Rok szkolny 2016/17 Raport z ewaluacji wewnętrznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Advertisements

EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PROJEKTOWANIE PRACY PRZEDSZKOLA W KONTEKŚCIE
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
EFEKTY DZIA Ł ALNO Ś CI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKU Ń CZEJ ORAZ INNEJ DZIA Ł ALNO Ś CI STATUTOWEJ SAMORZ Ą DOWEGO PRZEDSZKOLA W SKARYSZEWIE.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Szkoła Współpracy.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
EWALUACJA WEWNĘTRZNA FAŁĘCKA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA CECHOWA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Rok szkolny 2016/17 Raport z ewaluacji wewnętrznej Publiczne Przedszkole Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi, im. Jana Pawła II ul. Ks. Bolka 17, 58-160 Świebodzice tel. 074 666 96 48; 601 737 749; e-mail: p2swiebodzice@interia.pl Rok szkolny 2016/17 Raport z ewaluacji wewnętrznej

Badanie wymagania - ewaluacja: „Rodzice są partnerami przedszkola - współpraca między nauczycielami a rodzicami w zakresie rozwoju dzieci” Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214)

Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym: Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. W przedszkolu współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach. Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim: W przedszkolu są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola.

Cel badania -ewaluacji: doskonalenie współpracy z rodzicami w zakresie rozwoju dzieci Odbiorcy: nauczyciele, dyrektor, rodzice, organ prowadzący Czas realizacji: trzy miesiące (listopad, grudzień 2016 – styczeń 2017 wyniki potrzebne przed rozpoczęciem drugiego półrocza Dobór metod i narzędzi badawczych: ankieta dla nauczyciela – 17 osób ankieta dla rodziców – Jagódki, Stokrotki, 43 rodziców analiza dokumentacji współpracy z rodzicami – 10 nauczycieli wywiad z rodzicami – kwestionariusz wywiadu – rada rodziców 10 osób obserwacja jakości form współpracy z rodzicami– /zebranie z rodzicami, zajęcia otwarte, warsztaty, porady, konsultacje, uroczystości, imprezy/ - 8 nauczycieli analiza skarg i wniosków rodziców

Kryterium ewaluacji SYSTEMOWOŚĆ rozwiązań zapewniających zbieranie i uwzględnianie opinii rodziców o pracy przedszkola. DIALOGICZNOŚĆ procesu komunikacji z rodzicami. ADEKWATNOŚĆ współpracy do potrzeb rozwojowych dzieci. PARTYCYPACJA w realizowanych działaniach. OTWARTOŚĆ przedszkola na inicjatywy rodziców. UŻYTECZNOŚĆ realizowanych inicjatyw. Kryterium ewaluacji

Uszczegółowione pytania badawcze Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 43 rodziców, 38 -87% badanych respondentów stwierdza, że przedszkole pozyskuje opinie na temat swojej działalności, 2- 5% , że nie pozyskuje, 3 rodziców -8% nie ma na ten temat zdania. Do najczęściej wykorzystywanych form pozyskiwania opinii, zdaniem rodziców należą: przedstawianie przez rodziców propozycji, pomysłów, rozwiązań na zebraniach grupowych 42 osoby -84%, wykorzystanie „skrzynki dobrych pomysłów 9 osób-19% oraz ankiety 14 osób - 28%. Zdaniem nauczycieli -17 osób, 15 z nich- 88% stwierdza, że przedszkole pozyskuje opinie na temat swojej działalności , 1 osoba – 6% zaprzeczyła i 1 osoba – 6% nie ma na ten temat zdania. Na podstawie analizy dokumentacji –planów i protokołów zebrań z rodzicami, obserwacji zebrań prowadzonych przez dyrektora, można stwierdzić, że 100% nauczycieli stwarza rodzicom możliwość wyrażania opinii o pracy przedszkola, poprzez dyskusje prowadzone na zebraniach, ankiety 8 osób – 46%; ponadto rozmowy indywidualne 2 osoby – 12%, kontrakt wzajemnych oczekiwań 1 osoba – 6%. W jaki sposób przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy?

Uszczegółowione pytania badawcze W przeprowadzonym badaniu 26 - 60% rodziców odpowiedziało, iż przedszkole sugeruje się ich uwagami i propozycjami mającymi wpływ na działania przedszkola, 11 -26 % osób rodziców odpowiedziało –nie, zaś 17 -39% osób nie miało na ten temat zdania. W badaniu 19 osób- 44 % stwierdza, że rodzice wykazują dużą aktywność w działaniach przedszkola, 19 osób- 44 % małą aktywność, a 5 osób- 12 % nie ma na ten temat zdania. Zdaniem 12 -70% nauczycieli, rodzice w dużej mierze są zaangażowani w działania przedszkola, zaś 5 -30% nauczycieli wskazało na małą aktywność rodziców. Analiza dokumentacji nauczycieli wykazała, że rodzice korzystają ze swoich kompetencji stanowiących i opiniujących, mają wpływ na: powołanie swoich przedstawicieli - rady rodziców, godziny otwarcia przedszkola, ustalenie grupowego ramowego rozkładu dnia, organizację uroczystości , imprez przedszkolnych, akcji charytatywnych, organizację zajęć dodatkowych, wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci, poprawę jakości żywienia dzieci, wykorzystanie funduszy gromadzonych przez radę rodziców. Podczas wywiadu przeprowadzonego z radą rodziców rodzice przyznali, że korzystają ze swoich kompetencji, w zakresie : współpracy z dyrektorem, opiniowania: programu profilaktyczno- wychowawczego, projektu planu finansowego, wyrażania opinii o pracy nauczycieli, wyrażania własnego zdania na temat problemów i funkcjonowania placówki. W jaki sposób przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy?

