie 146 tys. PLN  Włocławek – Lokalna Grupa Działania Miasto Włocławek (bez wsparcia przygotowawczego)

W odpowiedzi na ogłoszony przez Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego konkurs na wybór Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (LSR) wnioski można było składać: W przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany nie więcej niż przez 150 tys. mieszkańców oraz nie mniej niż przez 30 tys. (nie licząc mieszkańców miast zamieszkanych przez więcej niż 20 tys. mieszkańców) w przypadku LSR współfinansowanej ze środków EFRROW W przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany nie więcej niż przez 150 tys. mieszkańców oraz nie mniej niż przez 30 tys. w pozostałych przypadkach w terminie od 9 listopada do 30 grudnia 2015 r. W przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany nie więcej niż przez 150 tys. mieszkańców oraz nie mniej niż przez 20 tys. w przypadku LSR współfinansowanej wyłącznie ze środków EFS (której obszarem objęte jest wyłącznie miasto lub część miast) w terminie od 4 stycznia do 29 lutego 2016 r.

W sumie w województwie kujawsko-pomorskim złożono 28 LSR. 19 LGD wielofunduszowych 1 LGD jednofunduszowa (EFRROW) 1 Lokalna Grupa Rybacka 7 LGD w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców Wszystkie zostały ocenione pozytywnie i wybrane do realizacji.

28 Lokalnych Strategii Rozwoju, wybranych do realizacji, swoim obszarem obejmuje całą powierzchnie województwa.

W ramach tych środków wsparcie uzyska: Dla LSR, które będą współfinansowane ze środków więcej niż jednego spośród EFSI, dokonano wyboru funduszu wiodącego (w celu wspierania kosztów bieżących i animacji). W ramach RPO WKP funduszem wspierającym koszty bieżące i animację będzie wyłącznie EFS. W ramach tych środków wsparcie uzyska: 7 jednofunduszowych Lokalnych Grup Działania w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców 9 wielofunduszowych Lokalnych Grup Działania dla których wybrano EFS jako fundusz wiodący Pozostałe koszty bieżące i animacja będą współfinansowane z EFRROW iEFMR: 11 Lokalnych Grup Działania 10 wielofunduszowych dla których EFRROW jest funduszem wiodącym i 1 mono funduszowa EFRROW 1 Lokalna Grupa Rybacka współfinansowana wyłącznie z Europejskiego Funduszu Rybactwo i Morze

Uroczyste podpisanie umów o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność odbyło się 19 maja 2016 r. w Centrum Kulturalno-Kongresowym „Jordanki” w Toruniu. Fot. Andrzej Goiński Fot. Andrzej Goiński

Kosztami operacyjnymi Kosztami utrzymania i wyposażenia biura Obecnie trwają prace nad przygotowaniem przez Lokalne Grupy Działania projektów na dofinansowanie kosztów bieżących i animacji związanych głównie z: Kosztami operacyjnymi Kosztami szkoleń Kosztami utrzymania i wyposażenia biura

W ramach kosztów bieżących i animacji dla LGD z wiodącym fundusze EFS: 25 lipca 2016 r. Ministerstwo Rozwoju zaakceptowało zmiany w SzOOP (w tym Załącznik nr 9 – Podręcznik dla LGD cześć 2 obejmujący zasady udzielenia wsparcia na koszty bieżące i animację) 26 lipca 2016 r. Przyjęcie przez Komitet Monitorujący Warunków udzielenia wsparcia 26 sierpnia 2016 r. Ogłoszenie naboru wniosków o dofinansowanie projektów na koszty bieżące i animację 16 września 2016 r. Ostateczny termin składania wniosków o dofinansowanie kosztów bieżących i animacji IV kwartał 2016r. Ostateczny termin na ocenę projektów na koszty bieżące i animację, złożenie wniosków o płatność oraz pierwsze wypłaty środków

W ramach środków na koszty bieżące i animację, które zostały Lokalnym Grupom Działania przyznane zgodnie z zapisami umowy ramowej, zostaną zawarte trzy umowy: Do 31 grudnia 2018 r. Od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r. Od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2023 r.

Minimalna wartość wkładu publicznego w projekcie wynosi 50 tys. euro Najważniejsze zasady dotyczące kosztów bieżących i animacji: Koszty animacji muszą stanowić ponad 50% łącznych kosztów funkcjonowania LGD poniesionych w ramach LSR Rozliczenie kosztów bieżących i animacji w ramach każdego z trzech projektów odbywa się na zasadach ogólnych tj. na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków (niezależnie od wysokości przyznanego wsparcia) Minimalna wartość wkładu publicznego w projekcie wynosi 50 tys. euro Maksymalna wysokość środków finansowych przyznanych LGD na koszty bieżące i animację nie może przekraczać 25% całkowitych wydatków publicznych poniesionych w ramach LSR w całym okresie realizacji strategii (kwota dotyczy sumarycznie trzech umów o dofinansowanie projektu na koszty bieżące i animację)

Prace, które jeszcze należy wykonać aby sprawnie wdrażać RLKS : Przyjęcie przez Komitet Monitorujący warunków udzielenia wsparcia dla projektów grantowych oraz projektów własnych LGD współfinansowanych ze środków EFS i EFRR październik 2016 r. Akceptacja przez Ministerstwo Rozwoju załącznika nr 9 do SzOOP (Podręcznik dla LGD część 2 – zasady udzielania wsparcia w ramach projektów grantowych, projektów własnych LGD oraz projektów realizowanych przez podmioty inne niż LGD) IV kwartał 2016 r. Wezwanie LGD do składania wniosków o dofinansowanie na projekty grantowe i własne LGD (dla których, tryb konkursowy został zapewniony na etapie konkursu na wybór LSR)

rozliczenie ze wskaźników zaplanowanych w LSR Terminy: Pierwsze wnioski o dofinansowanie projektów wdrażanych w ramach RLKS: IV kwartał 2016 r. Pierwsze podsumowania i wnioski z realizacji RLKS przy wsparciu RPO WKP: I kwartał 2019 r. rozliczenie ze wskaźników zaplanowanych w LSR

Dziękuję za uwagę Barbara Jesionowska Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu