Arkadiusz Król Grupa II a Behawioryzm Arkadiusz Król Grupa II a
definicja BEHAWIORYZM => (z ang. behavior – zachowanie się). Jest to kierunek w psychologii zajmujący się naukowym badaniem obiektywnie dostrzegalnych zachowań człowieka i zwierzęcia bez możliwości obserwacji zjawisk psychicznych (np. świadomości). W myśl jej założeń człowiek jest układem zewnątrz sterownym a jego zachowanie jest w sposób całkowity sterowane przez środowisko zewnętrzne.
Historia Behawioryzm jest jednym z 4 głównych nurtów psychologii obok psychoanalizy, psychologii humanistycznej oraz psychologii poznawczej. Początki tego nurtu sięgają lat dwudziestych XX w. Głównymi przedstawicielami behawioryzmu byli: John Watson, Burrhus Skinner i Iwan Pawłow.
Założenia i koncepcje Człowiek wg behawiorystów działa w myśl koncepcji: S – R (bodziec – reakcja = stimulation – reaction). Oznacza to, że środowisko jest układem aktywnym, człowiek zaś układem reaktywnym, którym nie kierują wewnętrzne motywy i dążenia. Uczenie się ma charakter uniwersalny, pozwalający na wyjaśnienie złożonych procesów. Na te same bodźce ludzie różnie reagują. Ta sama reakcja pojawia się pod wpływem różnych bodźców, co ułatwia manipulowanie człowiekiem.
Eksperyment Pawłowa
Zachowanie człowieka kierowane jest przez system kar i nagród (wzmocnień negatywnych i pozytywnych), które decydują o tym, do czego człowiek dąży, a czego unika. Wzmocnienia pozytywne (nagrody) – doprowadzają do pożądanego i korzystnego zachowania. Mogą nimi być: pokarm, wynagrodzenie, uznanie społeczne, awans. Wzmocnienia negatywne (kary) – to bodźce awersyjne, takie jak: zagrożenie, przymus, dezaprobata grupy, degradacja zawodowa, złe stopnie, pozbawienie pokarmu, kary pieniężne itp.
Behawioryzm w zarządzaniu
Szkoła behawioralna w zarządzaniu Szkolą behawioralna należy do jednego z nurtów w teorii organizacji i zarządzania - nurtu psychosocjologicznego. Kładzie nacisk na stosunki międzyludzkie, stworzenie takich warunków, żeby każdy pracownik chciał pracować, żeby się czuł członkiem zespołu. Szkoła ta zajmuje się także problematyką motywacji.
Wzrost wydajności H. MUNSTERBERG’a Wybranie najodpowiedniejszej osoby do wykonania danej pracy. Stworzenie możliwie najlepszych warunków do pracy. Wywieranie wpływu psychologicznego, który nazywa ”najlepszym możliwym efektem” na motywacje pracowników.
Władza Według definicji behawioralnej, władza to możliwość modyfikowania zachowań innych ludzi. Władza wg M. Weber'a- prawdopodobieństwo, że pewne lub wszystkie polecenia pochodzące z danego źródła, znajdą posłuch w danej grupie osób.
Rodzaje władzy prawomocnej wg webera Typ charyzmatyczny- władza sprawowana jest na zasadzie nadzwyczajnych cech przywódcy (bohaterstwo, charyzma, wpływ na otoczenie). Mniejsze znaczenie maja ich kwalifikacje. Typ tradycyjny- rodziny królewskie. Typ racjonalny(legalny). Pochodzi ona z mianowania lub wyboru dokonanego na podstawie usankcjonowanych prawnie procedur.
Elton MAYO – human relations Doszedł do wniosku, że największe znaczenie ma to, jak kształtowane są stosunki w czasie pracy. Dbanie o kondycje psychofizyczną pracownika jest najistotniejszym czynnikiem pozwalającym na zwiększenie wydajności wykonywanej przez niego pracy. Pracownicy będą usilniej pracować, jeśli uznają iż kierownictwo troszczy się o ich dobrobyt i będzie poświęcać im szczególną uwagę.
Abraham Maslow Maslow był twórcą teorii potrzeb. Skupiał się głównie na zjawiskach interpersonalnych. Według niego człowiek jest motywowany przez dążenie do zaspokajania ludzkich potrzeb. Podstawowym założeniem tej teorii było twierdzenie, iż troska menadżerów o pracowników doprowadza do wzrostu zadowolenia, które z kolei przyniesie wzrost wydajności.
piramida potrzeb Maslowa
D. McGregor teoria x i y. Teoria X zakłada, że ludzie nie lubią pracować, więc menedżerowie musza nimi kierować, kontrolować ich, grozić karami. Według teorii Y „praca jest naturalną częścią ludzkiego życia”, a „pracownicy są zdolni do nowatorskiego podejścia do rozwiązywania problemów”. McGregor był przekonany, że teoria Y jest najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich menedżerów.
Osiągnięcia szkoły behawioralnej wprowadzili do badań nad organizacjami i zarządzaniem wiele nowych zmiennych, takich jak indywidualne motywacje pozaekonomiczne, podważenie poglądu, iż pracownicy są tylko narzędziami i upowszechnienie przekonania, że są „cennym zasobem”, skoncentrowanie uwagi menedżerów na poprawie warunków pracy
Dziękuję za uwagę.