Uszczegółowione pytania badawcze Nauczyciele organizują różnorodne formy współpracy z rodzicami, które służą rozwojowi dzieci : informują o wymaganiach wynikających z podstawy programowej, co potwierdza 17-100% nauczycielek, w trakcie zebrań grupowych -17 -100%, przez tablicę ogłoszeń-11- 65%, nauczycielek, stronę internetową- 12 -70%. Rodzice w swojej ankiecie potwierdzili że większość z nich zapoznała się z podstawą programową na zebraniach ogólnych- 38- 88%, rodziców, z tablicy ogłoszeń, ze strony internetowej 10 -23%,kserokopii od nauczyciela- 3 - 7% informują o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu Wszystkie nauczycielki - 17 -100% powiadamia rodziców o w/w celach przede wszystkim na zebraniach ogólnych oraz poprzez tablice ogłoszeń. Wśród badanych rodziców - 41-95% dowiaduje się o celach realizowanych w przedszkolu na zebraniach ogólnych i poprzez tablicę ogłoszeń. wszystkie nauczycielki 17 -100% informują rodziców sukcesach i trudnościach dziecka przede wszystkim podczas rozmów indywidualnych. Rodzice- 40 -93%- większość informacji otrzymują na zebraniach ogólnych, (indywidualne arkusze obserwacyjne, diagnoza dzieci), a także rozmów indywidualnych i telefonicznych- 25 osób 58%. Frekwencja rodziców na zebraniach grupowych, w oparciu o analizę list obecności wynosi 90%-95%. Z powyższych badań wynika iż rodzice posiadają wiedzę na temat wymagań wynikających z podstawy programowej, mają świadomość sukcesów i trudności swojego dziecka, przez co w odpowiedni sposób mogą wspomagać ich rozwój. W jaki sposób w przedszkolu współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci?

Uszczegółowione pytania badawcze. Wszystkie nauczycielki (100% respondentek) podejmują liczne działania, które zawarte są w opracowanym planie współpracy z rodzicami. Formy współpracy z rodzicami, które funkcjonują w przedszkolu, to: wspólne uroczystości, imprezy okolicznościowe, festyny rodzinne, zebrania z rodzicami, spotkania integracyjne, spotkania indywidualne, kąciki dla rodziców, kontakty telefoniczne, warsztaty dla rodziców, zajęcia otwarte, rozmowy indywidualne. Zdaniem badanych rodziców, działania jakie podejmują nauczyciele w celu efektywnej współpracy z rodzicami, to: zebrania 42 --98 %, osób, zajęcia otwarte 29- 67%, osób, uroczystości , imprezy, festyny 24- 56 %. Przedszkole zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną, co stwierdza 17 -100% nauczycieli. W opinii rodziców formy tej pomocy, mające wpływ na efektywną współpracę w zakresie rozwoju dzieci to: spotkania ze specjalistami 33 osoby- 77 %, porady, konsultacje, szkolenia i warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców, 2 osoby- 5 %, biuletyny informacyjne 2 osoby- 5 %, nie wiem 3 osoby- 7 % . Jakie działania nauczycieli wpływają na efektywną współpracę z rodzicami?

Jaka jest efektywność współpracy z rodzicami? Uszczegółowione pytania badawcze. Ankietowani rodzice wskazali na następujące efekty współpracy z przedszkolem: zebrania z nauczycielami jako pogłębianie wiedzy na temat rozwoju i potrzeb dziecka, także funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej uroczystości przedszkolne – poznanie zachowań dziecka, prezentacja talentów i uzdolnień dziecka rozmowy indywidualne – stwarzanie klimatu wzajemnego zaufania i szacunku, umożliwianie rodzicom swobodnego wypowiadania się zajęcia otwarte – poznanie potrzeb i możliwości dziecka na tle grupy rówieśniczej spotkania integracyjne, festyny – integracja środowiska przedszkolnego, poznanie nauczycieli i zapoznanie z innymi rodzicami warsztaty dla rodziców – dzielenie się doświadczeniem i wiedzą z innymi rodzicami spotkania ze specjalistami – oddziaływanie na postawy rodzicielskie. Jaka jest efektywność współpracy z rodzicami?

WNIOSKI Przedszkole systematycznie pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy, analizuje je, wyciąga wnioski i – w miarę możliwości – wdraża wynikające z nich działania. Dowody realizacji: m.in. zebrania z rodzicami- propozycje rodziców, ankietowanie rodziców, rozmowy indywidualne, kontrakt wzajemnych oczekiwań, „skrzynka dobrych pomysłów”.

