Szkolenie z zakresu poddziałania 19

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Spotkanie Informacyjno- konsultacyjne w zakresie rozliczania operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Poprzez Lokalną Grupę Działania wrzesień 2015 Konsultacje dotyczące budowania Lokalnej Strategii.
Dokumenty aplikacyjne do ubiegania się o pomoc na budowę lub modernizację dróg lokalnych w ramach PROW na lata Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji.
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Listopad 2015 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Wspieranie przedsiębiorczości w działaniu: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w poddziałaniu: Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Spotkanie informacyjne dla osób zainteresowanych pozyskiwaniem ś rodków unijnych za po ś rednictwem Lokalnej Grupy Działania „Region Włoszczowski” w ramach.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA Szkolenie 26 września 2016 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca.
Rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich objętych LSR w ramach PROW Wymogi prawne oraz wskaźnik ilości utworzonych.
Warunki dostępu. Pomoc na operację z zakresu podejmowania działalności gospodarczej jest przyznawana, jeżeli podmiot ubiegający się o jej przyznanie:
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
GRANTY Maj 2017 v.1.
Spotkanie konsultacyjno -informacyjne na terenie LGD „Wspólny Trakt”
z wypełniania dokumentów aplikacyjnych
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
Szkolenie dla grantobiorców
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Przygotowano na bazie materiałów Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
DOKUMENTY STRATEGICZNE
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Podejmowanie działalności
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Szkolenie dla partnerów KSOW Kryteria wyboru operacji
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.2 Wsparcie inwestycji.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.4 Wsparcie inwestycji.
Stowarzyszenie Turystyczne Kaszuby Kartuzy, sierpień 2017 r.
GRANTY Szkolenie z zakresu możliwości uzyskania wparcia w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego.
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Szkolenie dla Wnioskodawców
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Kryteria wyboru operacji w zakresie formalnym i merytorycznym
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Szkolenie z zakresu poddziałania 19 Szkolenie z zakresu poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” - projekty grantowe   „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Podstawy prawne Obowiązujące wersje dokumentów prawnych, wniosków i instrukcji są do pobrania na stronach: http://www.krainadinozaurow.pl http://opolskie.pl/ http://www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/wnioski.html - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013 str. 320, z późn. zm.),  - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), - ustawa z dnia 20 lutego 2015r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349 i 1888 oraz z 2016 r. poz. 337), - ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378), - ustawa z dnia 27 maja 2015 o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. poz. 1130 i z 2016 r. poz. 848), - rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 1570) - rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020

Podstawy prawne cd. Lokalna Strategia Rozwoju, o której mowa w pkt. 4, ppkt.2 dostępna jest w wersji elektronicznej na stronie internetowej LGD„Kraina Dinozaurów” www.krainadinozaurow.pl (http://www.krainadinozaurow.pl/pl/lsr-2014-2020,170.html)   Lokalne kryteria wyboru – opis kryteriów wyboru operacji (uszczegółowienie kryteriów) dostępny jest w wersji elektronicznej na stronie internetowej LGD „Kraina Dinozaurów” www.krainadinozaurow.pl, załącznik nr 4 (http://www.krainadinozaurow.pl/pl/procedura-przeprowadzania-naborow-wnioskow-i-wyboru-operacji-przez-lgd,174.html) Procedura przeprowadzania naborów wniosków i wyboru operacji przez LGD „Kraina Dinozaurów” dostępna jest w wersji elektronicznej na stronie internetowej LGD „Kraina Dinozaurów” www.krainadinozaurow.pl (http://www.krainadinozaurow.pl/pl/procedura- przeprowadzania-naborow-wnioskow-i-wyboru-operacji-przez-lgd,174.html) Regulamin Rady dostępny jest w wersji elektronicznej na stronie internetowej LGD „Kraina Dinozaurów” www.krainadinozaurow.pl (http://www.krainadinozaurow.pl/pl/regulamin-rady,175.html) Wytyczne nr 2/1/2016 z dnia 30 sierpnia 2016 r. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie jednolitego i prawidłowego wykonywania przez lokalne grupy działania zadań związanych z realizacją strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (http://www.krainadinozaurow.pl/pl/rlks,165.html)

Pomoc jest przyznawana na operacje w zakresie: Wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych Zachowania dziedzictwa lokalnego Budowy lub przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej Promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych, z tym że: a) Operacja nie służy indywidualnej promocji produktów lub usług lokalnych; b) Operacja nie dotyczy organizacji wydarzeń cyklicznych, z wyjątkiem wydarzenia inicjującego cykl wydarzeń lub wydarzenia specyficznego dla danej LSR, wskazanych i uzasadnionych w LSR, przy czym przez wydarzenie cykliczne rozumie się wydarzenie organizowane więcej niż jeden raz oraz poświęcone przynajmniej w części tej samej tematyce

Identyfikacja wnioskodawcy Zgodnie z LSR „Krainy Dinozaurów” o pomoc mogą ubiegać się podmioty będące: JST, instytucjami kultury, osobami fizycznymi, grupami nieformalnymi, organizacjami pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi osoba fizyczna- jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,- jest pełnoletnia, - ma miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR osoba prawna, z wyłączeniem województwa, jeżeli siedziba tej osoby lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli siedziba tej jednostki lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, działająca na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania jednostka sektora finansów publicznych- Wartość zadań realizowanych przez JST mikroprojektów w ramach jednego projektu grantowego nie może przekraczać 20% jego wartości

Numer identyfikacyjny Pomoc jest przyznawana podmiotowi któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej „numerem identyfikacyjnym” – wniosek o nadanie do ARiMR Jeśli Wnioskodawca nie posiada numeru identyfikacji producenta do Wniosku o przyznanie pomocy musi dołączyć: - oryginał wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego producenta (Wniosek o wpis do ewidencji producentów), lub - kopię wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego producenta potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez pracownika Biura Powiatowego w przypadku, gdy został on złożony we wcześniejszym terminie a Wnioskodawca, do chwili złożenia Wniosku o przyznanie pomocy, nie otrzymał jeszcze tego numeru. W razie niedopełnienia wymogu konsekwencją jest nieprzyznanie pomocy już na etapie wstępnej weryfikacji wniosku. Wnioskodawcy nie posiadający takiego numeru powinni złożyć Wniosek o wpis do ewidencji producentów w Biurze Powiatowym ARiMR właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy

Inne uwarunkowania uzyskania pomocy Koszty kwalifikowalne operacji nie są współfinansowane z innych środków publicznych. Czas realizacji zadania grantowego (łącznie ze złożeniem wniosku o płatność) do 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. Harmonogram działań obejmuje okres od 3-6 miesięcy. Operacja, która obejmuje koszty inwestycyjne, zakłada realizację inwestycji na obszarze wiejskim objętym LSR, chyba że operacja dotyczy inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowego obiektu budowlanego, którego odcinek będzie zlokalizowany poza tym obszarem; inwestycje w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz okres podlegania zobowiązaniu do zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”;

Inne uwarunkowania uzyskania pomocy Podmiot wykaże, że: a) posiada doświadczenie w realizacji projektów o charakterze podobnym do operacji, którą zamierza realizować, lub b) posiada zasoby odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, lub c) posiada kwalifikacje odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, jeżeli jest osobą fizyczną, lub d) wykonuje działalność odpowiednią do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować; Realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych(efekt deadweight). Została wydana ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli jej wydanie jest wymagane przepisami odrębnymi Wysokość każdego grantu jaki ma być udzielony grantobiorcy nie będzie niższa niż 5 tys.zł i nie wyższa niż 20 tys. zł. Koszty planowane do poniesienia przez grantobiorcę mieszczą się w zakresie kosztów, o których mowa w § 17 ust.1 pkt.1-5 oraz 7-9 (bez zakupu środków transportu) i nie są kosztami inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowych obiektów budowlanych w części dotyczącej realizacji odcinków zlokalizowanych poza obszarem wiejskim objętym LSR

Inne uwarunkowania uzyskania pomocy Pomoc nie jest przyznawana na projekt grantowy w zakresie określonym w § 2 ust.1 pkt 2 i 3 tj. rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim i wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą na obszarze wiejskim objętym LSR Grantobiorcy, który zgodnie ze swoim statutem w ramach swojej struktury organizacyjnej powołał jednostki organizacyjne, takie jak sekcje lub koła, pomoc jest wypłacana nawet gdy a) warunek określony § 3 ust. 1 pkt 2 nie jest spełniony, (siedziba) jeżeli obszar działalności grantobiorcy i jego jednostki organizacyjnej pokrywa się z obszarem wiejskim objętym LSR, a realizacja zadania, na które jest udzielany grant, jest związana z przedmiotem działalności danej jednostki organizacyjnej, b) grantobiorca wykonuje działalność gospodarczą, jeżeli realizacja zadania , na które jest udzielany grant, nie jest związana z przedmiotem tej działalności, ale jest związana z przedmiotem działalności jednostki organizacyjnej grantobiorcy Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent: 1) zrealizował operację lub jej etap zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie oraz w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją, w tym poniósł związane z tym koszty, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność, a gdy został wezwany do usunięcia braków w tym wniosku zgodnie z § 31 ust. 1 lub 2 – nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia tego wezwania; 2) zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie; 3) udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.

Finansowanie operacji Poziom dofinansowania – 95% kosztów kwalifikowalnych, wkład własny do projektu min.5%, przy czym może on stanowić wkład pracy własnej lub wkład finansowy. Pomoc na realizację operacji będzie wypłacana w następującej formie: - 50% zaliczki po podpisaniu umowy - pozostała kwota - refundacja kosztów kwalifikowanych operacji wypłacana po rozpatrzeniuwniosku o płatność

Wyliczenie limitu na beneficjenta Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 wynosi 300 tys. złotych na jednego beneficjenta Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona Grant może zostać udzielony grantobiorcy na podstawie umowy o powierzenie grantu, w wysokości nieprzekraczającej limitu wynoszącego 100 tys. zł na jednego grantobiorcę , w ramach projektów grantowych realizowanych przez LGD Suma grantów udzielonych jednostkom sektora finansów publicznych w ramach danego projektu grantowego nie może przekroczyć 20 % kwoty środków przyznanych na ten projekt

KOSZTY KWALIFIKOWALNE Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty: ogólne, o których mowa w art. 45 ust. 2 lit. c rozporządzenia nr 1305/2013, zwane dalej „kosztami ogólnymi”, zakupu robót budowlanych lub usług, zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych, najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, zakupu nowych maszyn lub wyposażenia zakupu rzeczy innych niż wymienione w powyższych punktach, w tym materiałów wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników – w przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b(inkubator) i pkt 3(współpraca), podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013

KOSZTY KWALIFIKOWALNE Koszty muszą być uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także wartość wkładu rzeczowego, który może być wnoszony w formie nieodpłatnej pracy W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności, przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów. Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w pełnej wysokości jeżeli zostały: 1) poniesione: a) od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych – od dnia 1 stycznia 2014 r., b) zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, a gdy te przepisy nie mają zastosowania – w wyniku wyboru przez beneficjenta wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru określonego w umowie, c) w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 1 tys. złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego; 2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, Przepisu ust. 3 pkt 1 lit. b w zakresie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców nie stosuje się do kosztów ogólnych poniesionych przed dniem zawarcia umowy.

