Mapowanie habitatów / tworzenie mapy siedlisk i tworzenie ewidencji gatunków
Czym jest habitat? (źródło: Wikipedia) Habitat (łac. habitat - mieszka), obrazowo określany jako adres ekologiczny – kompleks specyficznych warunków środowiska życia określonych populacji organizmów: w szerokim rozumieniu może oznaczać biotop lub siedlisko, a w szczególnych przypadkach – biom, w wąskim znaczeniu – warunki lub miejsca, część biotopu, w której osobniki danego gatunku znajdują najdogodniejsze warunki życia.
Zróżnicowanie habitatów Zbiorniki wodne i tereny podmokłe Tereny morskie i przybrzeżne Lasy Łąki, stepy Żywopłoty (w szerszym rozumieniu: żywe ściany roślinności, ang. hedgerows) Ziemie uprawne Góry i wrzosowiska Miasta i miasteczka
Mapowanie habitatów Mapa habitatów pokazuje geograficzne zróżnicowanie habitatów na poszczególnych terenach Jaki jest cel mapowania habitatów? Zwiększenie bioróżnorodności Pomoc w ochronie terenu/gatunków obecnych To jest zwyczajnie bardzo interesujące!!!
Przykłady Mapa z zaznaczonymi miejscami chronionymi na określonym terytorium Mapa promująca określony rejon
Przygotowania Jakie wymiary ma teren, który będziemy mapować? Jak bardzo szczegółową chcemy mieć mapę? Jakie źródła są dostępne? (czas/pieniądze/dane)? Jakie znamy parametry fizyczne i biologiczne? Czy ten teren jest bezpieczny (np. nie rosną tam toksyczne rośliny)? Czy mapę możemy wykonać ciekawą techniką z wykorzystaniem surowców wtórnych? Jakiego oznakowania i symboliki użyjemy (wynik przemyśleń: lista kodów i symboli, np. jakim symbolem będziemy oznaczać drzewa, a jakim żywopłoty, a jakim nowe gatunki zwierząt)
Potrzebne materiały Duży arkusz papieru Kredki, flamastry, ołówki, farby, surowce wtórne Aparat fotograficzny, jeśli to możliwe Przygotowana wcześniej lista kodów i symboli Notes i podkładka, długopis i markery Notes/zeszyt/arkusze papieru do prowadzenia ewidencji gatunków Jeśli mapowany teren znajduje się na zewnątrz terenu (przed)szkolnego Lokalne i regionalne mapy dla odniesienia
Mapowanie habitatów W klasie: Wydrukujcie/narysujecie mapę terenu i zaznaczcie granice W terenie (praca grupowa): Przemierzcie cały teren i naszkicujcie orientacyjną mapę habitatów Naszkicujcie (nakreślcie zarys) szczególne punkty waszego terenu i postarajcie się zidentyfikować je Zarejestrujcie dominujące gatunki występujące w terenie (wpiszcie nazwy zwyczajowe lub nadajcie symbole) Dodajcie symbole różnych obiektów
Mapowanie habitatów Co dalej? (praca w grupie): Stwórzcie pełna kolorów mapę habitatów mapowanego terenu zawierającą przyjęte oznakowania Dodajcie symbole dominujących gatunków Stwórzcie legendę mapy Zróbcie mapie zdjęcie
Przykładowe mapy habitatów
Stwórzcie ewidencję gatunków
Jak zbadać teren i zarejestrować gatunki? Zadajcie sobie kilka pytań i zanotujcie odpowiedzi w „Notesie Przyrodnika”: Co zamierzam zbadać – rośliny, zwierzęta, owady, ptaki? Jaka jest obecnie pora roku, wiosna, lato, jesień, zima? Jaka jest aktualnie pogoda? PAMIĘTAJ! Pora roku i pogoda mogą wpływać na bioróżnorodność Gdzie jesteś/Jaki rodzaj habitatu badasz?
Przykładowy „Notes Przyrodnika” Data, pogoda Nazwa gatunku Ilość, opis Habitat Symbol na mapie habitatów 6 maja, wietrznie motyl rusałka jeden nieżywy mieszane tereny leśne 30 czerwca, pochmurnie plamista żaba dwie płytkie jezioro 3 sierpnia, słonecznie i rześko wróbel wiele żywopłoty
Nigdy nie przestawajcie eksplorować… Nigdy nie wiesz, co możesz znaleźć!