2. Przedszkole realizuje formy współpracy z rodzicami wynikające z podstawy programowej i innych przepisów, które służą rozwojowi dzieci, m.in.: informuje o wymaganiach wynikających z podstawy programowej, informuje o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu, włącza rodziców w kształtowanie u dziecka wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, informuje rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włącza ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności. Dowody realizacji: Na zebraniach rodzice zostali zapoznani m.in. ze statutem, ustalili rozkład dnia w przedszkolu, planem współpracy z rodzicami, podstawą programową, procedurami bezpieczeństwa, harmonogramem uroczystości i imprez przedszkolnych oraz grupowych. Wspólnie rozwiązywano wiele problemów, m.in. sposób nagradzania i karania motywującego, gwarantującego bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dzieci, zarówno przez nauczycieli w przedszkolu, jak i przez rodziców w domu. Rodzice na bieżąco informowani są o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu- kącik informacyjny, strona internetowa – Nasze grupy, face bok. Nauczyciele włączają rodziców w kształtowanie u dziecka wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej: organizacja cyklu zabaw badawczych, eksperymentów przez pracownika Uniwersytetu Wrocławskiego we Wrocławiu spotkania z przedstawicielami zawodów, artystów organizacja wycieczek

3. Przedszkole organizuje formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców: warsztaty, szkolenia, porady, konsultacje. Dowody realizacji: nauczyciele współpracują z rodzicami w procesie edukacji i wychowania dzieci: we wszystkich grupach odbyły się do k. listopada 2016 zajęcia otwarte w formie warsztatów, z aktywnym udziałem rodziców, na temat przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania, przedstawiono rodzicom na zebraniach w dniu 29.11.2016 wyniki obserwacji wstępnych, zapoznano z programami wspomagania i korygowania rozwoju dzieci, w trakcie bieżącej pracy nauczyciele proponują rodzicom zabawy, instruktarze do pracy w domu, włączono rodziców do pracy o charakterze terapeutycznym – realizacja IPET-ów, ocena efektywności pomocy pp, rodzice uczestniczą w spotkaniach zespołów ppp, wyznaczono terminy spotkań indywidualnych – nauczyciele i specjaliści prowadzą konsultacje, porady dotyczące obserwowanych lub zgłaszanych przez rodziców problemów dzieci m.in. – żywienie dzieci, w tym dieta bezglutenowa, otyłość, zmiany w zachowaniu, itp. wyznaczono terminy konsultacji, porad, szkoleń specjalistów – psychologa, pedagoga z zakresu wczesnego wspomagania, logopedy zorganizowano zajęcia o charakterze terapeutycznym –rewalidacja –zajęcia z tyflopedgogiem, surdoppedagogiem , gimnastyka korekcyjna, bajkoterpia, logoteria, trening umiejętności społecznych –psycholog, dogoterapia

4. Rodzice mogą korzystać z uprawnień statutowych. Dowody realizacji: w przedszkolu działa rada rodziców, która w pełni wykorzystuje swoje kompetencje. zrealizowane zostały inicjatywy zgłoszone przez rodziców: poprawa komunikacji pomiędzy radą rodziców a rodzicami dzieci z poszczególnych grup - dla poszczególnych 10 oddziałów przedszkolnych, utworzono kontakt e-mail; adresy poczty opublikowano na stronie internetowej w zakładce kontakt i rada rodziców. Hasła do skrzynek przekazano przewodniczącemu rady rodziców, Profilaktyka zdrowotna dotycząca wszawicy prowadzona przez rodzica – w jednej grupie zorganizowano pogadankę w oparciu o mulitmedialną prezentację – „Jak zapobiegać wszawicy” dla niepełnosprawnej wychowanki naszego przedszkola rodzic zorganizował stałą zbiórkę nakrętek na terenie swojego zakładu pracy, nakrętki dostarczane są do miejsca wskazanego przez rodzica z inicjatywy rodzica - wsparcie materialne rodziny- zakupienie odzieży cały rok szkolny - promocja przedszkola - prowadzenie przedszkolnego facebooka

REKOMENDACJE Kontynuować proces motywowania i angażowania rodziców do współpracy z przedszkolem. W większym stopniu wykorzystywać kompetencje rodziców w procesie edukacji dzieci, wykorzystywać ich umiejętności np. w charakterze eksperta. Skutecznie uświadamiać rodzicom ich możliwość wpływania na edukację i wychowanie dzieci oraz na sprawy organizacyjne przedszkola- włączyć rodziców do opracowania koncepcji pracy przedszkola na lata 2017-2022. W większym stopniu zachęcać rodziców i wskazywać korzyści z udziału w spotkaniach ze specjalistami, organizowanych na terenie przedszkola. Zachęcić nauczycieli do stworzenia „biblioteczki pomocy dydaktycznych”, które wypożyczane będą do domu.

Dyrektor, Adasik B.; Szczurek G., Krzemińska j. Zarządzenie dyrektora Nr 20/09/2016 Styczeń 2017