Dopuszcza się zabezpieczenie wkładu własnego do projektu w formie pracy własnej rozliczenie na podstawie karty czasu pracy – z wyszczególnieniem terminu, daty i rodzaju wykonywanej pracy - wartość wkładu własnego w postaci pracy własnej obliczana jest na podstawie wzoru opracowanego przez MRiRW –23,21 zł brutto w 2017 r. - wartość wkładu niepieniężnego nie jest limitowana, pomimo tego wnioskowana kwota pomocy nie może być wyższa niż suma wszystkich m kosztów kwalifikowalnych pomniejszona o wartość wkładu rzeczowego Koszty ogólne są uwzględniane w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji Przepisu ust. 3 pkt 1 lit. b w zakresie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców nie stosuje się do kosztów ogólnych poniesionych przed dniem zawarcia umowy.

Wniosek o przyznanie pomocy Wnioski należy składać poprzez generator wniosków udostępnionym przez LGD ,,Kraina Dinozaurów’’ w terminie wskazanym w ogłoszeniu. Wniosek, wraz z załącznikami powinien być wypełniony elektronicznie następnie wydrukowany i podpisany przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu. Wniosek wypełniony przesyła się elektronicznie a wersję papierową wraz z załącznikami składa się osobiście w biurze LGD Za moment złożenia wniosku uznaje się datę wpływu wniosku wraz z załącznikami do biura LGD Złożenie wniosku potwierdza się na wniosku, datą złożenia wniosku i pieczęcią LGD i podpisem osoby przyjmującej wniosek. Wnioski składane drogą pocztową nie będą rozpatrywane. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy albo ich kopie, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy, oraz dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia kryteriów wyboru określonych w LSR albo ich kopie Kopie dokumentów dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika LGD, samorządu województwa lub podmiot, który wydał dokument, lub w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika. Wniosek o przyznanie pomocy składa się bezpośrednio do LGD, w terminie wskazanym w ogłoszeniu, nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 30 dni. Pomoc na operację realizowaną przez podmiot inny niż LGD przysługuje według kolejności ustalonej na podstawie liczby punktów uzyskanych w ramach oceny prowadzonej z zastosowaniem kryteriów wyboru operacji określonych w LSR i wskazanych w ogłoszeniu.

Umowa o powierzenie grantu Umowa o powierzenie grantu zawiera m.in. postanowienia dotyczące realizacji operacji, w szczególności zobowiązania beneficjenta dotyczące: - zapewnienia trwałości inwestycji objętej zadaniem, na które jest udzielany grant zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013, gromadzenia i przechowywania dokumentów dotyczących zadania, na które jest udzielany grant, w szczególności potwierdzających poniesienie przez grantobiorcę kosztów na realizację tego zadania, oraz przekazania LGD kopii tych dokumentów w terminie określonym w tej umowie udostępniania LGD informacji i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, monitoringu i ewaluacji zadania, które udzielany jest grant - osiągnięcia wskaźników realizacji celu operacji w określonym terminie; - niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z innych środków publicznych zgodnie z warunkami przyznania pomocy; zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo— finansowym operacji – w przypadku gdy do ich wyboru nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych, a wartość danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza 20 tys. złotych netto; - przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej; warunków i sposobu pozyskiwania od beneficjenta danych, które jest on obowiązany udostępnić na podstawie przepisów , oraz warunków i sposobu pozyskiwania przez LGD od beneficjenta danych dotyczących realizacji operacji, niezbędnych do monitorowania wskaźników określonych w LSR; - uwzględniania wszystkich transakcji związanych z operacją w oddzielnym systemie rachunkowości albo wykorzystywania do ich identyfikacji odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013; - dokonywania zmian w umowie.

