Arkadiusz Król Grupa II a

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zastosowanie wybranych elementów ZZL w Stacji Pogotowia Ratunkowego
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
„PRACA Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
TEORIE I NURTY W NAUCE O ZARZĄDZANIU cz.II
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Psychologia Zarządzania
Wychowawca klasy- role i zadania
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Procesy poznawcze cd Uwaga.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Kształtowanie motywacji pracowników
1.
2. Omówienie wybranych tez „Zarządzania zasobami ludzkimi”
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Lider- Przywódca.
Teoria społecznego uczenia się
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Pozycja lidera – kierowanie
Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia) Magdalena Reuter
Psychologia w zarządzaniu
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Człowiek jako istota społeczna
NAUKA O ORGANIZACJI EWOLUCJA KONCEPCJI.
Wprowadzenie teoretyczne
Warunkowe i bezwarunkowe
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Personal Management w bibliotece
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Motywowanie Grupa w organizacji Kultura organizacyjna
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Psychologia w zarządzaniu
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Psychologia Marta Riess.
F. W. Taylora E. Mayo H. Fayola M. Webera
Zapis prezentacji:

Arkadiusz Król Grupa II a Behawioryzm Arkadiusz Król Grupa II a

definicja BEHAWIORYZM => (z ang. behavior – zachowanie się). Jest to kierunek w psychologii zajmujący się naukowym badaniem obiektywnie dostrzegalnych zachowań człowieka i zwierzęcia bez możliwości obserwacji zjawisk psychicznych (np. świadomości). W myśl jej założeń człowiek jest układem zewnątrz sterownym a jego zachowanie jest w sposób całkowity sterowane przez środowisko zewnętrzne.

Historia Behawioryzm jest jednym z 4 głównych nurtów psychologii obok psychoanalizy, psychologii humanistycznej oraz psychologii poznawczej. Początki tego nurtu sięgają lat dwudziestych XX w. Głównymi przedstawicielami behawioryzmu byli: John Watson, Burrhus Skinner i Iwan Pawłow.

Założenia i koncepcje Człowiek wg behawiorystów działa w myśl koncepcji: S – R (bodziec – reakcja = stimulation – reaction). Oznacza to, że środowisko jest układem aktywnym, człowiek zaś układem reaktywnym, którym nie kierują wewnętrzne motywy i dążenia. Uczenie się ma charakter uniwersalny, pozwalający na wyjaśnienie złożonych procesów. Na te same bodźce ludzie różnie reagują. Ta sama reakcja pojawia się pod wpływem różnych bodźców, co ułatwia manipulowanie człowiekiem.

Eksperyment Pawłowa

Zachowanie człowieka kierowane jest przez system kar i nagród (wzmocnień negatywnych i pozytywnych), które decydują o tym, do czego człowiek dąży, a czego unika. Wzmocnienia pozytywne (nagrody) – doprowadzają do pożądanego i korzystnego zachowania. Mogą nimi być: pokarm, wynagrodzenie, uznanie społeczne, awans. Wzmocnienia negatywne (kary) – to bodźce awersyjne, takie jak: zagrożenie, przymus, dezaprobata grupy, degradacja zawodowa, złe stopnie, pozbawienie pokarmu, kary pieniężne itp.

Behawioryzm w zarządzaniu

Szkoła behawioralna w zarządzaniu Szkolą behawioralna należy do jednego z nurtów w teorii organizacji i zarządzania - nurtu psychosocjologicznego. Kładzie nacisk na stosunki międzyludzkie, stworzenie takich warunków, żeby każdy pracownik chciał pracować, żeby się czuł członkiem zespołu. Szkoła ta zajmuje się także problematyką motywacji.

Wzrost wydajności H. MUNSTERBERG’a Wybranie najodpowiedniejszej osoby do wykonania danej pracy. Stworzenie możliwie najlepszych warunków do pracy. Wywieranie wpływu psychologicznego, który nazywa ”najlepszym możliwym efektem” na motywacje pracowników.

Władza Według definicji behawioralnej, władza to możliwość modyfikowania zachowań innych ludzi. Władza wg M. Weber'a- prawdopodobieństwo, że pewne lub wszystkie polecenia pochodzące z danego źródła, znajdą posłuch w danej grupie osób.

Rodzaje władzy prawomocnej wg webera Typ charyzmatyczny- władza sprawowana jest na zasadzie nadzwyczajnych cech przywódcy (bohaterstwo, charyzma, wpływ na otoczenie). Mniejsze znaczenie maja ich kwalifikacje. Typ tradycyjny- rodziny królewskie. Typ racjonalny(legalny). Pochodzi ona z mianowania lub wyboru dokonanego na podstawie usankcjonowanych prawnie procedur.

Elton MAYO – human relations Doszedł do wniosku, że największe znaczenie ma to, jak kształtowane są stosunki w czasie pracy. Dbanie o kondycje psychofizyczną pracownika jest najistotniejszym czynnikiem pozwalającym na zwiększenie wydajności wykonywanej przez niego pracy. Pracownicy będą usilniej pracować, jeśli uznają iż kierownictwo troszczy się o ich dobrobyt i będzie poświęcać im szczególną uwagę.

Abraham Maslow Maslow był twórcą teorii potrzeb. Skupiał się głównie na zjawiskach interpersonalnych. Według niego człowiek jest motywowany przez dążenie do zaspokajania ludzkich potrzeb. Podstawowym założeniem tej teorii było twierdzenie, iż troska menadżerów o pracowników doprowadza do wzrostu zadowolenia, które z kolei przyniesie wzrost wydajności.

piramida potrzeb Maslowa

D. McGregor teoria x i y. Teoria X zakłada, że ludzie nie lubią pracować, więc menedżerowie musza nimi kierować, kontrolować ich, grozić karami. Według teorii Y „praca jest naturalną częścią ludzkiego życia”, a „pracownicy są zdolni do nowatorskiego podejścia do rozwiązywania problemów”. McGregor był przekonany, że teoria Y jest najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich menedżerów.

Osiągnięcia szkoły behawioralnej wprowadzili do badań nad organizacjami i zarządzaniem wiele nowych zmiennych, takich jak indywidualne motywacje pozaekonomiczne, podważenie poglądu, iż pracownicy są tylko narzędziami i upowszechnienie przekonania, że są „cennym zasobem”, skoncentrowanie uwagi menedżerów na poprawie warunków pracy

Dziękuję za uwagę.