Zabezpieczeniem należytego wykonania przez beneficjenta zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową Przy szacowaniu kosztów opierajmy się o zapisy załącznika nr 3 (konkurencyjność wydatków) do umowy http://www.arimr.gov.pl/fileadmin/pliki/wnioski/PROW_2014_2020/Dzialanie_19_2_/2016/2_z/Umowy_inne_wlasne/zal_3_IW.pdf

Ogłoszenie o naborze wniosków Zakres tematyczny operacji: W ramach naboru zainteresowane podmioty mogą składać wnioski z zakresu promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów i usług lokalnych, zgodnie z zakresem określonym w § 2 ust.1 pkt.8 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2015 r., poz.1570 z późn. zm.) na operacje dotyczące: Przedsięwzięcia 2.3.6 organizacja wydarzeń sportowych, rajdów rowerowych , zajęć rekreacyjnych podkreślających specyfikę LGD Cel ogólny 2.0 – Zwiększenie integracji i poczucia przynależności do obszaru objętego LSR Cel szczegółowy 2.3 – Promocja obszaru objętego LSR, jeżeli: a) operacja nie służy indywidualnej promocji produktów lub usług lokalnych b) operacja nie dotyczy organizacji wydarzeń cyklicznych, z wyjątkiem wydarzenia inicjującego cykl wydarzeń lub specyficznego dla danej LSR, wskazanych i uzasadnionych w LSR

Termin składania wniosków: 30.12.2016 – 24.01.2017, do godz.15.00 Ogłoszenie o naborze wniosków Termin składania wniosków: 30.12.2016 – 24.01.2017, do godz.15.00 Planowane do realizacji w ramach projektu grantowego zadania: organizacja wydarzeń sportowych lub zajęć rekreacyjnych podkreślających specyfikę LGD wraz z zakupem robót i/lub materiałów i/lub wyposażenia niezbędnego do promowania obszaru objętego LSR

ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY OCENIE PROJEKTÓW GRANTOWYCH - SPOSÓB WYŁANIANIA GRANTOBIORCÓW Ocena wstępna: a) Projekt został złożony w terminie, tj. do 24.01.2017 b) Projekt jest złożony w generatorze wniosków i jest kompletny (tj. zawiera odpowiedzi na wszystkie pytania). c) Wniosek wraz z załącznikami w wersji papierowej wpłynął w terminie do biura LGD d) Suma kontrolna na wniosku w wersji elektronicznej oraz na wydruku wniosku są tożsame. e) wnioskodawca brał udział w szkoleniu przed naborem f) Kwota wnioskowanej dotacji nie przekracza 20.000 złotych Wnioski, które spełnią wszystkie powyższe wymagania, zostaną przekazane do oceny zgodności grantobiorcy z warunkami przyznania pomocy określonymi w programie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014- 2020 (karta zgodności – zał. Nr. 3 ) a następnie do oceny merytorycznej (karta oceny merytorycznej – zał. Nr. 4). Rada wybierze te projekty, które w najwyższym stopniu spełnią następujące kryteria: - odpowiadają na jasno zdefiniowaną potrzebę, ważną dla społeczności, której zaspokojenie służy dobru wspólnemu. - realizują zakładane w LSR „Krainy Dinozaurów” cele i wskaźniki zakładają działania adekwatne do opisanej potrzeby, właściwy do założeń projektu harmonogram działań oraz wymierne rezultaty. szeroko angażują mieszkańców do zaspokojenia tej potrzeby, a przez to do aktywności na rzecz dobra wspólnego, opierają się na współpracy z partnerami instytucjonalnymi i wolontariuszami. - zakładają atrakcyjne dla odbiorców działania i różnorodny sposób komunikowania o planowanych działaniach. proponują nowe działania/nową ofertę dla mieszkańców, albo włączają nowe środowiska w prowadzone wcześniej działania. jasno i w sposób wymierny przedstawiają planowane korzyści, jakie w efekcie realizacji projektu odniosą jego bezpośredni uczestnicy oraz lokalna społeczność, a także sami realizatorzy. - planują kontynuowanie wybranych działań projektu i podtrzymanie aktywności środowisk po zakończeniu realizacji projektu. - wnioskodawca zapewni pozyskanie środków na zabezpieczenie wkładu własnego do projektu - projekt ma budżet adekwatny do zaplanowanych działań.

ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY OCENIE PROJEKTÓW GRANTOWYCH - SPOSÓB WYŁANIANIA GRANTOBIORCÓW Wynik głosowania w sprawie oceny operacji według lokalnych kryteriów LGD ustala się w taki sposób, że sumuje się oceny punktowe wyrażone na kartach stanowiących ważnie oddane głosy w pozycji „SUMA PUNKTÓW” i dzieli przez liczbę ważnie oddanych głosów. Na podstawie wyników wyboru wniosków, tworzona jest lista ocenionych wniosków grantowych ustalająca ich kolejność według liczby przyznanych punktów. Wnioskodawca ma możliwość złożenia do Rady odwołania od wyników oceny poprzez złożenie bezpośrednio w Biurze LGD pisemnego odwołania w przeciągu 7 dni od otrzymania informacji o wyborze grantu. Wzór odwołania stanowi załącznik nr 6 do Procedury. Odwołanie to ma postać wniosku do Rady o ponowne rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie operacji. Wniosek o ponowne rozpatrzenie operacji wymaga szczegółowego uzasadnienia. Decyzje Rady podjęte w efekcie rozpatrzenia odwołań są ostateczne

Obowiązek informacyjny W okresie realizacji operacji beneficjent informuje opinię publiczną o pomocy otrzymanej z EFRROW, zależnie od wysokości wsparcia publicznego, poprzez: plakat, tablicę informacyjną, tymczasowy bilbord dużego formatu, stałą tablicę lub bilbord dużego formatu oraz za pomocą informacji zamieszczonej na swojej stronie internetowej (jeżeli taka istnieje). Obowiązek informowania opinii publicznej o celu operacji i wsparciu operacji z EFRROW rozpoczyna się od chwili uzyskania przez beneficjenta dofinansowania (zawarcia umowy o przyznanie pomocy, otrzymania dotacji). Księga wizualizacji znaku PROW +załączniki Koszty ponoszone przez beneficjentów, związane z obowiązkiem informacyjnym, tj. zamieszczeniem plakatów, tablic lub bilbordów, nie są kosztami kwalifikowalnymi, o których zwrot może ubiegać się beneficjent we wniosku o płatność. Oznaczanie miejsca realizacji operacji uzależnione jest od rodzaju realizowanego przedsięwzięcia i wysokości współfinansowania ze środków publicznych (środków UE i budżetu państwa). Wykorzystanie elementów wizualizacji opracowanych dla „Krainy Dinozaurów” – obowiązek wynikający z wewnętrznego zarządzenia zarządu LGD

WYPŁATA POMOCY Wraz z wnioskiem o płatność grantobiorcy zobowiązani są przedstawić kserokopie dowodów poniesionych kosztów realizacji zadania tj. rachunków, faktur i równoważnych dokumentów księgowych. W przypadku stwierdzenia błędów we wniosku o płatność LGD może w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku wezwać grantobiorcę do poprawienia/uzupełnienia wniosku o płatność. Grantobiorca zobowiązany jest do złożenia poprawek/uzupełnień w terminie do 14 dni od daty otrzymania uzupełnień. Wezwanie grantobiorcy do poprawienia/uzupełnienia wniosku o płatność wstrzymuje wypłatę środków do momentu zatwierdzenia wniosku o płatność przez LGD

Pomoc de minimis Całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 200 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych. Całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu prowadzącemu działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów nie może przekroczyć 100 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych. Pomoc de minimis nie może zostać wykorzystana na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów a także inną działalność, w odniesieniu do której stosuje się pułap wynoszący 200 000 EUR, to w odniesieniu do tego przedsiębiorstwa stosuje się pułap wynoszący 200 000 EUR, pod warunkiem że dane państwo członkowskie zapewni za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, by korzyść dotycząca działalności w zakresie drogowego transportu towarów nie przekraczała 100 000 EUR oraz by pomoc de minimis nie była wykorzystywana na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów.